AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #1 Skrevet 12. januar 2024 Når begynte du å handle utstyr/klær til baby? Noe du kjøpte som du ikke fikk bruk for? Noe man absolutt bør ha før fødsel og noe man heller bør vurdere etter fødsel? Anonymkode: 42902...092
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #2 Skrevet 12. januar 2024 Kjøpte litt klær etterhvert som jeg kom over det fra ganske tidlig av, egentlig. Hadde så klart bleier, bilstol, seng, en ok mengde klær og vogn klart før baby kom, men ellers ventet vi med mye. Hadde et par flasker og Nan stående klart i skapet i tilfelle. Det eneste jeg kjøpte og ikke fikk bruk for var bæresele. Aner ikke hvorfor jeg kjøpte den, for jeg var fullstendig klar over at jeg ikke kunne bruke den pga. skoliose. 😂 Anonymkode: 4eb5f...10f
Gs1721 Skrevet 12. januar 2024 #3 Skrevet 12. januar 2024 Hei! Vil si det aller viktigste for meg i begynnelsen var ammepute. Så det ville jeg ha hatt klart før fødsel. Gjerne få prøvd noen ulike så du finner ut hvilken som passer for deg og din kropp. Og greit å ordne med litt annet relatert til amming - amme-bh/singlet, ammeinnlegg (viktig😅), purelan-salve e.l. Og også et par flasker (husk å koke de før bruk) og litt erstatning i tilfelle det skulle bli behov for det (hjemme, blir det behov på sykehuset så har de der). Store truser til etter fødsel, da man går med stooore bind. Ville heller ikke vært foruten babynest (gjerne som kan bæres slik at det er lett å forflytte fra og til vogn - anbefaler Najell sin). Med barn nr 2 brukte vi vippestol en del de første månedene, og da er det den gode gamle Babybjörn som er best, etter min mening. De skal jo ikke være for mye i den, men var veldig greit f eks når vi andre spiste middag. Vippestol kan du forsåvidt vente litt med, gikk vel noen uker før vi brukte den. Jeg har hatt bæreseler men ikke brukt de mye. Der ville jeg ha sett an babyen litt. Hvis man har en baby som ville være nær HELE tiden og som du aldri kan legge fra deg, så er det jo verdt å prøve sele/sjal. Klær ordna vi med fra halvveis i svangerskapet og utover, arva og kjøpte. Også bestilte jeg litt de første ukene når jeg så litt mer hva vi hadde behov for. Anbefaler omslagsbodyer i stedet for slike du trer over hodet😊 Og selvfølgelig viktig å ha babybilstol ferdigmontert i bilen noen uker før termin. Lykke til😊
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #4 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når begynte du å handle utstyr/klær til baby? Noe du kjøpte som du ikke fikk bruk for? Noe man absolutt bør ha før fødsel og noe man heller bør vurdere etter fødsel? Anonymkode: 42902...092 Begynte vel sånn rundt uke 25. Det er viktig å huske på at butikkene er åpne etter fødsel også. Jeg tenker bilstol, noen klær og det man trenger til stell er det viktigste å ha på plass. Legg til rette for trygg samsoving, så har babyen også en plass å sove. Så kan du se an behovet på resten. Bortkastet for vår del: bedside crib (vi samsov i dobbelsengen pga baby nektet å sove i egen seng), babynest (ville bare sove med kroppskontakt på dagtid) og bagdelen til vognen. Kunne ikke bruke vognen før hun var 4 mnd og vi byttet til sittedel. Alle tingene jeg nevner over er ting som «alle» har og bruker masse, men for oss var det bortkastet. Tenker det er lurt å se an babyen først. Vi endte opp med å kjøpe moonboon som virkelig reddet oss, men om du har en baby som sover godt i babynest og vogn så er jo det mye billigere… Anonymkode: 5eee4...8f0
kjærring Skrevet 13. januar 2024 #5 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Når begynte du å handle utstyr/klær til baby? Noe du kjøpte som du ikke fikk bruk for? Noe man absolutt bør ha før fødsel og noe man heller bør vurdere etter fødsel? Anonymkode: 42902...092 rundt uke 25 mye. handlet for mye i for mange størrelser som endte opp med å ikke egne seg til årstiden baby passet inn i det. kjøpte for lite i små størrelser. fikk ikke bruk for noe utstyr relatert til vaginal fødsel. stellebord, aldri brukt. kjlpte inn flasker , smokker og mme før fødsel i tilfelle ammingen gikk dundas, og veldig glad for det. skulle dog ha kjøpt pumpe og amme utstyr før jeg fikk ungen. bæresele/ bæresjal , nok gulpekluter og vippestol skulle jeg også ønske jeg kjøpte
Apekatten Skrevet 13. januar 2024 #6 Skrevet 13. januar 2024 Jeg begynte å kjøpe ting rett etter positiv test. Jeg kjøpte nesten alt brukt, så kjøpte når jeg kom over ting. Jeg fikk ikke bruk for ammepute, og brukte nesten ikke babynest, bare de første ukene. Jeg fikk stor bruk for bæresele, hadde ikke klart meg uten. Baby var avhengig av kroppskontakt og sov bare i bæresele i starten. Morsmelkerstatning kjøpte vi på vei hjem fra sykehuset, da ammingen ikke gikk så bra.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #7 Skrevet 13. januar 2024 Jeg kjøpte en del som jeg ville ha, vel vitende om at det kanskje ikke ble brukt (bæresele - ikke brukt, babynest - mye brukt, flergangs ammeinnlegg - ikke brukt), noe fikk vi i gave, og noe fordi "alle" sa det var så praktisk. Endte opp med å ikke bruke strømpebukser, omslagsbodyer og knapt nok heldresser fordi vi synes de var upraktiske. Måtte ha ammebher med spiler for å ikke få mastitt, selv om "alle" sa det motsatte. For vår del var stellebord med matte, svøpetepper, bleier og inotyol, babynest, og bilsete, og noe klær det vi hadde bruk for fra starten. Måtte ha pumpe, flaske og kopp fordi ammingen ikke gikk helt bra i starten. Vogn var praktisk å ha, ble vel brukt i løpet av de første dagene. Anonymkode: df7ed...625
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #8 Skrevet 13. januar 2024 Finn.no! Mange fine og fullt brukende ting å finne der. Vi kjøpte alt av barnemøbler brukt. Anonymkode: bc37c...fd6
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #9 Skrevet 13. januar 2024 Vinterjakke er noe vi absolutt ikke har hatt bruk for frem til 2 år hvertfall😅😂 enten sitter baby i vognpose i vogna, bruker utedress på akebrett/blir bært eller skal fort inn og ut av bil og har på ullklær. Vinterjakke anbefales ikke i bilstolen. Ironisk nok har vi 4 stk hengende her fra ulike klespakker😂 kjempefine og søte, men totalt unødvendige. Anonymkode: 172c6...b2c
Surriball Skrevet 14. januar 2024 #10 Skrevet 14. januar 2024 Beside crib var totalt unødvendig for oss. Begge mine eldste har endt i senga med meg uansett, jeg orker ikke å løfte fram og tilbake Med første brukte jeg bæretøy hele tiden, men totalt bortkastet med nummer to. Den ene hata vogn til å begynne med, den andre hata å bli bært ved soving 😆 Kjoler - upraktisk tull som bare ruller seg opp og er i veien. Ikke liker jeg jeans eller hettegensere heller på babyer. Det blir bedre rundt året når de er mobile. Bilstolpose var kjempekjekt med første, da vi hadde dieselbil uten mulighet for å forvarme bilen og et stykke å gå til garasjen. Ved nummer to hadde vi elbil (som forvarmes) og enebolig, så bilen stod i oppkjørselen. Ergo brukte vi ikke bilstolposen mer. Vugge i stua - stort, ubrukelig møbel som tar plass. Babydyne - bruker bare sovepose allikevel.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #11 Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vinterjakke er noe vi absolutt ikke har hatt bruk for frem til 2 år hvertfall😅😂 enten sitter baby i vognpose i vogna, bruker utedress på akebrett/blir bært eller skal fort inn og ut av bil og har på ullklær. Vinterjakke anbefales ikke i bilstolen. Ironisk nok har vi 4 stk hengende her fra ulike klespakker😂 kjempefine og søte, men totalt unødvendige. Anonymkode: 172c6...b2c Mens vi har brukt de masse 😅🤣 Baby som henger halvveis ut av vogna og nekter å sitte i posen, når baby/barnet sitter på armen, eller man bare vil regulere litt mer fleksibelt enn dress! Utenom på tjukkeste vinteren er ulike jakker de plaggene vi har brukt desidert mest! Forskjellige preferanser 😊 Anonymkode: df7ed...625
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå