Gå til innhold

Ungdom med adhd kaller mor hore

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg overhørte en samtale mellom naboens 20 år gamle sønnen. Hun skulle vekke han men da skrek han høre, bitch og flere uhyggelige ting. Jeg har småbarn som også hørte dette. Vi har vinduer tett mot hverandre. 

Hvordan forklare barna mine om adhd og impulsive utbrudd ? Dette er ikke første gang. Vi hører mye mange ganger i måneden. Han sover langt ut på dagen og blir vekt når vi er tilbake fra jobb. 

Ja, jeg vet han har adhd. Det har moren delt med oss for å unnskylde han en gang han kastet mange ting mot hagen vår og ropte mye stygt mot moren

Anonymkode: c6b13...a92

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes heller helt ærlig talt at du kan fortelle barna dine om hva dårlig kvinnesyn er, enn å "unnskylde" dette med utbrudd.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg overhørte en samtale mellom naboens 20 år gamle sønnen. Hun skulle vekke han men da skrek han høre, bitch og flere uhyggelige ting. Jeg har småbarn som også hørte dette. Vi har vinduer tett mot hverandre. 

Hvordan forklare barna mine om adhd og impulsive utbrudd ? Dette er ikke første gang. Vi hører mye mange ganger i måneden. Han sover langt ut på dagen og blir vekt når vi er tilbake fra jobb. 

Ja, jeg vet han har adhd. Det har moren delt med oss for å unnskylde han en gang han kastet mange ting mot hagen vår og ropte mye stygt mot moren

Høre=hore 

Skrevet

Det er ikke sånn at adhd kan unnskylde så dårlig oppførsel.  Den oppførselen der går på personligheten til nabosønnen.
Rett og slett dårlig oppdragelse, mor har nok ment godt , men her ser man resultatet.

Anonymkode: 5a889...382

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Datteren min er 18 og har også sånne utbrudd. Jeg har prøvd i alle år å endre på det,men det har vært umulig. Mitt andre barn er totalt forskjellig fra henne og vi aner ikke våre arme råd. 

Anonymkode: 38b34...56e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke sånn at adhd kan unnskylde så dårlig oppførsel.  Den oppførselen der går på personligheten til nabosønnen.
Rett og slett dårlig oppdragelse, mor har nok ment godt , men her ser man resultatet.

Moren har en annen sånn som faktisk er stikk motsatt. Han jobber i nabolaget med snømåking og er verdens høfligste person. Bare to år yngre. Men han har ikke adhd og virker å være pliktoppfyllende. Disse to er som dag og natt 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Datteren min er 18 og har også sånne utbrudd. Jeg har prøvd i alle år å endre på det,men det har vært umulig. Mitt andre barn er totalt forskjellig fra henne og vi aner ikke våre arme råd. 

Nesten likt som naboen. Det andre barnet er stikk motsatt 

Skrevet

Jeg kan ikke si meg enig dette. Jeg har ei datter med adhd og jeg har jobba r....av meg for å få henne til å bli den beste versjonen hun kan, men det har vært til ingen nytte. Det andre barnet mitt er totalt forskjellig fra henne. 

Skrevet

Dette er bare dårlig oppførsel, får han sove til langt på dag så trenger han nye rutiner.

Anonymkode: c74b4...932

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg kan ikke si meg enig dette. Jeg har ei datter med adhd og jeg har jobba r....av meg for å få henne til å bli den beste versjonen hun kan, men det har vært til ingen nytte. Det andre barnet mitt er totalt forskjellig fra henne. 

Men er hun medisinert ? Det er ikke han her, ifølge moren 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har adhd selv, er 50 år. Som barn var jeg veldig aktiv, volsom i lek, uten evne til frykt og masse annet.
Mine foreldre forsto heldigvis at jeg måtte behandles anderledes enn mine søsken, jeg  måtte hodes i stramme tøyler for å si det sånn.
Noen ganger må faktisk foreldre kjefte med sint hevet stemme og ikke vike en millimeter fra sine ord .

Skrevet

Forklaring til små barn: "Mikael har en sykdom som gjør han noen gange roper stygge ord. Han kan ikke noe for det. Det er munnen hans som gjør det."

(Om han kan noe for det, er en voksen-diskusjon). 

Anonymkode: d992d...f94

Skrevet

Du forklarer at han sliter med å kontrollere voldsomme følelser, det er vanskelig for ham.

Og det gjør naturlig nok relasjoner vanskelig. 

Skrevet

Adhd er ingen unnskyldning for skremmende dårlig oppførsel. 

Anonymkode: 2320b...6c1

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette har ingenting med ADHD å gjøre, så du trenger ikke "forklare" dette for barna dine. 

Det er dessverre slik at stygg språkbruk har blitt mer og mer vanlig, uten at det er en unnskyldning. Min snart 10 år gamle sønn (uten diagnoser) kan bruke skikkelig stygge ord når han gamer, og jeg ser at han og kompisene (også uten diagnoser) bruker stygge ord på chat. Samtidig er det veldig lite stygt språk i det daglige liv og han reagerer sterkt når han hører ganske uskyldige ord (som for eksempel "shit") på TV eller radio, og sier at sånn er ikke lov å si. Så han er veldig klar over hva som er greit og ikke, men klarer ikke styre seg i situasjoner som gaming, og der tar han dessverre etter andre han har hørt snakke slik. Jeg unnskylder eller aksepterer det ikke, men det er slik slik situasjonen er. Det hender han blir veldig lei seg etterpå, så han er absolutt klar over at det er ugreit. 

Det du kan gjøre for å trygge dine barn er å være tydelig på at slik oppførsel ikke er greit eller vanlig, men at det kan være grunner til at naboen oppfører seg som han gjør. Siden nabosønnen er 20 år oppfattes han kanskje som en voksen av barna dine? De har vel kanskje opplevd allerede at voksne fungerer på ulike måter. 

Anonymkode: 874b8...f96

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

En del av ADHD, er mangel på impulskontroll og regulering av følelser. Det er ikke så enkelt som "han trenger bedre oppdragelse", ADHD er en utviklingsforstyrrelse som det kan være veldig vanskelig å leve med/være rundt for andre. 

Anonymkode: 33e78...3a4

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...