AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #1 Skrevet 12. januar 2024 Har dere sjekket historikken for arvelige sykdommer ol hos dere begge før dere fikk barn? Jeg tenker det er naturlig men min manns far er ikke hans biologiske. Jeg har spurt mannen min men han sier at hans adoptivfar er hans far, noe annet vil han ikke snakke om…men det er jo ikke biologi? Jeg vet at jeg kan finne navnet på den biologiske faren hans men uten å involvere andre er det kun navnet jeg kan finne ut. Hvor viktig er det å vite helsehistorikken? I min familie har veldig mange dødd av to typer kreft. Hva hvis disse typene finnes på hans side? Det er noe gjentagende sykdommer på svigermors side men aner altså ikke mer… jeg er så redd for å skape barn som er dømt til sykdom og tidlig død.. det finnes så klart ingen garantier men dette gjør at jeg er usikker på om jeg tørr.. noen råd? Anonymkode: cfb25...3c6
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #2 Skrevet 12. januar 2024 Du trenger hjelp til å takle redselen din, ikke hjelp til å ta kontakt med din manns biologiske fanilie… Anonymkode: d8fb5...fc2 23 6
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #3 Skrevet 12. januar 2024 Blir ikke barn på deg vil jeg tro…. Hva om de arver din smånevrotiske psyke? Det er verre enn gener for kreft😵💫 Anonymkode: cf878...b36 13 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #4 Skrevet 12. januar 2024 Hvordan er din egen psykiske helse, du virker litt frynsete .....? Hva kan du overføre? "Ny forskning viser en sterk sammenheng mellom foreldres og barns psykiske helse på befolkningsnivå ved hjelp av data fra hele Norge." https://www.aftenposten.no/foreldreliv/i/O8MAel/foreldrenes-psykiske-sykdom-gaar-i-arv-til-barna-men-ogsaa-utvidet-familie-paavirker Anonymkode: dff89...046 1
Sofakona Skrevet 12. januar 2024 #5 Skrevet 12. januar 2024 Så lenge ikke du og mannen din har dna eller sykdom som ikke burde overføres til barn...trenger du ikke skjekke historie til dere og hans foreldre etc... Det at noen får kreft er jo ikke grunnlag om dere burde få barn eller ikke...alle kan få det. Vi har 2 barn og aldri tenkt på sykdommer etc i familien.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #6 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Blir ikke barn på deg vil jeg tro…. Hva om de arver din smånevrotiske psyke? Det er verre enn gener for kreft😵💫 Anonymkode: cf878...b36 Takk for den ja.. veldig hjelpsomt og hyggelig svar… Anonymkode: cfb25...3c6
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #7 Skrevet 12. januar 2024 Så hva tenker du å gjøre om du finner ut at din manns biologiske familie har anlegg for kreft og annet faenskap? Dumpe mannen eller droppe barn? Mye som ikke kan måles i DNA som kan overføres barn, frynsete nerver og psykisk helse kan du ikke vite noe om. Anonymkode: 785d8...e12 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #8 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for den ja.. veldig hjelpsomt og hyggelig svar… Anonymkode: cfb25...3c6 Flere av kommentarene er hjelpsomme… De er kanskje brutale, og ikke helt det du spurte om, men de er til hjelp… Anonymkode: d8fb5...fc2 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #9 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Flere av kommentarene er hjelpsomme… De er kanskje brutale, og ikke helt det du spurte om, men de er til hjelp… Anonymkode: d8fb5...fc2 Ja det kan hende, men å antyde at det er verre å være nervøs for å gi sine barn kreft er verre enn at barnet får kreft er bare ondskapsfullt. Vil tro den som svarer slikt ikke har vært borti mange kreftdødsfall i nær familie. Anonymkode: cfb25...3c6
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #10 Skrevet 12. januar 2024 Man er aldri garantert noe som helst, jeg velger heller å få barn med en jeg elsker og som er en god far, enn en med "perfekt" arvemateriale. Hva skal du gjøre hvis du oppdager alvorlige sykdommer i biologisk fars familie da? Gå fra mannen din og finne en annen å få barn med, eller ikke få barn? Skjønner godt at mannen din unngår spørsmålet hvis det er alternativene. Syns du virker veldig ufølsom med tanke på mannens følelser når det gjelder dette. Anonymkode: 50df4...771 1 4
Sofakona Skrevet 12. januar 2024 #11 Skrevet 12. januar 2024 Jeg kan si sånn. Jeg har 2 sykdommer som mitt datter kan få... ikke farlig. Men det betydde ikke at vi da ikke ville lage barn..for man har jo aldri garanti Min mor har hat 2 typer kreft, bestemor kreft og pappa kreft. Så jeg tok en gen test for å se om jeg hadde noe av disse kreft typene ( at jeg da hadde større sjanse å få det) om jeg hadde har Brac genet ( bryst kreft som mamma hadde) da hadde jeg passet på at min datter også tok denne testen når hun ble eldre. Men jeg hadde ingen av de. Men det betyr forsatt ikke at jeg eller min datter ikke kan få kreft. Så legg dette bak deg og tenk heller på en flott fremtid med baby og at det er mye vi ikke kan kontrollere
