Gå til innhold

Hvorfor er det så mye vold blant barn i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke hvorfor den andre tråden ble borte, det var jo en interessant diskusjon. 

Men må legge til at det er et økende problem med vold blant jenter også (ref. jentegjenger i Kristiansand), så ingen blir offended av at det var gutter som ble nevnt i det andre innlegget. Men virker som gutter er så rå og grenseløse i volden sin, er jo de tilfellene man hører om. Og at det deles via sosiale medier er jo helt sykt!

Hvordan kan vi forhindre denne ukulturen? Er dette noe som tas opp på skolen? Foreldrene bør jo så klart oppdra barna sine, men jeg forstår ikke at noen syns det er stas å mishandle dyr/andre folk og filme det. Er man da født med et sosiopatisk trekk? 

Jeg syns adferds-psykologi er meget spennende, og ofte går det jo ikke bra med de som begynner med vold allerede som barn. 

Anonymkode: a3952...463

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Usikker egentlig.  Det jeg syns er værst er at en del yngre sier som min datter har fått høre er: du er over 16 så vi kan gjøre det vi vil mot deg for vi er under 16, så slår de, sparker, velter bokhyller over ho. Rektor vi får kun utvist max 3 dager. Og anmelder vi blir det altid henlagt pga de som gjør det er under kriminelle lav alder.  Foreldrene til de som gjør det sier: noe må da jenta tåle, det kan da ikke være så fælt det vårt barn har gjort.

Så her er jeg glad vårt barn ble ferdig med ungdomskolen i år og kom seg bort fra de som da gikk i 8 og 9 klasse. Disse elevene hår må i 9 og 10 klasse

Anonymkode: acc1e...87a

Skrevet

Det er mye vold blant en liten del eldre ungdom og så er det veldig lite vold blant majoriteten. Vokste selv opp på 80 og 90 tallet i Bærum, gikk på  skole med masse ressurssterke elever men det var, sett i etterkant, sykt mye vold, spesielt på barneskole men også ungdomskole. Hvert storefri var det slagsmål, lærere ble holdt unna og sperret så de ikke kunne bryte det opp osv. Sånt skjer ikke i det hele tatt på min sønns barneskole. MEN nå slåss de på VGS, det ville aldri noen funnet på da, det ville blitt sett på som sinnsykt. 

Skrevet

Volden i dag er mye mer ekstrem, og det verste er at de er yngre og yngre. 
12 åringer som er løpegutter for narko salg. Det jeg har sett på tv er at mange innvandrere ikke finner sin plass i det norske samfunnet, foreldrene er fattige og det er lettjente penger å være løpegutt. Tror det var Norge bak fasaden. 
Mye hat kriminalitet og gjenger. 
når homofile blir skutt på pride festival er det noe galt med samfunnet. 
Da jeg var 12 år hadde vi ikke hørt om narkotika engang. 

Anonymkode: 617f0...9a4

• Liker 1
Skrevet

Slappe foreldre som er for dårlige til å stille krav og sette grenser. 🤷‍♂️

Anonymkode: 970ec...82f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet ikke hvorfor den andre tråden ble borte, det var jo en interessant diskusjon. 

Men må legge til at det er et økende problem med vold blant jenter også (ref. jentegjenger i Kristiansand), så ingen blir offended av at det var gutter som ble nevnt i det andre innlegget. Men virker som gutter er så rå og grenseløse i volden sin, er jo de tilfellene man hører om. Og at det deles via sosiale medier er jo helt sykt!

Hvordan kan vi forhindre denne ukulturen? Er dette noe som tas opp på skolen? Foreldrene bør jo så klart oppdra barna sine, men jeg forstår ikke at noen syns det er stas å mishandle dyr/andre folk og filme det. Er man da født med et sosiopatisk trekk? 

Jeg syns adferds-psykologi er meget spennende, og ofte går det jo ikke bra med de som begynner med vold allerede som barn. 

Anonymkode: a3952...463

for at foreldre i dag er mer opptatt av å være venner med ungene sine og tåler ikke at ungene kaller de dumme, stygge eller fæle om de setter grenser.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Volden i dag er mye mer ekstrem, og det verste er at de er yngre og yngre. 
12 åringer som er løpegutter for narko salg. Det jeg har sett på tv er at mange innvandrere ikke finner sin plass i det norske samfunnet, foreldrene er fattige og det er lettjente penger å være løpegutt. Tror det var Norge bak fasaden. 
Mye hat kriminalitet og gjenger. 
når homofile blir skutt på pride festival er det noe galt med samfunnet. 
Da jeg var 12 år hadde vi ikke hørt om narkotika engang. 

Anonymkode: 617f0...9a4

Men det forklarer ikke volden blant jenter på Sørlandet feks? Jeg tror helt oppriktig at barns tilgang til internett er roten til mye av dette. Foreldre følger ikke opp, eller forstår ikke hva barn bedriver med på telefonene sine. De har et eget univers hvor de eneste voksne er voksne med dårlige intensjoner. Ingen grenser finnes på nett, ingen moderator, ingen lærer, forelder eller noen andre fornuftige som kan veilede dem i hva som er rett eller galt, falskt eller ekte.

Anonymkode: dd910...968

• Nyttig 1
Skrevet
Tomas77 skrev (12 timer siden):

Det er mye vold blant en liten del eldre ungdom og så er det veldig lite vold blant majoriteten. Vokste selv opp på 80 og 90 tallet i Bærum, gikk på  skole med masse ressurssterke elever men det var, sett i etterkant, sykt mye vold, spesielt på barneskole men også ungdomskole. Hvert storefri var det slagsmål, lærere ble holdt unna og sperret så de ikke kunne bryte det opp osv. Sånt skjer ikke i det hele tatt på min sønns barneskole. MEN nå slåss de på VGS, det ville aldri noen funnet på da, det ville blitt sett på som sinnsykt. 

Mulig vold generelt har gått ned, men nå er det sånn at statistikken viser at ungdomskriminalitet har gått drastisk opp, og grovere, dette bekrefter også politiet, da betyr egentlig egne anekdoter ingenting 

Anonymkode: 98ab8...7f8

Skrevet

Hvor mye av ungdomskiminalitet og slåsskamper mellom ungdom ble rapportert før ?? Kombinert med økt sentralisering og mindre homogen ungdomsmasse. 

Det går litt i sykluser. Jeg gikk på 1-9 skole med 500 elever. Når jeg gikk på barneskolen var det masse slåsskamper og annet på ungdomsskoledelen, masse utviste barn og det ble gjenger. De tre årene jeg gikk på ungdomsskolen så jeg ingenting av det.  Ingenting på vgs heller, men hørte om litt fra yrkesskolen litt unna. 

På mine barns trinn var det knuffing blant gutta på barneskolen, men minimalt på ungdomsskolen og ingen gjenger. Skal sies at ganske homogen skole, MEN det skilte seg ut en gruppe elever med bakgrunn fra Midtøsten med mye mas om ære og som var veldig hissige, men de møtte ikke noen gjeng mot de så de klarte ikke å hisse opp stemningen nok. 

Sosiokonomisk status har mye å si og tilhørighet. Barn i idrett og organiserte aktiviteter utøver ikke vold og henger gatelangs.  Gjeng blir tilhørighet, status, konlurranse og vold blir målestokk. Ikke nok med pissekonkurranse og legg i tillegg til foreldre som aldri følger opp. 

Anonymkode: 4f747...7dc

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tror det at hodene fylles kontinuerlig med innhold fra skjerm er negativt.

Barn og unge er under konstant påvirkning. Hjernen, som også er under utvikling, får ikke nok tid og rom til å bearbeide informasjonen. 

Tror barn og unge kommer mindre i kontakt med følelsene sine, med sin identitet, og er mere utsatt for stress generelt, fra mange hold. Tror det kan gi utslag i vold. Ihvertfall bidra til å senke terskelen 

Endret av Kermit2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...