AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #21 Del Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er uenig. Anonymkode: 2a02a...af6 Du ønsker å legge uforholdsmessig mye ansvar på butikken? Anonymkode: 80a91...466 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #22 Del Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du ønsker å legge uforholdsmessig mye ansvar på butikken? Anonymkode: 80a91...466 De klarte da å gi ut kvittering til alle for noen få år siden. Så vanskelig er det ikke. (Om noen derimot legger igjen kvitteringen i kassen og forlater butikken uten så er det så klart ikke butikkens ansvar.) Anonymkode: 2a02a...af6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #23 Del Skrevet 13. januar 2024 Jeg jobber i butikk og anbefaler alle kunder om å ta med kvittering hvis de sier de ikke skal ha den med. For uten kvittering får du verken byttet, deponert eller reklamert. Vi MÅ ha kvittering/kjøpsbevis uansett. Jeg tar alltid med meg kvittering selv nå, for da vet jeg at jeg har mitt på det rene uansett. Og ALLTID skoeske kjøper jeg sko, for uten skoeske har du som regel ingen returrett. Anonymkode: cfc01...8f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #24 Del Skrevet 13. januar 2024 Aldri hørt en ansatt si takk for at jeg ikke tar kvittering. Anonymkode: 6ddd8...3f8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enkefru Skrevet 13. januar 2024 #25 Del Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Og hvorfor skal dette være butikkens problem?! De tilbyr kunden kvittering, det er kundens ansvar. man har ikke engang lovfestet returrett fordi man ombestemmer seg… Anonymkode: 80a91...466 Dette! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #26 Del Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du ønsker å legge uforholdsmessig mye ansvar på butikken? Anonymkode: 80a91...466 Du ønsker å legge uforholdsmessig mye ansvar på kunden? Det er jo kunden som overtar all risiko når varen er kjøpt. Kunden har jo rettigheter etter at varen er kjøpt, og med å tilby kunden å velge bort kvittering ber man i praksis kunden å fraskrive seg dette. Jeg kan jo ikke begynne å pakke opp en vare i butikken for å sjekke kvaliteten. Skjønner ikke at dette er en diskusjon, enten må butikkene begynne å oppføre seg vedrørende en reklamasjon eller så må man default gi kunden kvittering. Anonymkode: 51288...0d4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #27 Del Skrevet 13. januar 2024 Handler ofte på Biltema, og tar alltid vare på kvitteringen i fall varen ønskes retunert,byttes. Tar ein ikkje vare på kvittering har ein ingen bytterett, og det er kundens ansvar. Anonymkode: 20fb9...4cc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaarebjarne Skrevet 13. januar 2024 #28 Del Skrevet 13. januar 2024 9 år som ansatt i dagligvarebutikk. Aldri sagt «takk» når noen ikke ønsket kvittering. Kan ikke si jeg har lagt merke til at butikkansatte gjør det heller. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svartkatt Skrevet 13. januar 2024 #29 Del Skrevet 13. januar 2024 Har aldri hørt en eneste selger takke meg for å ikke ville ha kvittering. Det er helt meningsløst. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gibralfaro Skrevet 13. januar 2024 #30 Del Skrevet 13. januar 2024 Det er nok garantert av hensyn til miljøet. Her hvor jeg bor har noen butikker begynt å spørre om jeg ønsker kvittering tilsendt per e-post, i stedet for å få en papirlapp, som i de fleste tilfeller går rett i søpla. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #31 Del Skrevet 13. januar 2024 Det er smart å ta med seg kvitteringen. Ja, noen ganger finner du feil. Jeg sparte tusenvis av kr på apotek1. De spurte minst 6x full pris på produkt på blå resept og 1x 1000kr for mye fordi de hadde tatt prisen fra et annet produkt. (Beklager, dette er ikke en spøk. Det skjedde virkelig. - Jeg har lest noen ganger på FB at andre også har opplevd dette.) Men det er også smart å vite hva du kjøper, hva det koster og hvor pengene dine går. Hvilke priser går opp eller ned. Du kan bruke kvitteringen til å lage en økonomisk oversikt for å se hva du bruker mye penger på. Hvis du vet dette, kan du spesifikt se etter alternative produkter som er billigere eller varer lenger. Du kan beregne hva du bruker per måltid, per uke eller per måned. Hva du bruker på mat, drikke, kjæledyr, kroppspleie osv. Denne uken koster brokkolien i enkelte butikker kun 10kr. Du kan kjøpe litt ekstra, blanchere det og deretter fryse det ned. For noen uker siden var tunfisk på boks i vann kun 7kr (tidligere 12kr, nå 15kr) hos Kiwi. Når det var 7kr kjøpte jeg 2-4 bokser ekstra hver gang jeg handlet mat. Coop er mye dyrere. Og produkter med 40% rabatt pga dato er ofte fortsatt dyrere enn samme produkt til full pris hos Kiwi. Jeg ser også ofte på hva de dyreste produktene jeg kjøpte var og tenker om jeg synes prisen er grei. Noen ganger bestemmer jeg meg for å bytte til et annet produkt eller merke. Noen ganger hjelper det å kjøpe i bulk. Eller frossen i stedet for fersk eller tørket i stedet for fersk. Osv. Jeg tar alltid med meg kvitteringen. Kvitteringen er også for å få innsikt i kjøpsatferd og for å ta smartere valg. Anonymkode: 75ba4...e44 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 13. januar 2024 #32 Del Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det skjer overalt, både i dagligvarehandelen og andre butikkkjeder. Jeg svarer stort sett nei, og da sier de alltid ‘takk’ og jeg har lurt litt på hvorfor de takker. Er det for å spare miljøet for papirbruken? Er det for tilliten? De gangene jeg har takket ja til kvittering, så har det faktisk ofte hendt jeg har funnet feil. Feks varer på salg som er solgt til full pris går igjen. Jeg har også ved to tilfeller opplevd at jeg må reklamere en vare, men fått beskjed om at ‘beklager, uten kvitteringen kan vi ikke hjelpe deg’. Dette til tross for at varen kun solgtes i denne butikkkjeden (i dette tilfelle Europris). Jeg spurte den ansatte om hvorfor de spør om kunden vil ha kvittering etter kjøp om det er slik at man mister alle rettigheter til reklamasjon uten den. Det kunne han ikke svare på. Så, er det noen her som jobber i butikk som kan svare på hvorfor dere spør om kunden vil ha kvittering når kunden er avhengig av den for å kunne reklamere? Og hvorfor takker dere for at vi ikke ønsker kvitteringen?! Er det noen som ikke jobber i butikk som kan svare, så gjør gjerne det:) Anonymkode: df4d3...971 Du bruker selv uttrykket "Jeg takket ja til kvittering". Det er en språklig høflighet. De butikkansatte blåser vel i om du vil ha kvittering eller ikke. Jeg sier mange ganger nei til kvittering når jeg er sikker på at jeg ikke kommer til å reklamere på varen. En banan feks trenger jeg ikke bytte. Den er fin og snart er den spist. Bensin trenger jeg heller ikke kvittering for. Det skal hardt bevises om det er noe galt med den, og jeg kommer garantert ikke til å levere den tilbake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #33 Del Skrevet 13. januar 2024 9 hours ago, AnonymBruker said: Får ikke åpnet lenken, men nå er det ikke kjøpsloven som gjelder - men forbrukerkjøpsloven… Det er kundens ansvar å ta vare på kvitteringen. Du får takke ja neste gang, eller ta et bilde før den kastes. Anonymkode: 80a91...466 Vet ikke hvorfor du ikke får åpnet lenken men Forbrukerrådet uttaler seg på vegne av privat kjøp så jeg har rett uansett. Anonymkode: 55ee4...170 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #34 Del Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vet ikke hvorfor du ikke får åpnet lenken men Forbrukerrådet uttaler seg på vegne av privat kjøp så jeg har rett uansett. Anonymkode: 55ee4...170 Det jeg refererte til var at nettsiden heter kjøpsloven.com… og det er veldig mange som tror at det er kjøpsloven som gjelder, men det er det ikke når en privatperson handler av en næringsdrivende. Da er det forbrukerkjøpsloven som gjelder Anonymkode: 80a91...466 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 13. januar 2024 #35 Del Skrevet 13. januar 2024 Jeg har jobbet i butikk, og jeg har aldri takket for at folk ikke vil ha kvittering, har ikke hørt noen andre gjøre det heller. Det er mulig de du har hørt, mener det som et avsluttende "takk for handelen". Eller har du bare hørt feil? Når det gjelder hvorfor vi spør, er det jo fordi de fleste faktisk ikke vil ha kvittering. Men de som vil ha, er gjerne veldig opptatte av å få den, så man kan ikke bare gå ut fra at kunden ikke vil