AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #1 Skrevet 12. januar 2024 Krig i Europa, kanskje til og med i Norge, er etter hvert ikke like usannsynlig som det var for 10 år siden, selv om jeg selvsagt håper det aldri skjer. Men jeg tenker med på gru på min egen 19 år gamle sønn, og om han ville blitt innkalt, i så fall. For meg er han fortsatt et barn, fortsatt uten skjeggvekst og med barnslige interesser og barnslig/troskyldig innstilling til livet. Han ble ikke innkalt til førstegangstjeneste pga sterke pollenallergier og brillebruk, men sånt ville man sikkert ikke brydd seg om i krig. Jeg syns det er helt grusomt å tenke på alle de unge guttene som sendes i krigen mellom Russland og Ukraina også. Så utrlig meningsløst og grusomt det er at disse unge livene skal ofres i et idiotisk, storpolitisk spill. Har dere tenkt gjennom dette med krig og guttebarna deres? Anonymkode: 53e26...045 2 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #2 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men jeg tenker med på gru på min egen 19 år gamle sønn... Har dere tenkt gjennom dette med krig og guttebarna deres? Anonymkode: 53e26...045 Jeg tenker vel at du som forelder har en jobb å gjøre for å hjelpe "guttebarnet" ditt på veien til å bli mann... Han er 19 og burde ikkel engre være mannas barn. Anonymkode: 73045...ba0 7 6
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #3 Skrevet 12. januar 2024 Norge er dømt i krig dersom det er slik at unge friske menn slipper førstegangstjeneste pga pollenallergi og brillebruk?!?! I andre land hadde de blitt ledd av. Vi får virkelig håpe krigen ikke kommer. Anonymkode: caa91...01b 9
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #4 Skrevet 12. januar 2024 Verneplikten gjelder både jenter og gutter. Med en datter i forsvaret vet jeg at hun selvsagt kan delta i operasjoner i utlandet, og at hun kan bli beordret i krig. Det betyr ikke at jeg liker det. Anonymkode: 606e5...4f8 7
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #5 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker vel at du som forelder har en jobb å gjøre for å hjelpe "guttebarnet" ditt på veien til å bli mann... Han er 19 og burde ikkel engre være mannas barn. Anonymkode: 73045...ba0 Det tar tid å bli "voksen" Gutte hjerner er ikke fullt utviklet før ved ca 25 års alder Anonymkode: d5b82...20d 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #6 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det tar tid å bli "voksen" Gutte hjerner er ikke fullt utviklet før ved ca 25 års alder Anonymkode: d5b82...20d Omg, det samme gjelder jo jenter. Alle andre nasjoner har unge i krig, mest sannsynlig så ville det gått greit med våre barn og selv om de mest sannsynylig er mer beskyttet enn de fleste. Anonymkode: 500b1...c34 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #7 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Krig i Europa, kanskje til og med i Norge, er etter hvert ikke like usannsynlig som det var for 10 år siden, selv om jeg selvsagt håper det aldri skjer. Men jeg tenker med på gru på min egen 19 år gamle sønn, og om han ville blitt innkalt, i så fall. For meg er han fortsatt et barn, fortsatt uten skjeggvekst og med barnslige interesser og barnslig/troskyldig innstilling til livet. Han ble ikke innkalt til førstegangstjeneste pga sterke pollenallergier og brillebruk, men sånt ville man sikkert ikke brydd seg om i krig. Jeg syns det er helt grusomt å tenke på alle de unge guttene som sendes i krigen mellom Russland og Ukraina også. Så utrlig meningsløst og grusomt det er at disse unge livene skal ofres i et idiotisk, storpolitisk spill. Har dere tenkt gjennom dette med krig og guttebarna deres? Anonymkode: 53e26...045 hvorfor spør du om sønner og guttebarn? Det er allmenn verneplikt for begge kjønn nå, til info. Anonymkode: 797d3...f9b 9 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #8 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Omg, det samme gjelder jo jenter. Alle andre nasjoner har unge i krig, mest sannsynlig så ville det gått greit med våre barn og selv om de mest sannsynylig er mer beskyttet enn de fleste. Anonymkode: 500b1...c34 Nei. Det Stemmer ikke for jenter. Jenter er 2 år foran gutter og modnes 2 år tidligere. Det er derfor de klarer seg mye bedre i skolen fordi de er mer modne for skolen enn gutter når de starter. Jenters hjerne er utviklet ved ca 23 års alder. Anonymkode: d5b82...20d 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #9 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei. Det Stemmer ikke for jenter. Jenter er 2 år foran gutter og modnes 2 år tidligere. Det er derfor de klarer seg mye bedre i skolen fordi de er mer modne for skolen enn gutter når de starter. Jenters hjerne er utviklet ved ca 23 års alder. Anonymkode: d5b82...20d Det skjer store endringer i ungdomshjernen, og ulike deler av hjernen har ulike oppgaver og utvikler seg også i ulikt tempo. Hjernebarken helt foran i pannen er viktig for dømmekraft, risikovurdering, planlegging og resonnering, og den regnes ikke som ferdigutviklet før nærmere 30 år. Grunnleggende funksjoner, som bevegelse og sensorikk, modnest først, mens høyere funksjoner, som impulskontroll, langtidsplanlegging og emosjonell kontroll har en mye tregere modningsprosess. Gutter er tidligst ute for de førstnevnte funksjonene, mens jenter er tidligst ute for de sistnevnte. https://www.lhl.no/lhl-hjerneslag/fakta-om-hjerneslag/hjernens-utvikling-hos-barn-og-ungdom/ Anonymkode: 500b1...c34 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #10 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei. Det Stemmer ikke for jenter. Jenter er 2 år foran gutter og modnes 2 år tidligere. Det er derfor de klarer seg mye bedre i skolen fordi de er mer modne for skolen enn gutter når de starter. Jenters hjerne er utviklet ved ca 23 års alder. Anonymkode: d5b82...20d Hvordan er det relevant for 19 år gamle jenter i forsvaret? Anonymkode: 797d3...f9b 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #11 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Norge er dømt i krig dersom det er slik at unge friske menn slipper førstegangstjeneste pga pollenallergi og brillebruk?!?! I andre land hadde de blitt ledd av. Vi får virkelig håpe krigen ikke kommer. Anonymkode: caa91...01b Det er vel mer fordi hva skal de med halvblinde folk i krig? Jeg er voksen kvinne (før kvinner ble innkalt). Jeg hadde allerede da ca -5 og -6 syn, og kan ikke orientere meg det spøtt uten briller. Hva i all verden skal jeg bidra med enten om briller blir ødelagt/ikke får plass bak utstyr? Skyte mine krigsbrødre med automatvåpen i tryne fordi jeg ikke ser forskjell på de og fienden? Anonymkode: 6b4e3...b40 5 2
Januar2 Skrevet 12. januar 2024 #12 Skrevet 12. januar 2024 (endret) Om ingen forsvarer landet vårt har vi ikke noe land, da er vi flyktninger og hvor skal vi ta veien? Under krigen i 40-årene utøvde menn, kvinner, unge som gamle motstand, de var endel av motstandsbevegelsen og de gjorde det for oss som kom etter, kommer den dagen og om det kreves for det landet jeg er glad i så er også jeg pliktig til å gi mitt liv Endret 12. januar 2024 av Januar2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #13 Skrevet 12. januar 2024 Har en datter i forsvaret som har vært der i snart 10 år. Jeg tenker ikke på krig og elendighet, men på at hun har en sikker jobb som kan være risikofylt. Vi har naboer som har mistet sønner på fiske, og vi vet at dødsulykker forekommer både i jordbruk og bygningsarbeid. Så ja, det er ikke eneste arbeidsplass hvor man kan risikere ulykker med potensielt døden til følge. Unngår å tenke katastrofetenkning. Anonymkode: b1acf...cb5 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #14 Skrevet 12. januar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det er vel mer fordi hva skal de med halvblinde folk i krig? Jeg er voksen kvinne (før kvinner ble innkalt). Jeg hadde allerede da ca -5 og -6 syn, og kan ikke orientere meg det spøtt uten briller. Hva i all verden skal jeg bidra med enten om briller blir ødelagt/ikke får plass bak utstyr? Skyte mine krigsbrødre med automatvåpen i tryne fordi jeg ikke ser forskjell på de og fienden? Anonymkode: 6b4e3...b40 Nettopp. Om når man i tillegg hovner opp i øynene (øyeEPLENE, faktisk) og ikke får puste når man er i nærheten av gress, er det begrenset hvoe mye man får gjort i en krig. Anonymkode: 53e26...045 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #15 Skrevet 12. januar 2024 Sønnen min skal i så fall sitte inne i et fjell og kode meldinger så jeg antar han vil være tryggere enn datteren min som ikke ble innkalt til førstegangstjeneste. Anonymkode: 56d49...1f2 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #16 Skrevet 12. januar 2024 Januar2 skrev (2 minutter siden): Om ingen forsvarer landet vårt har vi ikke noe land, da er vi flyktninger og hvor skal vi ta veien? Under krigen i 40-årene utøvde menn, kvinner, unge som gamle motstand, de var endel av motstandsbevegelsen og de gjorde det for oss som kom etter, kommer den dagen og om det kreves for det landet jeg er glad i så er også jeg pliktig til å gi mitt liv Norge kommer aldri til å stå i mot, det er ikke lenger noen opprørsvilje her. Ville ikke bekymret meg for at norske unge skal dø i krig, heller om mange av dem vil fryse og sulte ihjel etterhvert pga politikerenes vanstyre. Anonymkode: 797d3...f9b 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #17 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker vel at du som forelder har en jobb å gjøre for å hjelpe "guttebarnet" ditt på veien til å bli mann... Han er 19 og burde ikkel engre være mannas barn. Anonymkode: 73045...ba0 Det var jo et pent svar til en bekymret mor... Hjelpes så mange idioter her inne! Anonymkode: 75104...1e2 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #18 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Norge er dømt i krig dersom det er slik at unge friske menn slipper førstegangstjeneste pga pollenallergi og brillebruk?!?! I andre land hadde de blitt ledd av. Vi får virkelig håpe krigen ikke kommer. Anonymkode: caa91...01b Du får komme i forsvaret selv med briller. Du får bare andre oppgaver. Vårt barn hadde administrative oppgaver, brukte briller/linser. Anonymkode: b1acf...cb5
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #19 Skrevet 12. januar 2024 Jeg forstår godt følelsene dine. Har selv gutter i samme alder. Som mor er det utenkelig at noen av barna - jenter eller gutter - skal måtte ut i krig. Hadde gått i krig før dem, for å si det sånn. Det er mye uroligheter, og helt naturlig å ha de følelsene du har. Håper virkelig ikke at det blir aktuelt. Anonymkode: 75104...1e2 5
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #20 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har en datter i forsvaret som har vært der i snart 10 år. Jeg tenker ikke på krig og elendighet, men på at hun har en sikker jobb som kan være risikofylt. Vi har naboer som har mistet sønner på fiske, og vi vet at dødsulykker forekommer både i jordbruk og bygningsarbeid. Så ja, det er ikke eneste arbeidsplass hvor man kan risikere ulykker med potensielt døden til følge. Unngår å tenke katastrofetenkning. Anonymkode: b1acf...cb5 Det er jeg enig i, men jeg tenker også lengre, tenk om de blir fanget, torturert, mishandlet osv og ingen kan hjelpe dem. Det skjærer i morshjertet! Anonymkode: 75104...1e2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå