Gå til innhold

Hvorfor sier folk med barn at de har barnefri, samtidig som de kaller andre for barnløse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De har ikke barnefri når de har barn, for det har de valgt bort. Men allikevel kaller de folk som har valgt å ikke få barn for barnløse. Litt dobbeltmoralsk synes ihvertfall jeg. 

Anonymkode: c1322...9df

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å ha barnefri betyr at man har barn, men at barnet for eksempel er på overnatting hos besteforelder en helg, men at barnet da kommer hjem igjen. Barneløs betyr at man ikke har barn. 

• Liker 30
  • Nyttig 19
Skrevet

Du forstår at barnet eksisterer selv om foreldrene er uten barnet en kveld? 

Anonymkode: 0d212...113

• Liker 39
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Athena Freyja skrev (2 minutter siden):

Å ha barnefri betyr at man har barn, men at barnet for eksempel er på overnatting hos besteforelder en helg, men at barnet da kommer hjem igjen. Barneløs betyr at man ikke har barn. 

No shit.. jeg er ikke enig i begrepene. Hvis man vil være barnefri, så lar man være å få barn. Man er ikke barnløs om man har valgt å ikke få barn,da er man barnefri.

• Liker 6
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

No shit.. jeg er ikke enig i begrepene. Hvis man vil være barnefri, så lar man være å få barn. Man er ikke barnløs om man har valgt å ikke få barn,da er man barnefri.

Hvis man har hund eller katt, så kan man ikke dra på utenlandsferie mens de lever (10-20 år). Du kan ikke skaffe deg et dyr å la andre passe det en helg. Jeg har valgt å ikke ha dyr, så jeg kan reise når jeg vil.

Anonymkode: ccdeb...f13

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

De har ikke barnefri når de har barn, for det har de valgt bort. Men allikevel kaller de folk som har valgt å ikke få barn for barnløse. Litt dobbeltmoralsk synes ihvertfall jeg. 

Barnefri betyr jo at noen passer dem, så du får litt fritid til litt andre ting

Anonymkode: bf3a4...725

• Liker 10
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her er det du som tror at begrepene brukes på lik måte på engelsk og norsk... og det er feil. På norsk er det forskjell på å HA barnefri vs å VÆRE barnefri. 

Endret av katties
  • Liker 23
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tullhue. Ungene har det helt topp med en overnatting hos besteforeldre av og til.  De trenger litt flere i livet enn bare foreldrene.  Det skal en hel by til å oppdra et barn

Anonymkode: bf3a4...725

• Liker 7
Skrevet

🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 15422...7d7

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis man har hund eller katt, så kan man ikke dra på utenlandsferie mens de lever (10-20 år). Du kan ikke skaffe deg et dyr å la andre passe det en helg. Jeg har valgt å ikke ha dyr, så jeg kan reise når jeg vil.

Anonymkode: ccdeb...f13

Det vet jeg vel. Jeg har heller ikke dyr og kan reise når jeg vil.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg tror nok det er du som har misforstått den vanlige forståelsen og betydningen av ordene barnefri og barnløs.

Å si for eksempel «jeg har barnefri til helgen» gjør nok at folk forstår det som at du har barn, men at du har barnepass eller lignende til helgen. Om du benytter ordet barnefri så forutsetter nok de fleste at du har barn. Det samme er om du sier at du har fri fra jobb en dag, så forstår nok de fleste det slik at du har en jobb du har fri fra. Dersom du ikke har jobb i det hele tatt benyttes gjerne ord som arbeidsledig eller arbeidsløs.

Det samme gjelder ordet barnløs; det benyttes om mennesker som ikke har barn. De kam være frivillig eller ufrivillig barnløse, men de har altså ikke barn. En barnløs kan ikke ha barnefri, for det er ingen barn å ha fri fra. På samme måte som det ikke kalles skolefri om du ikke går på skole eller fri fra jobb om du ikke har jobb.

Endret av Bella44
  • Liker 13
  • Nyttig 13
Skrevet

Jeg har barnefri annen hver uke. Men jeg er ikke barnløs.

Anonymkode: f84f7...983

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så hvis man skaffer seg en ektefelle så kan man ikke dra på hver sin hobby eller en tur alene? Man kan ikke ha litt "fri" fra hverandre for hvis man ønsker det så ønsker man egentlig ikke å være gift

Anonymkode: c15bb...6db

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Atte hva? 🤔 Her kjenner jeg at jeg falt av. Å ha barnefri har ingenting med om man skal få eller ikke få barn. Betyr det at hvis man har alenetid, fra samboeren sin, burde man vært singel?

Anonymkode: 90f36...0f3

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har barnefri annen hver uke. Men jeg er ikke barnløs.

Anonymkode: f84f7...983

Du er ikke barnefri heller.

Bella44 skrev (2 minutter siden):

Jeg tror nok det er du som har misforstått den vanlige forståelsen og betydningen av ordene barnefri og barnløs.

Å si for eksempel «jeg har barnefri til helgen» gjør nok at folk forstår det som at du har barn, men at du har barnepass eller lignende til helgen. Og du benytter ordet barnefri så forutsetter nok de fleste at du har barn. Det samme er om du sier at du har fri fra jobb en dag, så forstår nok de fleste det slik at du har en jobb du har fri fra. Dersom du ikke har jobb i det hele tatt benyttes gjerne ord som arbeidsledig eller arbeidsløs.

Det samme gjelder ordet barnløs; det benyttes om mennesker som ikke har barn. De kam være frivillig eller ufrivillig barnløse, men de har altså ikke barn. En barnløs kan ikke ha barnefri, for det er ingen barn å ha fri fra. På samme måte som det ikke kalles skolefri om du ikke går på skole eller fri fra jobb om du ikke har jobb.

En barnefri har ikke barn.

Skrevet

Vi er barnefri idag da de sover hos bestemor..min venninne er barnløs da hun ikke vil bli mor.

• Liker 2
Skrevet

At du velger å sidestille de ordene/uttrykkene får jo være opp til deg, men det betyr ikke at du har rett. Om du tenker deg godt om, så skjønner du nok forskjellen.

Jeg elsker barnet mitt, men jeg har allikevel barnefri når hn er hos far, eller hos besteforeldrene, men jeg er ikke barnløs når hn er borte.

Anonymkode: eaf56...ab7

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så hvis man skaffer seg en ektefelle så kan man ikke dra på hver sin hobby eller en tur alene? Man kan ikke ha litt "fri" fra hverandre for hvis man ønsker det så ønsker man egentlig ikke å være gift

Anonymkode: c15bb...6db

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Atte hva? 🤔 Her kjenner jeg at jeg falt av. Å ha barnefri har ingenting med om man skal få eller ikke få barn. Betyr det at hvis man har alenetid, fra samboeren sin, burde man vært singel?

Hvorfor vil man ha fri fra partneren og barn når man har valgt det?

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du er ikke barnefri heller.

En barnefri har ikke barn.

Jeg tror du burde legge deg og komme tilbake for å lese tråden din igjen med friske øyne i morgen. 

• Liker 19
  • Nyttig 1
Skrevet

Barnløs betyr jo bare at du ikke har barn. Akkurat som en arbeidsløs ikke har jobb, mens en som har jobb likevel kan ha fri fra jobb. 

Anonymkode: 431f6...aec

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...