AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #1 Skrevet 12. januar 2024 Har hatt brudd tre ganger i hånden/fingrene de siste to årene, tok av gipsen sist for to måneder siden. Dette har vært skader knyttet til ulykker på fotballtreninger. Jeg har de siste to årene slitt med mye vondt i foten og hadde egentlig bare godtatt at det er vondt å gå og trene. Trener fotball tre ganger i uken og er generelt en aktiv person som elsker å gå i fjellet. Fastlegen har sakt at jeg bare skulle gå det av meg og trene som normalt, men etter å ha vært hos idrettslegen og avventer svar fra MR undersøkelse skal jeg avlaste foten å gå på krykker. Synes dette er flaut, føler meg som en broken person. Kan legge til at jeg også var uheldig og måtte operere trommehinnen min forrige sommer etter tre år med kronisk ørebetennelse. Så føler det har vært mye skader og sykdom, vil ikke at folk skal tenke jeg er en skrøpelig person. For egentlig er jeg en veldig sunn og frisk person. Har bare vært litt uheldig de siste to årene. Anonymkode: 9d129...b30
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #2 Skrevet 12. januar 2024 Hva er en skrøpelig person? Hvordan blir man en skrøpelig person? Hva er forskjellen på en skrøpelig person og en som bare har vært litt uheldig i det siste? Hvorfor er det flaut å ha en skade? Hvem er det som har lært deg dette? Hvis du tenker gjennom dette på en nysgjerrig måte, så vil du kanskje oppdage... litt av hvert. Anonymkode: d48b9...088
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #3 Skrevet 12. januar 2024 Kalsium, magnesium, k2, d vitamin, kollagen, f.eks. Først bør du sjekke d vitaminnivået ditt. Har du lave nivåer så vil dette også påvirke opptak av kalsium. Både kalsium og magnesium kan man bare glemme å stole på når det gjelder blodprøver. Jeg hadde mye skader som ikke ville gro, og alle prøver ok. Men tilskudd av kalsium og mer kollagenrik mat, løste det. K2 finner du en del av i egg og f.eks jarlsberg ost. Men så kommer det an på opptaket og hvor mye du spiser av det. Jeg tar tilskudd av k2 her og der, det hjelper kalsium å komme dit det skal. D vitamin bør ligge godt innenfor normalen, minst 75 nmol. Anonymkode: 0e460...1ba
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #4 Skrevet 12. januar 2024 Nå er det ikke normalt å bli utsatt for såkalte lavenergibrudd. Skjelettet er konstruert for å håndtere selv bortekamper i knokkelligaen uten at det resulterer i beinbrudd. Det skal mer enn litt uflaks til for å knekke et bein. Når beina i kroppen blir for tynne, da ryker de lett. Og tynne, skjøre bein som knekker lett, det får du hvis kroppen over tid ikke greier å erstatte mineralene den henter ut av skjelettet for å holde mineralnivåene i blodet stabilt. Og når du først har opplevd ett beinbrudd, da øker risikoen for nye beinbrudd med to til fem ganger. Årsaken til det er selvsagt at kroppen trenger kalsium og magnesium for å reparere beinbruddet ditt. Disse mineralene henter kroppen også på lageret. Altså fra resten av skjelettet, som er et lager med en drøy kilo kalsium og 25 gram magnesium. Når kroppen henter kalsium og magnesium ut av skjeletter for å bruke det andre steder, blir beinmassen enda tynnere enn den var da det første bruddet oppsto og risikoen for nye brudd øker. Hvis det er sånn at du spiser sunt, med melk og brød som en del av kosten, da har du trolig nok mineraler tilgjengelig i fordøyelsen. Problemet er at kalsium i kosten ikke hjelper hvis du har for lavt D-vitaminnivå. Kroppen bruker D-vitamin til å regulere opptaket av mineraler. Uten D-vitamin er opptaket blokkert. Da hjelper det ikke om du drikker litervis med melk. Kroppen har ikke mulighet til å ta opp kalsiumet som passerer gjennom tynntarmen uten D-vitamin. Dermed får ikke kroppen til å erstatte uttaket av mineraler fra skjelettet og beinmassen din vil bli tynnere og mer utsatt for hvert brudd du opplever. Kilde: https://www.med.uio.no/helsam/english/research/projects/nofract/ Anonymkode: 8a033...c4e
