Gå til innhold

Får hatkommentarer av egen mor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Lurer på om det er jeg som tar meg for nær av dette, og bare bør tåle det, eller om sånne kommentarer faktisk ikke er innafor å si til sin datter?

Er en jente begynnelsen av 20årene som fortsatt bor med min mor. Har siden tenårene fått kommentarer på utseende mitt fra min mor. Nå de siste årene så har det vært kommentarer som dette helt ut av det blå:
-utseendet ditt er helt ødelagt, du var mye finere før. Hva har du gjort med deg selv? Du blir bare større og større du. Du har lagt grådig på deg. Om du fortsetter å spise noe mer nå så vil ikke (typen min) ha deg noe mer, da kommer han til å finne en annen jente. Syns ikke leppene dine er noe fine (har litt fillers). Du har ødelagt håret ditt, du hadde så flott langt brunt hår før. (Har blondt hår nå). Du må spise sånn mat som meg, så går du ned i vekt. Hva kommer (typen min) til å si når han ser deg på flyplassen sånn som du er nå? Da svarer jeg at jeg veier det samme som sist da jeg så han.(langdistanse) Da svarer hun i en hånlig tone, lyver vekta di?
Om hun tar noen klær som er mine og jeg vil ha de tilbake så sier hun «men den passer jo hvertfall ikke deg, jeg er jo slankere enn deg nå».
Kom hjem igår og satt å spiste og da kom hun inn. Så på meg opp og ned og sa helt plutselig at kroppen min var helt ødelagt, jeg var mye finere før. Ikke fine lepper. 
Har selvsagt ikke samme kropp som da jeg var 15-16 år, men virker som at hun tror at man skal se lik ut som da siden hun sammenligner meg fra den tiden der og hele tiden sier jeg var finere. I tillegg har jeg «ødelagt» meg selv fordi jeg har endra hårfarge til blond. Jeg er visst mye finere med brunt hår. 
Når jeg snakker tilbake og sier at disse kommentarene ikke er greit, og spør hva hun får ut av det å kommentere negativt på meg, og om utseende mitt plager henne, så får jeg høre at jeg er usikker på meg selv som ikke kan tåle å høre dette. At jeg er syk. Sier jeg ikke vil høre på dette, og da får jeg svar at jeg må tåle å høre sannheten og hun klikker og kaller meg syk i hodet, bipolar. Får komplimenter av andre rundt meg, men kan ikke huske sist jeg fikk et kompliment av min mor. Hun er ikke så snill med meg ellers heller, men det er dette som plager meg mest

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor har du kontakt med henne? Hvorfor flytter du ikke ut?

Anonymkode: 9face...afc

• Liker 4
Skrevet
Povamist skrev (4 minutter siden):

Hei. Lurer på om det er jeg som tar meg for nær av dette, og bare bør tåle det, eller om sånne kommentarer faktisk ikke er innafor å si til sin datter?

