AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #1 Skrevet 12. januar 2024 Jeg er 17 år og har en kjæreste som jeg har vært sammen med i et halvt år nå. Dere tenker sikkert at forhold i den alderen aldri varer, men det er ikke poenget nå. Jeg vil bare høre hva dere tenker. Så i starten var det kjempe bra som det alltid er, men nå vet jeg ikke helt. Jeg har begynt å irritere meg over alt han gjør. Det er bare ett eller annet med han som jeg ikke liker. Han lyver også mye om små ting som feks at han blir banket hjemme kun får å få oppmerksomhet. Å i starten trodde jeg på han, men så har jeg fått en god relasjon til søsteren hans og hun sier at faren aldri har slått han. Det er jo veldig spesielt å lyve om? Å ikke minst kjempe teit og unødvendig. Han har også begynt å si at han skal ta livet sitt vis jeg ikke kommer å møter han akkurat når han vil. Også er det bare sånne små ting som han lyver om så jeg skal syntes synd på han å gi han oppmerksomhet. I tillegg er han super sjalu over exen min. Jeg har aldri snakket om han, men han drar han opp i alt å skal sammenligne seg selv med han hele tiden. Jeg vet jo selv at dette er rart, men vis jeg irriterer meg så mye over han og han oppfører seg sånn her er det da verdt å ta vare på? Jeg vil jo at det skal funke for han har veldig mange gode sider også, men jeg har hørt at vis man tviler på ett forhold så er det ikke verdt det. Vil bare vite hva dere tenker. Anonymkode: 835e3...0cc
petterm Skrevet 12. januar 2024 #2 Skrevet 12. januar 2024 Det finnes par som har blitt sammen som tenåringer, og som får både barn og barnebarn, så forhold mellom 17 åringer kan faktisk vare livet ut. 😀 Man kan ikke basere et forhold på løgn og på at den ene parten truer kjæresten med at man tar selvmord hvis man ikke gjør sånn og sånn. Kraftig sjalusi er også et problem i et forhold. For meg høres det dessverre ut som om du bør avslutte forholdet. Sikkert strategisk å vente litt før du - i alle fall offisielt- får ny kjæreste, siden han er så sjalu. Hvis du er bekymret for selvmordsfare så kan du kanskje be om råd hos helsesykepleier (hvis du går på skole), eller noen andre du stoler på. Evt kan kanskje Mental helse sin hjelpetelefon gi deg noen råd? Du har i alle fall ikke ansvar for om han truer med å ta livet sitt!
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #3 Skrevet 12. januar 2024 Dette forholdet hwr skal ikke du fortsette å være i. Og gortsetter han å true med å ta livet sitt hvis ikke ditt og dart, så tar du det opp med en voksen hjemme eller på skolen helst begge deler Jeg va4 sammen med en når jeg var 17. Og han var liksom overalt. Så jeg gjorde det slutt. Da fikk jeg beskjed om at hvis jeg ikke fortsatte forholdet med han skulle han ta livet sitt. Heldigvis ble da da svært sinna, så jeg overrumplet både meg og han. Så jeg tror jeg sa noe sånt som. Hvor jævla egoistisk går det egentlig an å bli, nå skal du liksom prøve å tvinge meg til å være sammen med deg åå den måten der, så for at du skal leve, så må jeg liksom være sammen med en fyr jeg ikke klarer å være sammen med lengre. En som kvæler meg med sin væremåte . Beklager jeg kan ikke hindre deg i noe som helst. Men jwg finner meg ikke i å bli truet inn i et forhold jeg virkelig ikke vil være i, med slike trusler. Nevnte noen av tingene han gjorde som ikke var bra. Og avsluttet med at jeg aldri kom til å la meg true på slike prinsipper Jeg vet det høres litt brutalt ut. Men på en annen side, vit at folk som sier det sånn, de gjør det aldri. Dessuten så syntes jeg fortsatt meg 17år hadde rett. Og dessuten så tror jeg denne fyren har litt psykopatiake tendenser. Og da må det noen kraftige grenser og tydelige beskjeder som må til med en gang. hvis du skalnha sjanse til at jan ikke plager deg i ettertid. Hvos han begynner med å sette it rykter osv. Så bli sterk, snakk med de hjemme om det også, fordi da kan det være viktig å ha noen å prate med. Så husk hvis dersom, de hater å skulle bli avslørt. Så gi han mot trusler. Aldri avslør hva du vet om han. Men du skal si da til han, at hvis han ikke gir seg, så skal du fortelle alt du vet om han. Til nå har jeg sagt ingenting. Men det blir det en forandring på om du ikke umiddelbart gir deg om å juge om meg. Ditt vertøy her er at han sa ikke vet hva du kan komme med. Spør han hva du skal si, så svarer du kun det får du vite en dagen jeg begynner å fortelle. Så du må ikke gi han noenting. Psykopater, de truer deg, og snakker usant om deg og får andre til å tro ting om deg. Og bruke deg for å få sympati fra andre. Så degor tror jeg hanner psykopat, da han lyver om faren sin, for at du skal syntes synd på han, han truer deg på sleipe måter om du ikke gjør som han vil, det kalles manipulering. Så bare ikke gi han det han vil, da går han videre. Da har han ingen grunn til å være hos deg. Viø si du har bra innsikt iht din alder da. Men snakk med de hjemme også, om dette går litt galt, fordi han er en skummel type, du ikke bør håndtere alene, ute å ha noen å snakke med. Det finnes en bok, som heter omgitt av psykopater, den bør du lese/høre på om du ikke helt lykkes med han iht å bli kvitt han Anonymkode: adf52...ef5 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 12. januar 2024 #4 Skrevet 12. januar 2024 Uansett alder. Å lyve, manipulere og true partner 🚩🚩🚩 Tro meg; Dette forholdet bør du avslutte asap før du ender opp kuet og ulykkelig.
Fjollefyr Skrevet 12. januar 2024 #5 Skrevet 12. januar 2024 Jeg synes du bør avslutte dette forholdet, rettåslett fordi han truer deg. Det er et stort faresignal at han gjør det. Å true med selvmord er uakseptabelt, i enhver situasjon. Be en voksen du stoler på om hjelp. Dine egne foreldre, helsesykepleier eller andre. Kan nesten ikke få presisert hvor uakseptabelt det er å true med selvmord. Det er noe som er lov å gi et direkte svar på. Er tydelig og klart svar, noe ala ; det er ikke greit å true meg med selvmord. Jeg har ikke ansvar for om du tar det valget. Det vil være ditt eget valg, som jeg ikke vil ha noen skyld i at du tar. Men snakk med noen om det og få hjelp til å takle dette. Håper det går bra med deg!
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #6 Skrevet 12. januar 2024 Det å true med å ta selvmord om du ikke gjør som han sier...... Wow.... Det er virkelig ikke bra..... Det hadde alene vært grunnen til å avslutte for min del. Sånt gjør man faen ikke. Anonymkode: ef81c...d2f
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #7 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Han har også begynt å si at han skal ta livet sitt vis jeg ikke kommer å møter han akkurat når han vil. Husk at du aldri er ansvarlig overfor andre (med mindre de er dine barn). Om han truer med dette, informere du familien hans så kan de ta dette videre. Å komme med slike trusler er å anse som forsøk på manipulasjon. Det er mer enn god nok grunn til å avslutte et forhold. En annen ting: om du ønsker å avslutte et forhold, så er det alltid god nok grunn til å gjøre det. Du må ikke rettferdiggjøre det. Vil du avslutte, står du helt fritt til det alltid!! Anonymkode: d05a2...4a4 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #8 Skrevet 12. januar 2024 Når andre truer med selvmord hvis du ikke fortsetter å være kjæresten/treffer dem/noe de vil, så forlater du dem og ringer 113 eller 112. Det er emosjonell utpressing og det er ulovlig. DET ER IKKE DITT ANSVAR HVIS HAN SKADER SEG. Jeg anbefaler at du snakker med en voksen du er trygg på og får hjelp til å håndtere denne situasjonen. Du er 17, nesten voksen, men fremdeles et barn. Tillat deg selv å være et barn i denne situasjonen og be om hjelp❤️ Anonymkode: ac4bb...3f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå