AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #1 Skrevet 12. januar 2024 Det åpnet et helt nytt legekontor for ett år siden. Alle fastlegene der har små pasientlister på 450 pasienter. Hvor lenge er det vanlig at de har så små pasientlister før de utvider? Antar de må starte med få siden alle pasienten er nye, og man ikke vil bli kjent med 1000 pasienter samtidig. Og derfor antar jeg at de på et punkt vil utvide? Står på venteliste, derfor jeg lurer Anonymkode: b1c5a...a07
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #2 Skrevet 12. januar 2024 Spør legekontoret. Ingen andre enn de som kan svare på det. Noen legekontor har bare korte lister av forskjellige grunner. Anonymkode: fb9c2...b00 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #3 Skrevet 12. januar 2024 Det er langt fra sikkert at de vil utvide. Kan være at legene der har andre arbeidsoppgaver i tillegg som gjør at de ikke vil ha flere, eller at de etter eget ønske vim ja færre . Andre arbeidsoppgaver kan være helsestasjon, smittevern, kommuneoverlege, fengselslege, flyktningehelsetjeneste, sykehjem, legevaktsansvar, osv. Veldig forskjellig fra sted til sted hvordan slike ting organiseres, og dette er stillinger som kan være koblet til en fastlegehjemmel. Anonymkode: 3c00f...d31 6
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #4 Skrevet 12. januar 2024 Det er opp til legene hvor mange pasienter de vil ha. Ut fra jeg fikk høre. Der jeg bruker så har legene fra 420 til 1200 pasienter. Hører de som bruker den med minst pasienter er mer fornøyd, flinkere å følge opp Anonymkode: 57521...674 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #5 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Spør legekontoret. Ingen andre enn de som kan svare på det. Noen legekontor har bare korte lister av forskjellige grunner. Anonymkode: fb9c2...b00 Kan man ringe legekontoret og spørre? Er så redd for å bruke tiden deres på noe de føler er unødvendig mas Anonymkode: b1c5a...a07
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #6 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Kan man ringe legekontoret og spørre? Er så redd for å bruke tiden deres på noe de føler er unødvendig mas Anonymkode: b1c5a...a07 Du kan alltids ringe, men siden det er en sak mellom hver enkelt lege og kommunen er det lite sannsynlig at helsesekretærene kan svare. Hvorfor tror du at listene kommer til å økes? Det er et hekt normal tak på lister for leger som har andre arbeidsoppgaver eller som er ansatt som lønnsmottaker ikke selvstendige næringsdrivende. Anonymkode: bcccd...6d7 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #7 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du kan alltids ringe, men siden det er en sak mellom hver enkelt lege og kommunen er det lite sannsynlig at helsesekretærene kan svare. Hvorfor tror du at listene kommer til å økes? Det er et hekt normal tak på lister for leger som har andre arbeidsoppgaver eller som er ansatt som lønnsmottaker ikke selvstendige næringsdrivende. Anonymkode: bcccd...6d7 Det kan du ha rett i. Samtidig jobber de jo sammen, så mulig de snakker om ting. Jeg har ikke sett noen med så små lister før. Og antok også at de ikke masker lista første dagen. Men mulig jeg tar feil. Anonymkode: b1c5a...a07
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #8 Skrevet 12. januar 2024 Nye fastleger ønsker ofte ikke å ha så store lister. De ønsker å ha et privatliv og ikke bare jobbe seg ihjel. Anonymkode: 53343...673
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #9 Skrevet 12. januar 2024 Slett ikke sikkert at de har tenkt å øke listene. Jeg har en venninne som er fastlege, da en av hennes kolleger sluttet delte to nye listen mellom seg sånn at de fikk 500 pasienter hver. Ingen av dem har tenkte å øke fra det, de ønsker ikke å jobbe seg ihjel, og skal ha legevakt, helsestasjon ect en dag i uka i tillegg. Venninnen min har ikke lenger liste enn 800, det har hun hatt de de snart 20 årene årene hun har vært fastlege, og hun kommer ikke til å øke. Anonymkode: a4d8a...9fd 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #10 Skrevet 13. januar 2024 15 hours ago, AnonymBruker said: Kan man ringe legekontoret og spørre? Er så redd for å bruke tiden deres på noe de føler er unødvendig mas Finnes sikkert en mail om du googler. Anonymkode: 2da6f...726
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #11 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det kan du ha rett i. Samtidig jobber de jo sammen, så mulig de snakker om ting. Jeg har ikke sett noen med så små lister før. Og antok også at de ikke masker lista første dagen. Men mulig jeg tar feil. Anonymkode: b1c5a...a07 Det betyr ikke at de har anledning til å dele den informasjonen med deg om du ringer. Det ville vært som om noen på min jobb ringte min kollega for å få svar på hva jeg vil gjøre i min jobb fremover. Ingen kolleger jeg har ville svart på det. Formelt er det riktigere om du kontakter kommuneoverlegen som er ansvarlig for fastlegene og spør om status og planer for utvidelse av lister og planer for ansettelse av nye fastleger. Så kan du sette deg på venteliste til en lege uten at du trenger å vite om denne personen utvider listen sin eller ikke. det er ikke uvanlig å velge det listeantallet man ønsker når man starter som fastlege. Det er ikke unormalt med 450 pasienter. Anonymkode: bcccd...6d7 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #12 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 12.1.2024 den 11.41): Det åpnet et helt nytt legekontor for ett år siden. Alle fastlegene der har små pasientlister på 450 pasienter. Hvor lenge er det vanlig at de har så små pasientlister før de utvider? Antar de må starte med få siden alle pasienten er nye, og man ikke vil bli kjent med 1000 pasienter samtidig. Og derfor antar jeg at de på et punkt vil utvide? Står på venteliste, derfor jeg lurer Anonymkode: b1c5a...a07 Hvor har du fått det fra at leger starter med en liten liste for så utvide etterhvert? Det er opp til hver lege å avgjøre hvor mange de vil ha på lista si og om dem ikke vil ha mer enn 450 så har de ikke mer enn 450. Anonymkode: a2fca...c0d
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #13 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 13.1.2024 den 11.43): Hvor har du fått det fra at leger starter med en liten liste for så utvide etterhvert? Det er opp til hver lege å avgjøre hvor mange de vil ha på lista si og om dem ikke vil ha mer enn 450 så har de ikke mer enn 450. Anonymkode: a2fca...c0d Til informasjon har nå alle fastlegene på det aktuelle kontoret økt til 500 pasienter, og jeg har dermed fått ny fastlege. Så det var ikke helt tullete å tenke at de kunne øke Jeg forstår veldig godt at nye fastleger ikke vil ha lister på 1500+ pasienter, som mange av de eldre har. Det er jo å be om å bli utbrent. Men tenkte det var naturlig å starte litt lavere enn man ville, for å få en litt glidende start TS Anonymkode: b1c5a...a07 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #14 Skrevet 22. januar 2024 HelseNorge oppdaterer listene hver måned. Anonymkode: 23b3b...712
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #15 Skrevet 22. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Til informasjon har nå alle fastlegene på det aktuelle kontoret økt til 500 pasienter, og jeg har dermed fått ny fastlege. Så det var ikke helt tullete å tenke at de kunne øke Jeg forstår veldig godt at nye fastleger ikke vil ha lister på 1500+ pasienter, som mange av de eldre har. Det er jo å be om å bli utbrent. Men tenkte det var naturlig å starte litt lavere enn man ville, for å få en litt glidende start TS Anonymkode: b1c5a...a07 Og så? Bare fordi de legene øker så betyr ikke det at det er konstatert faktum at alle som starter med små lister utvider etterhvert. Anonymkode: a2fca...c0d 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #16 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Og så? Bare fordi de legene øker så betyr ikke det at det er konstatert faktum at alle som starter med små lister utvider etterhvert. Anonymkode: a2fca...c0d Forstår det etter å ha mottat svar i denne tråden! Men fikk inntrykket av at flere mente det var usannsynlig at de ville øke. Så ville bare informere om at det ikke var en helt idiotisk tanke TS Anonymkode: b1c5a...a07 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #17 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Forstår det etter å ha mottat svar i denne tråden! Men fikk inntrykket av at flere mente det var usannsynlig at de ville øke. Så ville bare informere om at det ikke var en helt idiotisk tanke TS Anonymkode: b1c5a...a07 Det kan også komme an på hvor lav lista er i utgangspunktet. Her i kommunen startet to fastleger med 50 (!) pasienter hver på lista, før de gradvis økte til 500, som ser ut til å være standard for nyetablerte leger her. Personlig mener jeg ikke at jo mindre liste, jo bedre. Et meget lavt antall tilsier få kurative dager og annen jobb i tillegg, da blir ventetida enda lengre for å få time. Og så kan ei liste på 500 være mer arbeidskrevende enn ei på 1000. Anonymkode: 345ea...5ad
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #18 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Forstår det etter å ha mottat svar i denne tråden! Men fikk inntrykket av at flere mente det var usannsynlig at de ville øke. Så ville bare informere om at det ikke var en helt idiotisk tanke TS Anonymkode: b1c5a...a07 Det var ikke det folk sa så da må du lære deg å lese ordentlig Anonymkode: a2fca...c0d
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2024 #19 Skrevet 23. januar 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Forstår det etter å ha mottat svar i denne tråden! Men fikk inntrykket av at flere mente det var usannsynlig at de ville øke. Så ville bare informere om at det ikke var en helt idiotisk tanke TS Anonymkode: b1c5a...a07 Var det det du leste ut fra svarene? Selektiv leseforståelse er en fin ting. Anonymkode: bcccd...6d7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå