Gå til innhold

Korr ska vi reis? Sicilia, Kreta, byferie.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal overraske kjæresten som fyller 30 i august med en reise. Han har nevnt i forbifarta at han gjerne vil reise til Kreta eller Sicilia. Er det noen som har tips? Jeg er ikke særlig bra på reiseplanlegging og har aldri vært på plassene. 

Andre ønsker er også Budapest og Nice. 

Anonymkode: 1b555...d9c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husk at dette er KG. Nå kommer du til å masse spørsmål om hvorfor i all verden dere vil reise til de stedene istedenfor andre steder.

Anonymkode: eb779...bd5

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Husk at dette er KG. Nå kommer du til å masse spørsmål om hvorfor i all verden dere vil reise til de stedene istedenfor andre steder.

Anonymkode: eb779...bd5

Hehe, bra påminnelse😁 vel, det er jo helt enkelt fordi han ønsker det, så that’s it, ingen andre steder vil vurderes😝

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg skal overraske kjæresten som fyller 30 i august med en reise. Han har nevnt i forbifarta at han gjerne vil reise til Kreta eller Sicilia. Er det noen som har tips? Jeg er ikke særlig bra på reiseplanlegging og har aldri vært på plassene. 

Sicilia definitivt! Er mye historie og utrolig vakre byer. Kreta er også kos men der drar man ofte med barn osb. Nice og Budapest er også fint, velg Budapest om dere ikke ønsker lang flytur. Men ville definitivt gått for Sicilia! 

Anonymkode: 51512...7ac

• Liker 3
Skrevet

Begynn med å tenke over:

1) Budsjett. Hvor mye penger har dere å bruke på turen? 

2) Hvilken type opplevelser ønsker dere? Er det strand og bading, mat og vin, kunst og kultur eller noe annet som står i fokus? 

3) Når vil du reise og hvor lenge skal dere være borte? Kan være mye å spare på å sjekke flyselskapenes lavpriskalendere om dere kan være fleksible på reisedatoer. Sjekk reise på finn.no og se forskjell ut fra pris eller reisetid. 

Finn noen reiseguider på nett og les om de forskjellige stedene. Sjekk flytider, flypriser og tilgjengelighet på hoteller for de stedene du tenker er aktuelle. For en langhelg er det nok veldig tidsbesparende med direktefly.

Budapest er langt rimeligere enn Nice, Sicilia og Kreta ligger et sted mellom de to. I flytid fra feks Oslo er det 2,5-3 timer med direktefly til Budapest og Nice. Sicilia og Kreta minst dobbelt så lang flytid og dårlig med direkte flyvning, med mindre du satser på charter til Kreta. 

Å bli god på planlegging av reiser krever litt prøving og feiling. Noen ganger blir det skikkelig bra. Andre ganger går ikke ting helt etter planen. Da gjelder det å ikke la det gå utover humøret. Jeg har brent meg på å spare et par hundrelapper på overnatting, for å finne ut at hotellet mitt ligger usentralt og midt ute i bushen. Sjekk Google maps, gjerne med street view og anmeldelser både på Google og TripAdvisor. Hotellenes egne bilder og beskrivelse er ofte godt pyntet. 

Håper du får en strålende tur med kjæresten! 

• Liker 2
Skrevet

Budapest er rimelig og nærmest, men kanskje litt klaustrofobisk i start-midt august pga varmen. 
Nice er overpriset - særlig i høysesong som august. Snobbete sted.
Kreta har fin temp i august, men litt lite kultur og for mye for charterturisme.
Hadde tatt Sicilia. Den har alt, og ikke så dyr som Nice. Kultur, hav, gastronomi, romantisk, bra klima.

Anonymkode: 76bc4...263

Skrevet

Jeg kjenner ikke Sicilia, men jeg var på Kreta i fjor og falt fullstendig for landsbyen Paleokhora på sørkysten, omtrent halvannen times busstur fra Khania. For øvrig er det masse kultur på Kreta også, men vil dere se de minoiske bosetningene (Knossos og Faistos), er det mye enklere å ha base et sted sentralt på nordkysten, som Rethymnon eller Panormos. Ellers er musikkulturen på Kreta høyst levende, og den lokale spesialiteten er lutt og lira (en slags fele). Sjekk f.eks. denne radiokanalen: https://onlineradiobox.com/gr/kritikorama/?cs=gr.kritikorama&lang=da

Skrevet

Sicilia! Kreta er ødelagt.

Anonymkode: 5e124...b03

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.1.2024 den 11.35):

sicilia 100 av 100 fremfor Kreta.. 

Sicilia er kultur og alt du måtte ønske deg.. Kreta er charter

Anonymkode: ff33f...26a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Sicilia! Kreta er ødelagt.

Anonymkode: 5e124...b03

Neida. Kommer helt an på hvor du drar. Paleochora er helt nydelig f.eks. Sikkert mange andre flotte steder også, Kreta har det meste. 

Anonymkode: 3e28e...f3b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Sicilia var jeg på i 2022. Var veeeeldig mye turister selv om det kun var begynnelsen av juni, overpriset, lite sjarmerende strender (er sikkert bedre strender på Sicilia også men ikke der vi var) . Hotellet misforsto at vi skulle egentlig hentes på flyplassen så måtte ta taxi og ble grundig lurt. Betalte 2000 kroner eller noe sånt. 

Nice har jeg ikke vært. Budapest er en fin by, billig, bra mat over alt, men tenker det er en mer vinterdestinasjon. Gå rundt på julemarkeder osv.

Kreta er en stor øy og det er plenty av steder å velge i, men glem steder som feks Platanias. Veldig turistfelle og alle kelnere snakker dansk/norske fraser😄 Ville valgt et sted som base og leid bil for å kjøre rundt på øya, sett feks Balos, nydelig strand og en gåtur for å komme dit. Eller Knossos og andre antikke steder. Kreta har mye kultur ,dans og musikk, god mat, osv, og langt rimeligere enn Sicilia.

Anonymkode: 28482...5a0

Skrevet

Hvorfor vurderer du bare de fire stedene? Anbefaler heller Rhodos eller Barcelona.

Skrevet

Budapest er varmt i august, jeg ville heller dratt dit i september. Varme i en storby er noe annet enn varme på ei strand. 

Anonymkode: b11d2...969

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...