AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #1 Skrevet 12. januar 2024 Barnet går nå i enn annen barnehage enn den vi ønsket da det ikke var ledige plasser. Hun har endelig begynt å trives og griner ikke like mye som hun gjorde. Men hun går ikke i barnehage med noen hun mest sannsynlig begynner på skole med. Noen som har erfaringer med dette? Anonymkode: 004a4...d35
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #2 Skrevet 12. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: Barnet går nå i enn annen barnehage enn den vi ønsket da det ikke var ledige plasser. Hun har endelig begynt å trives og griner ikke like mye som hun gjorde. Men hun går ikke i barnehage med noen hun mest sannsynlig begynner på skole med. Noen som har erfaringer med dette? Anonymkode: 004a4...d35 Vi er i samme situasjon; vi er så fornøyd med barnehagen at vi ikke har tenkt å bytte. Av erfaring med andre barn: den første uka på skolen er det en trygghet å begynne med andre, men de som var engang venner i barnehagen er ikke lenger like gode venner. Nye vennskap oppstår, og gamle forsvinner. Det er såpass kort periode at vi ikke bryr oss denne gangen. Det er viktigere at barnet har det bra i barnehagen. Og hvem vet, kanskje noen barn flytter i mellomtiden nærmere skolen og begynner på samme skole. Anonymkode: 78620...175 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #3 Skrevet 12. januar 2024 Det er alltid en fordel å gå i barnehage med noen man begynner på skolen med. Min første gjorde ikke det og ble holdt mye utenfor den første tiden da alle ville leke med de de kjenner. Mine andre barn fikk med bestevennene over i klassen og hadde det supert fra dag en. Så jeg personlig hadde prioritert å få de inn i barnehage med andre barn som skal starte på samme skole. Anonymkode: bb9f1...349 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #4 Skrevet 12. januar 2024 Når min eldste begynte i klassen var det en elev som ikke hadde gått sammen med de andre i barnehagen, mens de andre 11 hadde gått sammen i fire-fem år i barnehagen. I en slik situasjon ville jeg kanskje vekta dette med å gå i samme barnehage som de man begynner på skole med tyngre enn om vi bodde et sted der kanskje blir større spredning for ungene, både hvor de begynner på skole, og hvorvidt det bare kommer barn fra en barnehage. Jeg har en skolestarter nå, og barnehagen og skolen samarbeider tett for å gjøre overgangen til skolen tryggest mulig. Nå er det to i det kullet som skal starte på en annen skole, og de får jo ikke denne tryggheten på samme måte. Samtidig - barnets trygghet og modenhet ville også vært avgjørende. Er barnet "lett" og trygt, stoler på folk og det meste er grei skuring, ville jeg kanskje gjort andre vurderinger om jeg hadde utrygge barn som knytter seg tett til noen få, men er skeptiske i relasjonen til fremmede. Anonymkode: 64cef...bc7 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #5 Skrevet 12. januar 2024 Våre barn gikk ikke i nærbarnehagen og det var ingen problem for de å bli kjent med barna da de begynte i første klasse. Kommer sikkert an på barnet men stort sett tror jeg dette er vanskeligst å takle for foreldrene. Skal dere bytte barnehage nå vil jo det også være en ny og ukjent start for barnet. Anonymkode: 7988d...633 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #6 Skrevet 12. januar 2024 Alle mine fikk nye venner da de begynte på skolen. Har hatt barn i barnehagen som skulle begynne i bhg nær skolen, men foreldrene ba om å få tilbake plassen hos oss. Barnet stortrivdes og de ville ikke rive vekk barnet fra det trygge. Hadde brukt lang tid på å finne tryggheten. Anonymkode: c3b3f...f82 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #7 Skrevet 12. januar 2024 Da tenker jeg du bør anstrenge deg for å bli kjent med noen i skolekretsen. Begynn på en fritidsaktivitet eller noe. For vår var det beintøft å ikke kjenne noen. Anonymkode: bcd09...df7
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #8 Skrevet 12. januar 2024 Jeg har akkurat byttet barnehage, vekk fra skolekretsen. Jeg lurer jo på om det har vært et dårlig valg, men barnet hadde det ikke godt der det gikk. Jeg tenker at det er viktig at barnet opplever sosial mestring, så klarer de gjerne å bli venner med de andre klassen raskt 😊 Planen min er å være med på det som skjer i nabolaget, bor i et felt der det alltid er folk på lekeplassen, det er julelystenning, st. Hans-bål og alle mulige aktiviteter. Siste året i barnehagen begynner de gjerne på fotball eller noe også, det er også en arena for å bli kjent med de som bor i feltet og skal begynne på samme skolen. Anonymkode: 3e2d5...d61
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå