Gå til innhold

Epikrise fra sykehus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det alltid sånn at det skal skrives epikrise når man har hatt konsultasjon hos spesialist på sykehus?

Jeg hadde en konsultasjon med overlege denne uken og jeg ser på Helse Norge at han ikke har skrevet en epikrise enda. Jeg kan finne epikrise fra alle andre konsultasjonene mine fra det same sykehuset, så jeg tror han må ha glemt/tsatt å skrive det. 

Er det typisk at overleger glemmer det og tar igjen sånn papirarbeid senere? Han må vel sende epikrise til legen min på et eller annet tidspunkt? 

Anonymkode: 972bc...323

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det alltid sånn at det skal skrives epikrise når man har hatt konsultasjon hos spesialist på sykehus?

Jeg hadde en konsultasjon med overlege denne uken og jeg ser på Helse Norge at han ikke har skrevet en epikrise enda. Jeg kan finne epikrise fra alle andre konsultasjonene mine fra det same sykehuset, så jeg tror han må ha glemt/tsatt å skrive det. 

Er det typisk at overleger glemmer det og tar igjen sånn papirarbeid senere? Han må vel sende epikrise til legen min på et eller annet tidspunkt? 

Ja epikrise skal alltid skrives, men er ikke alltid de blir tilgjengelig på Helsenorge

Endret av Kanino
Skrevet
Kanino skrev (3 minutter siden):

Ja epikrise skal alltid skrives, men er ikke alltid de blir tilgjengelig på Helsenorge

Hm er egentlig ingen grunn til at denne ikke skal være tilgjengelig, har kunne lese alle andre epikrisene fra samme avdeling. Har hatt noen konsultasjoner. Jeg finner vel ut ved neste legetime. 

Bare lurte på om det kanskje er vanlig at noen overleger samler opp og skriver epikrise senere. Vet det er ganske travelt på den avdelingen fortiden, og han som jeg var inne hos utfører mange operasjoner.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hm er egentlig ingen grunn til at denne ikke skal være tilgjengelig, har kunne lese alle andre epikrisene fra samme avdeling. Har hatt noen konsultasjoner. Jeg finner vel ut ved neste legetime. 

Bare lurte på om det kanskje er vanlig at noen overleger samler opp og skriver epikrise senere. Vet det er ganske travelt på den avdelingen fortiden, og han som jeg var inne hos utfører mange operasjoner.

Kan være mange grunner for at epikrisen ikke er tilgjengelig, men den skal bli skrevet for hvert besøk. Mulig vedkommende har mye å gjør som du sier og skriver senere. Kan også vær at han ikke har gjort den tilgjengelig på helsenorge. Er du usikker så kan du nok ta kontakt med h*n og høre ? :)

Endret av Kanino
Skrevet

Det hender de er trege med å skrive epikrise, spesielt om de skal drøfte noe med andre leger først. Hvor mange dager er det siden du hadde time?

Anonymkode: f220f...8f9

• Liker 1
Skrevet

Det hender de er trege med å skrive epikrise, spesielt om de skal drøfte noe med andre leger først. Hvor mange dager er det siden du hadde time?

Anonymkode: f220f...8f9

Det var på torsdag :) Men da kan det godt være at han skriver det senere. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis du har vært innlagt, skal det også skrives epikrise. Hvis du bare har vært på en konsultasjon skal det skrives et poliklinisk notat. Dette notatet skal også havne på Helse-Norge. 

Det tar 24t fra dokumenter blir godkjent til de vises på Helse-Norge. Mange leger samler opp litt dokumenter, og ferdigstiller de etter hvert.

Anonymkode: 67a4e...2d2

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Er du ferdig på det stedet? Ingen oppfølging videre eller viderehenvisning eller noe? Kontrolltime om et år f eks? 

Skrevet

Har aldri opplevd at det ikke har blitt skrevet epikrise. Vi har kilovis i papirform. Uansett situasjon og travelhet på sykehuset så kommer alltid epikrise. Jo travlere, jo flere feil i epikrisen men som oftest rundt de mindre viktige tingene. Hovedessensen slik som dato, årsak,diagnose, antall dager er somoftest riktig. Årsak og diagnose er alltid riktig. 

Anonymkode: ef19f...aa6

• Liker 1
Skrevet
Frøkenfryden skrev (4 minutter siden):

Er du ferdig på det stedet? Ingen oppfølging videre eller viderehenvisning eller noe? Kontrolltime om et år f eks? 

Jeg skal ha kontrolltime om ca. 6 uker, men har ikke fått tildelt time enda.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skal ha kontrolltime om ca. 6 uker, men har ikke fått tildelt time enda.

Da blir det bare et journalnotat vil jeg anta. Epikrise er når du avsluttes ved den avdelinga. I ventetida på den timen er du nok fortsatt innskrevet som pasient om du skjønner. Epikrisen kommer gjerne etter siste time 😊

• Liker 1
Skrevet
Frøkenfryden skrev (1 minutt siden):

Da blir det bare et journalnotat vil jeg anta. Epikrise er når du avsluttes ved den avdelinga. I ventetida på den timen er du nok fortsatt innskrevet som pasient om du skjønner. Epikrisen kommer gjerne etter siste time 😊

Hmm.. Henvisningen min har stått åpen i snart 1 år. Har hatt kanskje 4 konsultasjoner med varierende antall uker i mellom og 1 operasjon, og alle gangene har det blitt skrevet epikrise som har blitt liggende under HelseNorge hos meg og som fastlegen også har fått. Det er mulig at overlegen venter med å sende til neste gang da det da blir bestemt om det blir ny operasjon eller ikke, men trodde egentlig han ville sende en til fastlegen min i mellomtida slik at han er informert. Regner med at det er journalført på en eller måte ja uansett. 

