Gå til innhold

Ny oppstart på DPS- Hvordan få riktig hjelp? PTSD og Dissosiative lidelser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger råd ifb med utredning/behandling på DPS. Kan si først jeg er voksen, voksne barn, hadde utdanning og jobb, men ble ufør for 3-4 år siden.

Jeg ønsker meg virkelig tilbake i arbeidslivet, om så bare en deltidsstilling. De siste mnd har jeg fungert noenlunde iforhold til å ivareta basic selvomsorg (søvn, kost, aktivitet, noe kontakt med venner)

Jeg har vært til vurdering på DPS og de har konkludert med at jeg har rett til helsehjelp. Jeg er bekymret og redd redd for at også denne runden skal ende med ingenting eller forverring.

Jeg har siden 2020 forsøkt å få en utredning for Dissosiative lidelser (barndomstraumer). I 2021 ble jeg etter en voldsom forverring på kort tid henvist til 2 akutttimer,som trigget meg slik at jeg ble innlagt dagen etter siste time.

Desverre døde min mor uventet etter 4 dager, jeg fikk da et kort oppsving. Sikkert fordi jeg selv måtte ordne alt med begravelse og slikt, og faktisk greide det.

Så gikk det raskt nedover, kort sagt, konflikt om arv utviklet seg til et mareritt og jeg har nå ingen kontakt med søsken eller far og stemor. Rett etter begravelsen møtte jeg en mann jeg kjenner fra før, og uten at jeg skjønner hvordan det gikk til ble vi raskt et par, gikk 3 mnd før jeg skjønte jeg måtte komme meg bort, hadde 3 opphold på krisesenter og reiste til slutt utenlands da han ikke ville slippe taket i meg.

Har hatt (for meg) voldsomme symptomer på PTSD de siste årene, men har greid siden i høst å roe disse med riktig søvn, kost, noe aktivitet osv.

Jeg er redd for at utredningen for barndomstraumer og Dissosiative lidelser skal bli " glemt" av DPS. Disse plager meg egentlig ikke nå, men det er jo fordi jeg bruker all min energi på å kontrollere de relativt nyoppståtte ptsd symptomer. Dette "greide" jeg først etter ketamin behandling, og jeg kan ikke nærme meg noe som trigger (nære relasjoner og tilknytning) uten å få problemer. 

Tilknytningsproblematikken som tidligere stort sett gjorde forhold til foreldre, søsken og kjæreste vanskelig, har "utvidet" seg til å gjelde "alle", dvs nære venner, mine egne barn (heldigvis voksne) og det er utrolig slitsomt. Jeg går uten grunn på nåler hele tiden, det er selvfølgelig slitsomt for de få jeg har nær, men jeg forsøker å være åpen, uten å belaste dem for mye 

Dette ble lengre enn jeg hadde tenkt, og det er litt av problemet, jeg evner ikke helt hold tråden, blir fort trigget, og er livredd for at jeg ikke skal få riktig hjelp pga det.

Har veldig liten tiltro til DPS desverre da jeg tidligere har svært dårlig erfaring. Ikke med enkeltpersoner, men måten de jobber på, stor utskifting og slikt.

Spm er vel: Hva kan jeg si konkret jeg ønsker av utredning, er det noen standard tester jeg kan be om at de utfører? 

Tenker på de dissosiative lidelsene/barndomstraumer

DEt høres kanskje ut som jeg er besatt av disse "diagnosene" men jeg har gode grunner til å tro at jeg har dem og det eneste jeg ønsker meg er riktig hjelp. Har tidligere blitt diagnostisert med ADHD/add og unnvikende personlighetsforstyrrelse, men jeg fungerte noenlunde normalt frem til midten av 30 årene.

Anonymkode: 83f2d...16f

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser at dette ble veldig langt og rotete, svarer gjerne på konkrete spørsmål dersom det er lettere enn å lese alt.

Ts

Skrevet

Kanskje du kan bruke tiden frem til neste tile til å formidle skriftlig hva du selv mener du trenger, og levere dette til DPS? 

Anonymkode: d1b59...3ed

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville søkt meg til avtalespesialist som jobber psykodynamisk istedenfor dps.

Anonymkode: f912f...cbc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville søkt meg til avtalespesialist som jobber psykodynamisk istedenfor dps.

Det er ikke alternativ nå desverre, av praktiske grunner. Finnes ikke noen med kunnskap, års ventetid, DPS har også forsøkt å finne en til meg uten hell.

Men takk for svar.

Om denne runden mislykkes, vurderer jeg å flytte for å komme inn under helseforetaket der Modum hører til. 

Men det er jo en omstendelig prosess, og ser ikke at jeg greier å gjennomføre noe slikt med det første.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kanskje du kan bruke tiden frem til neste tile til å formidle skriftlig hva du selv mener du trenger, og levere dette til DPS? 

Anonymkode: d1b59...3ed

Takk for tips, jeg har skrevet mye, problemet er at det jeg mener er det grunnleggende problemet og har skapt alt kaoset blir "overskygget" av nyoppståtte ptsd symptomer.

Jeg er desverre også veldig opptatt av å gjøre folk til lags og å være "flink" det har gjort riktig behandling vanskelig.

Slik ressurs situasjonen i psykisk helsevern er i dag og tidligere opplevelser med ikke å bli hørt er jeg kjemperedd for å at det bare blir "pusset på" hvis du skjønner.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke alternativ nå desverre, av praktiske grunner. Finnes ikke noen med kunnskap, års ventetid, DPS har også forsøkt å finne en til meg uten hell.

Men takk for svar.

Om denne runden mislykkes, vurderer jeg å flytte for å komme inn under helseforetaket der Modum hører til. 

Men det er jo en omstendelig prosess, og ser ikke at jeg greier å gjennomføre noe slikt med det første.

Hvis det er lang ventetid betyr ikke det nødvendigvis at det ikke er en mulighet. Bare at det tar tid. Verre om det ikke finnes kompetanse. Det du skriver høres ikke ut som noe DPS går i dybden på, jeg ville forsøkt å sette opp noen punkter så det blir mer oversiktlig til fu har time hos DPS. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis du har 2-300 000kr til overs så gå til privat psykolog. Det er flere private som driver veldig  målrettet traumehjelp. Det er svært få som psykologer med dyp-kunnskap om dissosiative lidelser. Du kan evt kontakte Modum bad Oslo og spørre om de har en liste over psykologer som har gått kurs hos  dem. 

Anonymkode: 91a08...4a1

• Nyttig 1
Skrevet

Du trenger ikke ha flere hundre tusen klart på en gang, men ca 6000kr pr måned. Ser du skriver du er voksen og med voksne barn. Kanskje har du mottatt arv du kan bruke på dette? Jeg har levd med dissosiativ lidelse i flere tiår (diagnosert første gang på 90-tallet og siste gang i 2015), det er IKKE lett å få hjelp for dette hos psykologer som ikke kan nok om det. Det er dessverre sannheten. Men det er endel mer kunnskap om det nå enn før, ihvertfall. Det er bra.

Skrevet

Å få god hjelp på dps er ett stor sjansespill. Men hvis du er tydelig på at du ønsker utredning for PTsd, kptsd og dissosiative lidelser, og du greier å forklare symptomene dine godt så er sjansen større for å få rett hjelp. 
start Allerede nå med å skrive en liste over symptomer, ha med deg dette til første time. 

Anonymkode: d7130...509

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.1.2024 den 10.57):

Du trenger ikke ha flere hundre tusen klart på en gang, men ca 6000kr pr måned. Ser du skriver du er voksen og med voksne barn. Kanskje har du mottatt arv du kan bruke på dette? Jeg har levd med dissosiativ lidelse i flere tiår (diagnosert første gang på 90-tallet og siste gang i 2015), det er IKKE lett å få hjelp for dette hos psykologer som ikke kan nok om det. Det er dessverre sannheten. Men det er endel mer kunnskap om det nå enn før, ihvertfall. Det er bra.

Jeg har ikke midler slik situasjonen er nå desverre, det vil endre seg, men jeg er usikker på hvor lang tid det kommer til å ta.

Men, hvordan finner man en psykolog med kompetanse på dette? Mange skriver jo på nettsidene deres at de har kompetanse på traumer og dissosiasjon, men jeg har møtt sikkert fire eller fem psykologer på mitt lokale DPS som jobber i såkalte traume team og ingen av dem med unntak av 1 har forsøkt å forstå hva jeg prøver å forklare.

Riktignok sliter jeg veldig med å sette ord på og skjønne symptomene  selv, så jeg forstår at det ikke er som om jeg beskrev et panikkanfall, da vil jeg tro de aller fleste behandlere enkelt kjenne igjen symptomene og kan forklare hva det er.

Men de er overhodet ikke interessert i å hjelpe meg å "rote" i det, det er liksom ikke interessant virker det som. Helt ærlig føles det som om de tror jeg dikter det opp/problematiserer noe som ikke finnes, eller at jeg snakket om "vanlig" dissosiasjon og omtrent romantiserer det, er over opptatt av diagnoser eller noe sånt.Har forøvrig nå vært på første time, har fått tildelt en behandler (sikkert grei nok)  men hun  behersker ikke norsk skikkelig og jeg ser i journalen at hun har feiltolket ganske enkle faktaopplysninger. Hun understreket at "vi skal ikke være opptatt av diagnoser". Så akkurat nå føles det helt håpløst, jeg føler ikke dette er forsvarlig i det hele tatt. Jeg merker ikke selv noe i selve timen, men etterpå når jeg er ute av situasjonen og forstår hva som er skjedd, først da kommer reaksjonene som fører til destruktiv adferd,  kan være alt fra akutt depresjon med selvmordstanker, panikkanfall eller unngåelse av andre viktige ting/avtaler.

AnonymBruker skrev (På 13.1.2024 den 18.36):

Å få god hjelp på dps er ett stor sjansespill. Men hvis du er tydelig på at du ønsker utredning for PTsd, kptsd og dissosiative lidelser, og du greier å forklare symptomene dine godt så er sjansen større for å få rett hjelp. 
start Allerede nå med å skrive en liste over symptomer, ha med deg dette til første time. 

Anonymkode: d7130...509

Takk for tips likevel, jeg har gjort dette, men som sagt sliter jeg veldig med beskrive symptomene med ord, jeg føler jeg ikke har språk til det. Når de da ikke hjelper meg videre, virker rett og slett som om de ikke er interessert eller skjønner det og tenker det ikke er relevant, da "snur mitt indre" uten at jeg oppfatter det selv, jeg glemmer hele listen og forsøker å "oppfylle" det jeg tror han/hun ønsker uten at jeg merker det selv. Noen ganger skjønner jeg like etterpå hva som skjedde, andre ganger kan det gå lang tid.

Dette skjer jo i alle mine relasjoner i større eller mindre grad, det er ekstremt slitsomt og jeg trenger ofte pause fra folk for å "skru meg på plass igjen".

Henvisningen viser til disse, og jeg tror jeg skal forsøke å skrive et brev/mail til leder og forsøke å forklare og gi eksempler fra tidligere timer. 

Huff, når jeg leser hva jeg har skrevet så synes jeg jo selv at jeg virker litt besatt at diagnoser. Men det er jo ikke slik at målet mitt er å komme ut fra DPS med en  diagnose jeg på forhånd har bestemt meg for i hånden. Jeg ønsker riktig behandlingen, og når den er vidt forskjellig fra personlighetsforstyrrelser som jeg mener de har feildiagnostisert meg med så er det jo essensielt at diagnosen er riktig.

Og det vil jo en utredning gi svar på, håper jeg, enten det er dissosiativ lidelse, cptsd, eller andre ting jeg ikke vet noe om.

Skrevet

Kjenner igjen mye av det du skriver. Jeg har slitt det meste av mitt liv grunnet barndomstraumer. Så opplevde jeg flere dramatiske hendelser på kort tid for noen år siden, og det ble vanskelig å vite hva som var hva- de hendelsene var i seg selv nok til å sette de fleste ut av spill. I behandling ble det litt sånn " Og så skjedde det, og så skjedde det egentlig før det, og så kom den inn i livet og gjorde det og det"Vil anbefale deg å skrive en kronologisk oversikt fra start til slutt over alt som har skjedd. Lettere for deg å holde tråden da og få sortert litt. 

Anonymkode: fb3b1...de0

Skrevet

Min erfaring er at dps er veldig opptatt av personlighetsforstyrrelser, og hvis man har traumebakgrunn vet jeg faktisk ikke om noen som har vært innom dps og ikke fått en slik diagnose. Dette til tross for at de uten tvil har kompleks ptsd og diagnosemanualen sier at dersom symptomene kan forklares av den opprinnelige diagnosen (kptsd) skal ikke ytterligere diagnoser gis. 

Min andre erfaring er at få har kompetanse på traumer. Jeg har etterhvert prøvd femten ulike behandlere, både private og offentlige, og ingen av dem har vært gode på traumer, selv om de sier selv at de er det. 

Min tredje erfaring er at det er nesten umulig å finne ut hvilke metoder offentlige psykologer bruker. De svarer ikke engang på det om man spør direkte. Dermed kan man lese om en metode som er anerkjent for sitt problem, men dessverre klarer man ikke finne noen som kan den. 

Hvis du har en flink fastlege, vil jeg anbefale at du får denne til å skrive et brev til dps som beskriver problemet. Men det er slett ikke sikkert de har noen med kompetanse på dissosiasjon og traumer. 

Du kan også prøve å spørre om Modum Bad har anbefalinger i ditt område. Noen ganger har de det. 

Har du lest denne boka? Den er veldig bra og hjalp meg masse. https://www.modum-bad.no/ny-behandlingsmanual/

Anonymkode: bd354...90c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjenner igjen mye av det du skriver. Jeg har slitt det meste av mitt liv grunnet barndomstraumer. Så opplevde jeg flere dramatiske hendelser på kort tid for noen år siden, og det ble vanskelig å vite hva som var hva- de hendelsene var i seg selv nok til å sette de fleste ut av spill. I behandling ble det litt sånn " Og så skjedde det, og så skjedde det egentlig før det, og så kom den inn i livet og gjorde det og det"Vil anbefale deg å skrive en kronologisk oversikt fra start til slutt over alt som har skjedd. Lettere for deg å holde tråden da og få sortert litt. 

Anonymkode: fb3b1...de0

Hahaha beklager at jeg ler, men kunne brukt akkurat samme ordene selv 😅 Det er jo frustrerende, for det blir som du sier veldig kaotisk, og jeg tror det blir vanskelig å jobbe med de opprinnelige traumene når det ligger en slags nyoppstått pågående PTSD som fyrer av i hytt og pine.

Smart med en slik oversikt, det skal jeg forsøke å få til, takk for råd ☺️

Siden flere i tråden har erfaring med traumer tenkte jeg at jeg ville dele en metode jeg har forsøkt. Jeg hørte bare halve før jeg hev meg i gang, gikk alt for hardt ut og ble veldig dårlig. Men jeg har veldig tro på den og den er forsket mye på så jeg tenker å forsøke igjen, men starte litt forsiktigere denne gangen. Anbefaler å lytte gjennom hele først ☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min erfaring er at dps er veldig opptatt av personlighetsforstyrrelser, og hvis man har traumebakgrunn vet jeg faktisk ikke om noen som har vært innom dps og ikke fått en slik diagnose. Dette til tross for at de uten tvil har kompleks ptsd og diagnosemanualen sier at dersom symptomene kan forklares av den opprinnelige diagnosen (kptsd) skal ikke ytterligere diagnoser gis. 

Min andre erfaring er at få har kompetanse på traumer. Jeg har etterhvert prøvd femten ulike behandlere, både private og offentlige, og ingen av dem har vært gode på traumer, selv om de sier selv at de er det. 

Min tredje erfaring er at det er nesten umulig å finne ut hvilke metoder offentlige psykologer bruker. De svarer ikke engang på det om man spør direkte. Dermed kan man lese om en metode som er anerkjent for sitt problem, men dessverre klarer man ikke finne noen som kan den. 

Hvis du har en flink fastlege, vil jeg anbefale at du får denne til å skrive et brev til dps som beskriver problemet. Men det er slett ikke sikkert de har noen med kompetanse på dissosiasjon og traumer. 

Du kan også prøve å spørre om Modum Bad har anbefalinger i ditt område. Noen ganger har de det. 

Har du lest denne boka? Den er veldig bra og hjalp meg masse. https://www.modum-bad.no/ny-behandlingsmanual/

Anonymkode: bd354...90c

Ser ut som om vi har veldig like erfaringer, det er litt som om man ikke skulle tro det. Slik jeg har forstått det så er prognoser for traumer og dissosiative lidelser svært gode forutsatt rett behandling, mens med personlighetsforstyrrelser er de ganske dårlige. 

Jeg blir så provosert av hvordan dette "systemet" fungerer, det er i mine øyne en vanvittig sløsing med ressurser. 

Jeg leste for ikke lenge siden en artikkel på psykologisk.no om dette med diagnostisering av personlighetsforstyrrelse, husker ikke helt hva som sto, men det var snakk om å slutte å bruke dem som de gjør i dag. Skal se om jeg finner link 

🙏 Takk for link, skal lese, tror det kan hjelpe meg å ha noe slikt å "slå i bordet"  med ☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.1.2024 den 6.51):

Hva mener du egentlig med psykodynamisk? Vil det si at de er kompetente på dissosiative lidelser?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...