Gå til innhold

Er gratis parkering redningen som gir nytt liv til et døende sentrum?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor i en middels stor by på Østlandet. De siste årene har sentrum dødd mer og mer. Butikk etter butikk legges ned eller går konkurs, og flere serveringssteder har også kastet inn håndkleet. Debatten går om hva som kan gjøres for å få liv i sentrum igjen og mange mener at det er dyr parkering som er årsaken til butikkdøden og at om det blir gratis parkering vil det bli liv i sentrum igjen.

I flere å har det vært 3 timers gratis i kommunens parkeringshus i sentrum etter kl. 16 på hverdager og fra kl. 12 på lørdager. Men fordi parkeringshusene ligger litt i utkant av sentrum mener en del at denne ordningen burde utvides til å gjelde på gateparkering også.

Jeg tenker at parkeringen er bare en del av problemet. En annen, og betydelig, del av problemet er at det ikke er noen butikker i sentrum som gjør det verdt å ta turen dit. De aller fleste butikkene er kjeder man finner på kjøpesentrene utenfor byen, og når det på sentrene er det et langt større utvalg av butikker enn i sentrum, fordi mange nisjebutikker også har valgt å legge ned i sentrum og har flytte til sentrene, blir det jo til at man drar dit.

Hva tenker andre? Er virkelig gratis parkering så viktig?

Anonymkode: 250fa...973

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bor i en middels stor by selv, og både bomring og dyr sentrumsparkering bidrar til at jeg helst unngår sentrum. Her i byen kjemper handelsnæringen i sentrum om at handelsparken utenfor sentrum skal ha avgiftsparkering, siden "alle" drar til handelsparken i stedet for til sentrum. Man skal altså straffes for å holde seg unna bomring og sentrumsparkering🙄 

Anonymkode: b16bd...bf6

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gratis parkering og rikelig med parkeringsplasser er vesentlig for at jeg skal velge å dra dit. Det hjelper ikke at det er gratis hvis jeg må lete etter en ledig plass i 20 minutter, og deretter traske i 15 minutter i snøstorm for å komme til butikkene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror etableringen av store kjøpesentre utenfor bykjernene har medført sentrumsdød i de fleste små og mellomstore byer. Disse kolossene suger folk ut av byen. Mange ivrige ildsjeler jobber hardt for å vekke liv i bysentrumene igjen. Tiltak som gratis parkering, miljøgater, torgboder, kampanjer og eventer skal trekke folk. Til og med Staten har kastet seg på denne bølgen ved å legge føringer på at f-eks. jernbanestasjoner skal ligge sentrumsnært fordi de tror at det er der folk er, og dit folk skal. Men det er ikke sånn, lenger. De aller fleste bor, jobber og lever livene sine utenfor byene, kanskje med et par hederlige unntak for Oslo og et par andre større byer.

Jeg tror løpet er kjørt for levende småbybysentra for lenge siden. Verden går videre og våre handlevaner er i endring. Bysentrumene blir mer og mer kun boliger og kanskje noen spisesteder, barer og litt småtteri, mens butikker og arbeidsplasser ligger utenfor sentrum hvor det er plass til store butikksentra, bedrifter og kontorbygg med mye parkering og lett tilgjengelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hadde det betydd fint lite, all den tid det bare er frisører, turistbutikker og restauranter igjen i sentrum. Sånn litt satt på spissen. Sentrum her mangler fullstendig bredde. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratis parkering hos oss fører til at folk langtidsparkerer og at man fortsatt ikke får parkert. For min del har det mer med estetikk og det praktiske å gjøre. F.eks har netthandelen kommet for å bli. Men gode restauranter og hyggelige kafeer liker jeg, da drar jeg til det området. Og det må være interessante butikker/utvalg. 

Anonymkode: 27722...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aksase skrev (6 minutter siden):

Jeg tror etableringen av store kjøpesentre utenfor bykjernene har medført sentrumsdød i de fleste små og mellomstore byer. Disse kolossene suger folk ut av byen. Mange ivrige ildsjeler jobber hardt for å vekke liv i bysentrumene igjen. Tiltak som gratis parkering, miljøgater, torgboder, kampanjer og eventer skal trekke folk. Til og med Staten har kastet seg på denne bølgen ved å legge føringer på at f-eks. jernbanestasjoner skal ligge sentrumsnært fordi de tror at det er der folk er, og dit folk skal. Men det er ikke sånn, lenger. De aller fleste bor, jobber og lever livene sine utenfor byene, kanskje med et par hederlige unntak for Oslo og et par andre større byer.

