Gå til innhold

Spysyken på natten

Fremhevede innlegg

Skrevet

Blir litt sjokkert av alle som har spysyke barn i samme seng dom seg selv!? Altså har dere ungene i deres vanlige voksenseng? Det er det siste jeg ville gjort. Spyr hun så Jan man få det på dyr voksenmadrass (selv om man legger tisselaken og kladder og man kan få det på seg selv. Så midt på natten må man ikke bare dusje ungen, men også seg selv. 

Her sover barne på madrass på gulvet inne hos oss hvis de spyr, da er vi tett på for å hjelpe, men slipper å våkne av å bli spydd i ansiktet. 

Anonymkode: 53f53...f69

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Gjest issoras
Skrevet

Vi har også utelukkende hatt omgangssyka på natta. Siste gang var verst, da fikk alle 4 det samtidig. 😨 Skjønner godt behovet for å være to, særlig ved sengeskift. 

Vi pleier også ta den syke i voksensenga, og sover med bøtta i senga. Dekker senga til med tisselaken, håndklær, kladder og alt mulig. Jeg sover innimellom slagene hvis jeg rekker det, av og til er det så hyppig at man ikke rekker å sovne. Men jeg anstrenger meg ikke for å holde meg våken. Våkner jo av hvert lille knyst og røsker frem spybøtta bare ungen puster tungt. 😅

Der og da er det tungt å stå i, så det er jo fort gjort å få litt krisefølelse. Sist vi var syke lurte jeg på om jeg holdt på å dø. Man blir litt tullerusk. 😂

Gjest issoras
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Blir litt sjokkert av alle som har spysyke barn i samme seng dom seg selv!? Altså har dere ungene i deres vanlige voksenseng? Det er det siste jeg ville gjort. Spyr hun så Jan man få det på dyr voksenmadrass (selv om man legger tisselaken og kladder og man kan få det på seg selv. Så midt på natten må man ikke bare dusje ungen, men også seg selv. 

Her sover barne på madrass på gulvet inne hos oss hvis de spyr, da er vi tett på for å hjelpe, men slipper å våkne av å bli spydd i ansiktet. 

Med tisselaken får man det ikke på madrassen. Har heller ikke blitt spydd ut, for det er kun det første oppkastet vi er uforberedt på (og da er jo ungen i egen seng), de neste gangene er jeg forberedt. Vil uansett heller ta en ekstra dusj enn å risikere at ungen spyr ut sin egen seng fullstendig. I voksensenga greier jeg enklere å ta frem bøtta i tide, enn hvis barnet er i egen seng. 

Hvis alle er syke samtidig pleier en voksen legge seg på madrass på gulvet med barna på hver sin madrass, så får den andre voksne sove alene. Max én spysjuk i voksensenga om gangen er en uskreven regel her. 😅

Skrevet

Håper det verste er over nå. Og jeg tenker du gjorde alt rett. Det er helt innafor å sove, om du klarer. Men med et barn som spyr og brekker seg ofte gjennom natten, så får en gjerne ikke sovet noe særlig. Det er klart at det hadde vært godt å være to, en som skiftet på sengen, og en som satt med barnet. Men en klarer det, som du vet nå. God bedring videre ❤️

Anonymkode: 16304...0f2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du flere enn ett barn? 

Anonymkode: c1fba...a1d

Vi har bare ett barn

Anonymkode: 6a202...21d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Håper det verste er over nå. Og jeg tenker du gjorde alt rett. Det er helt innafor å sove, om du klarer. Men med et barn som spyr og brekker seg ofte gjennom natten, så får en gjerne ikke sovet noe særlig. Det er klart at det hadde vært godt å være to, en som skiftet på sengen, og en som satt med barnet. Men en klarer det, som du vet nå. God bedring videre ❤️

