AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #1 Del Skrevet 12. januar 2024 Hei! Litt komplisert, men håper noen kan hjelpe meg å forstå? jeg har pcos, hatt i mange år, har et barn på 5 år. Vi prøver aktivt igjen å få et søsken med hjelp av provera for mens og letrozol for eggløsning. Jeg hadde mensen sist 10 desember, og fikk positiv el tester 22 og 24 desember. jeg har fortsatt ikke fått mensen? Brystene mine er ømme, murringer nederst i magen osv, klassiske mens/gravid symptomer tatt tester, da er graviditetstest og eggløsningstester (bildet er fra dagen i dag) vet det ikke er 100% med eggløsning osv når man har pcos.. men har noen vært borti det samme? Kan jeg ha hatt eggløsning mye senere istede? Anonymkode: d8f8c...d95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cassandra95 Skrevet 12. januar 2024 #2 Del Skrevet 12. januar 2024 Hei! Jeg har tatt samme piller, har pcos, fikk negativ eggløsningstest og ble gravid ☺️ Samme symptomer som du har. Mitt problem er å «holde på» graviditeten. Tar du progesteron støtte nå/ved forrige graviditet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 12. januar 2024 #3 Del Skrevet 12. januar 2024 Dessverre kan pcos gi gravid symptomer. Om du ikke er 100 prosent når eggløsningen var er der vanskelig å vite symptomer og mens. Neste gang du tar letzerol spør om ultralyd da vi ikke alltid kan stole på eggløsning tester Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #4 Del Skrevet 12. januar 2024 Hvis du får eggløsning på letrozol trenger du ikke ta provera fordi da får man jo menstruasjon av seg selv. At du ikke har fått menstruasjon kan jo tyde på at kroppen din ikke fikk til å ha EL. Det er kommet noen nye "retningslinjer" nå med letrozol sier min gyn, og det er da dobbel dose fra CD 4-9. Hvilken dose letrozol bruker du og hvilke syklusdager? Tar du progesteronblodprøve en uke etter positiv EL test for å bekrefte EL? Anonymkode: 437f0...6ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 12. januar 2024 #5 Del Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du får eggløsning på letrozol trenger du ikke ta provera fordi da får man jo menstruasjon av seg selv. At du ikke har fått menstruasjon kan jo tyde på at kroppen din ikke fikk til å ha EL. Det er kommet noen nye "retningslinjer" nå med letrozol sier min gyn, og det er da dobbel dose fra CD 4-9. Hvilken dose letrozol bruker du og hvilke syklusdager? Tar du progesteronblodprøve en uke etter positiv EL test for å bekrefte EL? Anonymkode: 437f0...6ac 👆👆👆 Om du får positive test sp ta blodprøver dag 7 etter positive test. Da vil du få vite om du hadde eggløsning eller ikke. Du kan også få eggløsning dag 10-25 etter siste pille. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #6 Del Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis du får eggløsning på letrozol trenger du ikke ta provera fordi da får man jo menstruasjon av seg selv. At du ikke har fått menstruasjon kan jo tyde på at kroppen din ikke fikk til å ha EL. Det er kommet noen nye "retningslinjer" nå med letrozol sier min gyn, og det er da dobbel dose fra CD 4-9. Hvilken dose letrozol bruker du og hvilke syklusdager? Tar du progesteronblodprøve en uke etter positiv EL test for å bekrefte EL? Anonymkode: 437f0...6ac Jeg tenker at den legen/gyn som har forskrevet dette til TS vet bedre hva hun skal benytte seg av enn andre som ikke kjenner til TS sin medisinske helse og årsakene til at medikamenter blir forskrevet. Ganske mange får faktisk både provera og Letrozol når de har pcos. Veldig vanlig. Anonymkode: 43f41...0c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #7 Del Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg tenker at den legen/gyn som har forskrevet dette til TS vet bedre hva hun skal benytte seg av enn andre som ikke kjenner til TS sin medisinske helse og årsakene til at medikamenter blir forskrevet. Ganske mange får faktisk både provera og Letrozol når de har pcos. Veldig vanlig. Anonymkode: 43f41...0c0 Igjen så trenger man ikke å ta provera hver syklus hvis man tar letrozol hver syklus og får eggløsning på letrozol. Man bruker provera for å få en blødning som man skulle ha hatt, men hvis man får eggløsning på letrozol så vil denne blødningen komme av seg selv ca 14 dager etter EL. Jeg har selv brukt provera og har PCOS jeg også, men det var naturlig nok før jeg begynte med letrozol. Det er ikke sikkert det er alle gynekologer som er 100% oppdatert, og min gyn fikk i alle fall vite om disse retningslinjene i fjor høst virket det som. Og da kan jo TS høre med sin gynekolog. Anonymkode: 437f0...6ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #8 Del Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Igjen så trenger man ikke å ta provera hver syklus hvis man tar letrozol hver syklus og får eggløsning på letrozol. Man bruker provera for å få en blødning som man skulle ha hatt, men hvis man får eggløsning på letrozol så vil denne blødningen komme av seg selv ca 14 dager etter EL. Jeg har selv brukt provera og har PCOS jeg også, men det var naturlig nok før jeg begynte med letrozol. Det er ikke sikkert det er alle gynekologer som er 100% oppdatert, og min gyn fikk i alle fall vite om disse retningslinjene i fjor høst virket det som. Og da kan jo TS høre med sin gynekolog. Anonymkode: 437f0...6ac Jeg fikk beskjed om å ta Provera flere sykluser på rad selv om jeg fikk eggløsning med Letrozol. Etter 4 runder med begge deler så hadde kroppen reset seg selv og jeg fikk mensen og eggløsning av meg selv for første gang på 2 år. Og har hatt det siden... Spiller liten rolle sånn sett hva jeg eller du fikk beskjed av. TS skal fremdeles bruke sine medikamenter som forskrevet til henne og ikke hva noen på nett mener eller har hørt eller fått beskjed om. Anonymkode: 43f41...0c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #9 Del Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg fikk beskjed om å ta Provera flere sykluser på rad selv om jeg fikk eggløsning med Letrozol. Etter 4 runder med begge deler så hadde kroppen reset seg selv og jeg fikk mensen og eggløsning av meg selv for første gang på 2 år. Og har hatt det siden... Spiller liten rolle sånn sett hva jeg eller du fikk beskjed av. TS skal fremdeles bruke sine medikamenter som forskrevet til henne og ikke hva noen på nett mener eller har hørt eller fått beskjed om. Anonymkode: 43f41...0c0 Det hadde du sannsynligvis fått også uten provera. En god del får spontan EL etter letrozol, uavhengig av provera TS lager en tråd og ber om tips og råd, og da er det ikke feil å gi dette. De fleste som har gått til gyn i det offentlige vet at det er veldig variabelt hvilken kvalitet det er i forhold til hvor oppdatert de er og hvor mye de egentlig bryr seg. Anonymkode: 437f0...6ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #10 Del Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det hadde du sannsynligvis fått også uten provera. En god del får spontan EL etter letrozol, uavhengig av provera TS lager en tråd og ber om tips og råd, og da er det ikke feil å gi dette. De fleste som har gått til gyn i det offentlige vet at det er veldig variabelt hvilken kvalitet det er i forhold til hvor oppdatert de er og hvor mye de egentlig bryr seg. Anonymkode: 437f0...6ac Råd ja - på generelt og personlig grunnlag. Men syns ikke man skal gi medisinske råd som går mot hva en har fått av lege med utdannelse. Vi vet minimalt om hvorfor TS har fått beskjed om det hun har fått beskjed om, og ingen av oss står i en situasjon hvor vi kan bedømme om det er rett eller galt - basert på hva vi selv har fått forskrevet/blitt informert om. Ulike preparater skrives ut til ulike pasienter av ulike årsaker og doseringer. Og man skal følge det som er forskrevet til en selv - ikke andre. Anonymkode: 43f41...0c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #11 Del Skrevet 13. januar 2024 On 1/12/2024 at 7:20 PM, Cassandra95 said: Hei! Jeg har tatt samme piller, har pcos, fikk negativ eggløsningstest og ble gravid ☺️ Samme symptomer som du har. Mitt problem er å «holde på» graviditeten. Tar du progesteron støtte nå/ved forrige graviditet? Gjør pcos at man også har problemer med å holde på graviditeten? Anonymkode: 036a4...92e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 14. januar 2024 #12 Del Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Gjør pcos at man også har problemer med å holde på graviditeten? Anonymkode: 036a4...92e Nei, bare få eggløsning Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå