Gå til innhold

Stram lukt fra underlivet til jente

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei . Jeg har ei jente på seks år. Hun bruker fortsatt bleie om natten, og den er ofte full av urin om morgenen. Pga det, må jeg bruke mild såpe når jeg vasker henne om morgenen. 

Problemet er at underlivet hennes lukter ganske stramt. Når jeg skal hjelpe henne med stell eller når hun trenger hjelp på toalettet, kommer lukten ganske frem. 

Hun har en tendens til å ta hendene nedi bleien om kvelden, og jeg kan altså ikke ligge j nærheten av hendene hennes. 

Det lukter ikke urin. Ikke ammoniakk, men som om det ikke er rent og bare veldig mye underliv.

Vi har prøvd å skylle med vann under toalettbesøk for så å klappe tørt, eller uten vann og bare papir. Hun dusjer ca to ganger i uken, men vasker underlivet hver dag naturligvis pga bleien. 

Ikke noe utflod, men noen ganger sier hun at det klør. Kan ikke se noe unormalt når jeg har smurt på salve. 

Hun er en person som takler alt av undersøkelser og legebesøk med berøring og slikt ganske dårlig, så jeg er veldig usikker på om det vil være hensiktsmessig med et legebesøk, men samtidig vet jeg jo ikke hva dette er. 

Jeg vil gjerne høre om det er noen her som har erfaring med dette og hva det visste seg at det var, og om jeg eventuelt bør ta en telefon til legen.. 

Anonymkode: 5cb90...d1b

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kansje hun har fått noe infeksjon el siden hun driver å tar der nede. Men tar hun på vagina sin eller rompa?

Skrevet

Men hvorfor bruker hun bleie enda I den alderen?🤔 Det er jo på høy tid å trene på å avslutte med mindre hun er sengevæter eller har utfordringer.

Anonymkode: bce37...ff8

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet

? Hvorfor bruker en seksåring bleie? Ta henne til lege. Ting dom stinker er som oftest infeksjoner.

Anonymkode: 2e64e...93e

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvorfor bruker hun bleie enda I den alderen?🤔 Det er jo på høy tid å trene på å avslutte med mindre hun er sengevæter eller har utfordringer.

Dette har ingen med ts sitt spørsmål. Alle barn er forskjellige og det finnes barn opptil 14 år som må bruke bleie om natten 

• Liker 10
  • Nyttig 10
Skrevet
Sofakona skrev (2 minutter siden):

Kansje hun har fått noe infeksjon el siden hun driver å tar der nede. Men tar hun på vagina sin eller rompa?

Hun tar på begge deler. Jeg har spurt om hun klør eller har vondt, hun sier nei. Det er sjeldent det klør, men det har skjedd.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun er sengevæter. Vi har prøvd helt siden hun sluttet med bleie på dagtid da hun var to. Men det er ikke spørsmålet.

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

? Hvorfor bruker en seksåring bleie? Ta henne til lege. Ting dom stinker er som oftest infeksjoner.

Anonymkode: 2e64e...93e

Kan du lese deg opp om temaet ? 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Hadde sørget for mye bading i varmt vann og ikke dusjing med mye såpe. Har dere ikke badekar bruk oppblåsbart basseng i dusjen

Anonymkode: bf50a...165

• Liker 3
Skrevet

Hun tar på begge deler. Jeg har spurt om hun klør eller har vondt, hun sier nei. Det er sjeldent det klør, men det har skjedd.

Hun er sengevæter. Vi har prøvd helt siden hun sluttet med bleie på dagtid da hun var to. Men det er ikke spørsmålet.

Har du sjekket for mark eventuelt? Om hun eventuelt tar seg i rompa så i tissen så kan hun få infeksjonen. 

• Liker 4
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hun har mest sannsynlig en infeksjon eller sopp. Er mye våt. Det skaper bakterier. Det er jo relevant at man bruker bleie fremdeles for det er en del av hvor problemet ligger. 

Anonymkode: 22566...06c

• Liker 8
Skrevet

Man skal ikke bruke såpe i underlivet på barn det forstyrrer ph verdi.

Anonymkode: 57941...0a1

• Liker 8
Skrevet

Hvorfor klarer hun ikke å slutte med bleie? Hva har du prøvd ut?

Har du snakket med henne hva hun selv synes om å bruke bleie om natten? De fleste bruker ikke det lengre når de er 6 år, noen gjør det men det er på tide å slutte med det. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde sørget for mye bading i varmt vann og ikke dusjing med mye såpe. Har dere ikke badekar bruk oppblåsbart basseng i dusjen

Anonymkode: bf50a...165

Ja, har balje . Kanskje kokosolje vil hjelpe litt ihvertfall da det er soppdrepende.

Sofakona skrev (2 minutter siden):

Har du sjekket for mark eventuelt? Om hun eventuelt tar seg i rompa så i tissen så kan hun få infeksjonen. 

Nei, men det er jo veldig smittsomt, og da hadde nok minst  en av oss tre klødd da vi deler seng.

Skrevet

Det blir mer innestengt klima i underlivet og lysken når det er bleie på, den har som oftest plast på av noe slag. Kan det være at det er "klimaet" med innestengt urin og kroppslukt? 

Ville snakket med legen, noe du kan gjøre uten å ta med barnet. Legen vil da gjøre seg opp en mening om det er noe som hen må undersøke. Kanskje det er nok å levere inn en full bleie som de kan ta litt tester av  eller en vanlig urinprøve (jeg aner ikke altså, men poenget er at det er ikke sikkert det blir så mye undersøkelser på barnet).

Anonymkode: e7bac...5a9

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Kanskje dumt spørsmål men vaske dere vekk smusset ved ytre kjønnslepper? Vagina er i utgangspunktet selvrensende liksom, men det er myte at man ikkje trenger å vaske seg. Smusset blir liggande å lukter. 

Anbefaler å ringa helsestasjonen, drøft.

Anonymkode: a708f...6db

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Fighter83 skrev (Akkurat nå):

Har du snakket med henne hva hun selv synes om å bruke bleie om natten? De fleste bruker ikke det lengre når de er 6 år, noen gjør det men det er på tide å slutte med det. 

Hun sier jo at hun har prøvd ..og er ikke moden nok ennå til å holde seg om natten. Dermed heller finne et svar på problemstillingen med lukt 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ligger man med klam bleie hver natt i 6 år, så skjer det vel noe der nede, kan jo ikke være sundt for underlivet å gå så mye med bleie 

Anonymkode: 628d2...d78

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg opplevde at når barna mine brukte bleie hver natt så lærte de liksom ikke det som ekkelt å tisse seg ut om natten osv. De måtte lære seg å våkne og gå på do og dette tok tid å lære seg. Ble en del våte senger men etter noen mnd var det nede i kun 2-4 netter med våte senger. Man må ikke vekke og skifte på sengen dems, de må stå opp selv og si i fra eller ligge med det hele natten. 

De måtte bade og vaske tissen sin skikkelig med hånden sin, det hjelper å lære dem dette selv med god veiledning og repetisjoner👏

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Ligger man med klam bleie hver natt i 6 år, så skjer det vel noe der nede, kan jo ikke være sundt for underlivet å gå så mye med bleie 

Anonymkode: 628d2...d78

Hvorfor skal man shame en 6åring? 

Anonymkode: e7bac...5a9

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hun har mest sannsynlig en infeksjon eller sopp. Er mye våt. Det skaper bakterier. Det er jo relevant at man bruker bleie fremdeles for det er en del av hvor problemet ligger. 

Anonymkode: 22566...06c

Det kan hende. Da kan det bekreftes av lege, ikkesant ?

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man skal ikke bruke såpe i underlivet på barn det forstyrrer ph verdi.

Anonymkode: 57941...0a1

Hun har urin på huden. Det må brukes såpe. Eller tenker du at du bare kan bruke vann om du tisser på deg ?  

Fighter83 skrev (1 minutt siden):

Vi har prøvd å drikke mindre vann om kvelden, vekke opp å ta på do. Vi har prøvd uten bleie også da vi mistenkte latskap. Hun våkner ikke og hun tisser tre ganger om natten. 

Hun synes ikke det er moro. 

Anbefaler deg å lese deg opp. Ofte er dette styrt av hormoner. Da er det umulig for kroppen å trene på dette om kroppen ikke er klar. 

• Liker 1
  • Hjerte 9
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...