AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #1 Skrevet 12. januar 2024 Jeg ønsker å ta motosykkellappen, men jeg har ikke motorsykkel. Jeg har en hjelm da jeg kjørte moped da jeg var yngre, men jeg skulle gjerne likt å vite hva man bør ha av eget utstyr for å ta lappen. Tanken er jo selvfølgelig å skaffe meg en motorsykkel, men jeg tenker at jeg kan ta lappen først. Anonymkode: 44c5e...698
tdm900 Skrevet 13. januar 2024 #2 Skrevet 13. januar 2024 Du trenger kjøreklær, hansker og sko. Ser hjelmen hel og pen ut kan den fortsatt brukes. Ellers trenger du ikke noen forkunnskaper før du kjører med sjåførlærer. 1
Shavasa Skrevet 13. januar 2024 #3 Skrevet 13. januar 2024 Hjelmen må ha riktig klasse. Mopedhjelmer er ikke høyt nok klasset for tungsykkel.
Shavasa Skrevet 13. januar 2024 #4 Skrevet 13. januar 2024 https://mcoslo.no/blogs/tips/motorsykkelhjelm
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #5 Skrevet 15. januar 2024 Det eneste du trenger er vilja til å lære og penger til å betale kjøreskolen. Skolene har ofte klær og hjelmer til utlån, sjekk før du velger skole. Hjelmer går ut på dato, og mopedhjelm er heller ikke godt nok til mc. Hvis du vil ha eget utstyr er det opphørssalg på Faab mc-klær til damer nå. Hjelm må du prøve i butikk, men sko, hansker, bukse, ryggskinne og jakke går ofte å kjøpe på mål. Anonymkode: 7f398...e99
Tiuren Skrevet 15. januar 2024 #6 Skrevet 15. januar 2024 On 1/13/2024 at 7:43 AM, Shavasa said: Hjelmen må ha riktig klasse. Mopedhjelmer er ikke høyt nok klasset for tungsykkel. Det stemmer ikke, det er ingen "mopedhjelm" klassifisering. Enten er hjelmen godkjent eller så er den ikke. 1 1
Tiuren Skrevet 15. januar 2024 #7 Skrevet 15. januar 2024 Som andre skriver her må du ha godkjent kjøre utstyr, inkludert ryggskinne. Det er og kjekt å ha en bekjent å øvelseskjøre med, en som både vet hva som er viktig og kan lære det videre. Har du lyst å ta lappen, så kom deg på teorikurs ASAP og få tatt teoriprøven. Så er du klar når første kjøretimen er ledig
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #8 Skrevet 16. januar 2024 Tiuren skrev (På 15.1.2024 den 17.55): Det stemmer ikke, det er ingen "mopedhjelm" klassifisering. Enten er hjelmen godkjent eller så er den ikke. Men hjelmer går ut på dato. Så noe fra ungdomstida bør byttes ut. Anonymkode: 7f398...e99
tdm900 Skrevet 16. januar 2024 #9 Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hjelmer går ut på dato. Så noe fra ungdomstida bør byttes ut. Anonymkode: 7f398...e99 Hvor står datostempel på en hjelm?
Tiuren Skrevet 16. januar 2024 #10 Skrevet 16. januar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Men hjelmer går ut på dato. Så noe fra ungdomstida bør byttes ut. Anonymkode: 7f398...e99 Det er ingen datostempling på hjelm, men leverandørene (men ikke alle leverandører (!))anbefaler å bytte ut hjelmen etter 7 eller 5 eller til og med 3(!) år. Avhengig av hvor mye de ønsker å selge. Og helt uavhengig av hjelmens arbeidsmiljø. Plast brytes ned av lys og kjemikalier, så om hjelmen ruller 100 timer i året på Vestlandet og ligger mørkt resten av året er noe helt annet en om den brukes konstant i California. Når en selger begynner med det, så går jeg fra butikken. Det finnes ingen "mopedhjelm" som ikke er godkjent for MC, og levetid på hjelm er meget omdiskutert. Men "on topic"; en hjelm skal passe, være av god kvalitet og ikke være skadet. Det er vi nok enige om.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #11 Skrevet 18. januar 2024 Tiuren skrev (På 16.1.2024 den 22.17): Det er ingen datostempling på hjelm, men leverandørene (men ikke alle leverandører (!))anbefaler å bytte ut hjelmen etter 7 eller 5 eller til og med 3(!) år. Avhengig av hvor mye de ønsker å selge. Og helt uavhengig av hjelmens arbeidsmiljø. Plast brytes ned av lys og kjemikalier, så om hjelmen ruller 100 timer i året på Vestlandet og ligger mørkt resten av året er noe helt annet en om den brukes konstant i California. Når en selger begynner med det, så går jeg fra butikken. Det finnes ingen "mopedhjelm" som ikke er godkjent for MC, og levetid på hjelm er meget omdiskutert. Men "on topic"; en hjelm skal passe, være av god kvalitet og ikke være skadet. Det er vi nok enige om. Vel, når hms-folket på jobb sier at jeg skal bytte hjelm grunnet alder, så gjør jeg det. De har jo ingen økonomiske insentiver til sånne ønsker. For hjelm i anleggsarbeid fx er det fem år, de er datostempla så en holder styr på alder. Anonymkode: 7f398...e99
Tiuren Skrevet 18. januar 2024 #12 Skrevet 18. januar 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: Vel, når hms-folket på jobb sier at jeg skal bytte hjelm grunnet alder, så gjør jeg det. De har jo ingen økonomiske insentiver til sånne ønsker. For hjelm i anleggsarbeid fx er det fem år, de er datostempla så en holder styr på alder. Anonymkode: 7f398...e99 Det er hjelmer som blir brukt fra 1 gang i året til hver dag, hardt og hele dagen. Disse HMS folka må ha et system, og liker å ha regler å jobbe etter. MC hjelm er noe helt annet, der bruker vi hodet til mer en å holde fast hjelmen. https://agvsport.com/blog/helmets/do-motorcycle-helmets-expire-if-not-used.html
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #13 Skrevet 18. januar 2024 Hjelmen til en venninne var blitt helt klissete og rar da hun tok den frem igjen. Litt som enkelte knivskaft og sånn blir. Anonymkode: 969b7...a57
Tiuren Skrevet 18. januar 2024 #14 Skrevet 18. januar 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Hjelmen til en venninne var blitt helt klissete og rar da hun tok den frem igjen. Litt som enkelte knivskaft og sånn blir. Anonymkode: 969b7...a57 Da er det noe kremer eller noe slikt som har blitt på gjennom vinteren. Solkrem er veldig "sterkt", lager stygge flekker på bil lakk (noe bensin ikke gjør...) Den hjelmen ville jeg byttet ut, helt klart. Ellers bør man sjekke stroppen for slitasje når hjelmen blir noen år.
AnonymBruker 42 Skrevet 18. januar 2024 #15 Skrevet 18. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 13.1.2024 den 0.34): men jeg skulle gjerne likt å vite hva man bør ha av eget utstyr for å ta lappen. De fleste MC-skolene tilbyr vel utstyr enten gratis, til leie, eller i noen slags pakkeløsning forsatt.. Snakke med forskjellige skoler, og sjekk ut hvor alt lar seg gjøre billigst og/eller bestet mulig for deg... Klasse A/tung, eller? Endret 18. januar 2024 av AnonymBruker 42
Fjollefyr Skrevet 18. januar 2024 #16 Skrevet 18. januar 2024 Det eneste som er påbudt er en ce godkjent hjelm. Men det er jo smart å ha resten og. Sko, jakke, bukse, hansker. Ryggskinne er også å foretrekke. Enten i jakken, eller rett på kroppen. Men når det gjelder den hjelmen du har kan det være lurt å sjekke. Vil anbefale deg å kjøpe en ny. Dagens hjelmer er langt mer behagelig og sikker enn for bare 10-15 år siden. Du får en god og behagelig hjelm for 3-4000 kr. Noen kjøreskoler krever og intercom av spesielt merke. Men det må du spørre dem om. Under øvekjøring må det brukes kommunikasjon. Nå er det jo lov å øvekjøre på egen sykkel, med ledsager på egen sykkel bak. Jeg kjørte aldri med kjørelærer bakpå. Pluss at jeg kjørte på min sykkel med kompiser. Da må begge ha gul vest, med en rød L på. Lykke til!
ajarRun Skrevet 19. januar 2024 #17 Skrevet 19. januar 2024 Tiuren skrev (På 15.1.2024 den 17.58): Som andre skriver her må du ha godkjent kjøre utstyr, inkludert ryggskinne. Det er og kjekt å ha en bekjent å øvelseskjøre med, en som både vet hva som er viktig og kan lære det videre. Har du lyst å ta lappen, så kom deg på teorikurs ASAP og få tatt teoriprøven. Så er du klar når første kjøretimen er ledig Ingen krav om ryggskinne. Ikke fra forskriften iallefall. Hjelm, klær som ikke smelter og støvler som ikke smelter.
bvp Skrevet 20. januar 2024 #18 Skrevet 20. januar 2024 Hjelmer av polycarbonat bør skiftes etter 4-5 år, glassfiberhjelmer bør skiftes etter 5-6 år.
Tiuren Skrevet 20. januar 2024 #19 Skrevet 20. januar 2024 8 hours ago, ajarRun said: Ingen krav om ryggskinne. Ikke fra forskriften iallefall. Hjelm, klær som ikke smelter og støvler som ikke smelter. Alle kjøreskoler jeg har vært i kontakt med krever "fullt godjent kjøreutstyr". Men da kan vi slå fast at det varierer, og beste er å snakke med den aktuelle skolen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå