Gå til innhold

Andre som har revurdert bosituasjon pga været?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På grunn av de ekstreme snømengdene som har kommet denne vinteren (og vinteren startet allerede i oktober) har jeg innsett at jeg ikke er i stand til å bo slik jeg egentlig ønsker. 

Jeg bor i rekkehus og har drømt om en liten enebolig, men nå har jeg måkt snø i flere timer hver dag siden nyttårsaften og kroppen min er helt ødelagt. Først har jeg kjempet for å ha inngangsdør og vei åpen, å redde bilen, så har jeg måkt taket på huset, forsøkt å redde vinduene snøen presser inn og nødutganger, men må rett og slett gi opp. Å få noen til å hjelpe er ikke et alternativ, jeg har ingen å spørre og private som tilbyr på sosiale medier tar flere tusen kroner i timen. 

Jeg må flytte til en leilighet med vaktmestertjeneste, innendørs parkering og gi opp drømmen om hage, fri fra naboer og privatliv og jeg kjenner at det gjør meg trist. Jeg har ikke råd til en bra leilighet, så det må bli billigste sort, en gammel borettslagsleilighet litt usentralt.

Andre som må gi opp boligdrøm pga vær? 

Anonymkode: 80d74...de5

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det hadde vært vanlig med slike ekstreme snømengder på kort tid, ville jeg nok tenkt litt på det (evt investert i en motorisert snømåker). All den tid det skjer hvert 10.-20. år, ville jeg nok ikke lagt så stor vekt på det... 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vurdert å melde flytting til dere på grunn av den fine sommeren dere bruker å ha. Her har jeg avogtil vært "klimaflyktning" om sommeren.

Anonymkode: bc2b0...bf2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjugur skrev (49 minutter siden):

Om det hadde vært vanlig med slike ekstreme snømengder på kort tid, ville jeg nok tenkt litt på det (evt investert i en motorisert snømåker). All den tid det skjer hvert 10.-20. år, ville jeg nok ikke lagt så stor vekt på det... 

Det kommer til å skje oftere og oftere, snart vil vintrene være sånn her normalt sett. 

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Snøfreser 

Anonymkode: 12593...25d

Snøfreser hjelper ikke når uteområdet er 8 kvm med gjerde rundt og ingen sted å legge snøen. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har vurdert å melde flytting til dere på grunn av den fine sommeren dere bruker å ha. Her har jeg avogtil vært "klimaflyktning" om sommeren.

Anonymkode: bc2b0...bf2

Ok? Jeg synes det er alt for varmt og alt for masse folk overalt 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vestlending bosatt på østlandet og har veldig lyst til å flytte pga. klima 😅 Liker ikke at det er så lange vintre og varme somre, savner mer høst og vår. Men er bosatt med mann som elsker klimaet her og vi har barn sammen, så det kommer nok ikke til å skje 😅

Men anbefaler veldig borettslagsbolig. Der vi bor nå har det vært snøhelvete siden tidlig desember, men jeg har kun måkt en gang, og det var for å tømme balkongen (som egentlig er overbygd, men som fikk seg noen cm da det snødde sidelengs for noen uker siden). Står opp til nymåkt og strødd uteområde hver dag og bilen står i oppvarmet garasje. 

Anonymkode: f604e...b9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor i blokk/borettslag, og det er uten tvil enklere mtp måking. Men ikke tro at det ikke blir måking her også, med mindre du er så heldig å finne et sted med garasjeanlegg så klart. Personlig liker jeg dårlig å bo så oppå folk, at jeg hadde heller blitt boende i rekkehuset og heller betalt folk for å måke de gangene det er ekstremt med snø. 

Du kan jo også gjøre et geografisk bytte og flytte til et sted med mindre snø. Været vi har hatt nå er jo uvanlig flere steder.  

Anonymkode: 35a8c...75b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du er ekstreme mengder? Her ligger det vel 80 cm, men det er ganske lite til her å være. Østlandet, det blir fort 150cm hvert 3. år

Anonymkode: 62381...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke hatt slik vinter på 14 år, og tror jeg måkte en gang i fjor, året før ingenting. Så dette tenker jeg ikke så hardt på. 
Bo i leilighet er utelukket for orker ikke å ha mennesker opp i meg hele tiden

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det kommer til å skje oftere og oftere, snart vil vintrene være sånn her normalt sett. 

Snøfreser hjelper ikke når uteområdet er 8 kvm med gjerde rundt og ingen sted å legge snøen. 

Med enebolig er det vanligvis større område å legge snøen.

Ellers - jeg sliter med helsa, men jeg ønsker i det lengste å holde på hjemmet mitt. Bor et sted med privat vei - spredd bebyggelse med 16 boliger i vel'et. Vi betaler ca 1000 kr i året for brøyting, fra neste år kommer jeg til å inngå en egen avtale om  brøyte gårdsplassen min samtidig. Jeg tror jeg kommer til å kjøpe en elektrisk snøskuffe for å ta en sti bort til inngangsdør. Det er ikke sikkert det blir mer jobb for deg med enebolig i forhold til å bo i rekkehus.

Anonymkode: 54224...d86

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ellers - jeg sliter med helsa, men jeg ønsker i det lengste å holde på hjemmet mitt. Bor et sted med privat vei - spredd bebyggelse med 16 boliger i vel'et. Vi betaler ca 1000 kr i året for brøyting, fra neste år kommer jeg til å inngå en egen avtale om  brøyte gårdsplassen min samtidig. Jeg tror jeg kommer til å kjøpe en elektrisk snøskuffe for å ta en sti bort til inngangsdør. Det er ikke sikkert det blir mer jobb for deg med enebolig i forhold til å bo i rekkehus.

Anbefaler elektrisk snøskuffe, helt nydelig når det laver ned. Har gjort mitt liv enklere i perioder hvor kroppen krangler, og jeg er en som elsker å måke snø «for hånd». God trening når man er i form til det.

Anonymkode: 8d86b...39f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

8kvm er jo ikke så mye å skufle, jeg er vant med å hjelpe til med 50 og det tar litt tid. 

Du bor jo i et av de områdene i Norge som har de aller letteste vintrene sånn til vanlig, så det du spør om er jo egentlig "hvordan holder alle dere andre ut med dette, HVERT ÅR?" 

Anonymkode: 1e5c8...31d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Anbefaler elektrisk snøskuffe, helt nydelig når det laver ned. Har gjort mitt liv enklere i perioder hvor kroppen krangler, og jeg er en som elsker å måke snø «for hånd». God trening når man er i form til det.

Takk for at du deler. Jeg har lest flere positive tester, men jeg kjenner ingen som har prøvd selv. Tenkte følge med utover våren om det blir tilbud, ellers kjøper jeg en til høsten 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kunne aldri flyttet fra klimaet her på vestlandet, som en over er jeg og mer glad i vår og høstvær enn varm sommer og snøfylte vintre. 

Kjenner flere som har måttet endre bolig da på grunn av helsa og det vel kanskje derfor du og må skifte bolig, været er en ting men det er jo helsa som gjør at du ikke orker å bo der lenger da du ikke har evner til å måke mange tonn med snø på vinteren.

Er jo enda mer som må gjøres i et hus enn et rekkehus og så jeg ville heller revurdert drømmen. Men nå stortrives jeg i leilighet med vaktmester som ordner alt utenfor. :) Har flere venner nå med voksne barn som kvitter seg med huset for de orker ikke alt vedlikeholdet, blir meningsløst når de bare er 2 eller kanskje bare et barn og to igjen. Ingen av de som har angret på leilighet men der har det jo vært et frivillig valg og ikke en nødvendighet. 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er de tunge de der? Har en gammel slektning på et snøfylt sted som står og måker i mengder og hvis denne ikke er for tung så kunne kanskje den vært en løsning... Er ikke snakk om at vi kan komme å måke alt skal være selvgjort men denne kunne kanskje vært et godt kompromiss... 

Anonymkode: 4b516...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette pluss tak å levegg bort til garasjen. Jeg bor på landet i nord-norge. Har ikke rørt spaden på flere år! Fikk en snekker til å bygge tak bort til garasjen, har fast brøyting avkjørsel å forran garasjen for noen tusenlapper i året.

Anonymkode: 1610c...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg må flytte til en leilighet med vaktmestertjeneste, innendørs parkering og gi opp drømmen om hage, fri fra naboer og privatliv og jeg kjenner at det gjør meg trist. Jeg har ikke råd til en bra leilighet, så det må bli billigste sort, en gammel borettslagsleilighet litt usentralt.

Bare vær obs på at det ikke nødvendigvis blir måkt og ordnet hele tiden selv om det egentlig skal det, særlig i mindre borettslag. Jeg bor i billig gammelt borettslag, og her er det bare enkelte leiligheter som har parkering i garasje. Resten står ute, og må måke frem bilen selv. Fellesområdet skal måkes av innleid vaktmestertjeneste, men det blir ofte langt på dag før de setter igang. Det er et firma som har flere borettslag å måke for, og vi blir sjeldent prioritert 😆

Anonymkode: dae56...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener du er ekstreme mengder? Her ligger det vel 80 cm, men det er ganske lite til her å være. Østlandet, det blir fort 150cm hvert 3. år

Anonymkode: 62381...4f2

Bor på Sørlandet, her kom det ekstreme mengder. 

Ja, større område å legge snøen på hadde vært en fordel. Å kunne bruke snøfreser også. Brøyting her koster 1000 kroner per gang, forøvrig, så det er skamdyrt. 

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

8kvm er jo ikke så mye å skufle, jeg er vant med å hjelpe til med 50 og det tar litt tid. 

Du bor jo i et av de områdene i Norge som har de aller letteste vintrene sånn til vanlig, så det du spør om er jo egentlig "hvordan holder alle dere andre ut med dette, HVERT ÅR?" 

Anonymkode: 1e5c8...31d

Jeg sa ikke at jeg bare skuffet 8 kvm. At vi har de letteste vintrene er ikke sant, hva baserer du det på? 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette pluss tak å levegg bort til garasjen. Jeg bor på landet i nord-norge. Har ikke rørt spaden på flere år! Fikk en snekker til å bygge tak bort til garasjen, har fast brøyting avkjørsel å forran garasjen for noen tusenlapper i året.

Anonymkode: 1610c...2f8

Har ikke garasje i det hele tatt, i neste bolig er dette noe jeg MÅ ha. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bare vær obs på at det ikke nødvendigvis blir måkt og ordnet hele tiden selv om det egentlig skal det, særlig i mindre borettslag. Jeg bor i billig gammelt borettslag, og her er det bare enkelte leiligheter som har parkering i garasje. Resten står ute, og må måke frem bilen selv. Fellesområdet skal måkes av innleid vaktmestertjeneste, men det blir ofte langt på dag før de setter igang. Det er et firma som har flere borettslag å måke for, og vi blir sjeldent prioritert 😆

Anonymkode: dae56...5d1

Ingen garasje, ingen bolig 😄

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

På grunn av de ekstreme snømengdene som har kommet denne vinteren (og vinteren startet allerede i oktober) har jeg innsett at jeg ikke er i stand til å bo slik jeg egentlig ønsker. 

Jeg bor i rekkehus og har drømt om en liten enebolig, men nå har jeg måkt snø i flere timer hver dag siden nyttårsaften og kroppen min er helt ødelagt. Først har jeg kjempet for å ha inngangsdør og vei åpen, å redde bilen, så har jeg måkt taket på huset, forsøkt å redde vinduene snøen presser inn og nødutganger, men må rett og slett gi opp. Å få noen til å hjelpe er ikke et alternativ, jeg har ingen å spørre og private som tilbyr på sosiale medier tar flere tusen kroner i timen. 

Om du må flytte pga at det har kommet snø....og er plaget av det ei ukes tid i januar,og i tillegg bor i norge, da er dette kanskje feil land for deg??

Anonymkode: c87ca...ae6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytta fra nord til sør for noen år siden. Beste jeg har gjort for egen mental helse. Dro fra rekkehus til enebolig. 

Skal enda lenger sør når ungen er ute av redet.

Anonymkode: a2216...c6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...