Gå til innhold

Overgangsalder og indre uro. Noe som hjelper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å bli gal av indre uro. Føler for å hyle, knuse noe eller løpe rundt, for å bli kvitt den indre uroen. Eller spise, føler et behov for å proppe alt mulig i munnen. 

Er 51 år, har uregelmessig mens og er i uka etter mens. 

Jeg kan ikke bruke hormoner dessverre. Går turer, trener styrke og gjør yoga. Bruker også mild antidep. for OA-plager. 

Men den indre uroen får jeg altså ikke bukt med. Noen råd? 

Jeg er også veldig mye redd, uten at jeg vet hva jeg er redd. Flere som opplever det? 

Anonymkode: 6cfaf...70a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jaaaaa🙈🙈 det er grusomt!! Håper noen her har gode råd/tips🤞🏻🤞🏻❤️

Anonymkode: 37dc5...ae7

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ja. Er 49. Hatt voldsom økning i indre uro og ubegrunnet redsel siste året. Det er så voldsomt og utmattende. Får ofte daglige små angstanfall som jeg bare lar rulle til de dør ut, men det er så krevende. Jeg aner ikke hva som kan hjelpe dessverre…. Er aktiv og lever relativt kjedelig med rutiner. 

Anonymkode: b8bde...9c4

Gjest jegerrinne
Skrevet

Samme her og 43år. Med en fastlege som sier overgangd alder er jeg for ung til. Ut fra ham kommer ingen i den før en er 55år🙈

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ja. Er 49. Hatt voldsom økning i indre uro og ubegrunnet redsel siste året. Det er så voldsomt og utmattende. Får ofte daglige små angstanfall som jeg bare lar rulle til de dør ut, men det er så krevende. Jeg aner ikke hva som kan hjelpe dessverre…. Er aktiv og lever relativt kjedelig med rutiner. 

Anonymkode: b8bde...9c4

TS her. 

Høres ut som om vi har det helt likt. Jeg lever også et liv med rutiner, og tåler lite utenom rutinene før uro og redsel blusser voldsomt opp. 

Helt enig, det er utmattende å ha det sånn. 

Skrevet
jegerrinne skrev (43 minutter siden):

Samme her og 43år. Med en fastlege som sier overgangd alder er jeg for ung til. Ut fra ham kommer ingen i den før en er 55år🙈

Høres ut som en opplyst fastlege 🙈 

Heldig jeg da, siden jeg kun er 52 år, har fortsatt 3 år igjen til jeg er der. Lurer på hva jeg skal gjøre med uregelmessig mens, humørsvingninger, kroppsvondt, kviser, indre uro, nedstemthet osv. i mellomtiden, mens man venter på å komme i OA 🥴

Skrevet

I høst har jeg hatt en periode uten angstanfall og indre uro, det var helt fantastisk👌🏼 Det var som å få livet sitt tilbake❤️ Jeg har aldri hatt angst/uro før overgangsalder kom dundrende. Nå går jeg rundt med uro hele tiden, som om jeg gruer meg fælt til noe🙈

• Hjerte 1
Skrevet
jegerrinne skrev (54 minutter siden):

Du kan være i  det som kalles pre.ett eller annet, Bytt lege           

Anonymkode: 0319c...c0b

Skrevet
jegerrinne skrev (57 minutter siden):

Menopause/overgangsalderen = Når du har gått ett helt år/12 mnd uten mensen. Dette skjer som regel i 50-åra. 

Perimenopause = Perioden FØR du kommer i overgangsalderen. Kan starte 8-10 ÅR før overgangsalderen. Mange av plagene kommer i denne perioden. 

Hilsen meg på 46 år som definitivt er i perimenopausen. 

Anonymkode: a71de...567

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg holder på å bli gal av indre uro. Føler for å hyle, knuse noe eller løpe rundt, for å bli kvitt den indre uroen. Eller spise, føler et behov for å proppe alt mulig i munnen. 

Er 51 år, har uregelmessig mens og er i uka etter mens. 

Jeg kan ikke bruke hormoner dessverre. Går turer, trener styrke og gjør yoga. Bruker også mild antidep. for OA-plager. 

Men den indre uroen får jeg altså ikke bukt med. Noen råd? 

Jeg er også veldig mye redd, uten at jeg vet hva jeg er redd. Flere som opplever det? 

Har det også slik. Noen dager blir jeg roligere hvis jeg strikker, mens andre dager er jeg null motivert for strikking...det hjelper å gå tur. Har også lett putta noe i munnen, men nå viste vekta snart et tresifret tall, så jeg prøver å spise godteri kun lørdager. Noe annet som hjelper meg, er å lage meg sparemål :) og rydde i hjemmet, selge unna ting o.l. får det roligere inni meg av det. Håper du finner noe som kan gjøre deg roligere. Hilsen en dame på samme alder som deg

Anonymkode: 868d7...1ba

• Liker 1
Skrevet

Tilbake til legen og snakke om hvordan det går. Kanskje du bør bytte til en annen antidepressiva eller øke dosen, for eksempel.

Anonymkode: 565cd...fc9

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg brukte Gevita She overgangsalder fra apoteket i et par år. Tror egentlig ikke på sånt 🙃. Men de gjorde at jeg fikk sove, og da ble alt bedre.

Anonymkode: 05855...3a0

• Liker 1
Gjest jegerrinne
Skrevet

Du kan være i  det som kalles pre.ett eller annet, Bytt lege           

Anonymkode: 0319c...c0b

Ikke lett å bytte når det ikke er noen ledig

Gjest jegerrinne
Skrevet

Menopause/overgangsalderen = Når du har gått ett helt år/12 mnd uten mensen. Dette skjer som regel i 50-åra. 

Perimenopause = Perioden FØR du kommer i overgangsalderen. Kan starte 8-10 ÅR før overgangsalderen. Mange av plagene kommer i denne perioden. 

Hilsen meg på 46 år som definitivt er i perimenopausen. 

Anonymkode: a71de...567

Her går jeg 3 mnd uten, så 3 dager mot 8 dager blødning, så pause

Skrevet

D vitamin, magnesium, og b-kompleks. 

Anonymkode: da7cb...cf9

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I høst har jeg hatt en periode uten angstanfall og indre uro, det var helt fantastisk👌🏼 Det var som å få livet sitt tilbake❤️ Jeg har aldri hatt angst/uro før overgangsalder kom dundrende. Nå går jeg rundt med uro hele tiden, som om jeg gruer meg fælt til noe🙈

Den perioden hørtes nydelig ut 💕

Jaaaa... akkurat sånn...som om man gruer seg til noe, men vet ikke hva man gruer seg til 🤷‍♀️

• Liker 1
Skrevet
jegerrinne skrev (1 time siden):

Ikke lett å bytte når det ikke er noen ledig

Sånn er det her også, har stått på venteliste til ny lege i over 2 år. 

Gjest jegerrinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sånn er det her også, har stått på venteliste til ny lege i over 2 år. 

Så håper at når ny lege kommer nå at jeg kan bytte da

Skrevet
jegerrinne skrev (3 timer siden):

Da kan du be legen din henvise deg til en gynekolog, eller du kan gå til en gynekolog privat (det koster en del, men er verdt det). 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

D vitamin, magnesium, og b-kompleks. 

Anonymkode: da7cb...cf9

Jeg ble faktisk verre av magnesium, fikk en forferdelig mauring/kribling/kløe i hele kroppen. 

Men ser mange har god nytte av det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...