Gå til innhold

Har utmattelse etter covid og har kun to vaksiner tatt i 2021. Bør jeg ta booster dosen nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg fikk Corona for snart to år siden, og fikk utmattelse som jeg sliter mye med enda.

Legen min mener jeg hadde muligens covid igjen i oktober i fjor, selv om det ikke slo ut på test hos legen.

Hvor lenge må man vente med vaksine etter gjennomgått sykdom, er det 3 eller 6 måneder?

Lurer på om det kan være bra for meg å ta booster dosen nå mtp at jeg ikke er beskyttet for den nye varianten.

Er redd for å bli enda mer utmattet av en ny vaksine, men leser at den beskytter mot long covid.

Hva er deres erfaringer?

Endret av Tough cookie
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vent til neste pandemi du.Er snart klar for ny runde med livsfarlig virus som vistnok er 20 x farligere en covid.Hvordan de vet det før viruset er på plass vet vi ikke.

image.png

Anonymkode: 978d1...c3f

• Nyttig 11
Skrevet

Hvorfor spør du ikke legen din om slike ting, TS? 

Anonymkode: bf677...69a

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hvorfor spør du ikke legen din om slike ting, TS? 

Anonymkode: bf677...69a

Fordi legen min sier hun ikke vet hva som er best for meg.

Hun er egentlig imot vaksiner og mener det beste er å kutte ut all prosessert mat, drikke kokt vann med ingefær/honning, spise mat som er økologisk, kjøtt fra dyr som har beitet på utmark og villfanget fisk.

Jeg har ikke lyst å bli verre ved å ikke være vaksinert hvis /når jeg blir smittet.

Ts

Endret av Tough cookie
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har hørt at man bør vente 6 mnd etter covidsmitte før man tar vaksine, men har ikke noen kilde på det.

Her må du veie risikoen for vaksineskader mot risikoen for long covid. Og det er jo heller ikke snakk om enten-eller. Man kan få long covid selv om man har tatt vaksine, og får får kanskje både valsineskade OG long covid. Eller ingen av delene.

Det som er vanskelig, er jo å vite hvor høy risikoen er for de ulike scenariene. Så vidt jeg vet, finnes det ikke gode tall.

Selv fikk jeg covid like etter at jeg tok vaksine. Jeg har slitt i to år, men vet ikke om det er vaksinen eller viruset som har skylda.

Anonymkode: 93b0c...4e0

• Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Tough cookie skrev (12 minutter siden):

Hun er egentlig imot vaksiner og mener det beste er å kutte ut all prosessert mat, drikke kokt vann med ingefær/honning, spise mat som er økologisk, kjøtt fra dyr som har beitet på utmark og villfanget fisk.

Jeg har ikke lyst å bli verre ved å ikke være vaksinert hvis /når jeg blir smittet.

Ts

I mot vaksiner? Forstår skepsisen etter denne vaksinen og alle vaksineskadene, men alle vaksiner? Bytt lege.

Anonymkode: 18384...63b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Tough cookie skrev (På 12.1.2024 den 14.26):

Jeg fikk Corona for snart to år siden, og fikk utmattelse som jeg sliter mye med enda.

Legen min mener jeg hadde muligens covid igjen i oktober i fjor, selv om det ikke slo ut på test hos legen.

Hvor lenge må man vente med vaksine etter gjennomgått sykdom, er det 3 eller 6 måneder?

Lurer på om det kan være bra for meg å ta booster dosen nå mtp at jeg ikke er beskyttet for den nye varianten.

Er redd for å bli enda mer utmattet av en ny vaksine, men leser at den beskytter mot long covid.

Hva er deres erfaringer?

Sikker på at det ikke er vaksinene som har ført til dette? 

Det er fordelaktig for mange at plager/sykdom/død skyldes korona/long-covid, og ikke vaksinen. Statistikker gir heller ingen sikre svar, før vaksinestatus registreres for alle uventede dødsfall og nyoppstått sykdom. 

Jeg kjenner ingen uvaksinerte som har blitt alvorlig syk av korona, eller fått long-covid. Selv har jeg kun hatt korona en gang, og det omtrent uten symptomer. Korona regnes ikke som en alvorlig sykdom, dersom man ellers er frisk.

Endret av anonym111111
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet (endret)
Tough cookie skrev (38 minutter siden):

Ts

Tror ikke legen din er mot vaksiner, selv om hun mener at koronavaksinen kanskje er unødvendig for deg.

De fleste som er skeptiske til om koronavaksinen var nødvendig for alle, er ikke mot vaksiner generelt. Spesielt ikke leger, de vet hvor viktig vaksiner er.

Endret av anonym111111
  • Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
anonym111111 skrev (11 minutter siden):

Sikker på at det ikke er vaksinene som har ført til dette? 

Det er fordelaktig for mange at plager/sykdom/død skyldes korona/long-covid, og ikke vaksinen. Statistikker gir heller ingen sikre svar, før vaksinestatus registreres for alle uventede dødsfall og nyoppstått sykdom. 

Jeg kjenner ingen uvaksinerte som har blitt alvorlig syk av korona, eller fått long-.covid. Selv har jeg kun hatt korona en gang, og det omtrent uten symptomer. Korona regnes ikke som en alvorlig sykdom, dersom man ellers er frisk.

Jeg har tenkt at det er korona som ga meg utmattelse siden jeg ble utmattet under og etter sykdommen.

Etter vaksinene fikk jeg lette symptomer som gikk over etter en uke eller to , unntatt mensblødninger som varte i 6-7 uker.

Covid fikk jeg 3-4 uker etter siste vaksine.

Ts

• Liker 2
Skrevet

Vaksinasjon beskytter mot senfølger, i alle fall. Vil tro vaksinering er ekstra viktig for deg. Ville bestilt meg en time hos en litt mindre "alternativ" lege og fått et ordentlig svar.

Anonymkode: 83e47...f03

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Tough cookie skrev (17 minutter siden):

Jeg har tenkt at det er korona som ga meg utmattelse siden jeg ble utmattet under og etter sykdommen.

Etter vaksinene fikk jeg lette symptomer som gikk over etter en uke eller to , unntatt mensblødninger som varte i 6-7 uker.

Covid fikk jeg 3-4 uker etter siste vaksine.

Ts

Det kan skyldes vaksinen, selv om symptomene kommer 3 uker etterpå. Og du hadde jo bivirkninger etter vaksinen nesten fram til du fikk korona, så hvordan kan du skille dette fra hverandre? Uansett har den jo ikke virket særlig bra, siden du fikk long-covid av korona 3-4 uker etter vaksinen.

Hvorfor vurderer du en til, når den ikke fungerer bra, og legen ikke anbefaler det?

Endret av anonym111111
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Lurer på om det kan være bra for meg å ta booster dosen nå 

Nei. 

Anonymkode: 46c0f...5cb

• Liker 1
  • Nyttig 8
Skrevet
anonym111111 skrev (11 minutter siden):

Det kan skyldes vaksinen, selv om symptomene kommer 3 uker etterpå. Og du hadde jo bivirkninger etter vaksinen nesten fram til du fikk korona, så hvordan kan du skille dette fra hverandre? Uansett har den jo ikke virket særlig bra, siden du fikk long-covid av korona 3-4 uker etter vaksinen.

Hvorfor vurderer du en til, når den ikke fungerer bra, og legen ikke anbefaler det?

Har kilder til forskning, som viser til at  vaksinen gir langvarig utmattelse? Utmattelse er det vanligste symptomet på long covid og forskning viser at vaksinen begrenser long covid tilfellene.

Å skylden på vaksinen, sett ut i fra et eget standpunkt og hva en tror det kan gi er et dårlig utgangspunkt for å gi råd. 

Anonymkode: 6efa8...264

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
anonym111111 skrev (18 minutter siden):

Skrev feil; tok siste vaksine 5.10.21 og fikk covid for akkurat 2 år siden i dag.

Ts

Skrevet

Inngår du i en risikogruppe? Slik jeg forstår det, er det kun risikogruppene som får vaksine i disse dager. Jeg tok påfyll i høst på et apotek, men fikk den bare etter å ha oppgitt både skriftlig og muntlig at jeg var i risikogruppe. Hvis du er i risikogruppe ville jeg nok tatt den. Hvis du ikke er det, er det nok en ikke-sak, siden du ikke vil få den uansett. Dette fra Helse Norge:

image.png.8f338aaeab4209cea0094019bdfaf01a.png

Anonymkode: 2a077...dab

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Inngår du i en risikogruppe? Slik jeg forstår det, er det kun risikogruppene som får vaksine i disse dager. Jeg tok påfyll i høst på et apotek, men fikk den bare etter å ha oppgitt både skriftlig og muntlig at jeg var i risikogruppe. Hvis du er i risikogruppe ville jeg nok tatt den. Hvis du ikke er det, er det nok en ikke-sak, siden du ikke vil få den uansett. Dette fra Helse Norge:

Meg igjen. ser at ikke alle risikogruppene var med i utklippet: 

image.png.576508f2d7a09ad72180c83a21ec68cc.png

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tok vaksinen i desember. Jeg har long covid, men er ikke i en risikogruppe. 

• Liker 1
Skrevet

Hva er deres erfaringer?

Jeg har long covid. Jeg har tatt tre vaksiner i etterkant, uten endringer av mine symptomer. Har også hatt covid for 2. gang, etter 2 doser. Ingen forverring av mine symptomer, så trolig har jeg vært beskyttet av vaksinering. 

Forsking viser at vaksinering beskytter mot long covid. Den gir betydelig redusering i antall tilfeller. 

• Nyttig 3
Skrevet
Bendie skrev (23 minutter siden):

Jeg har long covid. Jeg har tatt tre vaksiner i etterkant, uten endringer av mine symptomer. Har også hatt covid for 2. gang, etter 2 doser. Ingen forverring av mine symptomer, så trolig har jeg vært beskyttet av vaksinering. 

Forsking viser at vaksinering beskytter mot long covid. Den gir betydelig redusering i antall tilfeller. 

Fikk du noen bivirkninger i det hele tatt etter vaksinen?

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...