Gå til innhold

Familieplanlegging

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et barn fra før og planlegger å få et (kanskje to) barn til. Forrige gang satt det på første forsøk, og selv om det ikke finnes noe garanti, håper vi at det skal gå like enkelt denne gang. 🤞

Vi er usikre på om vi skal stare prøvingen slik at det blir akkurat 2 års aldersforskjell eller vente i 6 måneder slik at det blir ca 2,5 år, eller mer. 

Er det bedre med 2år eller 2,5år - 3 års aldersforskjell mellom søsken?

Ser for meg at det kanskje er enklere med 2,5 år fordi da kan man forbedre barnet bedre, men samt er det kanskje mer trass. 

Anonymkode: 16ec5...afc

Videoannonse
Annonse
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har et barn fra før og planlegger å få et (kanskje to) barn til. Forrige gang satt det på første forsøk, og selv om det ikke finnes noe garanti, håper vi at det skal gå like enkelt denne gang. 🤞

Vi er usikre på om vi skal stare prøvingen slik at det blir akkurat 2 års aldersforskjell eller vente i 6 måneder slik at det blir ca 2,5 år, eller mer. 

Er det bedre med 2år eller 2,5år - 3 års aldersforskjell mellom søsken?

Ser for meg at det kanskje er enklere med 2,5 år fordi da kan man forbedre barnet bedre, men samt er det kanskje mer trass. 

Anonymkode: 16ec5...afc

Det har ingen betydning. Dere kan ikke time det. Så hvis dere vil ha barn, bare begynn. Plutselig er det 5 år mellom dem. 

Anonymkode: b7ee2...00f

• Liker 1
Skrevet

Vår nummer to satt på første forsøk, så mellom våre blir det så vidt mindre enn to år i mellom. Vi ønsket to år eller så vidt mer. 

Finnes ikke noe fasitsvar her. Vi tenkte på aldersforskjellen gjennom oppveksten med tanke på mer lik modenhet som kanskje øker sjansen for mer lek og felles interesser, og at de blir litt på mer samme stadie. Lettere på ferieturer og andre familieaktiviteter. Tenkte også på når på året vi ønsket at ungen skal bli født.

Anonymkode: f70c5...8dc

Skrevet

Fordeler og ulemper med alle aldersforskjeller. Jeg sier kjør på. Dere må ta de utfordringene som kommer uansett. 

Anonymkode: fafee...8fb

Skrevet

Jeg kan bare tale for 2.5 år, annen erfaring har jeg ikke. Jeg synes det var perfekt, barnet var i en rolig periode mtp trass når baby ble født. Samtidig er barna ulike, så det er umulig å si hvordan din unge er ved 2.5 år. 
Barnet vårt pratet/prater ekstremt bra og kunne derfor forstå og gjøre rede for seg ganske bra, kunne fint gå trapper og passe lange avstander selv (til/fra bhg), kunne klatre inn i bilstol og slike små ting som betyr ganske mye når man plutselig er veldig gravid. Vi brukte sjeldent vogn etter barnet ble 2 år og hadde derfor ikke bruk for søskenvogn, det er også individuelt da jeg vet om 3-4 åringer som bruker vogn.

Det viktigste for min del var at jeg kunne forklare at nå måtte barnet leke seg litt selv/vente litt, og at barnet greide å gå/klatre slik at jeg slapp unna mye løft.

Likevel sitter jeg her å ønsker enda en før minste har bikket 1 år, og innser nå at alt som gjorde svangerskapet som mamma litt lettere ikke lar seg gjennomføre av en 1 åring 😂

Anonymkode: 1a506...f2f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...