Gå til innhold

Hvordan bli kvitt angsten når det man får angst av er reellt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg stresser med arbeidsledighet og nav, og har så mye angst at jeg sliter med å spise på daglig basis nå. Jeg har funnet tips og triks, men mye av det handler om å kvitte seg med det som gir angst eller tenke mindre på det som gir angst... det går ikke her, da det henger over meg hver eneste dag. Vil fastlegen kunne skrive ut beroligende til meg, eller må jeg igjennom et langt løp for å få resept på sånt?
Jeg har vært hos dps før, og er ganske nevrotisk av meg, men har vært i jobb i alle år, så trenger ikke arbeidstrening eller noe sånt.
Men angsten blir tusen ganger verre med en gang Nav maser på meg, jeg føler meg som en kriminell.

Anonymkode: 63105...ccb

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du beskriver er vel met stress en angst. 

Anonymkode: fd370...b06

• Liker 1
Skrevet

Du vet jo hva du må gjøre?!? Alt som du har angst for, igjen og igjen og igjen. 

Ja det suger baller🤷‍♀️ men sånn er det bare dessverre. 

Heier på deg🥳👏

Anonymkode: 5e532...282

• Liker 3
Skrevet

Du kan godt snakke med fastlegen om dette. Han eller hun får avgjøre om du trenger beroligende.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det du beskriver er vel met stress en angst. 

Anonymkode: fd370...b06

Nei, det er angst. Jeg stresser ved siden av angsten og kjenner lett forskjell på stress og angst.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det er angst. Jeg stresser ved siden av angsten og kjenner lett forskjell på stress og angst.

Men nå er jo angst irrasjonell frykt så om du mener at det du er redd for er reelt savner jo ikke under angst.

Anonymkode: 03633...ffa

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg stresser med arbeidsledighet og nav, og har så mye angst at jeg sliter med å spise på daglig basis nå. Jeg har funnet tips og triks, men mye av det handler om å kvitte seg med det som gir angst eller tenke mindre på det som gir angst... det går ikke her, da det henger over meg hver eneste dag. Vil fastlegen kunne skrive ut beroligende til meg, eller må jeg igjennom et langt løp for å få resept på sånt?
Jeg har vært hos dps før, og er ganske nevrotisk av meg, men har vært i jobb i alle år, så trenger ikke arbeidstrening eller noe sånt.
Men angsten blir tusen ganger verre med en gang Nav maser på meg, jeg føler meg som en kriminell.

Er det mulig at du kan få mer kontroll over «maset» fra NAV. Lage en plan fremover sammen med de. Mye stress og angst kan forebygges når du selv føler du har mer kontroll over det som gir deg angsten.  De er jo ikke interessert i at du skal bli sykere. 

Anonymkode: 4619d...7e1

• Liker 3
Skrevet

Angst er irrasjonell frykt. Kroppen går i alarmberedskap enten du vil eller ei. Kan være lurt å identifisere situasjonen og reflektere over i hvilken grad den reelle situasjoner er farlig.

Skrevet

Så lenge du grubler på det som er skjedd, på situasjonen du er i, og bekymrer deg for det som skal skje er det disse tankene som mater angsten. 
Prøv å være mer i nuet og tenk at dette skal du tenke på en annen dag. 

Anonymkode: a89c5...047

• Liker 1
Skrevet

Hva er det du har angst for? Helt konkret? 

Anonymkode: beb12...ae6

• Liker 2
Gjest theTitanic
Skrevet

Men nå er jo angst irrasjonell frykt så om du mener at det du er redd for er reelt savner jo ikke under angst.

Stress blir ofte påfulgt av angst. Stress gir grobunn for angst som igjen ganger en liten frykt opp med hundre. Frykten er reell. Å gange den med hundre er irrasjonelt.

Det ER en frykt. Det er KRAV for at ts skal få dagpenger, og en FORVENTNING om at hun skal finne jobb. Jobb avhenger av CV, men også marked og flaks. Kanskje ts begynner å tvile på om hun kan innfri den forventningen innen dagpengeperioden er over. Å miste inntekt er en realistisk grunn til bekymring. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva er det du har angst for? Helt konkret? 

Anonymkode: beb12...ae6

For et spørsmål?? Det er jo nettopp det angst er, irrasjonell frykt. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For et spørsmål?? Det er jo nettopp det angst er, irrasjonell frykt. 

Det finnes mange typer angst. Angst for enkelte ting eller en generalisert angstlidelse som er angst helt ut av det blå uten en spesiell trigger.

Endret av Kanino
Skrevet

Lurt å snakke med fastlegen din uansett om det blir beroligende, antidepressiva, samtaler eller noe annet.

Kan du ta frem igjen noen verktøy du lærte den gangen du fikk behandling på DPS og jobbe litt med dem? F.eks. 5 kolonne skjema, den kognitive diamanten, bekymringstime? Det holder lenge å tenke på problemene i en halv time hver dag. Mer enn det er ikke til nytte for deg på noen måte, bare til plage.

Jeg synes også at det hjelper med guidet meditasjon når ting virkelig drar seg til.

Anonymkode: a114d...2b2

Skrevet
theTitanic skrev (5 timer siden):

Stress blir ofte påfulgt av angst. Stress gir grobunn for angst som igjen ganger en liten frykt opp med hundre. Frykten er reell. Å gange den med hundre er irrasjonelt.

Det ER en frykt. Det er KRAV for at ts skal få dagpenger, og en FORVENTNING om at hun skal finne jobb. Jobb avhenger av CV, men også marked og flaks. Kanskje ts begynner å tvile på om hun kan innfri den forventningen innen dagpengeperioden er over. Å miste inntekt er en realistisk grunn til bekymring. 

Realistisk ja. Jeg klarer ikke å lese noe sted i hovedinnlegget hva Ts har angst for. Altså hva hun har irrasjonell frykt for

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...