AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #1 Skrevet 13. januar 2024 Jeg er alene om utgiftene til 3 barn på en lønning. Ikke er lønningen skyhøy, helt gjennomsnittlig. Likevel har vi alltid mat, klær, strøm osv. Må si jeg blir litt satt ut når jeg ser par med 1000 000 totalt i lønn gå ut og si de sliter med utgiftene. Da har de tatt ut alt for mye lån eller har for mange biler osv. Er man to stk om utgiftene med nogenlunde normale inntekter bør ikke det være noe problem å klare seg i Norge i dag. Anonymkode: 31a3b...44f 14 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #2 Skrevet 13. januar 2024 Mange tenker ikke. De har god råd og klart å spare EK til feks bolig i Oslo. De hadde råd da de tok opp lån med lavere rente, men tenkte ikke gjennom at tidene kan endre seg. Så sitter de sjokkert og klager nå. Man må tenke fremtid. Selv kjøpte vi bolig 45 min utenfor en storby. Fikk boligen for samme sum som en 2roms leilighet i byen. Vi har hver sin bil av praktiske årsaker. Vi har rimeligere, bruke bensin/dieselbiler. Vi har regnet på det. Hadde ikke hatt råd til å lease eller ta dyrt lån for å kjøpe akkurat den elbilen vi vil ha. Når ene bilen ryker, noe den sikkert gjør snart kommer vi til å kjøpe en brukt liten elbil. Ellers sjekket vi bussmuligheter før boligkjøp. Det tar lengre tid, men er fortsatt mulig. Da har vi en løsning om bilene er på verksted eller vi må selge av økonomiske årsaker. I kommunen vi bor i er det lettere å få barnehageplass i nærområdet. Vi slipper da ekstra bompenger, mer bruk av drivstoff, bedre tidsbruk. Det er også butikk i gåavstand så vi ikke nødvendigvis er avhengig av bil. Skole er også i gåavstand. Nå når rentene har økt har vi selvsagt måtte tenke mer økonomisk, men vi har likevel klart oss greit siden vi fra før av har tenkt på at evt økte utgifter kan bli en realitet. I gode perioder kjøper vi det vi vil. I andre perioder må vi begrense oss eller spare. Vi reiser feks årlig på minst en ferie. Men dette vet vi må kuttes hvis utgiftene blir for høy. Anonymkode: cef0d...47f 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #3 Skrevet 13. januar 2024 No shit Sherlock 🤪 Anonymkode: e2c7e...14b 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #4 Skrevet 13. januar 2024 Jeg synes det er for lettvint å si det sånn. Mange har høye studielån, for eksempel. Strømmen er veldig dyr. Å flytte er også dyrt, så selv om man bor i en dyr bolig er det ikke sikkert det vil bedre økonomien å flytte. Jeg synes det er dumt at du ikke klarer å se at andre kan ha andre behov, ressurser og muligheter enn deg selv. Men mange er jo dessverre sånn, dømmer andre fordi «det er jo bare å»… Anonymkode: b0b60...63e 5
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #5 Skrevet 13. januar 2024 Slike tråder tiltrekker forøvrig alle de som liker å skryte av seg selv og hvor flinke de er, og de er helt enige med deg, ts. Så kan dere sitte sammen og snakke stygt om de som ikke er like flinke. 👏 Anonymkode: b0b60...63e 17 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #6 Skrevet 13. januar 2024 Nordmenn er dårlige på økonomi, skriver du. Da sammenligner du med hvem? Alle andre nasjonaliteter? Svensker? Amerikanere? Franskmenn? Anonymkode: bcb87...6ae 3
Gjertrud von Knäbe Skrevet 13. januar 2024 #7 Skrevet 13. januar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Nordmenn er dårlige på økonomi, skriver du. Da sammenligner du med hvem? Alle andre nasjonaliteter? Svensker? Amerikanere? Franskmenn? Anonymkode: bcb87...6ae Folk flest er dårlige på økonomi.
Knirke Skrevet 13. januar 2024 #8 Skrevet 13. januar 2024 "Normenn er ditt, nordmenn er datt...." Økonomiforståelse har da ingenting med nasjonalitet å gjøre. Du burde kanskje heller sagt at nordmenn er dårlige på relasjoner, siden du er alene med tre barn? Har ikke noe statistikk på det, men det er utrolig mange flere alenemødre i Norge enn det er i mange andre land. 8
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #9 Skrevet 13. januar 2024 ß AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er alene om utgiftene til 3 barn på en lønning. Ikke er lønningen skyhøy, helt gjennomsnittlig. Likevel har vi alltid mat, klær, strøm osv. Må si jeg blir litt satt ut når jeg ser par med 1000 000 totalt i lønn gå ut og si de sliter med utgiftene. Da har de tatt ut alt for mye lån eller har for mange biler osv. Er man to stk om utgiftene med nogenlunde normale inntekter bør ikke det være noe problem å klare seg i Norge i dag. Anonymkode: 31a3b...44f Lettere å styre økonomien selv enn hvis man har en uøkonomisk partner.... Anonymkode: 37449...ccd 6
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #10 Skrevet 13. januar 2024 Folk flest er grådige, lettsindige, late, kortsynte og utålmodige, og de blir lett misunnelse, og blir dermed offer for markedsføring, som flittig benytter seg av disse egenskapene. Å si at folk er dårlige med personlig økonomi fører til at lave inntekter eller manglende mattekunnskaper får skylden isteden. Men det høres sikkert "Penere" ut. Anonymkode: cf7c1...8e7 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #11 Skrevet 13. januar 2024 Vi er opplært om sikkerhetsnettet, velferdsstaten er. Vi er opptatt av rettigheter vi har som vi mener staten skylder oss, men ikke like opptatte av ansvaret vi har. Da blir man uansvarlige og opptatt av å kreve istede for å yte. Anonymkode: a9ce7...02d 4 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #12 Skrevet 13. januar 2024 Din situasjon sier jo ikke så mye om hvor «flink» du er, sånn egentlig. Det er jo mange faktorer som spiller inn her. Leier du? Eier du? Har du fått noe arv? Når kom du eventuelt inn på boligmarkedet? Det har jo skutt i været de siste årene, og det er jo derfor det som regel er de «nyetablerte» som sliter mest akkurat nå. Fordi der de er i livet nå er kanskje tiden hvor de har den høyeste gjelden. Ja, det finnes mange i Norge som bruker veldig mye mer enn i tjener og derfor får utfordringer- sånn er det også er i andre land. Så finnes det mange i Norge som er sparsommelige- sånn som det også er i andre land. Anonymkode: 85ef8...2d6 4 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #13 Skrevet 13. januar 2024 Jeg er nok mer motsatt i oppfatningen. Vi har 1,1 i lønn. Vi har dog masse penger til overs da vi bor rimelig, men vi bor også UTROLIG trangt. Det er ikke plass til å ha gjester på besøk. Skal vi skaffe oss dette må vi doble prisen, om vi ikke skal bo langt unna. For å da slippe nesten to timer ekstra reisevei hver dag om vi tar buss. Så må vi kjøpe bil, som er dyr i drift. Ønsker faktisk heller å ha fri mer enn å bo på landet. Samt vil større hus også innebære større utgifter til strøm, men også vedlikeholdsprodukter. Problemet er at husene blir Mindre og mindre, og skal du bo i et hus med grei størrelse for å leve i, må du opp i SKYHØYE priser. Kjøpekraften er IKKE det samme, selv om vi har høyere lønninger enn før. Ikke rart folk ikke vil ha barn når de ikke har råd til et ekstra soverom. Og la oss si en har 3 roms, så må en jo oppbevare alt mulig. Som sykler, turutstyr osv. de fleste leiligheter i disse størrelsene har ikke god lagringsplass. Vi skal bli stuet på det minste ellers må vi bli gjeldsslaver. Ja en kan flytte langt vekk, men en taper mye av livet sitt på reise far og til jobb. Eller ja en kan reise vekk fra familie, og miste masse tid med familien sin. Men det er ikke gode alternativer. Vi er samfunnet og samfunnet burde vært tilpasset oss. Et godt eksempel er singapor, der de har rimeligere leiligheter som er i nærheten av eldre familiemedlemmer som ikke har råd til alt. Det er politikk som favner ivaretakelse av familien. I norge er det ikke slik. Folk sier bare "det er ikke en rettighet å eie". Hvorfor kan det ikke væreet finere samfunnn som faktisk IVARETAR samfunnsmedlemmene sine? Anonymkode: 291fd...c83 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #14 Skrevet 13. januar 2024 Jeg har vært heldig og havnet i en livssituasjon hvor jeg har stor huskapital og moderat lån. Det skyldes primært timing for når jeg havnet på markedet, at jeg ikke har hatt samlivsbrudd, og at vi har relativt god lønn. Jeg har likevel