AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #1 Skrevet 12. januar 2024 Jeg fødte for litt siden. Hadde en dato for menstermin, men fikk som de fleste andre en annen dato på OUL. Jeg ble satt i gang på overtid, og barnet ble født to uker etter termin. Hele veien fikk jeg høre at "termindato er bare en dato for når barnet kommer sånn ca, de færreste føder på termin.". Jeg husket heller ikke hvilken dato vi hadde hatt sex, husker bare når jeg fikk mensen. Ellers brydde jeg meg ikke så mye. Barnet kommer når det kommer. Men så har jeg lest og hørt mye der andre gravide er veldig opptatt av denne datoen. De mener selv de er helt sikre på når unnfangelsen fant sted, mens legen gir en annen termindato, og dermed blir de litt frustrerte og må finne ut av hvorfor. Jeg har også lest om de som har prøverør eller hva man kaller det om dagen. Da vet man jo hvertfall hvilken dato det skjedde. Likevel oppdager noen at termindato ikke stemmer med dette, og dette syns de også er litt frustrerende og ønsker hjelp til å finne ut av hva dom er greia. Jeg har alltid trodd at termindato bare er en estimert dato, den er aldri sikker, for det kan vi ikke vite. Selv om vi vet akkurat hvilken dag og klokkeslett man hadde sex. Vi er vel alle forskjellige og kroppene våre bruker ulik tid på å "bli gravide". Men dette vet jeg egentlig ikke så mye om. Er det noen som vet hvordan dette faktisk fungerer? Og hvorfor er folk så opptatt av det? Det er vel ikke så vanlig at barnet kommer på termindatoen uansett, så et par dager usikkerhet er vel ikke så nøye? Det er ikke kritikk, bare nysgjerrighet. Noen er kanskje bare opptatt av det fordi de syns det er interessant å finne ut av sånt. Anonymkode: ad71e...66c
Fjaselina Skrevet 12. januar 2024 #2 Skrevet 12. januar 2024 Det er vel berre eit forsøk på å ha kontroll, i ein situasjon der ein ikkje har det🤪 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #3 Skrevet 12. januar 2024 Om menstermin og oul termin skiller noen dager spiller ikke noen rolle, men om det er et stort sprik har det noe å si med tanke på overtid og eventuell igangsettelse. Fordi det er oul dato sykehuset forholder seg til, kan man da risikere at man går for lenge før man egentlig burde vært igangsatt, noe som innebærer økt risiko for barnet. Så dersom man er ganske sikker på når barnet ble unnfanget og får en termindato som avviker veldig fra denne, bør sykehuset vurdere om oul termin skal justeres. Anonymkode: 0e8cb...f40
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #4 Skrevet 12. januar 2024 Termindato er kun et estimat. Det er et stort spenn i utgangspunktet av uker babyen kan komme. For noen er det viktig for de får termindato en spesiell dato som de liker. For andre er det viktig for hvis de føder på den datoen, får de barnehageplass til august. Noen liker at datoen er pen. Andre skal ta keisersnitt og er opptatt av det. Noen vil ha fullt utbytte av permisjonstiden, med 3 uker fri før permisjon. Andre vil bare vite og ha kontroll. Det kan også ha noe å si for overtid og igangsettelse. Ved min første graviditet ble jeg besatt av termindato, fordi jeg begynte å få tidlige, rier i uke 29. Det var en nedtelling til babyen kunne være trygg nok og den datoen ble viktig for meg. Han kom lett prematur i uke 36. I min andre graviditet kunne jeg ikke brydd meg mer, det var bare viktig å passere 36 uker, og etter det var det uvesentlig når han kom. Vi er alle ulike. Noen bryr seg ikke et sekund, og for andre har det mye å si. Anonymkode: eea9b...c38 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #5 Skrevet 12. januar 2024 Termindato et bare et estimat, +/- to uker hver veg. En har ikke noe garanti for qt barnet kommer da, eller lenge før termin. Begge mine har kommet på termindato, så det er jo ganske gøy! Anonymkode: 6a47b...156
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #6 Skrevet 12. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: Termindato et bare et estimat, +/- to uker hver veg. En har ikke noe garanti for qt barnet kommer da, eller lenge før termin. Begge mine har kommet på termindato, så det er jo ganske gøy! Anonymkode: 6a47b...156 Åj, det er nokså unikt! Jeg kjenner ingen som har fått barn på termindato Anonymkode: eea9b...c38
Millinea Skrevet 12. januar 2024 #7 Skrevet 12. januar 2024 Termindato er jo også viktig for permisjon. Kan miste flere uker hvis datoen er på bærtur. Jeg har vært skeptisk til min dato da jeg er sikker på at unfangelsen skjedde minst 3 uker før det jordmor mener. Selv etter en haug med ultralyder er jeg skeptisk. Liker å forberede meg mentalt. 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #8 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Åj, det er nokså unikt! Jeg kjenner ingen som har fått barn på termindato Anonymkode: eea9b...c38 Fikk min på termindato 😄 Anonymkode: 27e72...a50
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #9 Skrevet 12. januar 2024 23 minutter siden, Millinea said: Termindato er jo også viktig for permisjon. Kan miste flere uker hvis datoen er på bærtur. Jeg har vært skeptisk til min dato da jeg er sikker på at unfangelsen skjedde minst 3 uker før det jordmor mener. Selv etter en haug med ultralyder er jeg skeptisk. Liker å forberede meg mentalt. Jeg skjønner det er viktig; om man føder før de tre ukene permisjonen starter, mister man de tre ukene. Det er mest vanlig disse ukene blir avkortet eller borte. Om man føder før eller over tiden, forskyves jo alt også Anonymkode: eea9b...c38
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #10 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har også lest om de som har prøverør eller hva man kaller det om dagen. For de som har vært gjennom prøverør kan disse dagene +- bety ganske mye kanskje særlig for psyken siden det er så mange milepæler tidlig i et svangerskap. Mange har jo kanskje opplevd å miste tidlig og da blir ukene og dagene lange. F.eks. vet man at morkaken tar over rundt uke 10, det er for mange prøvere en milepæl, også har man den «magiske grensa» rundt uke 12 hvor risikoen for SA/MA statistisk sett går ned. Vi visste jo nøyaktig når unnfangelsen skjedde siden dette skjer på en lab og de setter inn en blastocyst som er x-antall dager. Når jeg da ble satt tilbake tre dager på ultralyd i det offentlige var derfor min første tanke at det var noe galt med utviklingen. Nå i dag vet jeg jo at det ikke er tilfelle, men der og da var det helt krise og jeg var sikker på at noe var galt. Anonymkode: 0571d...398 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #11 Skrevet 12. januar 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Åj, det er nokså unikt! Jeg kjenner ingen som har fått barn på termindato Anonymkode: eea9b...c38 Jeg ble født på termindato og fødte selv på menstermindato (offisiell termindato jeg fikk på OUL var 1 dag forskjellig fra menstermin) Tror og at opptattheten av termindato kan være en form for behov for kontroll og så blir man jo spurt veldig ofte av folk når termin er også. Sånn jeg har skjønt det så er termindato man får på OUL (vet ikke om de har endret til å sette den på TUL) en dato som er basert på hvor stor målene på baby er og hvor lenge de da tror det gjenstår av graviditeten. Så det er grunnen til at det kan variere litt fra mensdato. Synes det er litt rart da man skulle jo tro at graviditet i utgangspunktet skal være x antall dager som et utgangspunkt? Anonymkode: 06178...610
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #12 Skrevet 12. januar 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg skjønner det er viktig; om man føder før de tre ukene permisjonen starter, mister man de tre ukene. Det er mest vanlig disse ukene blir avkortet eller borte. Om man føder før eller over tiden, forskyves jo alt også Anonymkode: eea9b...c38 Men det kan jo skje uavhengig av om termindato er feil også. F.eks om man har svangerskapsforgiftning kan man vel være nødt til å sette i gang fødselen før. Så har man et så stort behov for kontroll så kan jo slikt bli veldig dumt. For ting kan skje uansett. Anonymkode: ad71e...66c
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #13 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg skjønner det er viktig; om man føder før de tre ukene permisjonen starter, mister man de tre ukene. Det er mest vanlig disse ukene blir avkortet eller borte. Om man føder før eller over tiden, forskyves jo alt også Anonymkode: eea9b...c38 Hvis du føder to uker etter termin så mister du jo faktisk to uker perm med babyen.. Det har ganske mye å si. Vi har to IVF-barn, men vårt sykehus bruker ikke ivf-termin men den på OUL. Det betydde for oss at selv om ivf- og menstermin sa at babyen ble født 36+6, så sa OUL-termin at babyen ble født 37+3. Såvidt jeg skjønte på sykehuset var det litt kjipt, for vi hadde fått pleiepenger fram til termin hvis babyen ble født før 37+0. Ikke vet jeg om det stemmer, men hvis det gjør det hadde det jo utgjort en stor forskjell. I tillegg hadde det en del og si for ei venninne av meg som ble satt tilbake med nesten to uker. Hun gikk over tida i tilegg, så ungen ble født nesten 4 uker etter menstermin. Dessverre døde ungen i magen. Det hadde ikke skjedd om de forholdt seg til menstermin og ikke OUL. Anonymkode: 4ef92...5df
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #14 Skrevet 12. januar 2024 9 hours ago, AnonymBruker said: Om menstermin og oul termin skiller noen dager spiller ikke noen rolle, men om det er et stort sprik har det noe å si med tanke på overtid og eventuell igangsettelse. Fordi det er oul dato sykehuset forholder seg til, kan man da risikere at man går for lenge før man egentlig burde vært igangsatt, noe som innebærer økt risiko for barnet. Så dersom man er ganske sikker på når barnet ble unnfanget og får en termindato som avviker veldig fra denne, bør sykehuset vurdere om oul termin skal justeres. Anonymkode: 0e8cb...f40 Ja, skjønner om det er flere uker forskjell. Men får man noe ekstra oppfølging da? Er det i det hele tatt mulig å finne ut "den helt riktige" termindatoen? Mtp på permisjon så kan man jo miste uker fra permisjonen selv om termindatoene er nære også. Jeg ble satt bare 3 dager tilbake på OUL, men fødte 2 uker på overtid. Jeg mistet 2 uker fra permisjonen etter fødsel. Ei venninne ble satt i gang noen uker før termindato. (Vet ikke hvor mye forskjell det var mellom hennes datoer). Anonymkode: ad71e...66c
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #15 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Åj, det er nokså unikt! Jeg kjenner ingen som har fått barn på termindato Anonymkode: eea9b...c38 Ja, det er ganske artig. De synes det var artig på føden også, at jordmor klarte å treffe spot on begge gangene. Det er selvsagt bare "flaks", men likevel ganske artig! Anonymkode: 6a47b...156 1
tussi84 Skrevet 12. januar 2024 #16 Skrevet 12. januar 2024 Jeg fikk ny termindato på ordinær ultralyd, satt tilbake 3 dager enn det som var fra tidlig ultralyd. Termin på tidlig ultralyd stemte på en prikk ovenfor når barnet Ble unnfanget. 3 dager før passer ikke. Jeg var langt vekk fra mannen den dagen+ noen dager før og etter, og før det hadde vi ikke sex på omtrent 2 uker. Så eneste logikken min er at barnet kanskje må være litt svært?
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #17 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg fødte for litt siden. Hadde en dato for menstermin, men fikk som de fleste andre en annen dato på OUL. Jeg ble satt i gang på overtid, og barnet ble født to uker etter termin. Hele veien fikk jeg høre at "termindato er bare en dato for når barnet kommer sånn ca, de færreste føder på termin.". Jeg husket heller ikke hvilken dato vi hadde hatt sex, husker bare når jeg fikk mensen. Ellers brydde jeg meg ikke så mye. Barnet kommer når det kommer. Men så har jeg lest og hørt mye der andre gravide er veldig opptatt av denne datoen. De mener selv de er helt sikre på når unnfangelsen fant sted, mens legen gir en annen termindato, og dermed blir de litt frustrerte og må finne ut av hvorfor. Jeg har også lest om de som har prøverør eller hva man kaller det om dagen. Da vet man jo hvertfall hvilken dato det skjedde. Likevel oppdager noen at termindato ikke stemmer med dette, og dette syns de også er litt frustrerende og ønsker hjelp til å finne ut av hva dom er greia. Jeg har alltid trodd at termindato bare er en estimert dato, den er aldri sikker, for det kan vi ikke vite. Selv om vi vet akkurat hvilken dag og klokkeslett man hadde sex. Vi er vel alle forskjellige og kroppene våre bruker ulik tid på å "bli gravide". Men dette vet jeg egentlig ikke så mye om. Er det noen som vet hvordan dette faktisk fungerer? Og hvorfor er folk så opptatt av det? Det er vel ikke så vanlig at barnet kommer på termindatoen uansett, så et par dager usikkerhet er vel ikke så nøye? Det er ikke kritikk, bare nysgjerrighet. Noen er kanskje bare opptatt av det fordi de syns det er interessant å finne ut av sånt. Anonymkode: ad71e...66c Termindato ER bare en estimert dato og man kan i grunn regne termindato +÷ 14 dager... Kun 5-10% blir født på termindato. Men noen er veldig besatt av å vite mest mulig, planlegge mest mulig, ha kontroll på mest mulig.. Men spiller ingen rolle. Baby kommer når baby kommer.. Grunnen til at termindato gjerne "flyttes" på ved ivf også er at de beregner det ut ifra str på fosteret under UL. Her er det små marginer for feil. Så selv om man da med IVF vet nøyaktig dato og klokkeslett for innsett så kan veksten varierer som ved alle andre graviditeter. Noen vokser fort, andre vokset sakte... Helt normalt. Etter 4 barn er det kun jeg, min mann og lege som har vist mine termin datoer.. Ingen av de er født på termindato. 2 stk før, 2 stk etter. Anonymkode: 82c04...a3a
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #18 Skrevet 12. januar 2024 15 hours ago, AnonymBruker said: Åj, det er nokså unikt! Jeg kjenner ingen som har fått barn på termindato Anonymkode: eea9b...c38 Det er ikke så veldig unikt, blant alle datoene innenfor terminukene fødestua flest på termindato. Men siden termin er et helt spenn på 5 uker blir det jo likevel ikke en veldig høy andel, mener det er ca 6 prosent. Det jeg syns er fascinerende er at land opererer med ulike termindatoer. I Norge er et svangerskap regnet som 40+3, men klinikken vi brukte for IVF regnet 40+2 (i Norge), noen land bruker 40+1 og noen 40+0. Ettersom man har sett økt dødelighet etter 11 dager over termindato kan jeg godt forstå at datoen er viktig for noen, samtidig som det er vanskelig å forstå hvordan 11 og 12 dager kan skille seg så mye når datoen uansett er et estimat. Ved IVF settes dato ut fra befruktning siden man vet denne konkret. Dato ut fra UL er "bare" et estimat siden fostere er av ulik størrelse uansett, men hva som er "riktig" svangerskapslengde er jo som sagt også et definisjonsspørsmål. Kanskje vil vi i fremtiden ha bedre parametere å måle på enn svangerskapslengde når man skal vurdere hva som er "for lenge" i magen. Anonymkode: 83311...e15
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #19 Skrevet 12. januar 2024 16 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke så veldig unikt, blant alle datoene innenfor terminukene fødestua flest på termindato. Men siden termin er et helt spenn på 5 uker blir det jo likevel ikke en veldig høy andel, mener det er ca 6 prosent. Det jeg syns er fascinerende er at land opererer med ulike termindatoer. I Norge er et svangerskap regnet som 40+3, men klinikken vi brukte for IVF regnet 40+2 (i Norge), noen land bruker 40+1 og noen 40+0. Ettersom man har sett økt dødelighet etter 11 dager over termindato kan jeg godt forstå at datoen er viktig for noen, samtidig som det er vanskelig å forstå hvordan 11 og 12 dager kan skille seg så mye når datoen uansett er et estimat. Ved IVF settes dato ut fra befruktning siden man vet denne konkret. Dato ut fra UL er "bare" et estimat siden fostere er av ulik størrelse uansett, men hva som er "riktig" svangerskapslengde er jo som sagt også et definisjonsspørsmål. Kanskje vil vi i fremtiden ha bedre parametere å måle på enn svangerskapslengde når man skal vurdere hva som er "for lenge" i magen. Anonymkode: 83311...e15 Men hvis dato for innsett og OUL er flere uker imellom for de som tar IVF, får de ekstra oppfølging da? Eller er det ikke noe helsevesenet ser på som så viktig? Anonymkode: ad71e...66c
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #20 Skrevet 13. januar 2024 8 hours ago, AnonymBruker said: Men hvis dato for innsett og OUL er flere uker imellom for de som tar IVF, får de ekstra oppfølging da? Eller er det ikke noe helsevesenet ser på som så viktig? Anonymkode: ad71e...66c Nei, jeg opplever at man ikke får noen oppfølging hvis det er forskjell. Her brukte sykehuset sin egen dato for når det ble overtid; det utgjorde en uke forskjell. Men husk man kan bomme med mensdato også. Anonymkode: eea9b...c38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå