AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #1 Del Skrevet 12. januar 2024 Jeg er nå på utkikk etter ny jobb. Jeg har tre måneders oppsigelse i den jobben jeg har nå, og en del stillinger ønsker jo at man starter så fort som mulig. Kan nåværende arbeidsgiver nekte meg å ta ut fire uker ferie i oppsigelsestiden slik at den blir to måneder i stedet for tre? Jeg har jobbet 100% i flere år så jeg har opparbeidet full ferie. Anonymkode: d092a...c32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #2 Del Skrevet 12. januar 2024 Ja, de kan jo nekte, men det har alltid gått fint å gjøre det sånn når jeg har byttet jobb. Det er noe du og arbeidsgiver blir enige om. P.s. opparbeidelse av feriepenger styrer ikke hvor mange feriedager du har krav på 😊 Anonymkode: 18284...19f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #3 Del Skrevet 12. januar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg er nå på utkikk etter ny jobb. Jeg har tre måneders oppsigelse i den jobben jeg har nå, og en del stillinger ønsker jo at man starter så fort som mulig. Kan nåværende arbeidsgiver nekte meg å ta ut fire uker ferie i oppsigelsestiden slik at den blir to måneder i stedet for tre? Jeg har jobbet 100% i flere år så jeg har opparbeidet full ferie. Anonymkode: d092a...c32 Hvis du skal begynne i ny jobb i samme periode, husk at du får to arbeidsgivere da og må be en være bi-arbeidsgiver med høyere skatt. Anonymkode: cc8e5...66c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #4 Del Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du skal begynne i ny jobb i samme periode, husk at du får to arbeidsgivere da og må be en være bi-arbeidsgiver med høyere skatt. Anonymkode: cc8e5...66c Det trenger du ikke. Bare vær oppmerksom på at du kanskje er trukket for lite i skatt. Anonymkode: d93c3...7d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #5 Del Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er nå på utkikk etter ny jobb. Jeg har tre måneders oppsigelse i den jobben jeg har nå, og en del stillinger ønsker jo at man starter så fort som mulig. Kan nåværende arbeidsgiver nekte meg å ta ut fire uker ferie i oppsigelsestiden slik at den blir to måneder i stedet for tre? Jeg har jobbet 100% i flere år så jeg har opparbeidet full ferie. Anonymkode: d092a...c32 Ja, det blir jo som med annen ferie, du må bli enig med arbeidsgiver om det passer (om det er sånn du vanligvis gjør det.) Du har ikke krav på ferie i oppsigelsestid. Anonymkode: d502c...f42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #6 Del Skrevet 12. januar 2024 Godt poeng med skatten, skal følge med på det. Leste litt i lovverket og der sto det at man har krav på ferie i oppsigelsestiden hvis man ikke får mulighet til å ta ferie i perioden juni-september. Så hvis jeg sier opp nå i løpet av vinteren/våren, så kan det se ut som jeg kan ha krav på å ta ut ferie. TS Anonymkode: d092a...c32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 12. januar 2024 #7 Del Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det trenger du ikke. Bare vær oppmerksom på at du kanskje er trukket for lite i skatt. Anonymkode: d93c3...7d2 Skatten blir ikke høyere av to arbeidsgivere det er bare skattekortet som er sånn. Det er som alltid avhengig av nivået på inntekt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #8 Del Skrevet 12. januar 2024 NakenPanda skrev (3 minutter siden): Skatten blir ikke høyere av to arbeidsgivere det er bare skattekortet som er sånn. Det er som alltid avhengig av nivået på inntekt Selvsagt ikke. Poenget blir at ts får utbetalt 13 månedslønner, mens tabellkort er laget for 12. Det blir derfor tatt hensyn til mer fradrag enn hun har. Så kanskje for lavt skattetrekk. Fasiten vet hun ikke før året er omme. Anonymkode: d93c3...7d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr. A. Kula Skrevet 13. januar 2024 #9 Del Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 12.1.2024 den 11.39): Godt poeng med skatten, skal følge med på det. Leste litt i lovverket og der sto det at man har krav på ferie i oppsigelsestiden hvis man ikke får mulighet til å ta ferie i perioden juni-september. Så hvis jeg sier opp nå i løpet av vinteren/våren, så kan det se ut som jeg kan ha krav på å ta ut ferie. TS Anonymkode: d092a...c32 Det gjelder ikke om du sier opp nå, da du fortsatt kan ta ut ferie i nevnte periode (hos ny arbeidsgiver). Om du sier opp i mai/juni/juli og ikke har avviklet ferie på oppsigelsespunkt, har du likevel rett til å få avviklet sommerferie i oppsigelsesperioden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå