Gå til innhold

Når butikkansatte spør om kunden vil ha kvittering

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det skjer overalt, både i dagligvarehandelen og andre butikkkjeder. Jeg svarer stort sett nei, og da sier de alltid ‘takk’ og jeg har lurt litt på hvorfor de takker. Er det for å spare miljøet for papirbruken? Er det for tilliten?

De gangene jeg har takket ja til kvittering, så har det faktisk ofte hendt jeg har funnet feil. Feks varer på salg som er solgt til full pris går igjen.

Jeg  har også ved to tilfeller opplevd at jeg må reklamere en vare, men fått beskjed om at ‘beklager, uten kvitteringen kan vi ikke hjelpe deg’. Dette til tross for at varen kun solgtes i denne butikkkjeden (i dette tilfelle Europris). Jeg spurte den ansatte om hvorfor de spør om kunden vil ha kvittering etter kjøp om det er slik at man mister alle rettigheter til reklamasjon uten den. Det kunne han ikke svare på.

Så, er det noen her som jobber i butikk som kan svare på hvorfor dere spør om kunden vil ha kvittering når kunden er avhengig av den for å kunne reklamere?

Og hvorfor takker dere for at vi ikke ønsker kvitteringen?!

Er det noen som ikke jobber i butikk som kan svare, så gjør gjerne det:)

Anonymkode: df4d3...971

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 hours ago, AnonymBruker said:

kunne han ikke svare på.

Så, er det noen her som jobber i butikk som kan svare på hvorfor dere spør om kunden vil ha kvittering når kunden er avhengig av den for å kunne reklamere?

Det stemmer ikke, du må sannsynliggjøre du har kjøpt varen.

https://www.kjøpsloven.com/mistet-kvittering.html

Anonymkode: 55ee4...170

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Får ikke åpnet lenken, men nå er det ikke kjøpsloven som gjelder - men forbrukerkjøpsloven… 

Det er kundens ansvar å ta vare på kvitteringen. Du får takke ja neste gang, eller ta et bilde før den kastes. 

Anonymkode: 80a91...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker nei til kvittering ofte når jeg vet at noe skal tas i bruk rett etterpå og bytte er uaktuelt. Men på feks hundeutstyr som seler og bånd tar jeg alltid vare på kvitteringen, har vært nødt til å reklamere et par ganger. Tar også vare på kvitteringen om det er snakk om dyre plagg mtp reklamasjon. 

Anonymkode: 4875b...eff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten aldri at jeg vil ha kvittering. Elkjøp, Obs, Megaflis, Maxbo, Coop Extra, Rema osv er man medlem i kundeprogram, lagres alle kjøpene automatisk, man trenger aldri kvittering. 

Resten handler jeg stortsett på nett.

Siste vi tok vare på kvittering, må være når vi kjøpte trampoline.

Anonymkode: 221ce...1a4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg handler på kiwi får jeg digital kvittering pga. trumf

Anonymkode: bc0de...cb3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er kundens ansvar å ta vare på kvitteringen. Du får takke ja neste gang, eller ta et bilde før den kastes. 

Så du mener her at butikken egentlig spør om kunden ønsker å fraskrive seg muligheten til å reklamere hvis det er noe feil el.l. med varen? Da bør de jo begynne å spørre om det da. Uærlige butikker burde vi slutte å handle i.

Anonymkode: 51288...0d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunden har jo krav på kvittering, så da må de ansatte nesten spørre da. Aldri noensinne opplevd at de sier takk når jeg ikke ønsker kvittering.

Jeg har jobbet i butikk selv, og dersom kunden kan vise til når kjøpet er gjennomført (nettbank) så er det null problem å lete opp kvitteringen i systemet

Anonymkode: fb5e4...cbc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemstillingen her? Ta vare på kvitteringer på ting det kan tenkes du vil få refundert/bytte, etc. Ting du ikke kommer til å gå tilbake med, t.ex pakke tyggis og slikt, trenger du ikke spare kvitteringer på. Det er ditt ansvar å ta hånd om dine dokumenter.

De i kassa sier vel bare takk for en ferdig handel.

Anonymkode: 10b66...a3e

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi kvitteringen kun blir skrevet ut automatisk om kunden betaler med kontanter/gavekort. Ellers må vi skrive ut bong etter fullført salg. 
(Coop)

Anonymkode: 66767...33f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så du mener her at butikken egentlig spør om kunden ønsker å fraskrive seg muligheten til å reklamere hvis det er noe feil el.l. med varen? Da bør de jo begynne å spørre om det da. Uærlige butikker burde vi slutte å handle i.

Anonymkode: 51288...0d4

Butikken er ikke uærlig ved å tilby kunden kvitteringen… Det er som sagt kundens ansvar å ta vare på kjøpsdokumentasjonen. Butikken tilbyr den jo, hva mer skal de gjøre? 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frasen «takk» er et hyggelig sitat, som at «takk for at du handler her og støtter oss.» det går på automatikk!

Anonymkode: 4fe1a...265

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke problemet. Mange vil ikke ha kvittering, noen får den digitalt. Derfor spør de. Men folk blir misfornøyde uansett virker det som, uansett hva de gjør. Snakk om å lete etter problemer. 

Anonymkode: 6b2a3...7dd

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en lignende opplevelse. Jeg ber nesten alltid om kvittering og undrer meg over hvorfor jeg nesten aldri blir spurt. Til gjengjeld blir jeg spurt om jeg vil ha pose, når jeg står der med åpen ryggsekk. Jeg sjekker alltid kvitteringen, og finner ofte feil. Noen ganger er feilen i butikkens favør, og da sier jeg ifra. Noen ganger er prisen på varen en annen enn det som sto på plakat/etikett, og da hender det jeg ser mitt snitt til å kjøpe mer av det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er medlem i butikken kommer jo kvitteringen på nett/app. Anbefaler dette. Vi spør jo om du vil ha kvitteringen så vi kanskje slipper å kaste en hel kassarull i søppla hver eneste dag. 

Anonymkode: edad3...88f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De spør for å spare papir. Jeg jobbet i dagligvare da endringen ble innført, fra at alt ble printet ut automatisk, til at vi kun trykte print for de som ville ha. Og forklaringen fra sjefen var at vi skulle spare papir.

Jeg er enig i at det er tøvete å la kunden velge når man selger varer som det er umulig å reklamere på uten kvittering. Noen butikker registrerer kjøp, men det er jo langt fra alle som gjør det. 

Som kunde har jeg aldri lagt merke til at butikkensatte takker når jeg sier nei takk til kvittering. 

Anonymkode: 2a02a...af6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det funker ikke på Hennes og Maurits i hvert fall. Jeg kjøpte et skjørt for barn. Dum som jeg var, takket jeg nei til kvittering. Skjørtet var for stort og hang ikke oppe, så jeg troppet opp dagen etter, med kontoutskrift. Samme ansatt i kassen som jeg handlet hos dagen før. Hun husket meg, men kunne ikke gjøre noe uten kvittering. Jeg spurte også butikksjefen, men regelen er at man må ha kvittering. Nå kostet jo ikke varen all verden, men noe irriterende var det. Så jeg sørger alltid for å få med kvittering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Skjønner ikke problemet. Mange vil ikke ha kvittering, noen får den digitalt. Derfor spør de. Men folk blir misfornøyde uansett virker det som, uansett hva de gjør. Snakk om å lete etter problemer. 

Anonymkode: 6b2a3...7dd

Problemet er jo at man i kjøpsøyeblikket føler seg sikker på at man skal beholde varen. I en del tilfeller er jo man usikker på om varen passer, men av og til bommer man, eller det kan være feil på varer som man ikke ser for seg i det man kjøper den. Jeg mener at når regelen er sånn at man ikke får returnert en vare uten papirkvittering, så burde kunden få utlevert kvittering. Så klart blir det mye papiravfall, men det er andre områder man kan spare papir på. Det er trolig ikke alt av plakater og emballasje som er strengt nødvendig. Papirposene som en del butikker benytter seg av, kan jo som regel kun brukes en gang og fører til mye mer avfall enn det papirkvitteringene gjør. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Problemet er jo at man i kjøpsøyeblikket føler seg sikker på at man skal beholde varen. I en del tilfeller er jo man usikker på om varen passer, men av og til bommer man, eller det kan være feil på varer som man ikke ser for seg i det man kjøper den. Jeg mener at når regelen er sånn at man ikke får returnert en vare uten papirkvittering, så burde kunden få utlevert kvittering. Så klart blir det mye papiravfall, men det er andre områder man kan spare papir på. Det er trolig ikke alt av plakater og emballasje som er strengt nødvendig. Papirposene som en del butikker benytter seg av, kan jo som regel kun brukes en gang og fører til mye mer avfall enn det papirkvitteringene gjør. 

Og hvorfor skal dette være butikkens problem?! De tilbyr kunden kvittering, det er kundens ansvar. 

man har ikke engang lovfestet returrett fordi man ombestemmer seg…

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og hvorfor skal dette være butikkens problem?! De tilbyr kunden kvittering, det er kundens ansvar. 

man har ikke engang lovfestet returrett fordi man ombestemmer seg…

Jeg er uenig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...