AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #1 Skrevet 12. januar 2024 Foreldrene mine har gått bort, og med noe kompliserte familieforhold, gruer jeg meg til arveoppgjøret. Jeg ønsker ikke å si fra meg arven slik at den som har skapt mest problemer og som har mest fra før, får mer. Men jeg overveier om jeg kan gi min del av arven til en veldedig organisasjon, mot at de tar seg av det organisatoriske. Er det en mulighet? Anonymkode: 870b6...410
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #2 Skrevet 12. januar 2024 jeg tror at den eneste muligjeten til at andre tar seg av alt knyttet til arv er å be om offentlig skifte. Anonymkode: 504e3...b05
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #4 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du barn? Anonymkode: 2929b...374 Nei, jeg har ikke barn. Anonymkode: 870b6...410
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #5 Skrevet 12. januar 2024 Du kan ta imot arven og gi den videre men du må ha en advokat til å hjelpe deg så det blir riktig i fht skatt ol. Anonymkode: 86d1d...589
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #6 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): jeg tror at den eneste muligjeten til at andre tar seg av alt knyttet til arv er å be om offentlig skifte. Anonymkode: 504e3...b05 Nei, da går verdiene til staten. Hvis de skal til veldedig organisasjon må man gjøre det på en annen måte. Anonymkode: 86d1d...589
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #7 Skrevet 12. januar 2024 I utgangspunktet har du to valg, ta i mot arven eller ikke. Du kan ikke gi arven videre til noen før du har mottatt den. Dere kan velge offentlig skifte, og få en bobestyrer som ordner alt. Kostnadene dekkes av boet. Ved privat skifte, oppnevnes også bobestyrer som har ansvar for å gjennomføre skiftet. Anonymkode: db180...da9 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #8 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan ta imot arven og gi den videre men du må ha en advokat til å hjelpe deg så det blir riktig i fht skatt ol. Anonymkode: 86d1d...589 Akkurat det ønsker jeg å unngå, fordi jeg ikke vil ha stresset utfordringermed det. Jeg har en del andre utfordringer, så jeg makter ikke tanken på alt dette i tillegg. Anonymkode: 870b6...410
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #9 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, da går verdiene til staten. Hvis de skal til veldedig organisasjon må man gjøre det på en annen måte. Anonymkode: 86d1d...589 Verdiene går fortsatt til arvingene, selv om man.må dekke kostnadene til en bobestyrer. Anonymkode: db180...da9 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #10 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, da går verdiene til staten. Hvis de skal til veldedig organisasjon må man gjøre det på en annen måte. Anonymkode: 86d1d...589 hvor har du det fra? Sitat Ved et offentlig skifte vil bobestyreren som oppnevnes skaffe seg en oversikt over avdødes formue, og ha som målsetning å dele denne mellom arvingene etter loven eller testament. I mellomtiden vil bobestyreren også ta seg av løpende utgifter som dødsboet får, for eksempel betale regninger som tilhører dødsboet. Anonymkode: 504e3...b05
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #11 Skrevet 12. januar 2024 Dette må du nok stå i, selv om det kan være vanskelig med betente arveoppgjør og vanskelige familieforhold, men du kan kreve offentlig skifte for å få ned belastningen. Deretter kan du gi verdiene videre. Anonymkode: 7f577...dca
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #12 Skrevet 12. januar 2024 Er det sånn at du ikke vil være med på salg av bolig og slike ting TS? Tror ikke du kan si fra deg alt det til noen andre sånn uten videre men du kan jo kanskje spørre noen du kjenner om hjelp mot at du betaler dem litt? Anonymkode: 4af3c...ed1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #13 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Er det sånn at du ikke vil være med på salg av bolig og slike ting TS? Tror ikke du kan si fra deg alt det til noen andre sånn uten videre men du kan jo kanskje spørre noen du kjenner om hjelp mot at du betaler dem litt? Anonymkode: 4af3c...ed1 Det er den følelsesmessige belastningen jeg frykter. Om det ikke hadde vært så konfliktfylt, hadde jeg gjerne tatt på meg en del av arbeidet. Anonymkode: 870b6...410
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #14 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er den følelsesmessige belastningen jeg frykter. Om det ikke hadde vært så konfliktfylt, hadde jeg gjerne tatt på meg en del av arbeidet. Anonymkode: 870b6...410 Det finnes mange grep du kan ta for å redusere følelsesmessig belastning. Det som kanskje er viktigst å huske på er at dette er noe du bare gjør en gang og at du har loven på din side. Anonymkode: 00803...a14
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #15 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Det finnes mange grep du kan ta for å redusere følelsesmessig belastning. Det som kanskje er viktigst å huske på er at dette er noe du bare gjør en gang og at du har loven på din side. Anonymkode: 00803...a14 Ja, hjelp meg gjerne med å se hvilke grep. Problemet er kanskje timingen, men det kan man jo ikke gjøre noe med. Det er bare så mye på en gang nå og jeg var allerede på bristepunktet før dette skjedde. Om et års tid håper jeg at det meste blir bedre, men nå er jeg bare fryktelig sliten. Anonymkode: 870b6...410
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #16 Skrevet 12. januar 2024 Her må du gjøre som mange her sier, be om offentlig skifte. Da tar en advokat hånd om alt og du vil få din andel utbetalt når skiftet er ferdig, dersom det er midler i boet. Anonymkode: 01035...f26 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #17 Skrevet 12. januar 2024 Ja, det virker som det beste så langt. Har noen vært gjennom det og kan si litt mer om hva det innebærer? Dele erfaringer? Jeg har prøvd å google litt, men jeg eier ikke nok overskudd for tiden. Anonymkode: 870b6...410
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #18 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nei, da går verdiene til staten. Hvis de skal til veldedig organisasjon må man gjøre det på en annen måte. Anonymkode: 86d1d...589 Det stemmer da ikke. Anonymkode: be523...17c
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #19 Skrevet 12. januar 2024 Du kan oppnevne en stedfortreder for deg som har alle fullmakter som deg. Anbefaler å ta offentlig skifte i slike tilfeller der det er høyt konfliktnivå. Da går alt gjennom bobestyrer og de tar seg betalt for å håndtere all organisering og du trenger egentlig ikke å gjøre noe særlig. Arven må du uansett motta for å kunne gi den videre, men dette kan du ordne på forhånd med banken din kanskje. Anonymkode: fc758...67d
CAPS LOCK Skrevet 12. januar 2024 #20 Skrevet 12. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg ønsker ikke å si fra meg arven slik at den som har skapt mest problemer og som har mest fra før, får mer. Men jeg overveier om jeg kan gi min del av arven til en veldedig organisasjon, mot at de tar seg av det organisatoriske. Er det en mulighet? Anonymkode: 870b6...410 Nei. Endret 12. januar 2024 av CAPS LOCK
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå