Gå til innhold

Overgangsalder og indre uro. Noe som hjelper?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tilbake til legen og snakke om hvordan det går. Kanskje du bør bytte til en annen antidepressiva eller øke dosen, for eksempel.

Anonymkode: 565cd...fc9

TS her.

Var hos legen på mandag, hun ber meg prøve ut antidep. jeg går på ennå en stund. Fornuftig det altså, men den indre uroen er grusom når den står på. 

Anonymkode: 6cfaf...70a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ble faktisk verre av magnesium, fikk en forferdelig mauring/kribling/kløe i hele kroppen. 

Men ser mange har god nytte av det. 

Hvilket produkt/doser brukte du da? Hvor lenge tok du tilskudd før du fikk de reaksjonene? 

Anonymkode: da7cb...cf9

Skrevet

Det er angst. Dødsangst. Snakk med noen om din innerste redsel. 

Og trapp ned på alt av koffein, spis regelmessig, sånn at du ikke trigger angsten.

Anonymkode: 099eb...ae3

Skrevet

Jeg sliter også med veldig mye indre uro, anspenthet og søvnproblemer. Det som hjelper meg er å fjerne ytre stress (er nå 50% sykemeldt), å være mye ute i naturen i dagslys, trening/aktivitet, melatonin for søvn og ikke minst: varmeputer!

Mener da sånne puter som er fylt med ris/korn og varmes i mikrobølgeovn. Jeg har en stor som jeg legger på magen og brystet, og en liten som jeg legger over panna/ansiktet. Varmen og tyngden av disse roer nervesystemet veldig ❤️

Jeg har vært inne på tanken om jeg er i perimenopause, men gynekolog mente nei ettersom jeg har regelmessig syklus og mange egg igjen. Men jeg har iallfall et oversensitiv nervesystem som er kronisk stresset. Har blitt verre med årene, mulig det er en slags utbrenthet 🤷🏻‍♀️

På NRK er det to dokumentarer om overgangsalderen. Anbefaler de!

Anonymkode: 73b9b...19c

• Liker 1
Skrevet

Kun hormoner som har hjulpet for meg. 

Anonymkode: 7dedd...109

Skrevet

Har hatt effekt av GABA mot uro.

Anonymkode: b0f27...e5f

Skrevet

Misforstå meg rett, men jeg ble så glad for denne tråden! Ikke fordi jeg unner dere å ha det vondt, men jeg har selv slitt med dette i et års tid - og lurt litt på om det holder på å rable for meg! Er 46, ingen historikk med angst / depresjon eller lignende. Legen min mener det er periomenopause, altså forstadiet - og omtaler dette som «milde symptomer». Jeg føler meg litt bedre når jeg tar d-vitamin og femarelle, men jeg er langt fra i vater for å si det slik! Ingen jeg kjenner rundt meg av venner eller kollegaer har det slik, så har lite hjelp å hente der. Det hjelper alltid litt når man skjønner at det ikke er unormalt, selv om det er en mager trøst. Jeg forbandt overgangsalderen med hetetokter og uregelmessig mens, helt utrolig hvor lite prat og generell opplysning det er rundt dette som vi alle damer skal gjennom på ulikt vis! 

Anonymkode: d78c4...efc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

TS her.

Var hos legen på mandag, hun ber meg prøve ut antidep. jeg går på ennå en stund. Fornuftig det altså, men den indre uroen er grusom når den står på. 

Det kan hende det går seg til da, at du enda kan få litt bedre effekt av antidepressivaen med tiden. Jeg krysser fingrene for det! Hvis ikke må du ikke være redd for å "mase" på legen igjen. Du skal ikke akseptere å ha det helt uutholdelig i det uendelige.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Misforstå meg rett, men jeg ble så glad for denne tråden! Ikke fordi jeg unner dere å ha det vondt, men jeg har selv slitt med dette i et års tid - og lurt litt på om det holder på å rable for meg! Er 46, ingen historikk med angst / depresjon eller lignende. Legen min mener det er periomenopause, altså forstadiet - og omtaler dette som «milde symptomer». Jeg føler meg litt bedre når jeg tar d-vitamin og femarelle, men jeg er langt fra i vater for å si det slik! Ingen jeg kjenner rundt meg av venner eller kollegaer har det slik, så har lite hjelp å hente der. Det hjelper alltid litt når man skjønner at det ikke er unormalt, selv om det er en mager trøst. Jeg forbandt overgangsalderen med hetetokter og uregelmessig mens, helt utrolig hvor lite prat og generell opplysning det er rundt dette som vi alle damer skal gjennom på ulikt vis! 

Anonymkode: d78c4...efc

Helt enig med deg, felles skjebne er felles trøst 💕 

Jeg trodde også at OA var hetetokter og etterhvert ingen mens, men hetetokter er vel nesten det eneste jeg ikke har. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg sliter også med veldig mye indre uro, anspenthet og søvnproblemer. Det som hjelper meg er å fjerne ytre stress (er nå 50% sykemeldt), å være mye ute i naturen i dagslys, trening/aktivitet, melatonin for søvn og ikke minst: varmeputer!

Mener da sånne puter som er fylt med ris/korn og varmes i mikrobølgeovn. Jeg har en stor som jeg legger på magen og brystet, og en liten som jeg legger over panna/ansiktet. Varmen og tyngden av disse roer nervesystemet veldig ❤️

Jeg har vært inne på tanken om jeg er i perimenopause, men gynekolog mente nei ettersom jeg har regelmessig syklus og mange egg igjen. Men jeg har iallfall et oversensitiv nervesystem som er kronisk stresset. Har blitt verre med årene, mulig det er en slags utbrenthet 🤷🏻‍♀️

På NRK er det to dokumentarer om overgangsalderen. Anbefaler de!

Anonymkode: 73b9b...19c

TS her. 

Har sett de 2 dokumentarene, nyttige 👌

Så rart at gyn. sier så forskjellig. For min gyn. satte "diagnosen" perimenopause ut i fra symptomer som uro, angst, kviser, nedstemthet osv, selv om jeg hadde regelmessig mens. Fikk derfor prøve ut hormonterapi tidlig, men tålte dessverre ingen hormoner. Noe jeg mistenkte på forhånd, siden jeg aldri har tåkt hormonell prevansjon heller. 

Skal prøve ut trikset med varmeputer, takker så mye for tips. 

Stress takler jeg også dårlig, har derfor dessverre blitt ufør. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det kan hende det går seg til da, at du enda kan få litt bedre effekt av antidepressivaen med tiden. Jeg krysser fingrene for det! Hvis ikke må du ikke være redd for å "mase" på legen igjen. Du skal ikke akseptere å ha det helt uutholdelig i det uendelige.

Takker for det, og ja, jeg er en "maser", så jeg gir ikke opp. 

Likevel godt å høre her inne at vi er flere i samme båt. Og siden ingen av oss har blitt gale (enda), så er det håp om bedre tider 😉

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvilket produkt/doser brukte du da? Hvor lenge tok du tilskudd før du fikk de reaksjonene? 

Jeg brukte Shift Magnesium, tok 1 tablett om kvelden.  Reagerte på dag 1, og ga det 1 uke før jeg ga opp. Trodde rett og slett at det skulle klikke for meg. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg brukte Shift Magnesium, tok 1 tablett om kvelden.  Reagerte på dag 1, og ga det 1 uke før jeg ga opp. Trodde rett og slett at det skulle klikke for meg. 

Shift er bredspektret magnesium, dvs den inneholder flere former for magnesium. I tillegg b6. Det kan være derfor du fikk så sterke reaksjoner, at du heller bør gå for et rent citrat, og ikke kombinasjon av flere typer. Kløe er registrert som en bivirkning av magnesium glysinat, som dette produktet inneholder. Det kan også være at du reagerer på noen av de øvre ingrediensene, og trenger et "renere" produkt

Disse er uten glysinat:

https://sunkost.no/magnesium-1

https://sunkost.no/bio-magnesium-1

https://sunkost.no/now-magnesium-citrate

Skrevet

Irriterende råd.. men prøv yoga. Det gir en ro i kroppen man ikke visste gikk an. 

Anonymkode: 0fc13...98f

Skrevet

Blir det verre under selve pre menopause? Jeg våkner 2-5 ganger pr natt. Kjenner bølge rundt hjerte komme, og så blir jeg fryktelig varm. Så blir det normalt igjen. Har det slik 2-12 ganger pr dag. Meget irriterende. Er bare 45 år, så trodde ikke dette skulle komme så tidlig.

Anonymkode: 818c7...bff

Skrevet

Jeg fikk den indre uroen for ca 10 år siden. Da ble jeg anbefalt å bruke neurontin og det hjelper.

Anonymkode: 68f11...c19

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg holder på å bli gal av indre uro. Føler for å hyle, knuse noe eller løpe rundt, for å bli kvitt den indre uroen. Eller spise, føler et behov for å proppe alt mulig i munnen. 

Er 51 år, har uregelmessig mens og er i uka etter mens. 

Jeg kan ikke bruke hormoner dessverre. Går turer, trener styrke og gjør yoga. Bruker også mild antidep. for OA-plager. 

Men den indre uroen får jeg altså ikke bukt med. Noen råd? 

Jeg er også veldig mye redd, uten at jeg vet hva jeg er redd. Flere som opplever det? 

Nei. Har en del andre symptomer, men ikke angst.

Anonymkode: 09d1a...b0a

Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Shift er bredspektret magnesium, dvs den inneholder flere former for magnesium. I tillegg b6. Det kan være derfor du fikk så sterke reaksjoner, at du heller bør gå for et rent citrat, og ikke kombinasjon av flere typer. Kløe er registrert som en bivirkning av magnesium glysinat, som dette produktet inneholder. Det kan også være at du reagerer på noen av de øvre ingrediensene, og trenger et "renere" produkt

Disse er uten glysinat:

https://sunkost.no/magnesium-1

https://sunkost.no/bio-magnesium-1

https://sunkost.no/now-magnesium-citrate

TS,

Jeg tenkte også jeg skulle si at b6 som er i Shift sin magnesium, er noe noen kan reagere på. Jeg trodde det egentlig bare var i høyere doser det var tilfelle, men det kan godt være at du er følsom for b6 som tilskudd. Jeg får intens kløe/utslett på magen og bryst av b-kompleks, så jeg klarer bare ta det 3-4 dager før det rabler. 

Så det kan være en av delene du reagerer på, eller begge deler. Ingen av de jeg har linket til inneholder noen av delene, så jeg vil tro du vil få en annen opplevelse. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...