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #12 Skrevet 12. januar 2024 Hvis man undersøker, så vil man finne noe. Vi har alle noen genetiske sårbarheter. Ville du virkelig visst hvor sannsynlig det er for å få kreft, hjerneslag, hjerteproblemer eller demens? Ville det gjort livet ditt bedre? Eller ville du blitt mer engstelig og nevrotisk? Du tenker på arvelighet for barnet, men du vil også få noen svar om egen helse som neppe roer nervene dine. Anonymkode: 2c1cf...fc5
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #13 Skrevet 12. januar 2024 Aldri tenkt over. Så nei jeg undersøkte ikke. Vet at det er kreft i min familie lenger bak i slekten. Og hjerte feil. Men de klarer å fikse på det. Så nei. Jeg tenker ikke på det. Anonymkode: 1bf1c...9c5
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #14 Skrevet 12. januar 2024 Det tror jeg ikke er vanlig å undersøke med mindre man vet med sikkerhet at man har noen arvelige sykdommer i familien som man ikke selv viser symptomer på. Jeg er utredet for et syndrom og selv om jeg ikke fikk diagnosen fikk jeg tilbud om genetisk testing for å se om jeg har feil på de genene som kan gi dette syndromet samt liknende syndromer, med tanke på mulig arvelighet. Men det var et tilbud kun fordi jeg spesifikt var ferdig med utredning av noe de vet de kan teste for. Ikke noe test jeg tror man får ta sånn ut av det blå. Og de ga meg kun svar på de spesifikke genene/syndromene. Anonymkode: 4506b...128
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #15 Skrevet 12. januar 2024 Forstår bekymringen din. I min og min manns familie er det mye diabetes2 blant mennene etter fylte 60 år. Håper mannen min og våre barn ikke får det, men sannsynligheten for det er jo dessverre tilstede. Diabetes2 kan selvsagt ikke sammenlignes med kreft, demens, syndromer og psykiske lidelser mv, men jeg tenker jo litt på det likevel. Hvis jeg var deg, og dere begge er friske og sterke i dag, så ville jeg fokusert på det og latt det stå til. Når det gjelder kreft, så kan du ikke gjøre annet enn å sjekke deg i samråd med legen, og sørge for en sunn livsstil. Lykke til❤️ Anonymkode: c6c76...4fa
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #16 Skrevet 12. januar 2024 Av nysgjerrighet, hvor skal du finne mannens biologiske far? Anonymkode: 1ef15...335
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #17 Skrevet 12. januar 2024 Nei det tenkte vi ikke på, nå ble vi og gravide på prevensjon. Så hadde ikke rukket å tenke over det. Og begge barna fikk diagnoser, og allergi. Som er arvelige, er en god del diagnoser på far sin side, og jeg har allergi, astma og eksem. Takk og pris har barna bare fått en type allergi hver, og ikke noe astma eller eksem. Skal man ikke kunne ha noen arvelige sykdommer, så er det svært få mennesker som kan få barn. Anonymkode: b4953...bc5 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #18 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Forstår bekymringen din. I min og min manns familie er det mye diabetes2 blant mennene etter fylte 60 år. Håper mannen min og våre barn ikke får det, men sannsynligheten for det er jo dessverre tilstede. Diabetes2 kan selvsagt ikke sammenlignes med kreft, demens, syndromer og psykiske lidelser mv, men jeg tenker jo litt på det likevel. Hvis jeg var deg, og dere begge er friske og sterke i dag, så ville jeg fokusert på det og latt det stå til. Når det gjelder kreft, så kan du ikke gjøre annet enn å sjekke deg i samråd med legen, og sørge for en sunn livsstil. Lykke til❤️ Anonymkode: c6c76...4fa Tusen takk❤️ vi har opplevd to dødsfall og en som kjemper nå (både på min mor og min fars side) bare det siste året så det er litt mye. Vi er selv friske og spreke. Anonymkode: cfb25...3c6 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #19 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Av nysgjerrighet, hvor skal du finne mannens biologiske far? Anonymkode: 1ef15...335 Jeg har sett navnet flere ganger (uten at jeg husker nøyaktig hva det er nå) i kort og papirer. Det er ingen hemmelighet. Han vet godt at min mann eksisterer. Han er vel av generasjonen som bruker Facebook så det kan hende jeg finner ham der. Anonymkode: cfb25...3c6
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #20 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har sett navnet flere ganger (uten at jeg husker nøyaktig hva det er nå) i kort og papirer. Det er ingen hemmelighet. Han vet godt at min mann eksisterer. Han er vel av generasjonen som bruker Facebook så det kan hende jeg finner ham der. Anonymkode: cfb25...3c6 Hvis jeg var adoptert. Og min partner hadde tatt kontakt med min biologisk foreldre jeg ikke hadde kontakt med hadde jeg blitt rimlig forbanna. Og forhold slutt Anonymkode: b814c...791 3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå