Gå til innhold

30+ og leier leilighet. Greit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker dere det er greit å leie en leilighet når man er over 30 år? Synes dette er ganske så sært, en venninne introduserte meg for en kompis av henne som gjorde det. Ble litt paff, for selv kjøpte jeg da jeg var 21. Hadde aldri giddet å kaste penger ut sånn, og han har jo fast jobb og alt i tillegg? Merkelig.

Anonymkode: b5614...2f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, det var for ganske få år siden helt vanlig å leie leilighet mye lenger enn det er for unge nå. Jeg er født i 74, tok lang utdannelse, og kom meg ikke pp boligmarkedet før jeg var 37. Hadde barn også. Ingen arv, ingen foreldre som kunne stille opp med tilskudd til egenkapital, jeg jobbet nesten fullt under studiene men det måtte jeg ha til livets opphold. Og etter en lang utdannelse var det prosjekt-stillinger og midlertidige stillinger i en del år, som er vanlig i min jobb. Og selv om lønnen er høy, fikk man da ikke lån. 

Dere yngre i dag som forventer egen bolig tidlig i 20-årene er helt ekstremt priviligerte. Snakk om å se verden ut fra egen navle! 

Anonymkode: 3710e...8fb

• Liker 12
  • Nyttig 8
Skrevet

Herregud.

Jeg er 30+ og leier leilighet. Har jobbet siden jeg var ungdom. Er enslig og ville ikke fått lån til annet enn kanskje ei rønne langtvekkistan, uten råd å pusse opp.

Jobber i lavtlønnet yrke. En kollega av meg, med samme inntekt, fikk heller ikke lån alene til å kjøpe et rimelig hus (er noen år siden, før alt skjøt i været), men hadde partner med bedre inntekt, så det ordnet seg. 

Jeg arver uansett et ganske OK hus en gang i fremtiden, så at pengene mine blit "kastet bort" nå har ingenting å si for meg. Jeg slipper å betjene et lån, og slipper å må ta ansvar når noe går til helvete med for eks rør eller lignende.

Anonymkode: a706c...f68

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Slapp av menneske. 

Jeg er 40 år og leier leilighet. Har mann og barn. Vi har helt normale jobber. Vi er en helt gjennomsnittlig familie. Det går fint å leie i Norge også.  I utlandet er det helt normalt. 

Anonymkode: 52d81...6ac

• Liker 12
Skrevet

Klart det er greit! Når man leier og ikke eier har man frihet til å flytte hvor man vil (eller har råd til), og det er enkelt å flytte dit i landet hvor man finner en jobb man liker.

Å eie hus betyr også å vedlikeholde det. Tid og penger som kunne vært brukt til annet.

Jeg har arvet et hus, men leier det ut.

Den eneste gjelden jeg har å nedbetale er studielånet. Aldri i livet om jeg hadde ønsket å ha lån på flere millioner.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Tenker dere det er greit å leie en leilighet når man er over 30 år? Synes dette er ganske så sært, en venninne introduserte meg for en kompis av henne som gjorde det. Ble litt paff, for selv kjøpte jeg da jeg var 21. Hadde aldri giddet å kaste penger ut sånn, og han har jo fast jobb og alt i tillegg? Merkelig.

Det er fint å leie. Man er mer fleksibel, og det er mye mindre ansvar og risiko.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Enda en tråd om dette. Ikke alle har mulighet til å kjøpe, og de færreste som 21-åring ihvertfall. Det er ikke normalt å kunne kjøpe så tidlig, ihvertfall ikke uten hjelp hjemmefra. Ikke alle har det. 

Kan være mange andre grunner til å ikke eie også. Har en vært student og ikke vet hvor en ender jobbmessig kan det være bedre å leie. Om en planlegger å flytte på seg, så kan det være bedre å leie. Har en ikke råd til vedlikehold eller rett og slett ikke orker, så kan det være bedre å leie. Ikke alle ønsker ansvaret eller å være bundet heller, men viktigst for veldig mange er jo økonomien. En har ikke råd til å kjøpe seg noe, og får ikke hjelp hjemmefra. Det er helt fair. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Er så glad jeg leier leilighet nå som 28 åring! Jeg ser hvor mangen rundt meg som jobber ræva av seg nå for å få det til å gå rundt med huset og leiligheten dem LÅNER kan man si. Det er jo til syvende sist låning tenk det. Jeg slipper å stå for vedlikehold av normal hvitevarer og diverse bare det som er normalt som leier. Har en ganske fin stor lys leilighet med bra utsikt og fint uteområde. Perfekt i mine øyner og betaler rimeligt lite.så jeg er storfornøyd.  Jeg fikk.denne leiligheten billig nettop fordi huseier ikke fikk solgt den med noe fortjeneste altså han hadde tapt på det.... Det var så mangn som ville komme på visning at han bare valgte meg for å få det fort unna!😅? Det samme med forrige huseier hun innså fort at hun ikke kunne selge alikevel.  Jeg kjenner flere som vil flytte til større leilighet som eier selv som ikke kan som ikke er villig fordi dem taper så mye på å selge nå!😳

Anonymkode: 3a7e1...58e

• Liker 1
Skrevet

Gud jeg savner å leie en leilighet.

Nei, det er ikke sært. Spesielt som enslig. Super praktisk. 

Hilsen eier av enebolig. 

Anonymkode: 42f5e...37f

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du glemte å nevne at foreldrene dine sponset kjøpet ditt, ts.

Anonymkode: 14d3d...640

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

😂 Jeg er 44 og leier.. Med mann! Helt frivillig! 

Tenker det er greit å stoppe å se ned på de som leier. Det er mange grunner til at å leie er bra, ikke bare fordi man har dårlig økonomi og ikke får lån 😉

• Liker 2
Skrevet

Ganske sært å bry seg om noe så overfladisk. Så lenge han ellers har økonomien i orden, er det vel ikke noe problem?

• Liker 1
Skrevet

Tenker dere det er greit å leie en leilighet når man er over 30 år

Førstegangskjøpere er i enkelte kommuner godt over 30 i snitt. 

• Liker 4
Skrevet

Er 49 åt og leier. Kommer til å leie livet ut. Men jeg skjemmes av det. Når de på jobben snakker om huslån, så blir jeg stille. De tror at jeg eier leiligheten jeg bor i. 

Ei venninne på samme alder eier leiligheten og hun bor seg i hjel økonomisk 

Anonymkode: c7dff...5bb

• Hjerte 2
Skrevet

Skulle gjort mye for å kunne leve i din priviligerte verden. Har du fått med deg at er resesjon? At matvareprisene øker som bare det? At styringsrenten har blitt satt opp sånn 20 ganger eller noe?

• Liker 1
Skrevet
HemmeligSpion skrev (3 minutter siden):

Skulle gjort mye for å kunne leve i din priviligerte verden. Har du fått med deg at er resesjon? At matvareprisene øker som bare det? At styringsrenten har blitt satt opp sånn 20 ganger eller noe?

Hun er vel ikke like priviligert lenger nå som det er resesjon. Det betyr mer jobb det om man eier selv. Jeg som leier trenger ikke å jobbe mer enn før for å ha lik økonomi som før.

Anonymkode: 3a7e1...58e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun er vel ikke like priviligert lenger nå som det er resesjon.

Ikke like mye nei, men likevel såpass at hun ikke har registrert ståa for allmuen

Skrevet

Så sykt kjipt hvordan kulturen er her i dette landet. Det er som en som skrev over meg her, ikke så stor forskjell. De som eier, leier jo egentlig bare fra banken og ikke privatpersoner. Egentlig ikke så stor forskjell. Jeg måtte leie etter samlivsbrudd med barn involvert. Akkurat nå er jeg glad for det fordi det hadde vært altfor dyrt å eie noe aleine nå. Jeg er student så får ikke kjøpe uansett. Men jeg merker stigmaet rundt det. Man blir faktisk sett litt ned på ja. Skulle ønske dog, at leiemarkedet var litt bedre regulert.. syns ikke noe om de som leier ut sånne sletne kjellerleiligheter.. 

Anonymkode: 5573c...6e6

• Liker 2
Skrevet

herregud, snakk om å være lite utviklet, ts. 

Anonymkode: 56997...980

• Liker 2
Skrevet

Jeg er mer skeptisk til folk som dømmer folk som ikke eier leilighet, enn til de som leier.

Anonymkode: 6ab28...87e

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...