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #5 Skrevet 12. januar 2024 48 minutter siden, AnonymBruker said: Nå er det ikke normalt å bli utsatt for såkalte lavenergibrudd. Skjelettet er konstruert for å håndtere selv bortekamper i knokkelligaen uten at det resulterer i beinbrudd. Det skal mer enn litt uflaks til for å knekke et bein. Når beina i kroppen blir for tynne, da ryker de lett. Og tynne, skjøre bein som knekker lett, det får du hvis kroppen over tid ikke greier å erstatte mineralene den henter ut av skjelettet for å holde mineralnivåene i blodet stabilt. Og når du først har opplevd ett beinbrudd, da øker risikoen for nye beinbrudd med to til fem ganger. Årsaken til det er selvsagt at kroppen trenger kalsium og magnesium for å reparere beinbruddet ditt. Disse mineralene henter kroppen også på lageret. Altså fra resten av skjelettet, som er et lager med en drøy kilo kalsium og 25 gram magnesium. Når kroppen henter kalsium og magnesium ut av skjeletter for å bruke det andre steder, blir beinmassen enda tynnere enn den var da det første bruddet oppsto og risikoen for nye brudd øker. Hvis det er sånn at du spiser sunt, med melk og brød som en del av kosten, da har du trolig nok mineraler tilgjengelig i fordøyelsen. Problemet er at kalsium i kosten ikke hjelper hvis du har for lavt D-vitaminnivå. Kroppen bruker D-vitamin til å regulere opptaket av mineraler. Uten D-vitamin er opptaket blokkert. Da hjelper det ikke om du drikker litervis med melk. Kroppen har ikke mulighet til å ta opp kalsiumet som passerer gjennom tynntarmen uten D-vitamin. Dermed får ikke kroppen til å erstatte uttaket av mineraler fra skjelettet og beinmassen din vil bli tynnere og mer utsatt for hvert brudd du opplever. Kilde: https://www.med.uio.no/helsam/english/research/projects/nofract/ Anonymkode: 8a033...c4e Det er slik at jeg drikker spiser sunt, melk, brød og egg osv. Sjekker D-vitaminnivåene hver vinter og de er fine! Så det går åpenbart ann å være uheldig! Anonymkode: 9d129...b30
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #6 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er slik at jeg drikker spiser sunt, melk, brød og egg osv. Sjekker D-vitaminnivåene hver vinter og de er fine! Så det går åpenbart ann å være uheldig! Anonymkode: 9d129...b30 Uheldig og litt for sløv til å følge opp plager...? Anonymkode: 22b0a...49c
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #7 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det er slik at jeg drikker spiser sunt, melk, brød og egg osv. Sjekker D-vitaminnivåene hver vinter og de er fine! Så det går åpenbart ann å være uheldig! Anonymkode: 9d129...b30 Så fint at slipper du å gjøre noe for å redusere risikoen for nye beinbrudd. Det er sikkert bare alle andre som har problemer med økt risiko for sekundærfrakturer. Lykke til med neste brudd. 🙂👍 Anonymkode: 8a033...c4e
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #8 Skrevet 12. januar 2024 32 minutter siden, AnonymBruker said: Det er slik at jeg drikker spiser sunt, melk, brød og egg osv. Sjekker D-vitaminnivåene hver vinter og de er fine! Så det går åpenbart ann å være uheldig! Anonymkode: 9d129...b30 Det kan fortsatt være at du trenger ekstra av mineraler i en periode. Jeg spiser f.eks i teorien mer enn nok magnesium, men 3 mnd med tilskudd fikset søvnproblemene mine. I tillegg spiser jeg i teorien mer enn nok kalsium, men en stund med tilskudd gjorde at ikke lenger knirker og knaker hver gang jeg beveger på meg. Så se på symptomer. Du nevnte ikke om du spiser kjøtt og fet fisk regelmessig, gjør du det? Kollagen er også veldig viktig. Anonymkode: 0e460...1ba 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå