Gå til innhold

Hvordan begrense skjermbruk for tenåringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere det? Trettenåringen vil helst være på skjerm hele tiden. Han sliter på skolen (vi jobber med dette i samråd med skole), og vil helst flykte inn i skjermaktiviteter. Han hører ikke på argumenter for å kutte bruk. Tar jeg vekk wifi surfer han på mobilen på rommet. 

Råd?

Anonymkode: 62080...a82

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan gjør dere det? Trettenåringen vil helst være på skjerm hele tiden. Han sliter på skolen (vi jobber med dette i samråd med skole), og vil helst flykte inn i skjermaktiviteter. Han hører ikke på argumenter for å kutte bruk. Tar jeg vekk wifi surfer han på mobilen på rommet. 

Råd?

Ta bort både wifi og mobilen? 

Finn på aktiviteter. Hva gjør dere som familie da? 

Anonymkode: 5636f...546

• Liker 1
Skrevet

Det er vanskelig. Vi hadde regel om at mobilen lå på stua etter kl. 22.30 i hverdagen ut ungdomskolen. Dette for å sikre god søvn. Slo ofte av WiFi også. På vgs har vi ingen regler. De må jo før eller siden lære seg å begrense seg selv. Kjenne på at man er trøtt om det går utover søvn osv. 

Anonymkode: 345b3...140

Skrevet

Dere må nok finne på aktiviteter sammen i starten. Her har vi kjøpt bordtennisbord, basket stativ og laget treningsrom. ( Men noen vekter og treningsmatte funker også om man ikke har plass) I tillegg har 13 åringen og far meldt seg inn på treningssenter. De går på ski/tur/sykkeltur, spiller basket og jogger sammen. De holder også på å lære seg et fremmedspråk, og gitar.I starten måtte vi pushe på litt med treningen, men etter hvert som formen ble litt bedre, kom mestringsfølelsen, og den er gull verdt! Plutselig ville han lære seg å spille gitar og ble interessert i fremmedspråk også. Og straks det er bart ute, spiller han basket med kompiser. (Han følte bestandig han var for dårlig før)  Han likte heller ikke gym, nå hører jeg aldri at han ikke vil ha gym mer. For to år siden ville han kun game, nå er det veldig sjelden han gidder det. Samtidig synes jeg gaming  er viktig for det sosiale med venner, så en mellomting er bra. Her liker tenåringen også diverse folk på youtube, så jeg har sett en del på disse sammen med han, og nå synes jeg det er artig å se på jeg også.(Mr.Beast, Dave Phillips -reiseprogram, Knut- norsk bodybuilder som bor i USA osv) Ville startet med å vise interesse for det han liker, kanskje startet med å trene vekter og etter hvert meldt meg inn på et treningssenter sammen med tenåringen. Lykke til😊

Anonymkode: 16559...2df

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Råd?

Hvorfor Jan han ikke få være på skjerm da? 

Anonymkode: 8f5eb...a61

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...