Anonymkode: 16304...0f2

Det virker som at det verste er over nå. Hun kastet opp fram til klokken 2 i natt. Jeg sov litt, men det va lett søvn. Nå er hun  i litt bedre form. Ikke noe særlig lysten på verken fast eller flytende føde. Prøvd å gi henne vann, salt potetgull og smoothie me banan,eple,havregryn og yoghurt. Kjenner at det stresser meg litt at hun ikke vil ha, men jeg vet nå selv når jeg har kastet opp så orker ikke jeg heller å få i meg noe særlig. 🥴 

Skrevet

TS her 

Jeg skjønner godt at dere kan tenke at jeg er en hysterisk mor for det tenker jeg selv å, men grunnet tidligere sykdomsforløp så er jeg litt ekstra var når hun blir syk. Vi har endt opp i ambulanse med blålys flere ganger. Å søke råd og dele erfaringer gir meg litt ro. Tusen takk for råd,tips og gode ord. ❤️ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

TS her 

Jeg skjønner godt at dere kan tenke at jeg er en hysterisk mor for det tenker jeg selv å, men grunnet tidligere sykdomsforløp så er jeg litt ekstra var når hun blir syk. Vi har endt opp i ambulanse med blålys flere ganger. Å søke råd og dele erfaringer gir meg litt ro. Tusen takk for råd,tips og gode ord. ❤️ 

Syns ikke du er hysterisk. Jeg får helt panikk av omgangsyken. Det er så jævlig. Alt annet takler jeg fint. Syns enkelte tar alt for lett på omgangssyke. Det er vel derfor det sprer seg sånn også. Folk bryr seg ikke om de er smittsomme.

Ritz kjeks og farris med eplejuice er godt. 

Anonymkode: 63db3...c6e

Skrevet
issoras skrev (4 timer siden):

Med tisselaken får man det ikke på madrassen. Har heller ikke blitt spydd ut, for det er kun det første oppkastet vi er uforberedt på (og da er jo ungen i egen seng), de neste gangene er jeg forberedt. Vil uansett heller ta en ekstra dusj enn å risikere at ungen spyr ut sin egen seng fullstendig. I voksensenga greier jeg enklere å ta frem bøtta i tide, enn hvis barnet er i egen seng. 

Hvis alle er syke samtidig pleier en voksen legge seg på madrass på gulvet med barna på hver sin madrass, så får den andre voksne sove alene. Max én spysjuk i voksensenga om gangen er en uskreven regel her. 😅

Tisselaken er ikke 100% og en barnemadrass er utrolig mye billigere å kjøpe ny.

Så du sitter våken i nesten hele natten og ser etter tegn på mer spying? 

Hvorfor er det bedre at hen spyr ut din seng fullstendig? Du kan være så kjapp du vil med den bøtta, men det er mørkt  og du/dere sover/slumrer, og spy kan komme plutselig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest issoras
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvorfor er det bedre at hen spyr ut din seng fullstendig? Du kan være så kjapp du vil med den bøtta, men det er mørkt  og du/dere sover/slumrer, og spy kan komme plutselig. 

Det har aldri skjedd at vi har fått noe som helst gjennom tisselaken, og av ulike grunner har vi brukt det en del. 

Når vi sover i samme seng blir ikke senga spydd ut, derfor er det bedre. Folk er jo forskjellige, så hvis dere ikke får det til er det jo en ærlig sak, men jeg våkner alltid før barnet spyr. Det er kun første oppkast som kommer brått på, og da er de ikke i vår seng. Det er jo for å våkne før de spør at vi sover i samme seng. Jeg sover veldig lett og ungene mine lager alltid lyd før de spyr. 

Ikke er det så veldig mørkt heller, har lyset på når vi sover med spysjuka. 

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har et beskyttelsestrekk over overmadrassen (i bomull fra ikea). Det er lett å vaske. Det er laken over. Om man legger kladd over dette skal det utrolig mye til for at det kommer noe på overmadrassen. Har ikke opplevd noe til nå i hvert fall. Har sølt en hel kopp med kaffe på madrassen og det gikk ikke gjennom til overmadrassen.

Anonymkode: aa5cd...588

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep. 

Perelandra, mod. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...