Er en jente begynnelsen av 20årene som fortsatt bor med min mor. Har siden tenårene fått kommentarer på utseende mitt fra min mor. Nå de siste årene så har det vært kommentarer som dette helt ut av det blå:
-utseendet ditt er helt ødelagt, du var mye finere før. Hva har du gjort med deg selv? Du blir bare større og større du. Du har lagt grådig på deg. Om du fortsetter å spise noe mer nå så vil ikke (typen min) ha deg noe mer, da kommer han til å finne en annen jente. Syns ikke leppene dine er noe fine (har litt fillers). Du har ødelagt håret ditt, du hadde så flott langt brunt hår før. (Har blondt hår nå). Du må spise sånn mat som meg, så går du ned i vekt. Hva kommer (typen min) til å si når han ser deg på flyplassen sånn som du er nå? Da svarer jeg at jeg veier det samme som sist da jeg så han.(langdistanse) Da svarer hun i en hånlig tone, lyver vekta di?
Om hun tar noen klær som er mine og jeg vil ha de tilbake så sier hun «men den passer jo hvertfall ikke deg, jeg er jo slankere enn deg nå».
Kom hjem igår og satt å spiste og da kom hun inn. Så på meg opp og ned og sa helt plutselig at kroppen min var helt ødelagt, jeg var mye finere før. Ikke fine lepper. 
Har selvsagt ikke samme kropp som da jeg var 15-16 år, men virker som at hun tror at man skal se lik ut som da siden hun sammenligner meg fra den tiden der og hele tiden sier jeg var finere. I tillegg har jeg «ødelagt» meg selv fordi jeg har endra hårfarge til blond. Jeg er visst mye finere med brunt hår. 
Når jeg snakker tilbake og sier at disse kommentarene ikke er greit, og spør hva hun får ut av det å kommentere negativt på meg, og om utseende mitt plager henne, så får jeg høre at jeg er usikker på meg selv som ikke kan tåle å høre dette. At jeg er syk. Sier jeg ikke vil høre på dette, og da får jeg svar at jeg må tåle å høre sannheten og hun klikker og kaller meg syk i hodet, bipolar. Får komplimenter av andre rundt meg, men kan ikke huske sist jeg fikk et kompliment av min mor. Hun er ikke så snill med meg ellers heller, men det er dette som plager meg mest

Hun er vel den som ikke er frisk. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Hun høres fryktelig ut. Flytt ut TS og ha henne på en armlengdes avstand og vel så det. I alle fall still et ultimatum om å slutte å kommentere på utseendet ditt, eller så kutter du kontakten. Så får hun velge hva som er viktigst for henne; kritisere utseendet ditt, eller ha deg i livet sitt.

Anonymkode: 70352...36f

• Liker 2
Skrevet

Dette er skikkelig ugreit av moren din! Anbefaler deg virkelig å flytte ut om du har mulighet! Du fortjener bedre ❤️

hvorfor moren sin gjør dette er umulig, kanskje hun har blitt utsatt for lignende selv da hun var barn, men uansett så er det veldig dårlig oppførsel og unødvendig. 

Anonymkode: 4d3ba...0ef

• Liker 6
Skrevet

Hun er jo direkte ondskapsfull. Du må bare komme deg ut fra det huset, og langt, langt bort fra den giftige dama der. ❤️ 

Å si slike ting er direkte slemt, uansett hvem som sier det. Men å få høre sånt fra din egen mor, som liksom skal være den som bygger deg opp, elsker deg og støtter deg betingelsesløst? Det er rett og slett uhørt, og hun kan bare ryke og reise. 

Anonymkode: 61823...fe5

• Liker 4
Skrevet

Jeg er sikker på at du ser flott ut, men selv hvis du var så bred at du ikke kom ut av huset, og om leppene dine dekket halve ansiktet hadde det ikke vært ok å si slike ting til deg!

Det moren din gjør er ødeleggende. Kanskje hun på en misforstått måte tror at det skal hjelpe deg å høre slikt, men de fleste kan bekrefte at slik kritikk bare er nedbrytende. 

Jeg vil anbefale deg å sette klare grenser, og å flytte ut slik at du får henne på avstand hvis du kan.

Og husk: Det er henne det er noe feil med når hun kan si slikt til sin datter, det er ikke deg det er noe galt med.

Ønsker å sende deg en stor klem! Jeg håper du kan trives med deg selv og nyte livet som deg selv til tross for en litt dum mor!

Anonymkode: 6ce27...4c4

• Liker 4
Skrevet

Ingenting av det du nevner av kommentarer fra din mor er greit. Men å plumpe ut med at man likte original hårfarge bedre enn ny, er bare "ufint". Det å si at kjæresten din ikke vil like deg lengre når han ser deg på flyplassen er direkte ondskapsfullt!!! Syns oppførselen hennes er så stygg at du bare bør komme deg ut derfra så fort du kan. 

• Liker 4
Skrevet

Sånn her skal det ikke være. Registrerer ingen far i bildet. Har du en far du kunne pratet med om dette?

Ryggmarksrefleksen min ville ha svart tilbake noe i bane av "Du bare projiserer din egen usikkerhet på meg. Det er derfor pappa stakk i fra deg. Du sier jeg er stygg og har vokst og sånn. Du er stygg i hodet og du har ikke vokst noe der heller", men det er kanskje ikke så lurt om du ikke har noen plasser å være ellers.

Kanskje du kan snu om på flisa? Dama har jo psykiske problemer og prøver vel på en eller annen måte å føle en slags makt eller noe. Du kan prøve å være for henne den du ønsker at hun var for deg. Spør henne om hvordan dagen har vært og sånt, lag middag og gå med søpla, og gjør at hun får en guilt trip for det hun har sagt. Om hun har anlegg for det, da.

Du kan også høre med BUP om det er grunnlag for at du får et botilbud vekk fra henne.

• Liker 1
Skrevet

For en fæl dame. Overhode ikke greit.

Du kan prøve å avbryte henne og si at hun har ikke noe med ditt utseende, så du vil ikke ha kommentarer.

Eller svare på samme måte, at hun er blitt så rynkete og slapp, hun var mye finere før. Men det vil jo ikke roe konflikten.

Helst flytt ut. Få avstand imellom dere, og sett grenser.

Anonymkode: e9c00...c0a

• Liker 2
Skrevet

Allerede ved første utsagn fra henne var min umiddelbare reaksjon at jeg ville svart "dra til helvete". Det ble ikke bedre av å lese nedover. 

Du må flytte inn til ditt eget! Ingen skal måtte oppleve det du opplever❤️

Anonymkode: 1a332...9e8

• Liker 1
Skrevet
Povamist skrev (1 time siden):

Dettes kalles narisisme personlighetsforstyrrelse mangen kan lide fælt av dette pågrunn av å ha blitt misshandlet selv. Narsisister lager narsisister av barna sine det er smittsomt. Og blir verre jo eldre man blir jo eldre jo bitrere blir man. Min bestemor hadde en slik mor og hun sliter mye pågrunn av henne enda hun er 70 år gammel hun har litt sånne tendenser selv men har heldigvis blitt bedre av å snakke om traumene og denne narsisismen er ikke noe hun har hatt kontroll over det ble aldri prossesert og dukket opp i ulike situasjoner som trigget henne. Kanskje din mor har blitt misshandlet spør henne. Da jeg innså at min bestemor hadde blitt behandlet slik selv av sin egen mor ble alt mye lettere for meg da begynte jeg å forstå at det ikke var meg men henne egen traumer.

Anonymkode: 73cb8...55d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du må komme deg vekk fra henne TS. Ho æ psyko i huet! 

Jeg håper virkelig for din del at du klarer å skjerme deg fra dette mennesket. Du nevner at typen din bor langt vekke, kan du spare så mye du klarer fremover og så flytte til ham til sommeren for eksempel? 

Anonymkode: b3beb...625

Skrevet

På tide å bli voksen og selvstendig. På tide å flytte hjemmefra. 

Anonymkode: 9a75e...9c8

• Liker 1
Skrevet

Bare for å sammenligne så opplevde jeg det sårende fra egen mor da hun mente jeg burde begynne å barbere ansiktet mitt (har ikke noe mer bart enn jenter flest, og trenger ikke barbere ansiktet mitt). Kan si at hun ikke syntes jeg var fin nok generelt da (ikke har falske negler, går ikke til frisør, ikke botox eller fillers). Min søster var jo såååå mye finere. Og jeg var voksen når hun begynte med dette (eller begynte å legge merke til det ihvertfall). Du er fremdeles ungdom, du fortjener ikke at noen dytter deg ned sånn, og din egen mor burde være den som elsker deg uansett, synes du er fin uansett og bygger deg opp. Din mamma bryter deg ned og hun har nok en jævlig stygg sjel. 

Anonymkode: b3beb...625

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...