Gå til innhold

Sikre arv når det gjelder bitcoin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere millioner investert i bitcoin. Men så dør jeg i morgen. Hvordan kan mine arvinger få tilgang?

Hadde gjerne ikke delt passordet før døden inntraff.

Hvordan løses det?

Anonymkode: 0522a...96d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legge igjen en konvolutt hos en advokat med testamente og passord?

Eller ha en bok i skapet ditt der hvor du har regninger og sånt med passord.

Anonymkode: 85208...25e

• Liker 1
Skrevet

Selg unna og invester i noe som de faktisk kan arve, ikke bare monopol-penger. Skriv deg et testamentet der du oppgir alt av koder osv, verre er det ikke.

Anonymkode: fb319...f72

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Legge igjen en konvolutt hos en advokat med testamente og passord?

Men kan ikke da andre få tilgang til passordet? 

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Eller ha en bok i skapet ditt der hvor du har regninger og sånt med passord.

Jeg synes det rart å skrive ned passord fysisk. Det er ikke greit. 

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Selg unna og invester i noe som de faktisk kan arve, ikke bare monopol-penger.

Men da er det ikke nettopp Bitcoin som arves.

Betyr det i praksis at Bitcoin ikke kan arves på en god og trygg måte?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å skrive ned passord på papir er noe av det tryggeste du gjør med passord på PC. Ingen verdens apper, widgets, add-ons og skylagring er så trygt som å bare ha et passord på et papir gjemt et sted. Da mener jeg trygghet fra dritt på nett, såklart. Men skal godt gjøres at en innbruddstyv på leting etter TV og gullsmykker begynner å rote i papirer i tilfelle de finner netflixpassordet ditt.

Anonymkode: ada33...024

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er som med alt digitalt kjøp. Det går tapt om du ikke har sørget for at dine arvinger ikke får tilgang. Tenker på kjøp av filmer, spill osv. Har selv spill for sikkert 50 000 i Steam.

Anonymkode: f0682...193

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan bruke en bankboks også. Den vil dine arvinger få tilgang til når du dør. Evt. Bare et enkelt testamente med en forseglet konvolutt som oppbevares hos bank/advokat.

• Liker 2
Skrevet

Et annet scenario; du velger å ikke skrive ned passord - og så blir du dement. Hva da? Vær smart, skriv ned passordet. Lei deg en bankboks om du ønsker det supersikkert.

Anonymkode: fb319...f72

• Liker 6
Skrevet

Jeg har fortalt mannen min hvor passord er lagret, og hvor jeg har krypto. Har det lagret både hjemme og hos foreldrene mine. 

Anonymkode: 1605a...adb

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

En advokat kan selvsagt bryte tilliten. Jeg har ikke inntrykk av at det er spesielt utbredt i slike tilfeller, og jeg antar at han da ville miste bevilgningen og kunne bli straffet.

En forseglet konvolutt i en safe på advokatkontoret er nok sikrere enn 2048-bits kryptering hos en eller annen skytjeneste.

Anonymkode: 85208...25e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er nettopp å skrive ned passord på papir som er trygt! Recovery phrase-ord til krypto skal aldri lagres digitalt på noen måte (heller ikke bilde), de skal kun lagres fysisk. 

• Liker 3
Skrevet

Har en kollega som kjøpte bitcoin helt i oppstarten. Han glemte ut hele greia og hadde flyttet hjemmefra, men da prisen skjøt fart etter noen år viste det seg at moren hadde gitt bort pc-en hans der alt var lagret. Da hadde han bitcoins for et par millioner...

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Å skrive ned passord på papir er noe av det tryggeste du gjør med passord på PC. Ingen verdens apper, widgets, add-ons og skylagring er så trygt som å bare ha et passord på et papir gjemt et sted.

Hva synes du om dette her med offline passorddatabaser da?

Er det en dårlig løsning når den brukes sammen med en YubiKey og når det sikres backup på flere disker uten passord?

Versus å skrive ned passordene?

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er som med alt digitalt kjøp. Det går tapt om du ikke har sørget for at dine arvinger ikke får tilgang. Tenker på kjøp av filmer, spill osv. Har selv spill for sikkert 50 000 i Steam.

Digital arv er et skikkelig stort problem.

Eller løser de kanskje bare et samfunnsproblem, at arv egentlig er urettferdig? Virker som om det ikke eksisterer i det digitale.

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan bruke en bankboks også. Den vil dine arvinger få tilgang til når du dør. Evt. Bare et enkelt testamente med en forseglet konvolutt som oppbevares hos bank/advokat.

Greit men da har jo banken passordet og kan nekte tilgang. Poenget med bitcoin er å unngå bankene.

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har fortalt mannen min hvor passord er lagret, og hvor jeg har krypto. Har det lagret både hjemme og hos foreldrene mine. 

Så hvis han planlegger brudd, så kan han stjele de verdiene når som helst?

11 minutter siden, AnonymBruker said:

En advokat kan selvsagt bryte tilliten. Jeg har ikke inntrykk av at det er spesielt utbredt i slike tilfeller, og jeg antar at han da ville miste bevilgningen og kunne bli straffet.

Bitcoin skal beskytte mot nedgangstider og kriser. En fortvilt mann gjør alt. Ikke sikkert vi har et samfunn som kan straffe han der og da.

Selv om han straffes, så kan det godt være at verdien ikke kan betales tilbake før han dør og da sitter jeg og mine arvinger med tapet. Ikke sikkert at han sine arvinger ønsker å arve gjelden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har en kollega som kjøpte bitcoin helt i oppstarten. Han glemte ut hele greia og hadde flyttet hjemmefra, men da prisen skjøt fart etter noen år viste det seg at moren hadde gitt bort pc-en hans der alt var lagret. Da hadde han bitcoins for et par millioner...

Mange som har gått i den fella der… Mistet, kastet, glemt passord…

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva synes du om dette her med offline passorddatabaser da?

Er det en dårlig løsning når den brukes sammen med en YubiKey og når det sikres backup på flere disker uten passord?

Versus å skrive ned passordene?

Digital arv er et skikkelig stort problem.

Eller løser de kanskje bare et samfunnsproblem, at arv egentlig er urettferdig? Virker som om det ikke eksisterer i det digitale.

Greit men da har jo banken passordet og kan nekte tilgang. Poenget med bitcoin er å unngå bankene.

Så hvis han planlegger brudd, så kan han stjele de verdiene når som helst?

Bitcoin skal beskytte mot nedgangstider og kriser. En fortvilt mann gjør alt. Ikke sikkert vi har et samfunn som kan straffe han der og da.

Selv om han straffes, så kan det godt være at verdien ikke kan betales tilbake før han dør og da sitter jeg og mine arvinger med tapet. Ikke sikkert at han sine arvinger ønsker å arve gjelden.

Ja, det kan han. Halvparten av verdiene er riktignok hans, da (opparbeidet mens vi er gift). Mulig jeg hadde gjort det annerledes hvis det var snakk om en milliard 🤣 men det er ikke enormt store verdier her i forhold til totalen av det vi eier. Selv om det er et sekssifret beløp. 

Skrevet

Jeg har min key skrevet ned i mine papirer hos advokat. Sammen med fullmakt om jeg blir syk og ikke klarer ta egne valg. Og testamente.

Anonymkode: f1e72...6b4

• Nyttig 1
Skrevet

Overraskende mange folk som stoler på advokater.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...