AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #1 Skrevet 12. januar 2024 Har en søster vi er i 40-årene, vi er begge etablerte har barn, hun har barnebarn osv. Hun har aldri invitert til jul, nyttår ol. Er alltid hos oss eller foreldrene våre eller svigers. I fjor feriet foreldrene våre jul med søsteren min og familien hennes. Og jeg tenkte at nå har familien blitt så stor av vi kan bytte på å ha de eldre. Jeg orker ikke ha foreldrene mine besteforeldrene og søsteren min med sine 7. Men moren min tror søsteren min bli sur og sa da kan alle komme til meg. Foreldrene våre bor i leilighet på ca 60 kvadrat, det blir veldig trangt. Jeg mener det er på tide at søsteren min blir voksen og står for jula selv. Sa til mamma at om det blir hos henne står vi over siden det blir formye for henne. Så nå er vi en slags standoff.. ugh Anonymkode: 241ec...77f 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #2 Skrevet 12. januar 2024 Ts her. Dekket bord.. auto correct 😖 Anonymkode: 241ec...77f 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #3 Skrevet 12. januar 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Så nå er vi en slags standoff.. ugh Anonymkode: 241ec...77f Hvem 'vi' er i stand-off? Du og søster, eller du og mor? Anonymkode: 7b40f...e7a 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #4 Skrevet 12. januar 2024 Det hadde jeg ikke giddet rett og slett, her må du si i fra at nå er det hennes tur å diske opp. Det er jo vanlig at det går på rundgang. Det er ikke mer enn rett og rimelig. Ser du ikke skriver noe om sykdom eller dårlig råd, så svarer ut fra det. Kjenner til en familie til som har det sånn, her må gamlemor på 81 ta i mot… Anonymkode: 984b4...38c 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #5 Skrevet 12. januar 2024 At det er mulig å være så sur, bitter og misunnelig. Du kan la være å invitere henne om du har så mye i mot henne, men utrolig merkelig p kreve at hun skal invitere dere. Personlig synes jeg det er mye mer stress å måtte dra til andre og ikke føle seg hjemme, enn å ha folk her, og de fleste jeg kjenner synes det er mest deilig å få være hjemme hos seg selv i stedet for å måtte være gjest, så jeg anser deg som den priviligerte i dette scenarioet, men skjønner at det kan føles annerledes for dere. Hvis du mente at søsteren din har sju barn så kan hun selvsagt ikke regne med å ta med seg alle avkommene sine noe sted i det hele tatt, er jo ingen som engang har stoler nok sannsynligvis. Men da handler det ikke om at din søster «kommer til dekket bord», men at hun forventer at andre skal fø på de latterlig mange avkommene sine. Jeg hadde forøvrig heller ikke dratt på besøk til noen med sju (!!!) barn, det høres sinnsykt slitsomt, bråkete og kaotisk ut: Anonymkode: d1923...fff 5
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #6 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): At det er mulig å være så sur, bitter og misunnelig. Du kan la være å invitere henne om du har så mye i mot henne, men utrolig merkelig p kreve at hun skal invitere dere. Anonymkode: d1923...fff Helt enig i dette. Vi er de som alltid har jul og andre feiringer hos oss. Mye fordi vi har god plass, men også fordi vi liker det og jeg foretrekker å ha besøk enn å dra på besøk. Det betyr at søsteren min og hennes familie alltid kommer til dekket bord. Skal jeg bli sur for det? Selvsagt ikke. Jeg vil heller ha det hyggelig enn å være opptatt av at alt skal være likt hele tiden. Hvis det er noen som må bli voksen her så er det deg. Hvis du ikke vil ha alle hos deg så la være å invitere, men du kan ikke kreve at andre skal invitere til seg og bli sur når det ikke går som du vil. Anonymkode: 084ea...554 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #7 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har en søster vi er i 40-årene, vi er begge etablerte har barn, hun har barnebarn osv. Hun har aldri invitert til jul, nyttår ol. Er alltid hos oss eller foreldrene våre eller svigers. I fjor feriet foreldrene våre jul med søsteren min og familien hennes. Og jeg tenkte at nå har familien blitt så stor av vi kan bytte på å ha de eldre. Jeg orker ikke ha foreldrene mine besteforeldrene og søsteren min med sine 7. Men moren min tror søsteren min bli sur og sa da kan alle komme til meg. Foreldrene våre bor i leilighet på ca 60 kvadrat, det blir veldig trangt. Jeg mener det er på tide at søsteren min blir voksen og står for jula selv. Sa til mamma at om det blir hos henne står vi over siden det blir formye for henne. Så nå er vi en slags standoff.. ugh Anonymkode: 241ec...77f 1) Jula er over. Du skriver som om det var før jul. Er det kopiert fra noe sted? Du glemte å skrive hva det ble til?? 2) Du orker ikke å ha søsteren din på julebesøk med sine barn og barnebarn, men mener at hun skal orke å ha deg og dine? Skjønner ikke. 3) Hvorfor gjør det noe for deg om søsteren din feirer hos foreldrene dine, om det er greit for foreldrene? Anonymkode: 2c546...455 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #8 Skrevet 12. januar 2024 Ts her. Må bare avklare at par ting. jeg forventer ikke at søsteren min skal invitere oss, jeg ønsker heller at vi kan bytte på å ha foreldrene. ja jul var nettopp men snakket med moren min om dette i går når vi var å handlet. ja jeg er irritert på søsteren min. Eks hun sier når vi inviterer til selvskap typisk barna fyller året. Jeg gidde ikke komme for pølser eller taco forventer skikkelig mat. Et par uker senere har hun bursdag for ett av barna og server pølser, og har bedt gjestene ta med en kake hver så hun slipper og å bake. Spørr jeg om hun kan ta med kake til oss.. nei det har hun ikke tid til. Hun har ikke syv barn. Er hun og mannen 4 barn og 2 barnebarn. og grunnen til at jeg ikke ønsker at vi skal alle være hos mamma er at det er for liten plass. Og så mener jeg at min mor som har fått leddplager og har mye smerter skal slippe alt det styret med å ha en så stor jul for alle. Anonymkode: 241ec...77f 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #9 Skrevet 12. januar 2024 Når jeg leser dette høres det ut som om du er den som vil diktere jula for alle andre fordi det er veldig viktig for deg at din søster steller i stand selv. Ikke alle voksne er interessert i å ordne og styre masse med selskap, men det er frivillig å invitere vedkommende. La nå moren din få invitere henne hvis hun vil. Hun må jo også ta ansvar og si ifra selv hvis hun ikke orker. Det funker ikke slik at du kan bestemme hvordan julerulleringen skal være for alle andre bare fordi du er irritert over at din søster slipper å stelle i stand. Anonymkode: c2278...4fc 7
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #10 Skrevet 12. januar 2024 Ts her. jeg ønsker bare at foreldrene mine skal komme til meg en jul. Alene. Uten at jeg må invitere søsteren min. Og hele hennes familie. Dette kan jeg ikke for da blir søsteren min sur, ble det sist gang så da var vi alle hos mamma. Anonymkode: 241ec...77f 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #11 Skrevet 12. januar 2024 Livet er for kort til å irritere seg over andre. Vi inviterer foreldre/svigerforeldre til jul hvert år. De står fritt til å velge å feire hjemme eller hos andre. Hvorvidt mine søsken inviterer bryr jeg meg ikke om. Broren min med familie drar på hytta, og koser seg med sin tradisjon. Søsteren min feirer med sin familie, og av og til med sine svigerforeldre. Vi møter opp i bursdagsselskap når vi blir bedt, og tar gjerne med en kake. Vi pleier ikke å invitere slekt i bursdagsselskap, så egentlig ikke et tema. Anonymkode: 028a0...03f 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #12 Skrevet 12. januar 2024 7 minutter siden, AnonymBruker said: jeg forventer ikke at søsteren min skal invitere oss, jeg ønsker heller at vi kan bytte på å ha foreldrene. 7 minutter siden, AnonymBruker said: og grunnen til at jeg ikke ønsker at vi skal alle være hos mamma er at det er for liten plass. Og så mener jeg at min mor som har fått leddplager og har mye smerter skal slippe alt det styret med å ha en så stor jul for alle. Anonymkode: 241ec...77f Du kan ikke styre om din mor vil bil ved å invitere din søster (og dere), men du kan bli hjemme hvis du synes det blir for mye for din mor. Det synes jeg er en god plan. Jeg ville heller ikke være komfortabel med det. Just now, AnonymBruker said: jeg ønsker bare at foreldrene mine skal komme til meg en jul. Alene. Uten at jeg må invitere søsteren min. Og hele hennes familie. Dette kan jeg ikke for da blir søsteren min sur, ble det sist gang så da var vi alle hos mamma. Anonymkode: 241ec...77f Bare la din søster bli sur. Du er virkelig for gammel til å la deg manipulere med ting som virker på 5-åringer. Hvis din mor nekter å komme uten søsteren, får du ikke gjort noe ved det. 7 minutter siden, AnonymBruker said: ja jeg er irritert på søsteren min. Eks hun sier når vi inviterer til selvskap typisk barna fyller året. Jeg gidde ikke komme for pølser eller taco forventer skikkelig mat. Et par uker senere har hun bursdag for ett av barna og server pølser, Du bestemmer selvfølgelig selv hva du vil servere. 7 minutter siden, AnonymBruker said: har bedt gjestene ta med en kake hver så hun slipper og å bake. Spørr jeg om hun kan ta med kake til oss.. nei det har hun ikke tid til. Du kan ikke styre hva hun ber om, men du kan også bare si du ikke har tid når hun spør. Anonymkode: 7b40f...e7a 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #13 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ts her. jeg ønsker bare at foreldrene mine skal komme til meg en jul. Alene. Uten at jeg må invitere søsteren min. Og hele hennes familie. Dette kan jeg ikke for da blir søsteren min sur, ble det sist gang så da var vi alle hos mamma. Anonymkode: 241ec...77f Men det er moren din sin valg, hun ønsker tydeligvis ikke å feire med deg og din familie uten din søster og hennes familie. Det er da ikke din søster sin feil. Det er du som er den klart urimelige og kjipe her. Og du kan da bare la være å komme i pølsebursdag, ingen tvinger deg. Du kan også si nei når du blir spurt om å bake kake. Ærlig talt… Anonymkode: d1923...fff 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #14 Skrevet 12. januar 2024 Jeg er også den som dekker på bord til broren min og hans familie. Men jeg liker å stelle til. Men vi blir 10 til sammen, så det er overkommelig I deres tilfelle så gjør både du og moren din det samme. Dere tar ansvar for noen andres følelser og prøver å skjerme noen uten at de har bedt om det. Du kan ikke skjerme din mor. Vil hun invitere til julefeiring hos seg, så gjør hun det. Du kan velge å ikke komme. Hun kan ikke skjerme din søster. Hvis hun ikke blir invitert til deg, så må moren din bestemme om hun vil komme. Jeg har en del erfaring med å irritere meg over slappe søsken. Tidligere så bodde vi ofte med foreldrene mine og broren min med familie i ferier. Jeg ble sprø av det. Broren min oppfører seg som om vi er hans tjenere. I mange år var jeg irritert og prøvde å si i fra. Jeg visste moren min var enig, men hun var konfliktsky. Det tok meg for lang tid å skjønne at det er nytteløst å kjempe andres kamper. Vi har begynt å leie oss egen hytte, også må jeg la foreldrene mine være martyrer. Jeg kan ikke styre dem, og de er voksne mennesker. Det er bedre stemning i familien nå. Anonymkode: 41e9f...7de 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #15 Skrevet 12. januar 2024 For det første, du må fortelle søsteren din hva du ønsker før du kan være sur på henne for at hun ikke gir deg noe hun ikke vet at du vil ha. For det andre, det er ikke farlig om noen blir sur. Test det ut og se om verden går under (det gjør den ikke). For det tredje, jeg synes søsteren din høres lur ut som f.eks. ber andre om å ta med seg kake til selskap. Hun setter grenser for seg selv for hva hun gidder å styre med, da har hun kanskje energi til overs når dagen er slutt? Det er veldig sunt for en firebarnsmor. Anonymkode: a0d2f...055 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #16 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her. jeg ønsker bare at foreldrene mine skal komme til meg en jul. Alene. Uten at jeg må invitere søsteren min. Og hele hennes familie. Dette kan jeg ikke for da blir søsteren min sur, ble det sist gang så da var vi alle hos mamma. Anonymkode: 241ec...77f Høres ut som frykten for at søster blir sur styrer hva både du og mor gjør. Hva så om hun blir sur? det er ikke farlig å være sur. DU skriver bare en hyggelig melding til søsteren din. At du har tenkt litt, at det nok blir mye for foreldrene til med alle nå. At du derfor foreslår at dere inviterer dem til seg annen hvert år. Så spørr du om hun vil ha førstkommende eller neste år. Nekter hun så nekter hun, men da kan jo hun dra til foreldrene ett år og du invitere foreldrene neste år. Anonymkode: 07079...a11 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #17 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Høres ut som frykten for at søster blir sur styrer hva både du og mor gjør. Hva så om hun blir sur? det er ikke farlig å være sur. DU skriver bare en hyggelig melding til søsteren din. At du har tenkt litt, at det nok blir mye for foreldrene til med alle nå. At du derfor foreslår at dere inviterer dem til seg annen hvert år. Så spørr du om hun vil ha førstkommende eller neste år. Nekter hun så nekter hun, men da kan jo hun dra til foreldrene ett år og du invitere foreldrene neste år. Anonymkode: 07079...a11 Hvorfor skal ts mase på søsteren på vegne av sin mor, som ikke er enig med ts? Det er skikkelig ufint overformynderi! Anonymkode: d1923...fff
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #18 Skrevet 12. januar 2024 Ikke ta ansvar som ikke er ditt. Når du har barnebursdag, så bestemmer du menyen. Ikke din søster. Hvis hun spør om kake, så si nei du har ikke tid. Når du og mor og søster er sammen alle tre, så sier du at du synes de eldre kan få være gjester og ikke vertsskap i julen fremover. Du tar gjerne første julen med foreldre. Hvis din søster blir sur, så får hun bare bli det. Du fortsetter uansett din plan med å invitere dine foreldre annenhvert år. De andre årene overlater du til mor og søster å finne ut av, du blir hjemme. Du kan selvsagt invitere foreldre også de andre årene om de skulle ønske det. Men søster får løse det selv. Anonymkode: d8306...b5b 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #19 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ts her. jeg ønsker bare at foreldrene mine skal komme til meg en jul. Alene. Uten at jeg må invitere søsteren min. Og hele hennes familie. Dette kan jeg ikke for da blir søsteren min sur, ble det sist gang så da var vi alle hos mamma. Anonymkode: 241ec...77f Jeg forstår deg godt Ts ❤️ Anonymkode: 976c1...8a7
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #20 Skrevet 12. januar 2024 Det er irriterende å vokse opp med søsken som aldri skal bidra og alltid komme til pyntet hus og dekket bord. Når en selv ordner og styrer. som søsken har man mange år med lignende situasjoner der den ene tenker på seg selv og ikke bidrar. Denne irritasjon til ts har nok bygd seg opp gjennom mange år. Når man er voksen og har egne barn kan man ikke regne med at andre fikser og man kan ta med seg flokken til dekket bord, og aldri ordne til noe selv. Anonymkode: 2db71...446 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå