Gå til innhold

Berolige hund ved besøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en eldre hund (13 år) som aldri har blitt okei med at vi av og til har besøk. Det er langvarig bjeffing, uro og nervøsitet, selv om vi har øvd fra valpestadiet. Har vel ikke vært konsekvente nok, eller øvd ofte nok.

For at hunden skal ha det bra ved besøk, finnes det noen tips? Er dette noe veterinær evnt kan hjelpe med, eller er det ille å gi noe beroligende, hvis man i det hele tatt får det (?) til hunden for at den skal få litt hjelp til å ha det bedre? Hunden er ellers trygg og veldig rolig, det er kun ved private besøk eller håndverkere i boligen den reagerer så sterkt, og lenge.

Noen tips..? Kvier oss for besøk, og det blir sjeldnere og sjeldnere.

Anonymkode: b9cb2...e9f

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi fikk råd om å strø mat i buret og la den være opptatt med det.

Det funket ikke og vi har en 3-åring som bjeffer og knurrer som gal når det går i døra, for så å være jojo for å prøve å få snakke/kose med folk. Begge deler er slitsomt, men kanskje spesielt den vakt/utryggheten.

Anonymkode: f0bae...589

Skrevet (endret)

For noen kan det hjelpe hvis man møter besøket utendørs og går en liten tur sammen før man går inn. Pass på at besøket ignorerer hunden helt og holder såpass stor avstand at hunden ikke reagerer med bjeffing ol.lign.

Det beste er om du kan velge ut et par av dem du har mest besøk fra og så gå flere fellesturer sammen slik at hunden kan bli trygg på de enkeltpersonene før de kommer på besøk.

Inne ville jeg hatt hunden i bånd hos deg og at du og hunden sitter i motsatt ende av sofaen/sittegruppen slik at dere får best mulig avstand. Gi hunden fylt kong eller godt tyggebein hos deg.

Du kan høre med atferdsspesialist og veterinær som har spesialisert seg på angstdempende hos hund for å høre om angstdempende medisin kan være et alternativ i en periode mens du trener på dette.

Endret av Tabris
Skrevet

Hadde dere hatt meg på besøk, så hadde jeg prioritert å la hunden få snuse og bli kjent, sakte komme til meg og ende opp på rygg med en god kløomgang over alt med meg sittende på gulvet.  :)  Har dere sånne besøkende som liker hunder på min måte? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Min erfaring er at jo mer hunden blir ignorert av fremmede, jo roligere blir den. 

Snakk med besøkende om at de ikke en gang skal se på hunden, hvis det er slik at de er i samme rom. Ser ofte at besøkende stirrer og følger med på hunden, og det er stressende til og med for en ellers rolig hund. 

Hvis hunden ikke trenger å være på stua/inne mens dere har besøk, så vil jo det også kunne være en mulighet. 

Endret av KnitAndCoffee
Skrivefeil
  • Liker 3
Skrevet

En såpass gammel hund hadde jeg installert på et rom slik at den fikk være i ro og fred. Den trenger ikke å hilse på noen når det bare utløser stress.

Anonymkode: 8043e...c2b

• Liker 3
Skrevet

Har en 13 åring som kan bli veldig glad når det kommer besøk. Vi låser enten hunden inne på soverommet eller vi ber gjestene ikke gi han noen form for oppmerksomhet. Da mister han stort sett interessen etter en stund. Etterhvert som han er blitt eldre, så er han fornøyd om han får snust litt på gjestene og så går han gjerne å legger seg etterpå. 

Skrevet

Hva er det dere gjør når det kommer besøk, håndtverkere osv da? Altså, hvordan er du, er du rolig og ikke lar deg affesere eller er du stresset og gir hunden mye oppmerksomhet fordi den stresser osv? 

Skrevet

Som en del andre foreslår er det kanskje en ide å ha hunden på eget rom under besøk, om den forholder seg rolig der. Jeg tenker det både grunnet hundens alder og siden dere sjeldent har besøk. 

Skrevet

Den er 13 år. La den få ha sine særegenheter den siste tiden den lever. Så kan dere ha så mye besøk dere bare orker, når hunden er død. Det er mest sannsynlig ingenting dere kan gjøre med en atferd som har befestet seg så sterkt, over så lang tid, i en gammel hund. 

• Nyttig 2
Skrevet

mhm hunden må nok vennes til gjesten er hunden snill forresten ? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...