Skrevet
Frøkenfryden skrev (6 minutter siden):

Epikrise skrives hovedsakelig etter en innleggelse (altså at man er innskrevet, sover der, er tilstede på avdelingen over lengre tid, utredes/får behandling).

Ved polikliniske timer (konsultasjoner) skrives det som oftest noe som heter «poliklinisk notat». 

Men disse notatene skal også havne på Helse-Norge.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvis du har vært innlagt, skal det også skrives epikrise. Hvis du bare har vært på en konsultasjon skal det skrives et poliklinisk notat. Dette notatet skal også havne på Helse-Norge. 

Det tar 24t fra dokumenter blir godkjent til de vises på Helse-Norge. Mange leger samler opp litt dokumenter, og ferdigstiller de etter hvert.

Det er poliklinisk besøk ja :) Takk for info!

Mulig det varierer litt i mellom helseplattformer? Jeg hører til Helse Vest, jeg har opplevd at dokumentene ofte blir tilgjengelig veldig raskt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Epikrise skrives hovedsakelig etter en innleggelse (altså at man er innskrevet, sover der, er tilstede på avdelingen over lengre tid, utredes/får behandling).

Ved polikliniske timer (konsultasjoner) skrives det som oftest noe som heter «poliklinisk notat». 

Men disse notatene skal også havne på Helse-Norge.

Jeg blander sikkert om meg med ordene ja. På de andre dokumentene som ligger synlig for meg så står det Epikrise/notat poliklinikk, så da har jeg bare antatt at det heter epikrise uansett :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det trengs ikke skrives epikrise dersom det er en enkelt time du har hatt. Epikrise er gjerne dersom man er på dagpost, utredning, innlagt, planlagt videre behandling, oppfølging etc. Poliklinisk notat er noe annet. Det skriver dem oftere etter enkelt timer.

Det kan også være han har skrevet, men at den ikke er tilgjengelig på Helse Norge, eller sendt til fastlege. 

Ikke alle dokumenter blir tilgjengelig på Helse Norge. 

Anonymkode: 1fa8c...d0a

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hmm.. Henvisningen min har stått åpen i snart 1 år. Har hatt kanskje 4 konsultasjoner med varierende antall uker i mellom og 1 operasjon, og alle gangene har det blitt skrevet epikrise som har blitt liggende under HelseNorge hos meg og som fastlegen også har fått. Det er mulig at overlegen venter med å sende til neste gang da det da blir bestemt om det blir ny operasjon eller ikke, men trodde egentlig han ville sende en til fastlegen min i mellomtida slik at han er informert. Regner med at det er journalført på en eller måte ja uansett. 

Noe skal uansett skrives ja, men kan være forsinket. (Vet alt om dette.. hatt mange lange journallørdager selv..😞

Men ofte ved ny time vil man nok fortsatt stå inne som pasient og epikrise avventes. Kan være det. 
Til sammenligning er jeg inne på kontroll på sykehus årlig på ulike avdelinger, og da er det aldri epikrise, siden jeg jo skal tilbake.  

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det trengs ikke skrives epikrise dersom det er en enkelt time du har hatt. Epikrise er gjerne dersom man er på dagpost, utredning, innlagt, planlagt videre behandling, oppfølging etc. Poliklinisk notat er noe annet. Det skriver dem oftere etter enkelt timer.

Det kan også være han har skrevet, men at den ikke er tilgjengelig på Helse Norge, eller sendt til fastlege. 

Ikke alle dokumenter blir tilgjengelig på Helse Norge. 

Anonymkode: 1fa8c...d0a

Ikke at de er så fryktelig nøye, men de kaller det for poliklinisk epikrise under notat. Vil tro det er relevant å sende til fastlege da det handler om videre plan/behandling for en skade som har pågått ganske lenge. 

Jeg tror det helst blir tilgjengelig, basert på at jeg har fått det tidligere. Men får bare vente og se. Opplever at sykehuset jeg går til legger ut ganske mye, har til og med kunne lese MR-svar, røntgensvar, prøvesvar før jeg har snakket med lege osv.

Skjermbilde 2024-01-12 kl. 22.23.40.png

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg blander sikkert om meg med ordene ja. På de andre dokumentene som ligger synlig for meg så står det Epikrise/notat poliklinikk, så da har jeg bare antatt at det heter epikrise uansett :)

Er det bare en time så blir det liksom epikrisen også siden det er det samme å si på en måte. Man skriver to i ett. Skjønner at man som pasient ikke tenker over tittel på notat🙂

• Liker 1
Skrevet

Det kan ta sin tid før din polikliniske epikrise er klar og havner på helsenorge. Feks så dikterer legen, og den sendes til skrivere som har liggende 1000 notater, så det tar 3-7 dager før det er ferdig skrevet. Deretter sendes det tilbake til legen som må godkjenne notatet, og siden han har liggende 58 notat til godkjenning tar det et par dager før det skjer. Og når det er godkjent havner det på helsenorge. 

Eller så har han skrevet notatet i en fei etter legetimen, men ikke godkjent det enda for han vil lese over det først. Men pga en traume som kom inn i akuttmottaket, eller påfølgende nattevakt har han ikke hatt tid til det enda. 

Bare et par eksempler, men helt reelle som kan vise hvorfor notater ikke havner på helsenorge med en gang. Ofte tar det tid. 

Anonymkode: d90ba...b57

• Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...