AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #1 Skrevet 13. januar 2024 Hvem bestemmer fra når en fremtidsfullmakt er gyldig? Altså fra når kan den som er valgt som fremtidsfullmektig starte å ta avgjørelser? Må det ved evt sykdom foreligge en diagnose fra lege? Anonymkode: 36f31...7ea
emilie123 Skrevet 13. januar 2024 #2 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvem bestemmer fra når en fremtidsfullmakt er gyldig? Altså fra når kan den som er valgt som fremtidsfullmektig starte å ta avgjørelser? Må det ved evt sykdom foreligge en diagnose fra lege? Anonymkode: 36f31...7ea Det er fastlegen som må skrive under på fremtidsfullmakten og dermed setter den igang. En må være varig ute av stand til å greie seg selv for at den skal kunne settes igang. Det kan være pga sykdom som feks demens eller slag, eller en ulykke. En kan godt være klar i hode, men at kroppen ikke fungerer lengre. Har selv nylig fått skrevet en fremtidsfullmakt og jeg gjorde det hos advokat, for da var jeg sikker på at den var gyldig. Jeg har med det økonomiske og helsemessige i denne kontrakten. Det gir meg en trygghet, for som advokaten sa, det er ikke gitt at en i nær familie blir verge hvis en ikke har en fremtidsfullmakt. Og det var mange med offentlig verge som ikke var fornøyd med jobben vergen gjorde.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #3 Skrevet 13. januar 2024 Fastlege må skrive bekreftelse ja, på at fullmaktsgiver ikke lenger er i stand til å styre over egen økonomi, helse osv. Du spør om det ved sykdom må foreligge en diagnose. Siden det er fastlege som må attestere på "umyndiggjøringen", vil jo h*n sannsynligvis kjenne til evt sykdom som er årsak til fullmakten, og min logikk sier da at dette vil vel komme med automatisk i denne attesten 🤷♀️ Jeg brukte myye tid på å skrive fremtidsfullmakt for begge mine foreldre, så har vel nesten doktorgrad i emnet 😜 Har sikkert endel tips og råd, om du lurer på noe annet 🙃 Er dessverre mange som ikke får fullmakten godkjent, fordi den ikke oppfyller krav til utforming og innhold. Anonymkode: bed64...dba
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #4 Skrevet 13. januar 2024 Man bør også stadfeste fremtidsfullmakten hos statsforvalteren. Flere banker og tingretter krever stadfesting av fremtidsfullmakt. https://www.statsforvalteren.no/portal/vergemal/fremtidsfullmakt/ Anonymkode: ea343...c6d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå