Gå til innhold

Jeg fortalte ikke til venninne at festen var blitt flyttet på. Var jeg «forpliktet» til det i dette tilfellet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg inviterte til nyttårsfest. Hun, Silje, var vag i om hun skulle komme eller ikke. Ei felles venninne av oss var veldig på at hun skulle komme. Uken før festen hadde Silje skrevet til felles venninne at hun ikke hadde mulighet, hadde avtalt noe med egen søster. Jeg selv hørte ingenting fra Silje 

3 dager før festen endret jeg til festen kvelden før opprinnelig dato, dette fordi det passet best for alle oss andre. Vi var på kafe og tok en avgjørelse der og da. Silje var ikke tilstede under denne lunsjen (og noen andre, men dette var avklart at de kunne begge datoer) 

Uansett. Vi hadde det skikkelig gøy. Kvelden etter festen reiste jeg på besøk til ei venninne. Da hadde Silje ringt på hos oss og var klar for fest. Nå er hun sur siden hun ikke fikk beskjed om endring av dato

Var jeg forpliktet til å informere om dette, npr hun ikke tok seg bryet med å gi beskjed til meg om hun kom eller ei? 

Anonymkode: 03029...9a1

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja.

Anonymkode: 1324f...c8d

• Liker 30
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Forpliktet: nei.

Men som en hyggelig gest kunne man sagt; du vi har flyttet festen, siden det passet bedre for alle at vi gjorde det slik, så kanskje du har mulighet til å komme likevel :)

Anonymkode: 03ecd...8a0

Viktig info: 

Hun skulle på jobb fredag, hun har ikke mulighet til å bytte vakt fordi hun er skiftleder på jobb, så det gjør hun aldri. Så hun hadde uansett ikke kommet på fredag

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ihvertfall veldig uhøflig å ikke si ifra, for selv om hun ikke kunne den opprinnelige datoen, så kan det jo hende at en annen dato passer, hun avslo jo bare invitasjonen fordi det ikke passet den ene dagen 

Anonymkode: e645f...42e

Hun lagde avtalen etter at hun var invitert av meg. Denne datoen vår har stått siden lenge før jul, mens avtalen med hennes søster var noe som ble bestemt uken før

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Viktig info: 

Hun skulle på jobb fredag, hun har ikke mulighet til å bytte vakt fordi hun er skiftleder på jobb, så det gjør hun aldri. Så hun hadde uansett ikke kommet på fredag

Synes fortsatt man som en HYGGELIG gest kunne sagt ifra. Så kan "Silje" ta egne avgjørelser 

Anonymkode: 03ecd...8a0

• Liker 23
  • Nyttig 7
Skrevet

Så det du sier er at Silje hadde prioritert festen din, selv om egentlig hadde andre ting hun burde gjøre.. Men du prioriterte ikke å sende en sms om flytting? Jeg kan skjønne at hun ble irritert ja..

• Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet

Ts her

Så det er innenfor å ikke gi beskjed om hun kommer eller ikke, jeeg er likevel forpliktet til å holde henne løpende orientert om en hendelse hun ikke skal delta på?

• Nyttig 2
Skrevet
molo80 skrev (Akkurat nå):

Så det du sier er at Silje hadde prioritert festen din, selv om egentlig hadde andre ting hun burde gjøre.. Men du prioriterte ikke å sende en sms om flytting? Jeg kan skjønne at hun ble irritert ja..

Hun tok seg ikke bryet med å fortelle at hun ville komme..?

• Liker 1
Skrevet

Uansett. Alle dere er uenige med meg. Bare på sin plass at jeg tar en telefon til henne med en unnskyldning. Not. 

• Hjerte 1
Skrevet

Nei tror ikke jeg hadde tenkt på å si ifra jeg heller.

Hun gadd jo uansett ikke si noe til deg selv og ga avslag gjennom en annen, så du var absolutt ikke forpliktet til å si noe som helst.

Anonymkode: d8e83...5c3

Skrevet

Hvis man har invitert til fest opplyser man selvsagt om at den blir flyttet, med mindre den inviterte har takket nei. 

Anonymkode: 00c71...79b

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

For en dårlig venninne du er.

Anonymkode: 4359e...6d4

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg tenker at Silje ikke har grunn til å være sur. Hun gav deg ingen beskjed om hun kom eller ikke, noe som er vanlig høflighet. Men siden det var nyttårsaften, så kunne du sendt henne en sms om at festen var flyttet. Men, som sagt, jeg synes hun får bli flinkere til å gi beskjed. Hvis hun hadde sagt takket ja til invitasjonen, så regner jeg med at du hadde meldt fra om endringen. 

Anonymkode: 7abcd...2cc

• Liker 1
Skrevet

Gitt dialogen du beskriver så hadde hun jo takket nei til festen, så da tenker jeg at man ikke trenger å orientere om evt endringer av planene. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Nødvendig? Man gjør vel ikke kun det mest nødvendige med sine venner? Man vil dem vel gjerne vel og går utover det minste minimum for folkeskikk?

Så ja, jeg hadde sagt i fra. 

Anonymkode: a8a7a...eba

• Liker 7
Skrevet

Syns du kunne gitt beskjed til henne, hun kunne ikke den dagen det opprinnelig skulle være. Siden den ble flyttet,så kunne hun likevel.

Virker nesten som du angrer på at du inviterte henne i utgangspunktet, så dette er dårlig gjort av deg.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg inviterte til nyttårsfest. Hun, Silje, var vag i om hun skulle komme eller ikke. Ei felles venninne av oss var veldig på at hun skulle komme. Uken før festen hadde Silje skrevet til felles venninne at hun ikke hadde mulighet, hadde avtalt noe med egen søster. Jeg selv hørte ingenting fra Silje 

3 dager før festen endret jeg til festen kvelden før opprinnelig dato, dette fordi det passet best for alle oss andre. Vi var på kafe og tok en avgjørelse der og da. Silje var ikke tilstede under denne lunsjen (og noen andre, men dette var avklart at de kunne begge datoer) 

Uansett. Vi hadde det skikkelig gøy. Kvelden etter festen reiste jeg på besøk til ei venninne. Da hadde Silje ringt på hos oss og var klar for fest. Nå er hun sur siden hun ikke fikk beskjed om endring av dato

Var jeg forpliktet til å informere om dette, npr hun ikke tok seg bryet med å gi beskjed til meg om hun kom eller ei? 

Forpliktet  - nei.

Men normal folkeskikk ville vært å gi beskjed til alle som er inviterte - også de man ikke vet med sikkerhet om kommer eller ei at man bytter tidspunkt. 

Det å bytte tidspunkt kunne ha forandret svaret hennes f.eks... 

Du hadde ikke hørt fra henne at hun ikke kom. Du belitet deg på annenhåndsinformasjon. 

Så nei, ikke forpliktet, men dårlig gjort å ikke gi beskjed. 

Anonymkode: 63de4...ef3

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ts her

Så det er innenfor å ikke gi beskjed om hun kommer eller ikke, jeeg er likevel forpliktet til å holde henne løpende orientert om en hendelse hun ikke skal delta på?

Når du har invitert noen er du forpliktet til å informere om invitasjonen endrer seg. At hun skulle til sin søster har du bare fra tredjepart, den infoen var åpenbart feil - for hun kom til deg. Noen prøver å ødelegge for Silje. 

Anonymkode: c1992...7eb

• Liker 4
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...