AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #1 Skrevet 12. januar 2024 Hva er lurest? Vi bor i en nyere leilighet med høy standard og høy komfort. Selv i 15 minusgrader som har vært nå, har vi ikke hatt behov for å verken fyre eller sette inn ovner. Vi har to soverom og vil på sikt trenge minst ett til, da vi venter barn nummer to. Det kommer til å gå fint å bo her noen år til, selv om vi er forberedt på at det kan bli litt trangt. Det jeg lurer på er om noen har innspill til hva som kan lønne seg mest økonomisk? Om vi bor her i fire-fem år til og betaler ned noen hundretusener til på huslånet vil vi sitte igjen med 6-700 000 i egenkapital om leiligheten går for nåværende takst, i tillegg til at vi sparer det vi kan på siden også. Alternativet er å kjøpe noe i relativt nær fremtid etterhvert som det dukker opp noe interessant, men da må vi belage oss på oppussingsobjekter med dårlig energimerking, kanskje utenfor områdene vi helst ønsker. Da må vi pusse opp litt etter hvert, og sikkert skifte både elanlegg og røropplegg i tillegg til overflatearbeid og etterisolasjon, så det ville vært et langvarig og dyrt prosjekt som skal kombineres med full jobb og to småbarn. Fordelen er jo at det gir mer plass, men det blir jo en vesentlig reduksjon i komfort. Hvilket alternativ ville dere valgt? Hva tror dere er lurest økonomisk sett? Anonymkode: 53257...b30
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #2 Skrevet 12. januar 2024 Flere økonomer har vært ute i media i løpet av den siste måneden og sagt at det har hopet seg opp unormalt mange usolgte boliger og at boligmarkedet derfor er svakere enn det prisstatistikken tilsier. Det betyr at det ligger til rette for et latent boligprisfall som kommer til å utspille seg når eierne av disse boligene blir nødt til å selge. Jeg tenker derfor at det kanskje ikke er så god ide å kjøpe en enebolig nå. Hvis dere har det helt greit i leiligheten, ville jeg derfor vurdert å bo der litt til og heller ha en større buffer i økonomien. Det at dere har lave vedlikeholdsutgifter nå og forventer at de blir høyere hvis dere kjøper enebolig, taler også for å bli. Anonymkode: 8d7bb...b2f 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #3 Skrevet 12. januar 2024 Spar penger, betal ned på lån, mal leiligheten og avvent markedet. Skaff gjerne takst og finansieringsbevis, dra evt på noen visninger. Anonymkode: 5d016...7ed 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #4 Skrevet 12. januar 2024 Naboene her hvor jeg er nå startet en stor renovering. Plutselig stoppet alt opp, den nye panelen delevis åpen for vær og vind og det er langt fra ferdig. De har nettopp fått en baby og drukner antagelig i alt mulig. Bli der dere er til unger og boligmarkedet stabiliserer seg, dere bytter uansett i samme markedet. Anonymkode: b3e5c...a07
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #5 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Flere økonomer har vært ute i media i løpet av den siste måneden og sagt at det har hopet seg opp unormalt mange usolgte boliger og at boligmarkedet derfor er svakere enn det prisstatistikken tilsier. Det betyr at det ligger til rette for et latent boligprisfall som kommer til å utspille seg når eierne av disse boligene blir nødt til å selge. Jeg tenker derfor at det kanskje ikke er så god ide å kjøpe en enebolig nå. Hvis dere har det helt greit i leiligheten, ville jeg derfor vurdert å bo der litt til og heller ha en større buffer i økonomien. Det at dere har lave vedlikeholdsutgifter nå og forventer at de blir høyere hvis dere kjøper enebolig, taler også for å bli. Anonymkode: 8d7bb...b2f I Trondheim er det fortsatt mangel på familieboliger, særlig eneboliger. Her virker de å gå like høyt som før. Anonymkode: 448f1...6fb
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #6 Skrevet 12. januar 2024 Vi kjøpte enebolig vi totalrenoverer, fikk den en del under takst. Men vi bor der heldigvis ikke mens vi pusser opp. Det er hektisk med oppussing og barn! Har vært unntakstilstand siste halvåret. Samboer ser vi til middag og enkelte kvelder. Ellers er han på jobb eller i huset å pusser opp. boligmarkedet er jo relativt dødt, så vi har ikke fått solgt vår bolig enda. Så håper den blir solgt til vi skal flytte inn i huset vi holder på å pusse opp om et par måneder. fordelen når vi er ferdig er jo at vi vil jo få en god verdivurdering og takst i forhold til hva vi ga for det og hva vi har tatt opp i byggelån. Vi har gjort 90% av jobben selv. Kun leige inn folk til det man ikke har lov å gjøre selv. Anonymkode: 93e34...9ad
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #7 Skrevet 12. januar 2024 Vi er i nøyaktig samme situasjon som dere og vurderer samme spørsmål med jevne mellomrom😅 Vi har valgt å avvente. Vår leilighet er også av god standard, på nærmere 90 kvadrat med 2 soverom, og det vil gå greit frem til det er naturlig at nummer to vil få sitt eget rom. Vår første lå på rommet vårt frem til hun var 2 år, og vi flyttet henne ut utelukkende for å lage plass til nestemann. Vi kan med andre ord potensielt bo her greit i noen år til🙈 Uansett - økonomisk er det veldig gunstig å bo slik vi bor nå og vi trives godt her. Vi har lite lån og en leilighet som er verdt mye mer enn hva den ble kjøpt for (tvangssalg). Den økonomiske friheten dette gir har vist seg å være gull verdt, særlig nå i småbarnsperioden. Det elementet er langt viktigere for oss nå enn hva mer plass (som egentlig er vårt eneste gode argument for å kjøpe enebolig) vil være. På sikt er det vel også spådd at boligprisene vil falle (her i området har prisene så langt ikke blitt påvirket), noe som også er et godt argument for å avvente. For meg høres det ut som argumentene er størst for å vente litt for deres tilfelle også, men jeg er kanskje litt upartisk her, haha. Anonymkode: 169a2...c2d 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #8 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi er i nøyaktig samme situasjon som dere og vurderer samme spørsmål med jevne mellomrom😅 Vi har valgt å avvente. Vår leilighet er også av god standard, på nærmere 90 kvadrat med 2 soverom, og det vil gå greit frem til det er naturlig at nummer to vil få sitt eget rom. Vår første lå på rommet vårt frem til hun var 2 år, og vi flyttet henne ut utelukkende for å lage plass til nestemann. Vi kan med andre ord potensielt bo her greit i noen år til🙈 Uansett - økonomisk er det veldig gunstig å bo slik vi bor nå og vi trives godt her. Vi har lite lån og en leilighet som er verdt mye mer enn hva den ble kjøpt for (tvangssalg). Den økonomiske friheten dette gir har vist seg å være gull verdt, særlig nå i småbarnsperioden. Det elementet er langt viktigere for oss nå enn hva mer plass (som egentlig er vårt eneste gode argument for å kjøpe enebolig) vil være. På sikt er det vel også spådd at boligprisene vil falle (her i området har prisene så langt ikke blitt påvirket), noe som også er et godt argument for å avvente. For meg høres det ut som argumentene er størst for å vente litt for deres tilfelle også, men jeg er kanskje litt upartisk her, haha. Anonymkode: 169a2...c2d Barn trives å være sammen på rommet. Det er ikke sikkert at dere trenger flere rom på enda noen år. Min svigerinne bor på 90 kvm (leilighet i Oslo) og de har 2 barn. De kan ikke tenke seg å flytte pga beliggenheten, komfort og at det er økonomisk gunstig. Barna delte rom i mange år, først da eldste ble 11-12 ønsket hun eget rom. Til TS, jeg hadde absolutt avventet. Vi bodde helt fint i leilighet med 2 soverom frem til barna var 3 og 6. Anonymkode: 5e7c9...c28 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #9 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barn trives å være sammen på rommet. Det er ikke sikkert at dere trenger flere rom på enda noen år. Min svigerinne bor på 90 kvm (leilighet i Oslo) og de har 2 barn. De kan ikke tenke seg å flytte pga beliggenheten, komfort og at det er økonomisk gunstig. Barna delte rom i mange år, først da eldste ble 11-12 ønsket hun eget rom. Til TS, jeg hadde absolutt avventet. Vi bodde helt fint i leilighet med 2 soverom frem til barna var 3 og 6. Anonymkode: 5e7c9...c28 Jeg skrev lenger oppe her også. vi har bodd med 5 barn nå og 4 soverom. Ungdommene hadde hvert sitt soverom men valgte selv å begynne å dele for et par år siden, så da fikk 9 åringen eget. De 2 yngste på 3 og 7 deler, de bruker knapt rommet på dagtid uansett med mindre de har besøk av venner. men merket i fjor det begynte å bli på tide med litt større plass og hvert sitt rom. Anonymkode: 93e34...9ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå