AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #1 Skrevet 12. januar 2024 Datteren vår på 5 år har fått spysyken i dag. Det startet kvart på 7 i kveld. Hun har kastet opp 5 ganger. Siste gang var for 10 min siden. Hun lå i sin dypeste søvn å plutselig begynner hun å brekke seg. Jeg er våken så jeg var rask fram med bøtte osv. Det kom veldig lite opp så jeg tror det er det lille av vann hun drakk sist gang. Hvordan i alle dager skal jeg klare å sove i natt lurer jeg på nå. Mannen er bortreist på jobb så har ingen som kan hjelpe til. Ved tidligere runder så har hun ikke kastet opp på kvelden/natten så er usikker på hvordan jeg skal håndtere det. Ligge våken å passe på hele natten eller satse på at hun er ferdig å kaste opp? Anonymkode: 6a202...21d 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #2 Skrevet 12. januar 2024 Vi har barna i sengen vår når de har omgangssyke. Da får jeg passet på dem og sørget for at de treffer bøtta. Anonymkode: 02428...6a0 3 1
Sofakona Skrevet 12. januar 2024 #3 Skrevet 12. januar 2024 Jeg sitter alltid våken når mine barn får spy syken. Da sitter jeg enten i rommet eller utenfor
Ulrikke Skrevet 12. januar 2024 #4 Skrevet 12. januar 2024 Sove i samme seng, dekke til med håndklær og pledd, ha ny dyne klar med trekk på osv, og sove med bøtta i umiddelbar nærhet. Som regel sober man (ihvertfall jeg) såpass lett mens det står på at man rekker å reagere. Min datter kom alltid med et par host/kremt først når hun skulle spy mens hun sov, så jeg rakk å reagere de fleste gangene. 9 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #5 Skrevet 12. januar 2024 Legg henne sammen med deg. Anonymkode: 63db3...c6e 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #6 Skrevet 12. januar 2024 Jeg forstår ikke - er det så krise å ha en våkenatt med et sykt barn? Anonymkode: 53e87...278 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #7 Skrevet 12. januar 2024 Barna sov gjerne på madrass på rommet vårt når de har hatt spysyken. Vil helst ikke at de spyr ut vår seng, og de må gå i trapp for å komme til do fra sine rom. Har da kladder klar vedsiden av sengen/madrassen, bøtte, vaskeservietter og plastglass til drikke. Har også beskyttelseslaken på madrassen - gjerne i 2 eller 3 lag, så det blir enklere og skifte på madrassen dersom de spyr på den iløpet av natten. De aller aller fleste barn våkner når de må spy, men veldig greit å være i nærheten. Anonymkode: 26832...892 7 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #8 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har barna i sengen vår når de har omgangssyke. Da får jeg passet på dem og sørget for at de treffer bøtta. Anonymkode: 02428...6a0 Hun ligger i sengen sammen med meg. Har ordnet med flere slike engangs tisselaken i håp om å beskytte madrassen osv. Har å en bøtte og en liten bolle som er lettere å håndtere hvis hun ikke når bøtten. Får så vondt av henne 😢 Håpe inderlig at hun er ferdig å kaste opp 🤞🏻 Anonymkode: 6a202...21d 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #9 Skrevet 12. januar 2024 En 5-åring burde klare å treffe bøtta (har en 5-åring selv), men for sikkerhets skyld kan du jo legge noen store håndklær under hodet/overkroppen til barnet, slik at du bare kan hive håndklærne til vask dersom det ikke rekker bøtta. Men det er lørdag i morgen, og en spysyk unge som sikkert helst vil holde senga i morgen uansett, så det er vel ikke krise om du sover litt dårlig heller? Anonymkode: 8efd4...18d 3
Grüner Skrevet 12. januar 2024 #10 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Datteren vår på 5 år har fått spysyken i dag. Det startet kvart på 7 i kveld. Hun har kastet opp 5 ganger. Siste gang var for 10 min siden. Hun lå i sin dypeste søvn å plutselig begynner hun å brekke seg. Jeg er våken så jeg var rask fram med bøtte osv. Det kom veldig lite opp så jeg tror det er det lille av vann hun drakk sist gang. Hvordan i alle dager skal jeg klare å sove i natt lurer jeg på nå. Mannen er bortreist på jobb så har ingen som kan hjelpe til. Ved tidligere runder så har hun ikke kastet opp på kvelden/natten så er usikker på hvordan jeg skal håndtere det. Ligge våken å passe på hele natten eller satse på at hun er ferdig å kaste opp? Anonymkode: 6a202...21d Når hun har kastet opp så mange ganger på rad, er hun nok snart tømt. Jeg ville ha ventet en time til, og så gått og lagt meg, men med åpen dør til både ditt og hennes rom, slik at du kan høre henne.
NiceOrNothing Skrevet 12. januar 2024 #11 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Datteren vår på 5 år har fått spysyken i dag. Det startet kvart på 7 i kveld. Hun har kastet opp 5 ganger. Siste gang var for 10 min siden. Hun lå i sin dypeste søvn å plutselig begynner hun å brekke seg. Jeg er våken så jeg var rask fram med bøtte osv. Det kom veldig lite opp så jeg tror det er det lille av vann hun drakk sist gang. Hvordan i alle dager skal jeg klare å sove i natt lurer jeg på nå. Mannen er bortreist på jobb så har ingen som kan hjelpe til. Ved tidligere runder så har hun ikke kastet opp på kvelden/natten så er usikker på hvordan jeg skal håndtere det. Ligge våken å passe på hele natten eller satse på at hun er ferdig å kaste opp? Anonymkode: 6a202...21d Du holder deg selvsagt i nærheten , så du våkner/ hører / hjelper hvis hun spyr mer . Kan komme med ujevne mellomrom det. Helt umulig å spå om hun er ferdig eller ikke. Oftest varer det noen timer 5
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #12 Skrevet 12. januar 2024 Du legger henne i senga sammen med deg, og har bøtte og håndklær klare? Du våkner jo hvis hun våkner og er kvalm. Re opp en ekstra dyne og pute på forhånd så hun får hvis det må skiftes på. Skyll ting med spy og legg i bøtte i løpet av natten, så setter du på sammen på kokvask i morgen tidlig. Det er jo ikke en tomannsjobb dette. Anonymkode: 5484f...080 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #13 Skrevet 12. januar 2024 Sofakona skrev (6 minutter siden): Jeg sitter alltid våken når mine barn får spy syken. Da sitter jeg enten i rommet eller utenfor Jeg har henne i sengen sammen med meg. Tenker nok at jeg blir å holde meg våken med mindre jeg slukner i løpet av natten. Anonymkode: 6a202...21d 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #14 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg forstår ikke - er det så krise å ha en våkenatt med et sykt barn? Anonymkode: 53e87...278 Det er ikke krise, men det må da være lov å spørre her inne? Er det ikke det man har slike fora for da? Anonymkode: 3ba37...bc9 6 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #15 Skrevet 12. januar 2024 (endret) Litt hjelp hadde vært fint ja. Ikke bare mens det pågår med henne, men å hvis jeg selv skulle ha blitt smittet. Anonymkode: 6a202...21d Fjernet sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. Endret 14. januar 2024 av Perelandra 2
Gjest Kanino Skrevet 12. januar 2024 #16 Skrevet 12. januar 2024 Viktig å drikke nok væske slik at personen har noe å kaste opp. Ellers er det bare veldig vondt
Gjest Kanino Skrevet 12. januar 2024 #17 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Litt hjelp hadde vært fint ja. Ikke bare mens det pågår med henne, men å hvis jeg selv skulle ha blitt smittet. Anonymkode: 6a202...21d Inkubasjonstiden er ca 3 dager så hun blir nok frisk igjen før du eventuelt hadde blitt smittet
Luckiness Skrevet 12. januar 2024 #18 Skrevet 12. januar 2024 Legg tisselaken/engangs under hodet området. Evt flere rundt for å dekke enda større del av sengen. Bruk håndkler om ikke. Bare å kaste/vaske om det kommer oppkast på. Ha bøtte i nærheten, kan jo hende hun vekker deg pga kvalme eller du våkner til ved brekning og rekker frem med bøtten. Det er ingen krise om hun kaster opp utenfor bøtten. Joda, du må vaske kanskje sengetøy, håndkler, laken, om noe kommer på gulvet. Men slik er det bare. Legg feks et håndkle eller noe over dynen som er nærmest ansikt og overkropp, så kan det hende det dekker for evt oppkast. 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #19 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hun ligger i sengen sammen med meg. Har ordnet med flere slike engangs tisselaken i håp om å beskytte madrassen osv. Har å en bøtte og en liten bolle som er lettere å håndtere hvis hun ikke når bøtten. Får så vondt av henne 😢 Håpe inderlig at hun er ferdig å kaste opp 🤞🏻 Anonymkode: 6a202...21d Føler med deg. Det er helt grusomt. God bedring ❤️ Anonymkode: 63db3...c6e 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #20 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): En 5-åring burde klare å treffe bøtta (har en 5-åring selv), men for sikkerhets skyld kan du jo legge noen store håndklær under hodet/overkroppen til barnet, slik at du bare kan hive håndklærne til vask dersom det ikke rekker bøtta. Men det er lørdag i morgen, og en spysyk unge som sikkert helst vil holde senga i morgen uansett, så det er vel ikke krise om du sover litt dårlig heller? Anonymkode: 8efd4...18d Neida, det er ikke krise. En ny situasjon for meg det her så er bare litt usikker. Førstegangsmor problemer. Anonymkode: 6a202...21d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå