Gå til innhold

Veldig lei av å bli kritisert av bedrevitende venner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er blitt feit. Jeg er ikke pen. Jeg er lut lei av såkalte venner som ikke klarer å bære glad i meg som overvektig. Venner skal alltid preke, du må gjøre slik og slik. Virker nesten som de ikke syns jeg skal spise mat i det heletatt. Jeg har mye kunnskap og forståelse om mat ernæring og kalorier. Skjønner greia. Saken er at jeg har mye smerter i ledd kan ikke danse og dra på joggetur. Må ha operasjoner i ankler og et kne. Har betennelse i fot. Omtrent det første vennene mine begynner å snakke med meg om er trening og kosthold. Med stadige forslag og tips om trening jeg ikke kan utføre på grunn av smerter. Jeg hår en del med staver og krykker, det føles som vennene mine syns jeg er lat fordi jeg ikke har lyst til å drive ekstrem trening som jeg ikke klarer på grunn av smerter. Jeg spiser sunn mat mye sunnere enn mange, lager både mat og bakst alt fra bunnen. Men ja spiser litt for mye og trener ikke nok for å forbrenne. Jeg blir faktisk trist av all kosthold og trenings maset. Hvorfor er jeg ikke bra nok slik jeg er? 

Ikke nok med at jeg skal hele barnfommen min høre i familien hvordan min søster er penere og slankere, rikere og har bedre karriere... I tillegg skal jeg ha venner, som ikke klarer å se forbi det st jeg er noe overvektig og være glad i meg som jeg er. 

Anonymkode: b27b6...1d6

• Hjerte 17
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er blitt feit. Jeg er ikke pen. Jeg er lut lei av såkalte venner som ikke klarer å bære glad i meg som overvektig. Venner skal alltid preke, du må gjøre slik og slik. Virker nesten som de ikke syns jeg skal spise mat i det heletatt. Jeg har mye kunnskap og forståelse om mat ernæring og kalorier. Skjønner greia. Saken er at jeg har mye smerter i ledd kan ikke danse og dra på joggetur. Må ha operasjoner i ankler og et kne. Har betennelse i fot. Omtrent det første vennene mine begynner å snakke med meg om er trening og kosthold. Med stadige forslag og tips om trening jeg ikke kan utføre på grunn av smerter. Jeg hår en del med staver og krykker, det føles som vennene mine syns jeg er lat fordi jeg ikke har lyst til å drive ekstrem trening som jeg ikke klarer på grunn av smerter. Jeg spiser sunn mat mye sunnere enn mange, lager både mat og bakst alt fra bunnen. Men ja spiser litt for mye og trener ikke nok for å forbrenne. Jeg blir faktisk trist av all kosthold og trenings maset. Hvorfor er jeg ikke bra nok slik jeg er? 

Ikke nok med at jeg skal hele barnfommen min høre i familien hvordan min søster er penere og slankere, rikere og har bedre karriere... I tillegg skal jeg ha venner, som ikke klarer å se forbi det st jeg er noe overvektig og være glad i meg som jeg er. 

Dette er ikke ekte venner. Ekte venner ville aldri prøvd å trykke deg ned eller få deg til å føle deg dårlig. De ville aldri kommentert vekten din på den måten, om det ikke stod om liv og helse! Jeg er glad i venner om de er stor eller liten. Bryr meg virkelig ikke. Ett godt hjerte og vennslap er mye mer verdt!

Anonymkode: dbf8f...f39

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du har dumme venner. Du må ingenting, hvis du ikke vil noenting.

Men til tross for maset, eller kanskje på grunn av det - jeg tror det var sånn for meg - har du ikke nok kunnskap om mat, ernæring og fysisk aktivitet. Da ville du ha visst at det ikke er noe som heter "sunn mat", og at du ikke trenger å trene, eller engang være i fysisk aktivitet, for å gå ned i vekt eller holde vekten.

Anonymkode: 83ce4...c50

• Liker 1
Skrevet

Kanskje de mener det godt? Skjønner at det er vanskelig å motta negative tilbakemeldinger, men har du sagt at du ikke ønsker tilbakemeldinger? Vil anbefale at du tar det opp med dem det gjelder og si at  ikke ønsker  denne type kritikk. Og kanskje gå litt i deg selv også. 

Anonymkode: 35451...315

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har dumme venner. Du må ingenting, hvis du ikke vil noenting.

Men til tross for maset, eller kanskje på grunn av det - jeg tror det var sånn for meg - har du ikke nok kunnskap om mat, ernæring og fysisk aktivitet. Da ville du ha visst at det ikke er noe som heter "sunn mat", og at du ikke trenger å trene, eller engang være i fysisk aktivitet, for å gå ned i vekt eller holde vekten.

Anonymkode: 83ce4...c50

Selvsagt finnes det sunn mat. Folk ser meg tenker de ofte jeg elsker pizza,hamburgere og brus. Noe jeg kanskje spiser en gang i året. Selvsagt er det sunne alternativer. Ja pga jeg vet man ikke trenger å trene for å holde vekten, men ja jeg er glad i mat og det er mye vanskeligere og tyngre å gå ned i vekt uten trening. Og lettere å gå opp. 

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er ikke ekte venner. Ekte venner ville aldri prøvd å trykke deg ned eller få deg til å føle deg dårlig. De ville aldri kommentert vekten din på den måten, om det ikke stod om liv og helse! Jeg er glad i venner om de er stor eller liten. Bryr meg virkelig ikke. Ett godt hjerte og vennslap er mye mer verdt!

Anonymkode: dbf8f...f39

Enig 💖

• Liker 1
Skrevet

Dette er helt på siden av temaet du tar opp, men jeg tenkte på egen erfaring med vonde lede. Da jeg sleit med å gå pga vonde ledd, så synes jeg det var himmelsk å dra på innebadet. Ikke så mye for svømmingens skyld, men at det var så deilig å flyte i vannet uten belastning på leddene. Deler erfaringen, kanskje det kan være en god opplevelse for deg også. 

Anonymkode: 0ed85...130

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet

For meg er en god venn en som er ærlig og forteller at jeg har lagt på meg, hvis jeg har lagt på meg.

Blir som at man ikke skal fortelle om elefanten i rommet? 

Anonymkode: 84272...45d

• Liker 4
Skrevet

Det finnes to scenarioer her: Det ene er at du snakker om dine helseproblemer og usikkerhet rundt overvekt til vennene dine, og vennene dine prøver å hjelpe deg med velmenende råd.  Eller at de tar opp din overvekt og helseproblemer ut av det blå, samt kommer med løsninger som de var et panel av helsearbeidere. Om det er det første, er svaret at du ikke burde snakke helse med vennene dine, om du ikke ønsker hokus-pokus-svar. Om det er det andre, burde du si til dem at du får helseråd av helsepersonell, og at det du trenger fra dem er at de er vennene dine.

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

For meg er en god venn en som er ærlig og forteller at jeg har lagt på meg, hvis jeg har lagt på meg.

Ja, men hvis man skal mase om elefanten i rommet kan det fort bli veldig mange elefanter… jævla irriterende med venner som ikke akkurat er lette å like holde på slik… motivasjon kommer innenfra, hjelper sjeldent med slikt ytre press.. 

Anonymkode: ab402...928

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Elefanten i rommet er ikke nødvendig å snakke om, den er der og man kan faktisk ikke unngå å vite om den selv om man ikke snakker den ihjel.

Akkurat slik er det med overvekt også, den som bor i rommet eller kroppen er fullstendig klar over elefanten, vet utmerket godt hva som påvirkes av elefanten og vet selvfølgelig at det ville vært mye enklere om elefanten var en helt annen plass enn i rommet. 
Alle som ikke bor i rommet er bare på besøk, normal folkeskikk er da å behandle rommet og elefanten slik eieren av rommet selv legger føring for, er det med å ikke snakke om den så er det beboerens rett, den på besøk har ingenting de skulle ha sagt.

Anonymkode: 17c59...a38

• Liker 5
Skrevet

Det er stor sjanse for at dine venner er veldig bekymret for deg og helsen din, og at rådene de kommer med er velmente (selv om de tydeligvis bommer når de anbefaler tung trening for en med din vekt og andre helseutfordringer).

Du sier at du spiser sunt, men hva legger du i sunt?

Jeg spiste også sunt for mange år siden da jeg ble veldig syk. Sunt med tanke på allmenne helseråd for befolkningen. Jeg spiste nok godt over snittet sunt også, langt sunnere enn mine venner. Og likevel spiste jeg helt feil for min kropp. Jeg hadde ingen tro på at en kostomlegging ville hjelpe meg, jeg som spiste så mye sunnere enn alle mine venner. Så ble jeg egentlig litt lei av å høre en venn som har utdanning i kost og ernæring snakke om at jeg trolig spiste feil for min kropp, så jeg gikk med på å prøve endringer bare for å bevise at det ikke stemte.

Jeg tok feil. Mye av det "sunne" jeg spiste var ekstremt uheldig for min kropp. Etter halvannen uke merket jeg resultater av kostomleggingen, etter seks uker hadde jeg ikke lenger magevondter, ikke betennelse i kroppen, ikke leddvondt, etterhvert normaliserte vekten min seg også til normalvektig/slank - og har blitt der.

Du har betennelser og smerter i ledd, du er overvektig, du har allerede store problemer med en ankel og kne. Du har lite å tape på å få hjelp til å legge om kostholdet ditt.

Bor du på Østlandet, ta kontakt med f.eks. Hexebergklinikken eller Lindberg, eller om du bor annet sted, sjekk om det er kostholdsterapeut som er utdannet ved Tunsberg Medisinske Fagskole nær deg som kan hjelpe deg. Få tatt nye blodprøver hos lege, og sjekk ut hvilken blodtype du har, slik at du kan informere om det også.

Og igjen, selv om jeg har forståelse for at du føler du blir kritisert, så kan det være at vennene dine er redde for helsen din og det er årsaken til at de tar opp dette. Snakk med dem.

Og er det svømmebasseng i nærheten av der du bor, begynn å svømme, eller bli med i trening i basseng der. Aktiv på Dagtid har mange steder svømming, og type reumatismeforeninger eller lignende har ofte også avtaler om bassengtrening.

Anonymkode: 90bd0...6bc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er stor sjanse for at dine venner er veldig bekymret for deg og helsen din, og at rådene de kommer med er velmente (selv om de tydeligvis bommer når de anbefaler tung trening for en med din vekt og andre helseutfordringer).

Jeg spiste også sunt for mange år siden da jeg ble veldig syk. Sunt med tanke på allmenne helseråd for befolkningen. Jeg spiste nok godt over snittet sunt også, langt sunnere enn mine venner. Og likevel spiste jeg helt feil for min kropp. Jeg hadde ingen tro på at en kostomlegging ville hjelpe meg, jeg som spiste så mye sunnere enn alle mine venner. Så ble jeg egentlig litt lei av å høre en venn som har utdanning i kost og ernæring snakke om at jeg trolig spiste feil for min kropp, så jeg gikk med på å prøve endringer bare for å bevise at det ikke stemte.

Jeg tok feil. Mye av det "sunne" jeg spiste var ekstremt uheldig for min kropp. Etter halvannen uke merket jeg resultater av kostomleggingen, etter seks uker hadde jeg ikke lenger magevondter, ikke betennelse i kroppen, ikke leddvondt, etterhvert normaliserte vekten min seg også til normalvektig/slank - og har blitt der.

Du har betennelser og smerter i ledd, du er overvektig, du har allerede store problemer med en ankel og kne. Du har lite å tape på å få hjelp til å legge om kostholdet ditt.

Bor du på Østlandet, ta kontakt med f.eks. Hexebergklinikken eller Lindberg, eller om du bor annet sted, sjekk om det er kostholdsterapeut som er utdannet ved Tunsberg Medisinske Fagskole nær deg som kan hjelpe deg. Få tatt nye blodprøver hos lege, og sjekk ut hvilken blodtype du har, slik at du kan informere om det også.

Og igjen, selv om jeg har forståelse for at du føler du blir kritisert, så kan det være at vennene dine er redde for helsen din og det er årsaken til at de tar opp dette. Snakk med dem.

Og er det svømmebasseng i nærheten av der du bor, begynn å svømme, eller bli med i trening i basseng der. Aktiv på Dagtid har mange steder svømming, og type reumatismeforeninger eller lignende har ofte også avtaler om bassengtrening.

Oh My god, slapp av, får høyt blodtrykk… 

Anonymkode: ab402...928

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er ikke helseråd, men naturmedisin.  Det å kalle det medisin  er direkte villedende markedsføring.

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har ganske dyptgående forståelse av mat og helse trenger overhode ingen preik om det. 

Svømming er ikke godt for meg heller med mine plager dessverre. 

Jeg forstår at enkelte maser om slikt fordi de tror de er better enn deg og vil fikse deg, men faktisk er der svært lite empatisk! Har du empati, fokuserer du ikke på det du anser å være galt med personen hver gang på en nedsettende måte. Og at det stadig blir et stort tema gjør nok at jeg helst trekker meg unna slike "venner". 

• Liker 2
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ganske dyptgående forståelse av mat og helse trenger overhode ingen preik om det. 

Svømming er ikke godt for meg heller med mine plager dessverre. 

Jeg forstår at enkelte maser om slikt fordi de tror de er better enn deg og vil fikse deg, men faktisk er der svært lite empatisk! Har du empati, fokuserer du ikke på det du anser å være galt med personen hver gang på en nedsettende måte. Og at det stadig blir et stort tema gjør nok at jeg helst trekker meg unna slike "venner". 

Som.regel er det ikke det at mennesker faktisk føler at de er bedre enn oss, men heller at vi projekterer våre egne følelser rundt å ikke være bra nok over på dem når vi ikke liker å bli møtt med det vi egentlig vet stemmer.

Men jeg kan ikke se at du har svart på hvorvidt du snakker til dem om overvekten og de kroppslige plagene dine sånn generelt?

Anonymkode: e5eab...bc8

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Som.regel er det ikke det at mennesker faktisk føler at de er bedre enn oss, men heller at vi projekterer våre egne følelser rundt å ikke være bra nok over på dem når vi ikke liker å bli møtt med det vi egentlig vet stemmer.

Men jeg kan ikke se at du har svart på hvorvidt du snakker til dem om overvekten og de kroppslige plagene dine sånn generelt?

Anonymkode: e5eab...bc8

Ikke overvekten, det er ikke noe jeg anser som interessant eller morsomt og hyggelig tema eller et jeg trenger stadig påminnelse om. Jeg snakker om mine kroppslige plager, som går på ledd problemer stortsett kun fordi de tar opp det med overvekt og for den eller annen grunn går det ikke inn at jeg er bevegelseshemmet og jeg kan ikke gjøre alt som andre kan gjøre. Det virker som det er vanskelig å skjønne. 

Er de ikke glad i meg som jeg er, så kan de faktisk stikke. Jeg får dårlig selvtillitt av all maser om ting jeg er 100% klar over.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er også bevegelseshemmet pga flere skader i begge føtter, ryggen og arm. Og det er alltid like gøy når venner foreslår utopiske ting som blant annet jogging. Eller kaller meg gnien for at jeg går i joggesko med hull på i bitkulda. Da må jeg forklare for ørtende gang at skoene er fra ortopedsenteret, og jeg får plass til fotsengene i de ja. Ja jeg kan bruke foret vinterstøvlet-men det trigger smerter og sender meg på krykker. Aner ikke om det handler om iq, men irriterende og trist for meg. Andre folk (bekjente) som sier sånt går ikke inn på meg; de går ikke rundt å husker på mine skavanker. Men de som er nærme burde tenke hakket lenger. Du kan kanskje si at du ikke ønsker å diskutere mat og vekt med andre enn legen/helsepersonell? Jeg må ofte si dette rundt mine tilstander, da jeg opplever å få mange merkelige råd, som jeg aldri har bedt om😌

Anonymkode: e8f70...d3f

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men vis det kun er den jævla elefanten man skal snakke om blir man jo fort lei. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette var trist å høre. Jeg tror at barndommens kritikk har satt sine spor. Javel, du har lagt på deg, og du har leddproblemer. Det betyr ikke at du ikke er bra nok, at du ikke er pen, at ingen er glad i deg. Jeg liker at du kaller vennene for «såkalte», for de høres ikke ut som ekte venner. Det du kan gjøre er å si at du ikke vil snakke om helsen din, om trening eller om kostholdet ditt. Si at man ikke skal kommentere andres kropper, og at det er ubehagelig for deg.

Jeg tenker at du gjennom mange år, er så vant til å høre at du ikke er bra nok, at det ikke er bra for din psykiske helse i lengden. Du behøver å finne noe som kan gjøre at du føler deg litt bedre. Noe som gir deg mestringsfølelse. For noen kan det være å snakke med andre som sliter. Kroppspositivisme er ikke å oppmuntre til overvekt, slik mange tror. Det er å lære å like seg selv, og det kan være til hjelp for å gå ned i vekt. Sjekk Instagram. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...