Gå til innhold

Selv om jeg får boliglån blir det så mye å betale pr mnd...at det går ikke.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sett hva jeg kan få av lån, pr mnd vil det koste meg ca 20 000kr i avdrag. Så kommer strøm som er ca 900-1000kr pr mnd.

Da blir for lite igjen for min del til å leve i heletatt, vil klare det akkurat hver mnd. Bedre for meg å leie til 10 000kr pr mnd da, ha et rikt liv med mye frihet. Jeg velger å leve.

Merk at jeg har muligheten til å få litt mer lån enn "anbefalt" da, pga gode kontakter i banken. Men jeg takket nei

Anonymkode: 16048...f73

• Liker 5
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok

Ta lavere lån enn hva du kan få da

Anonymkode: 30743...7b4

• Liker 7
Skrevet

Leier du for 10.000 inkl strøm?

Avdrag på 20.000 i mnd, det tilsvarer rundt 4 millioner i lån? 

Anonymkode: 9f40b...adf

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvaaaa er problemet? At du tror banken er smill fordi du får JA, LÅN MASSE AV OSS, DET GÅR KJEMPEFINT? Du låner vel bare så mye du har råd til å betale tilbake?

Tror du mennesker som eier bolig, dør daglig på grunn av at de er boligeiere? Bytter man ikke bare ut en frihet med en annen?

Anonymkode: a8040...0ec

Skrevet

Jeg har også EK men ikke råd til 18-20k per mnd bare i bo-utgifter. Vurderer enten:

1.Fastrente 4,66% 10 år, avdragsfrihet 5 år. Og i verste fall selge, men ha nok på konto til å betjene ett år.

2.Leie til 13-14000kr(får ikke grei standard mye rimeligere her). Og tjene ca 5000kr(etter skatt) på fastrenteinnskudd. Type 5 år(naks). Da er det mulig EK har økt 300k. Hater dog å leie🫤

Anonymkode: 0c8dd...2f9

Skrevet

…selge etter 5 år

Anonymkode: 0c8dd...2f9

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Har sett hva jeg kan få av lån, pr mnd vil det koste meg ca 20 000kr i avdrag. Så kommer strøm som er ca 900-1000kr pr mnd.

Da blir for lite igjen for min del til å leve i heletatt, vil klare det akkurat hver mnd. Bedre for meg å leie til 10 000kr pr mnd da, ha et rikt liv med mye frihet. Jeg velger å leve.

Merk at jeg har muligheten til å få litt mer lån enn "anbefalt" da, pga gode kontakter i banken. Men jeg takket nei

Anonymkode: 16048...f73

Jeg skjønner ikke hva du ønsker å diskutere? 

Anonymkode: 90b4e...178

• Liker 4
  • Nyttig 9
Skrevet

De fleste av oss maxer jo ikke lånet, vi tar såpass mye lån at vi overlever samtidig som vi sitter med et hus/leilighet som vi får verdistigning av. 

• Liker 7
Skrevet

Spørsmålet er jo om du foretrekker å betale 10 000 blankpolerte kroner i måneden til en bolighai eller 20 000 kroner til "deg selv". For meg er valget enkelt.

Anonymkode: bbfa4...da6

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du må jo ikke låne så mye som du får lov til. Lån mindre, kjøp noe rimeligere, og månedsavdragene bli selvfølgelig lavere.

Skjønner ikke problemet.

• Liker 3
  • Nyttig 9
Skrevet

Eventuelt lån mindre fremfor å leie? Merkelig av banken å gi deg mer i lån enn hva du kan klare å betjene, kun via «god kontakt».

Anonymkode: 285ae...42e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spørsmålet er jo om du foretrekker å betale 10 000 blankpolerte kroner i måneden til en bolighai eller 20 000 kroner til "deg selv". For meg er valget enkelt.

Du må slutte å bruke ord som bolighai. Det skaper negative assosiasjoner. Hva skulle man gjort uten de som leier ut. Folk hadde stått på gata og de få som leide ut kunne ta prisen de ønsket uten reell konkurranse. Leier selv ut leilighet for 13000 pr måned. Når skatt og andre utgifter er betalt sitter jeg igjen med mindre enn jeg ville fått i renteinntekter dersom jeg hadde solgt og satt pengene i banken. 

Anonymkode: a2c55...2ad

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Hva er problemet? Har du ikke råd til å kjøpe, så leier du sånn som alle andre.

Ingen har dødd av å leie, og det er ikke synd på deg.

• Liker 5
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Og hvor mange blankpolerte kroner betaler du til banken i måneden?🤨

• Liker 6
Skrevet

Og hvorfor må du makse lånet?

Anonymkode: 483c8...0f2

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hmm og av de 20.000 kr ts skal betale, hvor mye går til nedbetaling av huset og hva er renter til banken? Smartass

Anonymkode: 40159...58d

• Liker 3
Skrevet

Du får finne noe rimeligere og låne mindre da. 
Jeg fikk lån på 4,2 og kjøpte bolig til 3,1. Betaler 15000,- i mnd. i lån og avdrag 

Anonymkode: fa018...9ec

• Liker 3
Skrevet

Jeg fikk et finansieringsbevis for ca 1 år siden på en veldig stor sum. Jeg endte opp med å kjøpe et hus til 40% under det, og er glad for det nå.

Anonymkode: 7917c...ea5

• Liker 2
Skrevet

Er leiligheten du får leie til 10 000 og leiligheten du vurderer kjøpe med 20 000 i låneutgifter sammenlignbar?

Er det samme standard, beliggenhet og størrelse på disse leilighetene?

Eller sammenligner du en liten utleie-hybel med en selveid enebolig?

Anonymkode: 097d1...3c0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hmm og av de 20.000 kr ts skal betale, hvor mye går til nedbetaling av huset og hva er renter til banken? Smartass

Anonymkode: 40159...58d

I forhold til hva som går til nedbetaling av ditt eget hus når du leier noen andres så går det 100% mer til nedbetaling når man eier. Selvfølgelig lov å leie om man vil, men at det er økonomisk lurt tror jeg du skal slite med å forklare selv du som er så smart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...