Gå til innhold

Mennesker som hunder reagerer på

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er det som gjør at hunder reagerer på enkelte mennesker? 

Kjenner en person alle hunder ser på som trussel selv om han ikke gjør noe. Hunder liker ham ikke. 

Anonymkode: 53cc6...cbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg stoler blindt på hundene når jeg opplever slikt. Med mindre det er en person som jobber på slakteri eller dyrlege, da kan jo luktene være årsaken.

Men min erfaring er at hundene plukker opp på noe vi selv ikke kan merke. Tre ganger har jeg vært borti menn som viste seg å skade andre (han ene banker opp kona, han andre viste seg å være pedofil og den siste ble tatt for å sparke hunden sin fordi den dro i båndet på tur og hvem vet hva han gjorde når han ikke var i offentlig rom).

De andre som hundene reagerer konsekvent på, vet jeg ingenting slikt om, men jeg holder dem på en armlengdes avstand fra meg og barn.

Anonymkode: 7f2fc...6c3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger mye mer i hva katter mener om folk. Hunder er ikke akuratt spesielt smarte. De presterer jo å bli furt om du ikke ønsker de opp i ansiktet.

Anonymkode: 76544...a67

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Maskinfører said:

Riesenschnauzeren mamma hadde på 1980 tallet var rasist :( 

Jeg kjenner til flere hunder som har vært det, men da i Afrika faktisk. Der ga det mening fordi de lokale også er mer redd for hunder og dermed behandler dem annerledes, og sender ut wn annen energi.

TS sitt eksempel er jo annerledes, for da er det flere hunder som reagerer på det samme mennesket, og at de alle reagerer konsekvent på denne personen.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er eksperter på de små, subtile signalene vi sender ut. Andre ganger er det mer tydelige tegn, som også vi mennesker legger merke til, men sjeldent tenker over. Alt som er unormalt, blir gjerne reagert på. Spesielt dersom det er raser som er mistenksomme av natur.

Det kan feks være lukt av rusmidler eller krydderlukt. Unormal gange. Dårlig ansiktsminikk. Personer som er ruset på alkohol eller annet, ender både oppførsel og lukt. Vi ser at enkelte hunder reagerer på fysisk og psykisk utviklingshemmede. De har gjerne en "rar" måte å bevege seg på. De kan ha verbale eller ukontrollerte fysiske utfordringer. En annen ting er mørkhudede personer. Disse kan være vanskelig å "lese" da det blir vanskelig å skjelne skygger/linjer i ansiktet. 

Dette er bare for å nevne noe. Det viktigste er å forebygge uønskede hendelser. Å ha hunden tilstede under en fest, kan faktisk bli fatalt. Eller la en hund bli klemt av andre personer den føler seg ubekvem hos, fordi vi eiere føler at vi må la hunden tåle såpass. Vi ser alt for ofte "søte" videoer som ender med at hundens grenser blir gått over. At flere av disse ikke avsluttes med at vedkommende blir skambitt, sier litt om hvor mye menneskets beste venn finner seg I'm 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg likte vedkommende hadde jeg ikke lagt noe i det, men hvis jeg var skeptisk hadde jeg nok tatt det som en bekreftelse på at noe var litt off. De kan jo lukte feromonene vi skiller ut, og reagerer på ting som signaliserer fare. Kanskje vedkommende er aggressiv, men kanskje han også bare har sosial angst, er forelska eller bruker en parfyme. Det hundene reagerer på behøver ikke å være knytta til noe som er ett uromoment i deres relasjon.

Anonymkode: 9b366...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg legger mye mer i hva katter mener om folk. Hunder er ikke akuratt spesielt smarte. De presterer jo å bli furt om du ikke ønsker de opp i ansiktet.

Har ikke akkurat sett så mange toll katter, førerkatter som hjelper blinde, katter som lukter blod og lik på 20 meter under vann, etc og hjelper politiet i lukt arbeid,  bare sånn eksempelvis.

For all del katter er sikkert gode på sine ting de og men at hunder spesielt har en egen væremåte og kjenner og gir varsler om ting vi mennesker ikke er i nærheten av er det ingen tvil om. 

En må ikke alltid sette katter og hunder opp mot hverandre, de har ulike utgangspunkter er to vidt forskjellige dyr og har sine + og -. Det blir som å sammenligne delfiner og sommerfugler. Helt ulike skapninger med helt ulike reaksjonsmønster og adferd, naturlig nok.

Men at hunder værer ting ved mennesker selv vi mennesker ikke plukker opp er det ingen tvil om.

Anonymkode: 5386f...c33

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har ikke akkurat sett så mange toll katter, førerkatter som hjelper blinde, katter som lukter blod og lik på 20 meter under vann, etc og hjelper politiet i lukt arbeid,  bare sånn eksempelvis.

For all del katter er sikkert gode på sine ting de og men at hunder spesielt har en egen væremåte og kjenner og gir varsler om ting vi mennesker ikke er i nærheten av er det ingen tvil om. 

En må ikke alltid sette katter og hunder opp mot hverandre, de har ulike utgangspunkter er to vidt forskjellige dyr og har sine + og -. Det blir som å sammenligne delfiner og sommerfugler. Helt ulike skapninger med helt ulike reaksjonsmønster og adferd, naturlig nok.

Men at hunder værer ting ved mennesker selv vi mennesker ikke plukker opp er det ingen tvil om.

Luktesans har da virkelig ikke noe med intelligens å gjøre?

De fleste dyr merker mer enn vi mennesker uansett. Kyr og hester gjør seg raskt opp en mening er min erfaring

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De fleste dyr merker mer enn vi mennesker uansett. Kyr og hester gjør seg raskt opp en mening er min erfaring

Men trening har med intelligens å gjøre 😉 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi bruker hunder ikke bare på grunn av luktesansen, men fordi hundene lar seg trene til å bruke luktesansen til vår fordel/hjelp. 

Du skjønner vel forskjellen? 😂

Anonymkode: e88a5...da3

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi bruker hunder ikke bare på grunn av luktesansen, men fordi hundene lar seg trene til å bruke luktesansen til vår fordel/hjelp. 

Du skjønner vel forskjellen? 😂

Anonymkode: e88a5...da3

Ja, fortsatt ikke fan av hunder🙈

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men det er ditt problem. Og har ingenting med problemstillingen i denne tråden eller noe av det ts spør etter. En kan ikke trene katter verken til å gjete sauer eller andre jobber der hunder har en viktig samfunnsrolle uansett hvor mye du foretrekker katt fremfor hund. Og nå var det hunders væremåte til enkelte mennesker det var spm om her ikke katter, hester, høns eller mus sin væremåte.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Den dagen du eller barnet ditt går seg vill, kan jeg love deg at du setter pris på den hunden som finner deg/barnet. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg stoler blindt på hundene når jeg opplever slikt. Med mindre det er en person som jobber på slakteri eller dyrlege, da kan jo luktene være årsaken.

Skulle jeg gjort det så kunne jeg nesten ikke hatt sosial omgang med noen. 😅

Min hund er skeptisk til så og si alle fremmede mennesker. Det har ingenting med dem å gjøre, det har å gjøre med at han er dårlig sosialisert og har dårlige gener.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men min erfaring er at hundene plukker opp på noe vi selv ikke kan merke. Tre ganger har jeg vært borti menn som viste seg å skade andre (han ene banker opp kona, han andre viste seg å være pedofil og den siste ble tatt for å sparke hunden sin fordi den dro i båndet på tur og hvem vet hva han gjorde når han ikke var i offentlig rom).

De andre som hundene reagerer konsekvent på, vet jeg ingenting slikt om, men jeg holder dem på en armlengdes avstand fra meg og barn.

Jeg stoler i alle fall ikke på hunder i slike situasjoner. Min eks var voldelig både fysisk og psykisk, men har veldig dyretekke. Eneste er at de som lever med han i lang tid blir skvetne og løper når han brøler/utagerer. 

Mange dyr reagerer på meg. Ikke de som kjenner meg, men fremmede. Jeg er deprimert og har angst, men er ellers en ganske ok person tror jeg. 

Anonymkode: 14d86...f11

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stress og mental helse. Når jeg hadde den værste perioden av livet mitt med angst, plukket hunder det opp og jeg ble redd dem, som de igjen kunne bli aggressive av. Nå er jeg god venn med alle hunder.

Anonymkode: 09642...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg stoler i alle fall ikke på hunder i slike situasjoner. Min eks var voldelig både fysisk og psykisk, men har veldig dyretekke. Eneste er at de som lever med han i lang tid blir skvetne og løper når han brøler/utagerer. 

Mange dyr reagerer på meg. Ikke de som kjenner meg, men fremmede. Jeg er deprimert og har angst, men er ellers en ganske ok person tror jeg. 

Anonymkode: 14d86...f11

Her og. Dyr likte ham godt. 

Anonymkode: b15b6...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange hunder kan reagere på folk som er usikre eller redd for hunder, fordi de har et veldig usikkert språk rundt hunder,

og de kan stirre på dem, noe som kan oppleves som truende for mange hunder.

Anonymkode: 47eb3...89c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

mange hunder kan reagere på folk som er usikre eller redd for hunder, fordi de har et veldig usikkert språk rundt hunder,

og de kan stirre på dem, noe som kan oppleves som truende for mange hunder.

Anonymkode: 47eb3...89c

ingen liker jo å bli stirret på.. men når jeg møter på hunden så får jeg liksom angst for angsten i seg selv, og så blir jeg litt misunnelig på hundeeiere som tar så voldsomt med plass, hehe. bare står der og monger med hunden sin liksom. 

Anonymkode: 4b7fb...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...