Gå til innhold

Eier dere damer deres egen bil når dere lever i et forhold, ekteskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spørsmål til dere damer, hvor mange av dere tar å kjøper og tar ansvar for egen bil? Eller er det mannen i forholdet som kjøper bil til dere og holder alle kostnader med bilen deres ? Min erfaring hos meg og kompiser at det er det selvfølgelig mannen som tar ansvaret for slik at dere damer ikke har neo økonomisk belastning , bortsett fra å fylle tanken.... 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt kjøpte jeg og hadde ansvar for egen bil. Hos oss var det omvendt, jeg betalte for hans også, for han hadde aldri penger. 

Kjenner ingen der det er vanlig at mannen kjøper bil til dama og har ansvar for den. 

Anonymkode: 23fd1...628

• Liker 19
  • Nyttig 7
Skrevet

Felles økonomi, vi har en bil, den kjøpte vi sammen.

Anonymkode: 7a9e6...781

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har ansvar for mitt eget medlemsskap i Bilkollektivet. Det er nok for oss. Tidligere hadde jeg bil, ikke han.

Anonymkode: 8e19b...05b

• Liker 2
Skrevet

Vi kjøper sammen, står som eier av hver vår bil. 

Vi har felles økonomi så utgiftene er selvfølgelig felles. Vi har begge likt ansvar for oppfølging av bilene, den jeg kjører mest kjenner jeg naturlig nok best og sier fra om jeg hører noen ulyd eller lignende, og har hovedansvar for stell/vask av den.

Bytter slitedeler sammen, han gjør nok mest fortsatt men jeg er med og jeg lærer , har skifter ulike filtre, tennplugger osv og kunne skiftet bremseskiver og klosser om jeg måtte 😎

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hos oss kjøper mannen bilene, men alle utgifter/lån blir delt i to. Vi har alltid minst to biler siden begge er avhengig av egen bil for å komme seg til jobb. 

Anonymkode: 5d69a...e7b

• Liker 1
Skrevet

Ja, selvsagt - og det gjelder alle damer unntatt 1 av de jeg kjenner. Kjøpt, betaler forsikring, følger med på service /EU-kontroll, bytter dekk/vindusviskere og lyspærer selv. 😊 

Anonymkode: 6883e...051

• Liker 3
Skrevet

Vi har kun en felles bil. Felles økonomi, så utgiftene dekkes fra felles regningskonto.
Akkurat denne står på mannen min, men de to forrige bilene sto på meg. Eier min egen motorsykkel, da. 

Skrevet

Vi har hver vår bil i vårt eget navn, hvert vårt lån som vi betjener fra vår egen konto, men felles økonomi. Når det kommer til EU og verksted, bildekk og annet stort, så betales det fra en felles konto. Drivstoff og småtterier går fra hvert vårt. 

Av praktiske årsaker står begge forsikringene på han (samlerabatt).

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ja, selvsagt - og det gjelder alle damer unntatt 1 av de jeg kjenner. Kjøpt, betaler forsikring, følger med på service /EU-kontroll, bytter dekk/vindusviskere og lyspærer selv. 😊 

Anonymkode: 6883e...051

Samme her.

Anonymkode: b78b1...fc0

• Liker 1
Skrevet

Da jeg var sambo eide jeg selvfølgelig egen bil, og betalte for denne. Betalte for hans bil også da han aldri hadde nok penger. Men lot han ta vare på bilene med vedlikehold, dekkskifte, småreperasjoner. Dette var noe han var flink til. Jeg gjorde andre ting som jeg er flink til. I dag bor jeg alene, eier egen bil, noe nyere bil nå da. Følger servicer og betaler for dekkskifte da dekkene er store og veldig tunge. Vasker bilen hver uke pga salting. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Normalen her er at gutta kjøper bil tidlig og blir sammen med ei dame som ikke har egen bil. Gutta kjører, jentene sitter, dette videreføres i voksen alder.

Gutta kjøper bilen, betaler forsikring, betaler vedlikehold, bytter dekk og har ansvaret for transport i familien.

Eneste gangen hvor dama står for dette selv er etter en skilsmisse hvor hun har måttet fikse dette selv over tid. Og fortsetter å ha ansvaret for egen transport i et nytt forhold.

Anonymkode: 0bf27...9c0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja har egen bil ja. Og jeg tar ansvar for den. Han har ikke bil. Han har firma bil. Det hender han tar min og da fyller han den opp med drivstoff. Men jeg som passer på å følge sørvis på den. 

Anonymkode: 1392b...664

• Liker 2
Skrevet

Vi eier tilsammen 5 biler, jeg eier en av dem og sørger for utgifter til den selv. 

Anonymkode: 2b791...4b2

Skrevet

What 😂 Selvsagt har jeg kjøpt bilen min selv. Kunne ikke falt meg inn at samboeren min skulle styre med og betale vedlikehold av den?!

Anonymkode: 019a6...96a

• Liker 4
Skrevet (endret)

Vi har to biler vi eier sammen. Men jeg tar mest ansvar for den som står på meg og følger opp forsikringer, vedlikehold, service osv. Han skifter dekk på den. Før vi giftet oss satte jeg bort til dekkskift/dekkhotell, men det vil han ikke at vi skal bruke penger på.

For øvrig kjenner jeg ingen som har det som du beskriver. 

Endret av Rosa Dartle
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

K57. Kjøper og eier min egen bil. Bestemmer også hvilken bil, men tar i mot råd fra mannen, som er ingeniør og har veldig greie på bil. Jeg vasker den selv, fyller spylevæske og sånt. Har dekkhotell. Men må innrømme at det er han som trør til om det er noe galt med den.

Anonymkode: 8043e...634

Skrevet

Har alltid hatt egen bil stående i mitt navn. Per nå en Byd tang som er hovedbilen vår. Han har firmabil og solgte nylig sin private, så nå har vi kun bilen som står i mitt navn. Tar like mye ansvar for vask og vedlikehold. Har helt felles økonomi, så bilen er fellesutgift.  

• Liker 3
Skrevet
Jonathan Smith skrev (1 time siden):

Spørsmål til dere damer, hvor mange av dere tar å kjøper og tar ansvar for egen bil? Eller er det mannen i forholdet som kjøper bil til dere og holder alle kostnader med bilen deres ? Min erfaring hos meg og kompiser at det er det selvfølgelig mannen som tar ansvaret for slik at dere damer ikke har neo økonomisk belastning , bortsett fra å fylle tanken.... 

Jeg eier bil ja. Sparte opp penger både til den og den forrige bilen min. Men vi har felles økonomi. Ikke mye vi har måtte fikse på denne bilen og den forrige, det har han fikset, men igjen, vi har felles økonomi. Han kan bruke bilen min også, selvom han også har en. Men vi begge eier begge bilene og huset vårt. Skulle vi bli skilt ser jeg for meg at jeg har min bil og han må betale seg ut av sin bil som er mye dyrere. 

Anonymkode: fb1fd...65f

Skrevet

Vi har bare en bil på deling. Ingen av oss kan mekke bil eller er spesielt interessert i bil, men jeg kjører den til kontroller/reparasjoner når det trengs, siden verkstedet ligger i gangavstand fra min jobb.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...