Gå til innhold

Andre som har revurdert bosituasjon pga været?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Bor på Sørlandet, her kom det ekstreme mengder. 

Anonymkode: 80d74...de5

Ja, det kom ekstreme mengder - i år. Har selv bodd på sørlandet i årevis, og årets snøfall er virkelig ikke det som er vanlig. Det er mange andre steder som har hatt ekstremvinter også, blir neppe slik hvert år. 

Anonymkode: 35a8c...75b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begynner å bli lei av å lese sutring over "måket snø i flere timer hver dag" overalt. Dere fremstiller det som at det har kommet metervis med snø og at det har snødd i ukesvis, men i realiteten er det vel bare rundt 1,5 meter over noen dager? Klart det er mye på en gang, men det er ikke "timesvis med måking dag etter dag"-mengder, så vær så snill og bare suck it up. 

Er man normalt frisk bør man klare noen timer med snømåking nå og da uten problemer. Er man syk/gammel/handikappet bør man allerede ha en boligsituasjon tilpasset dette, enten i form av leilighet med fellesordninger for brøyting, eller i (ene)bolig med etablert avtale om brøyting. 

Selv har jeg kommet godt utav det denne sesongen, har vel brøytet (med skuffer) 50 kvadratmeter ca 3 ganger. Til gjengjeld har det vært mange uker med rundt 11 minusgrader, men det har gått greit det og... 

Anonymkode: 11f9f...671

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Revurdert og revurdert. Veldig glad for at jeg og min mann i årevis har vært veldig enige om at vi på sikt skal tilbringe vinterhalvåret (minus julefeiring) lengre sør i verden. Egentlig kunne jeg også tenkt meg å flytte lengre sør i landet sommerhalvåret, men det skjer ikke med mindre ungene også etablerer seg lengre sør. Dersom det skjer vil jeg nok revurdere hvor i Norge vi bor også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøfreser og/eller avtale med traktormann😀 

Jeg kjøpte i høst hus, etter mange år i leilighet, og noe av det første jeg ordnet var brøyteavtale med traktormann😊 

Anonymkode: 431cb...c81

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp flyttet for å slippe å måtte måke oss ut. Vi må måke trappa og ellers kan vi la bilen stå og stege rett ut i gata. Dette er en liten enebolig i kort gangavstand til sentrum. Å bli fri fra bilen var viktig for oss. Jeg kan ikke måke og min mann som er svært ivrig på måking har 12 timers arbeidsdager når det snør, av og til blir det 18 timer, så skal han også sove og spise.

Anonymkode: 1589a...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Klart det er mye på en gang, men det er ikke "timesvis med måking dag etter dag"-mengder, så vær så snill og bare suck it up. 

Jo… timevis hver dag mengder. 

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Om du må flytte pga at det har kommet snø....og er plaget av det ei ukes tid i januar,og i tillegg bor i norge, da er dette kanskje feil land for deg??

Anonymkode: c87ca...ae6

Og dette er feil tråd for deg 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trodde vi var ferdig med " stakkars meg som må måke så mye snø"-tråder jeg. Men jammen måtte det komme flere! Sukk! 

Anonymkode: 35fe4...e2a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Trodde vi var ferdig med " stakkars meg som må måke så mye snø"-tråder jeg. Men jammen måtte det komme flere! Sukk! 

Nei, dette er en «stakkars meg som vil flytte-tråd» 😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær obs på at det ikke alltid er like glamorøst i borettslag selv om man har vaktmestertjenester inkludert. Her skal de brøyte frem til hver dør, men det hjelper svært lite når det kommer 30cm ++ og det tar 1-2døgn før de dukker opp. Da har det gjerne kommet enda mer snø. så da må man spa selv. Det er litt viktig å spa frem søppelbøttene blant annet.. og naboen min med rullator har regelrett vært snødd inne. (Jeg har vært fremme med spaden for å lage sti selvsagt.) Vi bor ett sted hvor det er garantert mye snø hvert år på Østlandet. 

Anonymkode: 90bb8...d83

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det kommer til å skje oftere og oftere, snart vil vintrene være sånn her normalt sett. 

Men HAR det skjedd oftere og oftere? Hvor lenge har du bodd der og hva er din erfaring?

Anonymkode: a71ee...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men velger du å flytte til Vestlandet så må du da godta mye nedbør og til tider kjølig sommer. Og en vinter som mest kan beskrives som ustabil med snø som går over til regn, og is.

Her har vi heldigvis inkludert måking og strøing, så vi er heldig sånn.

Anonymkode: bc2b0...bf2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Er de tunge de der? Har en gammel slektning på et snøfylt sted som står og måker i mengder og hvis denne ikke er for tung så kunne kanskje den vært en løsning... Er ikke snakk om at vi kan komme å måke alt skal være selvgjort men denne kunne kanskje vært et godt kompromiss... 

Anonymkode: 4b516...6c9

Jeg syns ikke det, men ta i betraktning at jeg er under 50. Anbefaler å fra innom en forhandler å kjenne på en, det finnes ulike modeller. Kjøpte min på Clas ohlson, men de har jo flere steder. Viktig med et godt håndtak.

Anonymkode: 8d86b...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men velger du å flytte til Vestlandet så må du da godta mye nedbør og til tider kjølig sommer. Og en vinter som mest kan beskrives som ustabil med snø som går over til regn, og is.

Har bodd på Vestlandet i femten år tidligere, så det hadde gått fint :) Jeg liker regn og hvis sommeren ikke medfører tusen turister per ledige kvm så er det helt greit at den er kjølig! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Men HAR det skjedd oftere og oftere?

Anonymkode: a71ee...d49

Ja. Vintrene er mye lengre og hardere enn de var for femten år siden. Nå starter vinteren i oktober. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kvittet meg enebolig for rundt seks år siden, og siden da har det vært leilighet som er boligdrømmen. Flyttet også til et land med om ikke tropisk klima, så i alle fall kortere vinter enn i Norge. Savner absolutt ingenting av det gamle livet!

Anonymkode: ed735...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

At vi har de letteste vintrene er ikke sant, hva baserer du det på?

Vel, sør og vestlandet har de høyeste temperaturene over vinteren, og vanligvis minst snø. Ikke så rart at det er varmere i sør enn i ord vel? Jeg regner med du ikke bor på høyfjellet. 

Anonymkode: 1e5c8...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 13.1.2024 den 17.08):

Nei, dette er en «stakkars meg som vil flytte-tråd» 😅

Ja, pga snøen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, pga snøen. 

Indirekte, men er jo fordi jeg ikke har helse til å måke, så da må jeg ta konsekvensene av det når det kommer så mye snø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, sør og vestlandet har de høyeste temperaturene over vinteren, og vanligvis minst snø. Ikke så rart at det er varmere i sør enn i ord vel? Jeg regner med du ikke bor på høyfjellet. 

Anonymkode: 1e5c8...31d

Vestlandet har de mildeste vintrene. Jeg har bodd ulike steder på Vestlandet i mange år. Sørlandet har skiftende vær, is, regn, snø, sludd, mere snø osv. Det gjør ikke vinteren «lett», tvert imot må man omstille seg hele tiden. 

Jeg vil si indre Østlandet og Vestlandet har de beste vintrene  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vestlandet har de mildeste vintrene. Jeg har bodd ulike steder på Vestlandet i mange år. Sørlandet har skiftende vær, is, regn, snø, sludd, mere snø osv. Det gjør ikke vinteren «lett», tvert imot må man omstille seg hele tiden. 

Jeg vil si indre Østlandet og Vestlandet har de beste vintrene  

Vestlandet har jo akkurat samme vintre som på Sørlandet. Nå blir det noen dager med minusgrader før det går over til pluss igjen. Her på nordvestlandet er iallefall vintrene ganske så ustabile,vi kan også ha mye snø. Og jeg er ikke trygg for snø før langt ut i april.

Anonymkode: bc2b0...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...