AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #1 Skrevet 12. januar 2024 Jeg måtte nettopp ut med nesten 10 000 kr for briller. "Billige" progressive glass. Tenkt litt på at jeg syns det er ille at optikere og noe så nødvendig som briller koster så mye og at optikere er i dag selgere. Dvs at de retter kanskje opp små feil for inntjening? Finnes jo studenter, enslige mødre og andre som sliter her til lands. Helt hårreisende at ikke enkle briller er gratis. Anonymkode: a4f0a...513 5 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #2 Skrevet 12. januar 2024 Tannlege også Anonymkode: 9496e...f2f 6 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #3 Skrevet 12. januar 2024 Hvis man kun har problemer med svak eller langsynthet så er det billigere med glass. Men nesten alle har skjeve hornhinner. Jeg feks har standard linser i samme styrke som brillene. Ser mye dårligere med dem pga manglende korrigering av hornhinner. Progressive glass er også komplisert Anonymkode: c1879...15c 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #4 Skrevet 12. januar 2024 Hva slags innfatning velger du da? Anonymkode: 72c43...733
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #5 Skrevet 12. januar 2024 31 minutter siden, AnonymBruker said: Hva slags innfatning velger du da? Anonymkode: 72c43...733 Kan jo være valg mellom tre ulike? Anonymkode: a4f0a...513
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #6 Skrevet 12. januar 2024 Enkle briller kan man få svært billig. Tenker ikke at et brillepar til 10.000 kr er enkle. Anonymkode: 0b9bc...b97 3 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #8 Skrevet 12. januar 2024 De selger da briller for 99 kr for tre stk på Biltema, Clas Ohlson og slikt, men de er ikke progressive. Progressive glass er svindyrt. Anonymkode: 4f0d4...ef2 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #9 Skrevet 12. januar 2024 Det er helt villt hvilket utbytte du kan ta dersom du har en brille/optiker butikk. Briller er virkelig overpriset, med tanke på hva det koster på feks biltema (ikke tilpasset riktignok). Anonymkode: 1ad3a...eac 2
Pringle Skrevet 12. januar 2024 #10 Skrevet 12. januar 2024 (endret) Progressive glass er så dyre fordi de er "to briller i én", og spesialtilpasset til akkurat deg. Ett par gåbriller og ett par lesebriller kan du få ned i et par hundrelapper. Endret 12. januar 2024 av Pringle jammen vanskelig å få med alle småordene 6 1
Gjest T-AA Skrevet 12. januar 2024 #11 Skrevet 12. januar 2024 Hvorfor skal jeg betale for dine briller?
Hedda-78 Skrevet 12. januar 2024 #12 Skrevet 12. januar 2024 Som de andre skriver, progressive briller er ikke enkle. Derfor dyre. Enstyrkeglass kan du få omtrent gratis, tror jeg betalte 59,- for et par på Nille. Ulempen er selvsagt at begge glassene er like. 1
Eva-Lena Skrevet 12. januar 2024 #13 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): De selger da briller for 99 kr for tre stk på Biltema, Clas Ohlson og slikt, men de er ikke progressive. Progressive glass er svindyrt. Anonymkode: 4f0d4...ef2 Er ikke så enkelt som du trur. Jeg kan ikke bruke briller fra feks Biltema. Jeg har ulik styrke på øynene. Da nytter det ikke for meg å bruke billig briller i samme styrke på hver øye. Pga jobben jeg har er det enklest mdd progressive briller, så jeg slipper å bytte briller hele tiden. Arbeidsgiver støtter en god del av mine utgifter til briller fordi jeg MÅ bruke briller på jobb. Jeg liker innfatningen jeg har nå, derfor byttet jeg bare glassene i høst. Kostet allikevel 4600.- for glassene. 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #14 Skrevet 12. januar 2024 Progressive glass er alt annet enn enkelt. Det er 3-1 brille. Optikken er komplisert og det tar tid å lage disse riktig. En ting er hvertfall sikkert og det er at du har ikke valgt enkle glass, de er ikke så dyre. Du har nok valgt midt på skalaen. Jeg jobber selv innenfor optikk, og de rimeligste glassene vi ha er 1500. Men disse er uten overflatebelegg og herding. Skal du legge på det på de samme glassene koster de 4500. Anonymkode: 05e78...a9c 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #15 Skrevet 12. januar 2024 Eva-Lena skrev (1 minutt siden): Er ikke så enkelt som du trur. Jeg kan ikke bruke briller fra feks Biltema. Jeg har ulik styrke på øynene. Da nytter det ikke for meg å bruke billig briller i samme styrke på hver øye. Pga jobben jeg har er det enklest mdd progressive briller, så jeg slipper å bytte briller hele tiden. Arbeidsgiver støtter en god del av mine utgifter til briller fordi jeg MÅ bruke briller på jobb. Jeg liker innfatningen jeg har nå, derfor byttet jeg bare glassene i høst. Kostet allikevel 4600.- for glassene. Men da er det jo ikke enkle glass du har. Anonymkode: 6a3cc...b59 4
IkkeStudentLenger Skrevet 12. januar 2024 #16 Skrevet 12. januar 2024 Det er glassene som er dyre. Jeg har -6, og da er det ingen billige briller å finne, for det koster mange 1000 for glassene. Rammene koster ikke nødvendigvis så mye. Og det finnes ingen "rimelige ferdigbriller" man kan bruke heller. Jeg har ikke skeive hornhinner, kun veldig nærsynt. Skulle ønske det fantes støtteordninger for det ja! 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #17 Skrevet 12. januar 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: De selger da briller for 99 kr for tre stk på Biltema, Clas Ohlson og slikt, men de er ikke progressive. Progressive glass er svindyrt. Anonymkode: 4f0d4...ef2 Jeg har flere korrigeringer i glassene. Kan ikke bruke biltema. Anonymkode: a4f0a...513 2
Gjest theTitanic Skrevet 12. januar 2024 #18 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg måtte nettopp ut med nesten 10 000 kr for briller. "Billige" progressive glass. Tenkt litt på at jeg syns det er ille at optikere og noe så nødvendig som briller koster så mye og at optikere er i dag selgere. Dvs at de retter kanskje opp små feil for inntjening? Finnes jo studenter, enslige mødre og andre som sliter her til lands. Helt hårreisende at ikke enkle briller er gratis. Anonymkode: a4f0a...513 Enkle briller koster femti kr på Nilsen eller normal. Det er nesten gratis. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har flere korrigeringer i glassene. Kan ikke bruke biltema. Anonymkode: a4f0a...513 Du MÅ ikke ha korrigeringer.
TomKrus Skrevet 12. januar 2024 #19 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg måtte nettopp ut med nesten 10 000 kr for briller. "Billige" progressive glass. Tenkt litt på at jeg syns det er ille at optikere og noe så nødvendig som briller koster så mye og at optikere er i dag selgere. Dvs at de retter kanskje opp små feil for inntjening? Finnes jo studenter, enslige mødre og andre som sliter her til lands. Helt hårreisende at ikke enkle briller er gratis. Anonymkode: a4f0a...513 Du får også billige progressive glass ! Men da uten "refleks og ripe bestandighet" Går helt greit det om du passer godt på de og behandler de bra. Men de vil prøve og overtale deg til å ta med alt, og da blir det fort dyrt! Så bare si nei til alt det du ikke "trenger" men da blir kvaliteten litt deretter. De reklamerer for "billige briller" men du blir fort utsatt for press for å få med ++++++ på kvaliteten, og vips sitter du med en ekstremt mye dyrere brille.
Tomas77 Skrevet 12. januar 2024 #20 Skrevet 12. januar 2024 (endret) 1 hour ago, T-AA said: Hvorfor skal jeg betale for dine briller? Hvorfor skal jeg betale for ditt hjerteinfarkt, slag, kreftbehandling eller kneoperasjon? At tenner ikke er del av kroppen og øyne del eller ikke avhengig av hva som er feil er absurd. Endret 12. januar 2024 av Tomas77 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå