Gå til innhold

Jeg får ikke tilbake depositumet mitt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har leid en bolig i ca 1 år. Nå har jeg flyttet ut. Jeg betalte huseier 20 000,- i depositum til hennes konto. Da jeg flyttet inn la jeg merke til hull i veggen og en dørlist med et hakk i. Jeg var dum og tok ikke bilde av dette. Nå nekter hun å betale meg ut de 20 000,- fordi hun hevder at jeg har laget disse merkene, noe jeg ikke har. Jeg synes også det er rart at det koster «akkurat» 20 000,- å fikse dette. Noen som vet hva jeg kan gjøre? Har jeg noen rettigheter? 

Anonymkode: 6ff4d...533

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å nei! Opprettet dere ikke depositumskonto????

Anonymkode: 2497a...750

• Liker 4
Skrevet

Du må ALDRI overføre depositum til utleier. Depoistum skal stå i DITT navn. 

Anonymkode: 233ce...0af

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å nei! Opprettet dere ikke depositumskonto????

Anonymkode: 2497a...750

Nei, jeg var naiv og tenkte ikke på det. 

Skrevet

Bare send henne en melding om at det er ulovlig å oppbevare DINE depositumspenger på en privat konto hos henne, og at hun dermed har brutt loven. Fortell at du har kvittering fra banken på at du har betalt henne depositumet og husleie og så gir du beskjed om at du anmelder. Enkelt og greit. 

Anonymkode: f2a7a...f20

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Du kan i alle fall kreve å få se regningen, evt pristilbudet, på reparasjonen (fra er seriøst firma). Be om å få utbetalt det som er til i overs. 

Anonymkode: 8da41...5ae

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Bare gi henne én (1) advarsel. Og så går du til husleietvistutvalget. Depositum på utleiers konto er ulovlig så hun taper 100%.

Anonymkode: e18d7...007

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan i alle fall kreve å få se regningen, evt pristilbudet, på reparasjonen (fra er seriøst firma). Be om å få utbetalt det som er til i overs. 

Nei, hun skal ha tilbake ALLE pengene sporenstreks. Eventuell skade på leiligheten må utleier gå til sak for å evt. få dekket. De pengene er ikke depositum, og kan derfor ikke behandles som depositum. Dette er ikke noe å kverulere om.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

For en pyton person. Hun har sikkert brukt pengene allerede. 

Anonymkode: 880cf...198

Skrevet (endret)

Ulovlig depositum – hva gjør man? · Husleietvistutvalget (htu.no)

Pass opp for depositumsfellen! - Advokatfirmaet Legalis

Utdrag fra siste link: 

Men hva hvis depositumet står på utleiers private konto?

Som advokater innenfor husleierett ser vi ofte at depositumet har blitt betalt til utleiers private konto. Leietaker kan da ikke å kreve utbetaling direkte fra banken, og det finnes ingen sikkerhet for at summen fremdeles er i behold. Om utleier nekter å utbetale depositumet ved leieforholdets opphør, er det plutselig leietaker som må ta ut søksmål. Dette er ikke risikofritt, og kan i verste fall bety rettslige skritt og innkreving gjennom namsmyndighetene uten noen garanti for at det er penger å hente hos utleier. Det er altså en situasjon alle leietakere bør unngå.

Selv om depositum på privat konto kan være uheldig for leietaker, løper også utleier en risiko med å oppbevare depositum på egen konto. Siden det er forbudt med depositum på utleiers private konto, vil leietakeren ha et umiddelbart tilbakebetalingskrav i husleieloven § 3-7 (2). Selv om utleier da mener å ha et krav mot leietaker, har ikke utleier noen rett til å tilbakeholde depositumet. Det følger også av samme regel at det løper forsinkelsesrenter på kravet allerede fra beløpet ble innbetalt. Dersom leietaker er uenig i utleiers krav og utleier nekter å utbetale depositumet, bør det derfor kreves forsinkelsesrenter. Et slikt krav vil da være insentiv for utleier til å utbetale depositumet til leietaker. Søksmålsbyrden blir på denne måten igjen snudd, og utleier må vurdere om hen skal løpe risikoen med å ta rettslige skritt for å sikre et eventuelt krav mot leietaker.

Endret av newman01
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Nei, hun skal ha tilbake ALLE pengene sporenstreks. Eventuell skade på leiligheten må utleier gå til sak for å evt. få dekket. De pengene er ikke depositum, og kan derfor ikke behandles som depositum. Dette er ikke noe å kverulere om.

Men det kommer ikke til å skje at alle pengene blir utbetalt nå uten videre. Leietaker må ta ut søksmål og det blir en lang prosess. Enden på visa blir nok uansett at skadene må betales for. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, jeg var naiv og tenkte ikke på det. 

Det hadde ikke hjulpet i ditt tilfelle. Det er skader og du har ingen bevis på at du ikke laget dem. Hun har ingen bevis for at du laget dem. Det blir ord mot ord,men skaden finnes. Du hadde tapt med depositumskonto også. 

Ingen "har gjort det" Når skade oppstår desverre. Enten de har gjort det eller ei. 

Anonymkode: cdb9d...afb

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det hadde ikke hjulpet i ditt tilfelle. Det er skader og du har ingen bevis på at du ikke laget dem. Hun har ingen bevis for at du laget dem. Det blir ord mot ord,men skaden finnes. Du hadde tapt med depositumskonto også. 

Ingen "har gjort det" Når skade oppstår desverre. Enten de har gjort det eller ei. 

Nei, det er utleier som har bevisbyrden.

Anonymkode: 7c33f...265

• Liker 1
Skrevet

Depositumet er ulovlig siden det ikke er innbetalt til depositumskonto. Du bør ta saken til Husleietvistutvalget (htu.no). Kryss av for at det gjelder krav om tilbakebetaling av ulovlig depositum, og at du krever forsinkelsesrenter. Legg ved kopi av leiekontrakt, bankoverføringen og all korrespondanse med utleier. Husleietvistutvalget kommer til å avsi vedtak om at utleier må tilbakebetale beløpet, pluss lovens forsinkelsesrente fra dagen du betalte inn. Du må betale et lite gebyr på noen hundrelapper for å få Husleietvistutvalget til å behandle saken, men dette kommer utleier til å bli dømt til å erstatte. 

Det er en viss saksbehandlingstid i Husleietvistutvalget, men dette er en av de enkleste typene saker de får og som alltid blir avgjort i favør av leietaker, så det tar forhåpentligvis ikke alt for lang tid. 

Hvis utleier ikke betaler selv etter vedtak i Husleietvistutvalget, kan du få namsmannen til å tvangsinndrive beløpet. 

Når det gjelder den påståtte skaden, har utleier bevisbyrden for at den oppsto under din leietid (utleier må legge frem bevis for at den ikke var der da du flyttet inn). Bare skriv helt kort tilbake til utleier at du avviser kravet grunnet at skaden allerede var der ved innflytting - ingen flere forklaringer. Skriv det samme i klagen til Husleietvistutvalget. Generelt blir utleieres udokumenterte påstander om skader avvist i utvalget, spesielt når disse virker oppkonstruert for å holde tilbake et ulovlig depositum. 

Hvis du vil legge et mildt press på utleier, kan du tilby henne at du dropper krav om forsinkelsesrente (som utgjør i overkant av 2000 kroner) hvis hun tilbakebetaler depositumet innen en kort frist (f.eks. en uke). Hvis du ikke får pengene innen den tid tar du saken til Husleietvistutvalget og krever forsinkelsesrente i tillegg til depositumet. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Men det kommer ikke til å skje at alle pengene blir utbetalt nå uten videre. Leietaker må ta ut søksmål og det blir en lang prosess. Enden på visa blir nok uansett at skadene må betales for. 

Byrden er på utleier å legge frem bevis. Og hun stiller så inni grisehelvete dårlig hvis det blir ord mot ord, fordi hun er en "Luring" som har brutt husleieloven. Folkene i husleietvistutvalget kjenner godt til slike luringer. 

• Liker 1
Skrevet

Som flere sier husleietvistutvalget. Men ikke vent, de har kort foreldelsesfrist. Saksbehandlingstiden er lang, men det er også meget mulig at utleier trekker seg rimelig fort i denne saken. 

Anonymkode: 4e8bd...8c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som flere sier husleietvistutvalget. Men ikke vent, de har kort foreldelsesfrist. Saksbehandlingstiden er lang, men det er også meget mulig at utleier trekker seg rimelig fort i denne saken. 

Anonymkode: 4e8bd...8c6

De har da 3 år?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har leid en bolig i ca 1 år. Nå har jeg flyttet ut. Jeg betalte huseier 20 000,- i depositum til hennes konto. Da jeg flyttet inn la jeg merke til hull i veggen og en dørlist med et hakk i. Jeg var dum og tok ikke bilde av dette. Nå nekter hun å betale meg ut de 20 000,- fordi hun hevder at jeg har laget disse merkene, noe jeg ikke har. Jeg synes også det er rart at det koster «akkurat» 20 000,- å fikse dette. Noen som vet hva jeg kan gjøre? Har jeg noen rettigheter? 

Første tabben var å betale til utleier sin konto. Depositumet SKAL stå på en depositumkonto slik at ingen kan ta ut pengene uten den andre sin godkjenning. Utleier skal stå for kostnadene med opprettelse av depositumkonto. Det er leietaker som også skal ha rentene fra denne kontoen.

Endret av Kanino
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.1.2024 den 15.17):

Dette er første gang jeg kommenterer på en annens svar i en tråd, men nå er jeg så lei av å se dette skje igjen og igjen - og klarer ikke lenger dy meg😏

Når du ikke egentlig vet om det du skriver er riktig, som det tydeligvis IKKE er i ditt tilfelle; hvilken tankeprosess kjører da i din hjerne, som ender med at du tenker "Dette kan jeg egentlig ingenting om, så da er det sikkert kjempelurt at jeg kommer med mine kloke ord til TS"....? 

Anonymkode: 39da3...197

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...