Jeg tror løpet er kjørt for levende småbybysentra for lenge siden. Verden går videre og våre handlevaner er i endring. Bysentrumene blir mer og mer kun boliger og kanskje noen spisesteder, barer og litt småtteri, mens butikker og arbeidsplasser ligger utenfor sentrum hvor det er plass til store butikksentra, bedrifter og kontorbygg med mye parkering og lett tilgjengelighet.

Enig. Dersom du bor utenfor sentrum, vil handle med bil og kjøre til døra på kjøpesenteret vil bysentrum andre vinne den konkurransen, uansett hvor mye man tilrettelegger for bilkjøring. 

Et bysentrum som er tilrettelagt for bilkjøring vil imidlertid ofte være forferdelig å bo i, lite tilgjengelig for fotgjengere og generelt et lite trivelig sted å være. Dersom du ser på andre europeiske byer med levende bysentrum er det ikke god adkomst med bil som er nøkkelen, men boliger. Et levende bysentrum krever en riktig miks av boliger og næringslokaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.1.2024 den 18.15):

Bor i en middels stor by selv, og både bomring og dyr sentrumsparkering bidrar til at jeg helst unngår sentrum. Her i byen kjemper handelsnæringen i sentrum om at handelsparken utenfor sentrum skal ha avgiftsparkering, siden "alle" drar til handelsparken i stedet for til sentrum. Man skal altså straffes for å holde seg unna bomring og sentrumsparkering🙄 

Anonymkode: b16bd...bf6

Fra Skien du ? 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Problemet er jo at byene er for små i utgangspunktet. Det vil alltid være mer klønete å handle i en bykjerne enn et storsenter så de bør fylles med kultur, restauranter, barer og underholdning i stedet. Men det går ikke med byer under 100k, markedet blir for lite og de har som regel en byrival 15 km nede i veien. Jfr Vestfoldbyene, Møre og Romsdalsbyene, Helgelandsbyene, Mjøsbyene. Man blir nå straffet for ikke å ha prioritert hardere og hatt et klart flaggskip i disse regionene og slik fortsetter tilflyttingen til Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim. Unntaket er Fredrikstad/Sarp som har fått til å bli en ganske stor by tilsammen og får mye tilflytting. 

Anonymkode: 250c2...b91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonymkode skrev (21 minutter siden):

Fra Skien du ? 😊

Kristiansand

Anonymkode: b16bd...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke være gratis parkering men flere parkeringsplasser, her hvor jeg bor så er kommunen igang med å fjerne parkeringsplasser for å lage et lite grøntområde og det finnes nesten ikke parkeringsplasser fra før.

Resultatet er at et par butikker har lagt ned eller flyttet på seg, selv så handler jeg flere mye når jeg først er på butikken men siden det er umulig å parkere så kjører jeg heller 45 minutter til et sted med parkering og bedre utvalg.

Anonymkode: 9aecf...5ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, aksase said:

Jeg tror etableringen av store kjøpesentre utenfor bykjernene har medført sentrumsdød i de fleste små og mellomstore byer. Disse kolossene suger folk ut av byen

+1

Netthandel også vært markant økning i de siste årene så sentrumsbutikker er snart en saga blott for utenom de største byene og selv der vil det være de samme butikkene som du stort sett finner på kjøpesenteri utkantnorge.

Gratis parkering er noe som kan hjelpe litt på det fordi da stiller man likt med kjøpesenter som har 2-3 tiler (minimum) gratis men problemet er jo at om du har valget mellom å betale bompenger eller fryse/svette av deg vettet eller traske i gågata om det høljer ned for et begrenset utvalg i sentrum eller gå tørrskodd innendørs i vanlig bekledning med nær perfekt temperatur uten bomring/betalt parkering med større utvalg så velger man jo det mest praktiske om du ikke er i sentrum for å spise eller ta seg en øl/vin på en av tre gode sommerdager vi har i Norge.

Anonymkode: be455...1b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er sentrum død er det for seint å innføre gratis parkering. Man må jo ha en grunn til å besøke sentrum og det kommer ikke tilbake av seg selv. Jeg kaller det en villet politikk...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor likt som ts i grunnen. Her blir parkeringsplasser fjernet og parkeringsavgifter økt. Her skal det satses på sykler, kjøpesenter og mdg. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor i en by med samme problem. Enig i at betalt parkering er et stort problem. Samtidig er også mange biler et problem i seg selv! Jeg tror det beste er gratis parkering noenlunde sentralt, særlig parkeringshus. Og at man skaper bilfrie soner i sentrum for butikker, kaféer og andre utesteder. Koselige uterom, rett og slett, hvor det er attraktivt å være. 

Anonymkode: e1a49...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke folk ha utnytten den parkeringen da og tatt opp mer plass til dem som faktisk trenger det.

Anonymkode: c4bd4...d58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...