ha den. Og hvis kunden sier nei, så kan man ikke tvinge kvittering på dem heller. Om vi tvinger folk til å ta imot kvittering, har vi uansett ikke noen garanti for hva som skjer med kvitteringen etter at kunden forlater butikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #36 Del Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det skjer overalt, både i dagligvarehandelen og andre butikkkjeder. Jeg svarer stort sett nei, og da sier de alltid ‘takk’ og jeg har lurt litt på hvorfor de takker. Er det for å spare miljøet for papirbruken? Er det for tilliten? De gangene jeg har takket ja til kvittering, så har det faktisk ofte hendt jeg har funnet feil. Feks varer på salg som er solgt til full pris går igjen. Jeg har også ved to tilfeller opplevd at jeg må reklamere en vare, men fått beskjed om at ‘beklager, uten kvitteringen kan vi ikke hjelpe deg’. Dette til tross for at varen kun solgtes i denne butikkkjeden (i dette tilfelle Europris). Jeg spurte den ansatte om hvorfor de spør om kunden vil ha kvittering etter kjøp om det er slik at man mister alle rettigheter til reklamasjon uten den. Det kunne han ikke svare på. Så, er det noen her som jobber i butikk som kan svare på hvorfor dere spør om kunden vil ha kvittering når kunden er avhengig av den for å kunne reklamere? Og hvorfor takker dere for at vi ikke ønsker kvitteringen?! Er det noen som ikke jobber i butikk som kan svare, så gjør gjerne det:) Anonymkode: df4d3...971 Jeg spør om du vil ha kvitteringen , veldig mange vil ikke det så istedenfor og fylle opp søpla med kvitteringer spør jeg før jeg skriver ut. Ja, det er for og spare miljøet blandt annet. Jeg sier « takk « når betalingen går igjennom . Takk for handelen. Om noen tror at jeg takker for at de ikke vil ha kvittering har jeg ikke tenkt på. Om noen i andre butikker takker for at vi ikke vil ha kvitteringen har jeg ikke lagt merke til det. Har du betalt med kort har du kvittering i nettbanken og evt app. Betaler du kontant er det lurt og takke ja til kvittering på varer du kan komme til og reklamere på. samme for meg om du vil ha med kvittering eller ikke, vil bare ikke ha søpla full unødvendig. At du må kunne vise at du har kjøpt varen hos meg ved bytting / reklamasjon bør være åpenbart, og det vi helst vil er jo at du betaler med kort og har kvitteringen din der. Anonymkode: 3035f...cf4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #37 Del Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Så du mener her at butikken egentlig spør om kunden ønsker å fraskrive seg muligheten til å reklamere hvis det er noe feil el.l. med varen? Da bør de jo begynne å spørre om det da. Uærlige butikker burde vi slutte å handle i. Anonymkode: 51288...0d4 Nei. Vi bare gidder ikke og ha kvitteringen din liggende på disken og så i søpla. Derfor skriver vi ikke ut kvittering om du ikke vil ha den. Hvis du absolutt skal betale med kontanter er det fint om du tar vare på kvitteringen hvis det skulle være noe feil med varen. Anonymkode: 3035f...cf4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #38 Del Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Når jeg handler på kiwi får jeg digital kvittering pga. trumf Anonymkode: bc0de...cb3 Aldri fått og jeg har trumf Anonymkode: 83769...6c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #39 Del Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det funker ikke på Hennes og Maurits i hvert fall. Jeg kjøpte et skjørt for barn. Dum som jeg var, takket jeg nei til kvittering. Skjørtet var for stort og hang ikke oppe, så jeg troppet opp dagen etter, med kontoutskrift. Samme ansatt i kassen som jeg handlet hos dagen før. Hun husket meg, men kunne ikke gjøre noe uten kvittering. Jeg spurte også butikksjefen, men regelen er at man må ha kvittering. Nå kostet jo ikke varen all verden, men noe irriterende var det. Så jeg sørger alltid for å få med kvittering. Anonymkode: 2a02a...af6 Du reklamerte på skjørtet fordi det var for stort og ikke hang oppe? Anonymkode: 3035f...cf4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #40 Del Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er uenig. Anonymkode: 2a02a...af6 Det spiller jo ingen rolle. Anonymkode: 3035f...cf4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå