AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #1 Skrevet 13. januar 2024 Skal operere menisken og har fått veldig lite informasjon foruten Fasting i forkant. Hvor lenge sykemeldt? Må man ta blodfortynnende sprøyter? Hvor lenge etter operasjonen kan man dra hjem? Smerter, holder det med Paracet? Gruer meg veldig, og skal operere på mandag. Anonymkode: 8c560...aaa
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #2 Skrevet 13. januar 2024 Har ikke operert menisk, men hatt artroskopi i kneet der det ble fjernet arrvev. Så kan bare svare basert på det. Menisk utføres vel ofte med artroskopi/kikkhull mener jeg? Vet du om du skal sy menisken? Virker jo vanligvis som det er en ganske enkel operasjon men det kommer vel an på hva de skal gjøre også. Jeg fikk dra hjem superfort, men hadde ikke en veldig lang operasjon. Selve inngrepet tok ca. 30 minutt og jeg var i narkose under 1 time. Hadde fått oppmøte først på dagen og var første pasient som skulle opereres så slapp å vente lenge på å komme inn. Kunne begynt tidligere også om det ikke var for at operatøren var litt sent ute Jeg var ute av operasjonsstuen ti over ni, og var allerede da ganske kvikk i toppen. Fikk noen skiver etterpå mens jeg ventet på epikrise og sykmelding. Lite smerter og ikke kvalm. Allerede rundt halv elve fikk jeg lov til å dra og det som holdt meg tilbake var at jeg ventet på papirarbeidet. Operatøren skrev det mellom operasjoner, så det kan bli litt venting. Men det nok veldig individuelt også hvor fort man får dra, anestesisykepleierene har en sjekkliste de krysser av og på du får ikke dra hjem før du har oppfylt minimumskravet, og jeg hadde den beste scoren man kan få, så det var ikke tvil. Man må kanskje vente litt lenger om det tar tid før narkosen går ut. Jeg hadde lite smerter rett etterpå, men de gir deg både bedøvelse i operasjonssalen og du får noe smertestillende i veneflon på slutten av operasjonen. Så gav de meg smertestillende rett før jeg skulle dra, og fikk med et skjema med forslag til klokkeslett man skal ta smertestillende de første dagene. Det ble satt opp forslag til en kombinasjon av paracet og tramadol siden jeg ikke kan ta Ibux, der Tramadol kunne tas ved behov. Ellers Paracet 4x i døgnet 1 gram. Fikk resept så jeg kunne hente det direkte ut på apoteket etterpå. Jeg hadde ikke behov for å bruke Tramadol i dagene etterpå, eneste var jeg prøvde det en natt etter at å ha snakket med sykepleier som ringte meg dagen etterpå fordi jeg sa at jeg slet med å få sove. Da sa hun at søvn var en viktig del av tilhelingsprosessen og anbefalte meg å ta Tramadolen ved leggetid. Dessverre så fungerte det ikke på meg i det hele tatt, tror det bare gjorde det verre for meg med søvn, så da tok jeg det ikke mer. Sykmelding - operatøren skriver nok automatisk ut en sykmelding uansett - enten på rundt 7 eller 10 dager. Dette varierer nok. Jeg hadde kontorarbeid men fikk likevel 10 dager først, det er jo pga. smerter, skal holde kneet høyt osv. Som operatøren sa, du kan begynne å jobbe selv før om du er klar for det. Etter det må du dra til fastlegen om du skal forlenge. Husk å eventuelt sette opp time til fornying før den andre går ut siden de ikke kan fornye over telefon da det ikke er fastlegen som har skrevet ut sykmeldingen (Ja, selv om man har epikrise fra sykehuset), så det kan være smart å ringe og bestille time til det dagen etter operasjon om du tror du trenger forlenging. Jeg var 100% sykmeldt i 3 uker før jeg begynte å jobbe gradert litt og litt, det var litt pga. dårlig søvn (egentlig ikke så mye smerter) og behov for å strekke ut kneet mest mulig og mye fysio. Har man ikke operert før så er det fort å grue seg, men det du kan tenke på at dette er en ganske vanlig prosedyre som de har gjort mange ganger før. Jeg hadde svært lite komplikasjoner, sårene fra kikkhull grodde veldig fint og jeg kunne fjerne stingene etter 10 dager. Var ikke rød og hoven i det hele tatt. Ang. blodfortynnende så er det vel eventuelt vanlig at de setter det i operasjonsstue, men de sa ikke noe om det til meg før eller etter om det så jeg er faktisk uvitende om det. Men fikk iallfall ikke med meg noe hjem. Anonymkode: 8b98b...728
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå