Gå til innhold

Hjelpe en venninne med økonomien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når en venn nå har det vanskelig økonomisk, hvordan best hjelpe? 

Hun er alene, og klarer såvidt å betale sine faste utgifter....men da har hun knapt til mat  :( vi er mellom 30 Og 40 om det har noe å si. 

Hun har tatt en ekstrajobb, og jobber masse overtid og helger. Likevel så er det tøft, hun virker veldig sliten og jeg er litt bekymret for henne.

Jeg har ikke lyst å gi henne penger liksom, men er det frekt å tilby henne hjelp til å se på økonomien?  Få oversikt.. kanskje hjelpe med budsjett,  se på forbruk.... Eller tipse henne om nav sin økonomihjelp?

Anonymkode: a2e1d...f94

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun er alene, og klarer såvidt å betale sine faste utgifter....men da har hun knapt til mat  :( vi er mellom 30 Og 40 om det har noe å si. 

Hun har tatt en ekstrajobb, og jobber masse overtid og helger. Likevel så er det tøft, hun virker veldig sliten og jeg er litt bekymret for henne.

Jeg har ikke lyst å gi henne penger liksom, men er det frekt å tilby henne hjelp til å se på økonomien?  Få oversikt.. kanskje hjelpe med budsjett,  se på forbruk.... Eller tipse henne om nav sin økonomihjelp?

Snilt, men desverre sjelden lurt. Det er bedre om dere snakker om tilfeldig økonomi og det skulle falle seg sånn at hun sier noe om prioriteringer. At hun blir med den veien i samtalen av seg selv. Ellers dropp det. De fleste vet hva de gjør galt uten å ville omprioritere , eller bli fortalt det, og de fleste vet om nav. 

Skrevet

Hun virker jo veldig selvstendig og prøver med ekstrajobb. Jeg tror jeg ville ha vært forsiktig med å tilbudt penger. Det er noe nedlatende med det. Tror heller jeg ville formidlet bekymringen angående sliten, og hørt om det er noe hun trenger hjelp med. Der kan det passe inn å se på budsjett osv., om det er noe hun er åpen om. 

Anonymkode: b2c2e...f2d

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan ihvertfall be dem på middag, bake noen brød til henne, sånne normale venninneting. 

Anonymkode: 9c903...c2f

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Her må du trå veldig varsomt. Spesielt on du er i en betydelig bedre situasjon økonomisk enn henne. En ting er om du er i tilnærmet samme situasjon hvor det da vil være naturlig å snakke om dyr-tiden samt hvor vanskelig det er å få pengene til å strekke til.

Er du i en helt situasjon enn henne ville jeg hold kjeft helt til hun eventuelt tok opp det økonomiske selv.

Anonymkode: b55cc...6b6

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Bør ikke blande økonomi og vennskap. Kan fort gå skeis

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hun virker jo veldig selvstendig og prøver med ekstrajobb. Jeg tror jeg ville ha vært forsiktig med å tilbudt penger. Det er noe nedlatende med det. Tror heller jeg ville formidlet bekymringen angående sliten, og hørt om det er noe hun trenger hjelp med. Der kan det passe inn å se på budsjett osv., om det er noe hun er åpen om. 

Jeg skriver at jeg ikke ønsker gi penger.  Om du leser HI. 😊

• Nyttig 1
Skrevet

Har du grunn til å tro at hun sliter med økonomien pga feilprioriteringer? Bra at du ønsker å hjelpe. Men det føles ikke nødvendigvis positivt for en person som er vant til å måtte snu på hver krone når en person som har mye bedre økonomi kommer og skal belære om budsjett og prioriteringer.

Hun jobber ekstra, betaler sine faste utgifter og har knappt med penger til mat, høres ut som hun gjør det hun kan for å klare seg økonomisk.

• Liker 8
Skrevet

Hun kan få økonomiske råd på nav..?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skriver at jeg ikke ønsker gi penger.  Om du leser HI. 😊

Da tror jeg ikke det er så mye du kan gjøre for å hjelpe henne. Hun jobber mye ekstra, prioriterer faste utgifter og betaler regningene sine, og har knappt med penger igjen. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Enig med denne innfallsvinkelen. Økonomi er et minefelt, og det kan veldig fort, gå veldig galt.

Anonymkode: 70a05...aa1

• Liker 1
Skrevet

Hvis du tenker at hun trenger hjelp til noe så spør du henne om det er noe du kan hjelpe med. Du kan ymte med forslag.  Men for all del ikke tre ting nedover hodet på henne som hun kan synes er slitsomt. Hjelper ikke om du selv synes du hadde en god idé. Du er ikke henne og har ikke full innsikt i hva hun står i.  Har opplevd det selv i andre situasjoner. Folk som tror de vet hva jeg trenger og liksom skal "hjelpe". Godt ment, men er faktisk en ekstra belastning å skulle ta imot ting du ikke har bedt om. Feks folk som kommer på besøk og skal gjøre alt mulig når man slett ikke har krefter til noe besøk osv. Spør. Får du nei så er det nei. 

Anonymkode: 99bf4...787

• Liker 2
Skrevet
Thyra skrev (4 minutter siden):

Har du grunn til å tro at hun sliter med økonomien pga feilprioriteringer? Bra at du ønsker å hjelpe. Men det føles ikke nødvendigvis positivt for en person som er vant til å måtte snu på hver krone når en person som har mye bedre økonomi kommer og skal belære om budsjett og prioriteringer.

Hun jobber ekstra, betaler sine faste utgifter og har knappt med penger til mat, høres ut som hun gjør det hun kan for å klare seg økonomisk.

Vi har pratet litt om økonomi og sånn i dag, siden d var lønningsdag.   Hun har fortalt meg hvor tøft hun har det og hvor mye ekstra hun må jobbe for å i det hele tatt klare avdrag og renter.... :( hun kjøpte seg bolig , lånte max og nå har jo rentene steget helt sykt. 

Jeg har ikke MYE bedre økonomi... jeg tjener litt mindre enn henne, men bor annerledes og utgiftene er vel sikkert ikke helt likt heller. 

veldig ulikt oss å komme.på døra med brød... men jeg kan be henne på middag iblant.  :)

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Her må du trå veldig varsomt. Spesielt on du er i en betydelig bedre situasjon økonomisk enn henne. En ting er om du er i tilnærmet samme situasjon hvor det da vil være naturlig å snakke om dyr-tiden samt hvor vanskelig det er å få pengene til å strekke til.

Er du i en helt situasjon enn henne ville jeg hold kjeft helt til hun eventuelt tok opp det økonomiske selv.

Anonymkode: b55cc...6b6

Jeg ser denne, men det forklarer jo hvorfor det er så innmari vanskelig å få hjelp når man sliter. Det er liksom ikke lov å gi råd om man ikke er i samme vanskelige situasjon selv. 

Det er enkelte områder dette gjelder for. Har du en kran som drypper, kontakter du rørlegger, liksom, helt uproblematisk, men alt som har med livsstil og personlige valg er så fordømt vanskelig å navigere i. 

Anonymkode: 264cc...35c

• Liker 1
Skrevet

Nei ikke kom med "gode" råd rundt økonomien.  Det er noe ovenfra og ned med det. Unntaket er  hvis hun legger alle kort på bordet og sier at hun synes det er vanskelig å prioritere. Som noen nevner  bak heller et par brød eller inviterer til middag 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vi har pratet litt om økonomi og sånn i dag, siden d var lønningsdag.   Hun har fortalt meg hvor tøft hun har det og hvor mye ekstra hun må jobbe for å i det hele tatt klare avdrag og renter.... :( hun kjøpte seg bolig , lånte max og nå har jo rentene steget helt sykt. 

Jeg har ikke MYE bedre økonomi... jeg tjener litt mindre enn henne, men bor annerledes og utgiftene er vel sikkert ikke helt likt heller. 

veldig ulikt oss å komme.på døra med brød... men jeg kan be henne på middag iblant.  :)

Siden hun har kommet opp med temaet, så tenker jeg det er innafor å komme med tips. Nå spørs det litt på situasjonen hennes, men ville ha nevnt det med å bytte f.eks internett leverandør, bytte strøm leverandør, er det noe å spare på å bytte forsikringsselskap, er man dobbeltforsikret noen steder. Bytte telefon abonnement. Hvis hun har bil, gå ned på kilometerstand på forsikringen. Vurdere om hun akkurat nå må ha bil. En ting er at det er voldsomt komfortabelt, men er det levelig med sykkel og buss fremover. Bare der kan man spare mange tusen. 

når man står oppi suppa selv, så kan sånne ting være litt overveldene. Tilby deg å sette dere ned å finne ut hva hun betaler på de forskjellige tingene, og om det finnes noe rimeligere. 

Anonymkode: 99cdc...44f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg ser denne, men det forklarer jo hvorfor det er så innmari vanskelig å få hjelp når man sliter. Det er liksom ikke lov å gi råd om man ikke er i samme vanskelige situasjon selv. 

Det er enkelte områder dette gjelder for. Har du en kran som drypper, kontakter du rørlegger, liksom, helt uproblematisk, men alt som har med livsstil og personlige valg er så fordømt vanskelig å navigere i. 

Men når situasjonen er slik at nødvendige utgifter er for store i forhold til inntekten, man jobber så mye ekstra man kan, og snur på hver krone, da kan det faktisk være ganske så provoserende om folk som selv ikke sliter økonomisk kommer med "gode råd" til hvordan man kan spare.

• Liker 3
Skrevet
Thyra skrev (2 minutter siden):

Men når situasjonen er slik at nødvendige utgifter er for store i forhold til inntekten, man jobber så mye ekstra man kan, og snur på hver krone, da kan det faktisk være ganske så provoserende om folk som selv ikke sliter økonomisk kommer med "gode råd" til hvordan man kan spare.

Jeg tenkte ikke på situasjoner der det ikke er mer å hente, men situasjoner der det åpenbart er en vidåpen ventil eller to. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du kan ihvertfall be dem på middag, bake noen brød til henne, sånne normale venninneting. 

Anonymkode: 9c903...c2f

Sånn har jeg også gjort det med venner som sliter økonomisk. Har rett og slett gitt dem ting så det blir på en naturlig måte. Har ei venninne som f.eks ikke hadde råd til å kjøpe seg klær, da ga jeg henne en del merkeklær, vinterkåpe og en merkeveske som jeg kunne solgt på Finn, men som jeg tenkte kunne komme godt med for hennes del i stedet. Om hun selger dem, får hun i alle fall penger for dem.

Har tatt med litt ekstra hvis jeg har vært på besøk, f.eks hvis jeg har bakt rundstykker.

Når jeg gir henne ting sier jeg alltid at jeg ikke trenger det, slik at hun ikke skal føle på det. 

Anonymkode: 22328...501

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Hvis du inviterer på middag går det også an å høre om ho vil ha med litt rester hjem fordi dere skal bort dagen etterpå eller noe

Anonymkode: 18adf...e98

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...