stor sympati med 30-åringer som kjøpte rekkehus i utkanten av Oslo for 3-4 år siden til 8 millioner, har mye lån, og nå merker stigende renter, inflasjon, reallønnsnedgang og energipriser. Jeg tror ikke at det handler så mye om hvor flink man er med økonomi, som flaks. Så er det noen som er ufornuftige og kjøper dyr vin eller dyr bil for lånte penger. De har jeg ikke like mye sympati for. Anonymkode: 11743...798 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #15 Skrevet 13. januar 2024 Jeg synes det er overraskende mange lavtlønnede på kg som har veldig god råd til tross for økning av ALLE utgifter. Vi har mellom 80-90 inn aldri lagt skjul på at vi tjener godt men vi har også levd etter den lønna. Vi bygde oss en enebolig i området vi kommer fra. Uheldig nok er vi født og oppvokst nærme hovedstaden og det hadde blitt litt rart å flytte til andre siden av landet for å kjøpe oss en bolig. For boliglånet er ikke det som velter lasset, men det er alle andre utgifter. Før betalte vi maks 1500 i strøm nå er vi på 5000. Før klarte vi 12000 på mat, nå er vi på 16000, før betalte vi 20000 på kommunaleavgifter nå 25000, før betalte vi 3000 i forsikringer nå er den opp i 4000 og vi har billig forsikring jeg kan bare fortsette på alle disse økningene som gjør at det i sum er trangere enn tidligere. Og vi må begynne å kutte, sånn er livet. Likevel er det merkelig at her inne på kg så har veldig mange alene, de med lav lønn osv har tatt alle disse økningene i beregning og lever livet fortsatt. Det er jo fantastisk, men vi har tatt med rente oppgang på over 6% på boliglånet vårt, men vi tenkte ikke at spesielt strømmen skulle bli så dyrt. Kunne sikkert slått av varmen, men da kutter jeg heller andre steder. Anonymkode: 5f7a4...a6f 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #16 Skrevet 13. januar 2024 Vet ikke om jeg vil si at nordmenn generelt er dårlig med personlig økonomi, men mange har lagt seg til veldig dyre vaner. Mange tar det for gitt å kunne kjøpe gaver til barn og partner for flere titusener, både ved behov og ikke behov, tar en hotellhelg her og der, pusser opp og shopper uten reelt behov, kjøper drikke og mat ute som matpakke osv, osv,osv. Dette tar de gjerne som en selvfølge, og så klager de på hvor dyrt alt er. Det de ikke tenker på, eller vet, er at vi først nå begynner å nærme oss det nivået innbyggere i andre land i Europa er på når det gjelder prosentandel av inntekt man bruker på mat og strøm. Anonymkode: 151a6...f9c 3 5
Gjest ti10 Skrevet 13. januar 2024 #17 Skrevet 13. januar 2024 Knirke skrev (21 minutter siden): "Normenn er ditt, nordmenn er datt...." Økonomiforståelse har da ingenting med nasjonalitet å gjøre. Du burde kanskje heller sagt at nordmenn er dårlige på relasjoner, siden du er alene med tre barn? Har ikke noe statistikk på det, men det er utrolig mange flere alenemødre i Norge enn det er i mange andre land. Hvordan vet du det hvis du ikke har statistikk på det? Har du reist gjennom landene med kalkulator og banket på dører og spurt?
Gjest ti10 Skrevet 13. januar 2024 #18 Skrevet 13. januar 2024 Knirke skrev (23 minutter siden): "Normenn er ditt, nordmenn er datt...." Økonomiforståelse har da ingenting med nasjonalitet å gjøre. Du burde kanskje heller sagt at nordmenn er dårlige på relasjoner, siden du er alene med tre barn? Har ikke noe statistikk på det, men det er utrolig mange flere alenemødre i Norge enn det er i mange andre land. Hvis det faktisk er tilfelle, kan det godt ha med økonomi å gjøre, altså at velferdsordningene i Norge er så gode at folk faktisk har råd til å bryte opp fra et forhold som ikke fungerer.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #19 Skrevet 13. januar 2024 ti10 skrev (2 minutter siden): Hvis det faktisk er tilfelle, kan det godt ha med økonomi å gjøre, altså at velferdsordningene i Norge er så gode at folk faktisk har råd til å bryte opp fra et forhold som ikke fungerer. Jeg mistenker at ingen som har svart i tråden har noe ønske om å «ta» alenemødre generelt, men kanskje å gi TS igjen «med samme mynt» for det de oppfatter som hovering ovenfor dem som har vansker med å betale regningene. Anonymkode: 11743...798 3
Knirke Skrevet 13. januar 2024 #20 Skrevet 13. januar 2024 1 minutt siden, ti10 said: Hvordan vet du det hvis du ikke har statistikk på det? Har du reist gjennom landene med kalkulator og banket på dører og spurt? I landet hvor mine venner kommer fra er sex før ekteskapet en uting, og det er ulovlig å skille seg. Der tar man forsørgeransvaret sitt enten man vil det eller ikke. You do the math. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå