AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #1 Skrevet 13. januar 2024 Hei. Jeg går første året på sykepleien, jeg og samboeren har lyst til å prøve å få barn om ikke så lenge. Planen er å begynne i oktober, og barnet vil da forhåpentligvis komme i sommerferien. Jeg går da høygravid siste praksisperiode 2 året av studiet, noe jeg tror skal gå fint. Har veldig lite lyst til å ta permisjon det siste året av studiet. Fra aug-des er det 1 praksisperiode (9 uker) og bacheloroppgave. Siste semester består av 2 praksisperiode og 1 eksamen. Har noen erfaring med å få barn siste året på sykepleien? Hvordan gikk det? Samboer jobber fulltid, jeg har fast helgestilling og tar også ekstravakter hvis det trengs. Vi kjøpte leilighet i fjor sommer så vi har «noe på stell».😁 Anonymkode: aa343...234
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #2 Skrevet 13. januar 2024 Hvor skal barnet være når du går tredje året? Anonymkode: 4b65b...941 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #3 Skrevet 13. januar 2024 Gratulerer! Du må jo i permisjon, så utsatt studieforløp vil du jo få uansett. Skolen kan tilrettelegge, kanskje slik at du får «gå rett på» evt fullføre emner og ta praksisen etter levert bachelor. Du er nok ikke den første eller siste i den situasjonen, ville tatt en time med rådgiving! Samskipnaden din har sikkert et slikt tilbud, evt med studieveileder! Dette går helt fint! Anonymkode: bd54c...7dc 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #4 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor skal barnet være når du går tredje året? Anonymkode: 4b65b...941 Hjemme med samboer Anonymkode: aa343...234 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #5 Skrevet 13. januar 2024 Du vet ikke hvordan svangerskapet blir, så du må ta høyde for at du ikke er i form til å være i praksis. Hvis du er kvalm, kaster opp, ikke klarer å gå de vaktene du skal (seinvakt f.eks), ikke klarer å gjøre det du skal i praksis eller f.eks får problemer med bekkenet, så klarer du heller ikke fullføre praksis. En av tingene du må ta høyde for når du velger å bli gravid underveis i studiet er at svangerskapsplager kan gjøre at du ikke opprettholder studieprogresjon slik du selv ha tenkt. Selv om du er gravid skal du oppnå samme læringsmålene/læringsutbyttene som de som ikke er gravide, og her er det ingen unntak. Å tenke at du skal gå i praksis som normalt bare noen mnd etter å ha født vil jeg også si er en illusjon. Du aner ikke hvordan du reagerer på svangerskap, fødsel og barseltid, og du aner heller ikke hvilket barn du får og hvile behov dette barnet har. Du kan få en som sover døgnet rundt fra fødsel og tar flaske lett som en plett, eller du kan få en med kolikk, ekstremt behov for pupp og nærhet fra mor, der du sover like lite som barnet og knapt orker å smøre deg en skive. Praksis er tøft, det er krevende, og setter krav til at du som student kan møte i praksis opplagt, med oppmerksomheten på plass og energien til å gjøre det som kreves. Du må ha hodet med deg, og du må være i stand til å lese utenom praksis og forberede deg. Å møte overtrøtt pga baby, tro det holder å møte opp og tenke at du skal bare seile gjennom på oppmøte fører kun til stryk. Alle kan være trøtt en dag eller en uke, men gjennomgående i en eller flere praksisperioder går ikke. Du har heller ikke krav på tilrettelegging i praksis slik du ville hatt om du var i jobb (hverken som gravid eller som nybakt mor). Du kan ikke forvente ammefri f.eks, og du må oppfylle det timetallet som kreves og de læringsmålene som settes i de enkelte praksisene. Det er typisk KG å si at det går fint, det er ingen problem, kjør på, men det stemmer ikke. Det aller beste er å vente med å få barn til du er ferdig utdannet og har opparbeidet deg rett til foreldrepermisjon og andre rettigheter som følger av å være ansatt. Hvis du absolutt vil ha barn under studietiden bør du ta permisjon når barnet er født, og utsette studiene ett skoleår. Å være høygravid i sykehuspraksis er ikke noe å trakte etter, det beste er om barnet blir født på sensommer/tidlig høst, så er du ikke høygravid i praksis, du får vært hjemme et skoleår, og barnet kan begynne i bhg når du starter siste året på studiet. Og før folk sier jeg ikke har peiling; jeg har jobbet over 20 år som spl, hatt utallige studenter på ulike praksissteder, og jobber nå som praksiskontakt på utdanningen og i spesialisthelsetjenesten. Det er mange som går på en smell med alt de tror de skal fikse som gravid og nybakt mor, men det er ikke alt som lar seg planlegge. Anonymkode: 852b4...826 10 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #6 Skrevet 13. januar 2024 Jeg fikk mitt første barn i 4.semester på sykepleien. Det var utrolig mye mer krevende enn jeg trodde, og karakterene stupte noe som igjen gjør at jeg nå 10 år senere ikke kommer inn på masteren jeg ønsker..... Har fått 2 barn til ette ferdig utdannet, og det er bare så utrolig mye enklere på alle vis! Anonymkode: cd01e...61d 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #7 Skrevet 13. januar 2024 Gjør studiene ferdig først! Så får du deg jobb og permisjonsrettigheter og alt ligger tilrette for deg. Da kan du nyte babytiden ❤️ Så kan du nyte kjærestetur 1-2 år ekstra først. Det er deilig det og😊 Anonymkode: 24343...ace 2
Bananawolf Skrevet 13. januar 2024 #8 Skrevet 13. januar 2024 (endret) Fikk barn ila studiet, og tenkte først som deg, men ble rådet kraftig av lærerne om å ta ett års permisjon. Veldig glad for det i dag. Å bli mamma var mye tyngre enn jeg hadde forestilt. Hormoner, amming, underskudd på søvn gjør mye for kropp og psyke. Siden du ikke har gjennomgått svangerskap, fødsel og vært igjennom spebarnsperioden før, anbefaler jeg deg sterkt til å vente med å få barn, eller ta ut permisjon. Det er enkelt nå å tro det ikke er et problem å forlate barnet, men når morsinstinket kikker inn, med hormoner som herjer kan det bli fryktelig tøft. En ting om man ikke har et valg, da står man Ii det, men du har et valg. Du kan være superheldig og alt går som en lek både svangerskap og spedbarnstid. Men du kan få et barn med kolikkplager, skader etter fødsel, o.l. Å få barn etter man har fått fast jobb, var mye enklere. Både fordi jeg hadde opptjent rettigheter, og jeg kunne dra hjem og ikke tenke på studie. Endret 13. januar 2024 av Bananawolf . 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #9 Skrevet 13. januar 2024 Ei venninne fikk barn i desember, vi hadde igjen bacheloroppgaven til våren. Hun slet skikkelig med å skrive. For det var mange våkenetter, far hadde ikke mulighet til å være hjemme hele tiden så mye falt på henne. Dette var planlagt, og de trodde de hadde lagt en god plan og at det skulle ordne seg, men hun var på nippet til å utsette skrivingen. Du aner heller ikke hvordan formen din blir, du kan bli grisedårlig hele svangerskapet, eller du kan være kjempesprek. Får du bekkenplager ut av en annen verden så vil du slite i praksis. Vent med barn, dere har faktisk et valg her. Det haster da vel ikke så vanvittig at du MÅ få barn i løpet av 1 år? Anonymkode: 92cbf...bb1 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #10 Skrevet 13. januar 2024 Er det ikke ganske mange sykepleiere som ikke kan stå i full jobb ut svangerskapet? 🤔 Kanskje litt optimistisk å satse på at du skal greie å stå i praksis som høygravid. Anonymkode: dd413...81b 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #11 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ei venninne fikk barn i desember, vi hadde igjen bacheloroppgaven til våren. Hun slet skikkelig med å skrive. For det var mange våkenetter, far hadde ikke mulighet til å være hjemme hele tiden så mye falt på henne. Dette var planlagt, og de trodde de hadde lagt en god plan og at det skulle ordne seg, men hun var på nippet til å utsette skrivingen. Du aner heller ikke hvordan formen din blir, du kan bli grisedårlig hele svangerskapet, eller du kan være kjempesprek. Får du bekkenplager ut av en annen verden så vil du slite i praksis. Vent med barn, dere har faktisk et valg her. Det haster da vel ikke så vanvittig at du MÅ få barn i løpet av 1 år? Anonymkode: 92cbf...bb1 Ja, det er verre hvis jeg blir dårlig under svangerskapet, og nei det haster ikke så mye. Samboer har ekstremt lyst da, men jeg er jo 22 og han 23år så Ingenting haster ennå. Anonymkode: aa343...234
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #12 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg fikk mitt første barn i 4.semester på sykepleien. Det var utrolig mye mer krevende enn jeg trodde, og karakterene stupte noe som igjen gjør at jeg nå 10 år senere ikke kommer inn på masteren jeg ønsker..... Har fått 2 barn til ette ferdig utdannet, og det er bare så utrolig mye enklere på alle vis! Anonymkode: cd01e.. Jeg tenker også å ta master, og snittet mitt ligger på en B nå, har kun bacheloroppgaven og 1 eksamen når baby har kommet ut. Kan vel ikke gå så dårlig tenker jeg. Anonymkode: aa343...234
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #13 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hei. Jeg går første året på sykepleien, jeg og samboeren har lyst til å prøve å få barn om ikke så lenge. Planen er å begynne i oktober, og barnet vil da forhåpentligvis komme i sommerferien. Jeg går da høygravid siste praksisperiode 2 året av studiet, noe jeg tror skal gå fint. Har veldig lite lyst til å ta permisjon det siste året av studiet. Fra aug-des er det 1 praksisperiode (9 uker) og bacheloroppgave. Siste semester består av 2 praksisperiode og 1 eksamen. Har noen erfaring med å få barn siste året på sykepleien? Hvordan gikk det? Samboer jobber fulltid, jeg har fast helgestilling og tar også ekstravakter hvis det trengs. Vi kjøpte leilighet i fjor sommer så vi har «noe på stell».😁 Anonymkode: aa343...234 Nå går jeg ut ifra at du er ung? Jeg hadde ikke gjort det… Du aner ikke hvordan svangerskapet blir. Jeg ble sengeliggende i 7 mnd (den første mnd var jeg i fin form, den siste mnd var jeg ikke gravid fordi babyen kom tidlig). Du kan planlegge så mye du vil, men du aner ikke hvordan svangerskapet blir, eller tiden etterpå. Noen får babyer som spiser og sover bra, andre får babyer som gråter 20 timer i døgnet, som nekter flaske, som ikke kan legges ned i sengen alene.. Du vet heller ikke hvordan din form er etter svangerskap og fødsel, og de ukene med mødrekvote og felleskvote går fort unna hvis du er i dårlig form. Du vet heller ikke når du blir gravid og når barnet blir født. Noen blir gravid med en gang, andre bruker 1 år +/- og noen føder lenge før termin.. Du må være klar for å pause utdanningen din, å ikke kunne fullføre praksisen du har påbegynt. Anonymkode: 793ff...2f0 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #14 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Er det ikke ganske mange sykepleiere som ikke kan stå i full jobb ut svangerskapet? 🤔 Kanskje litt optimistisk å satse på at du skal greie å stå i praksis som høygravid. Anonymkode: dd413...81b Ingen av de jeg kjenner har klart å stå i full jobb som sykepleiere verken under svangerskap eller etter å ha fått barn… Jeg ville gjort ferdig utdanning først og vært innstilt på at de første årene med småbarn så må man belage seg på å jobbe redusert (helt supert om man får til 100% jobb, men det vet man ikke om man klarer før man har prøvd). Da er det veldig greit å være ferdig med skolegang og ha kommet seg inn i en jobb. Anonymkode: 793ff...2f0 3
SynneD Skrevet 14. januar 2024 #15 Skrevet 14. januar 2024 De aller fleste står da i full jobb når man er sykepleier med småbarn (det er vel feks ingen på min jobb som arbeider redusert). Ganske mange er gradvis sykemeldt på slutten av svangerskapet (mitt inntrykk er at det generelt er veldig vanlig uansett hva fu jobber med), men det varierer jo en del hvor du jobber. En del steder er det jo ganske lett å tilrettelegge for at man kan jobbe en del inne på kontor feks. Jeg gikk sammen folk som fikk barn under sykepleieutdanningen og klarte det fint, og andre hvor det ikke gikk bra. Jeg ville iallfall belaget meg på at det potensielt kan bli noe redusert studieprogresjon. 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #16 Skrevet 14. januar 2024 Når dere er så unge forstår jeg ikke hvorfor det haster så med å få barn at du må kombinere det med studier på måten du skisserer. Enten ta et helt år fri eller vent til du har kommet deg ut i jobb. Anonymkode: d5a00...ada 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #17 Skrevet 14. januar 2024 Jeg ble uplanlagt gravid rett etter at jeg hadde begynt på barnevernstudiet. Kort fortalt; det var tøft. Hadde et tungt svangerskap, klarte nesten ikke gå på noen forelesninger, fikk kun C og D på eksamenene. Sov mye. Hadde praksis i hele tredje semester med en ettåring som nettopp hadde begynt i bhg, og det er den tøffeste perioden i livet mitt så langt. Ungen sov ikke, trivdes ikke i bhg, og jeg slet meg gjennom dagene i praksis med et voldsomt søvnunderskudd og karret meg til en bestått. Forholdet mitt klarte seg ikke, så var stort sett alene med ungen. Er noen år siden nå. Er i jobb, nytt forhold. Planlegger barn om ikke lenge, tenker det skal bli godt med mulighet for sykemelding, syktbarn-dager og ammefri. Det får man ikke som student altså. Anonymkode: a9313...20e 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #18 Skrevet 14. januar 2024 Gjorde samme som deg bare på vernepleien. Ble gravid på høsten av 2. året og fødte i juni rett før sommerferien. Var hjemme med baby hele sommeren og begynte på skolen igjen i 3. klasse. Gikk greit og angrer absolutt ikke på det nå Ønsket ikke å utsette studiet med ett helt år. Pga reisevei droppet jeg mye forelesninger og leste mye hjemme som jeg sparte mye tid på. På de obligatoriske forelesningene dro jeg og pappaen inn sammen også møttes vi i pausen for å amme Hadde lett gjort det igjen. Praksis var slitsomt, men det er bare en kort periode. Anonymkode: 74c82...091 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #19 Skrevet 14. januar 2024 Hvorfor absolutt ha baby nå? Går vel an å vente til etter studiet. Anonymkode: bb65e...666
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #20 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 13.1.2024 den 14.14): Ja, det er verre hvis jeg blir dårlig under svangerskapet, og nei det haster ikke så mye. Samboer har ekstremt lyst da, men jeg er jo 22 og han 23år så Ingenting haster ennå. Anonymkode: aa343...234 Man kan ikke bare få barn fordi man har veldig lyst. Man må faktisk ta en vurdering på om det er lurt. Anonymkode: 92cbf...bb1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå